Hop til indhold

Hvem går tur med hvem ?


Gæst Humpelgumpf
 Share

Recommended Posts

Gæst Humpelgumpf

Hej,

Jeg er ny her, og syntes det er super dejligt og givende at høre om andre GD'er og deres ejere.

 

Jeg har en super kærlig og dejlig GD pige på 7 mdr og har haft hende helt fra bitte hvalp. Jeg har 2 døtre og hun er super god ved dem.

Har høørt at de kommer i trods-alder af og til...og det tror jeg så hun er i øjeblikket.

Jeg har gået til hvalpe træning og går stadig....men det med at gå pænt i snor går lidt for langsomt....nu er jeg ved at blive utålmodig. Når hun er rigtig ivrig - og det er hun når vi skal hen til bilen, eller når vi når hundelegepladsen i Hedeland - så går/løber hun med mig :???:

Jeg har lært at når hun trækker, skal jeg stå stille og vente på øjenkontakt. Men nu er hun så stærk, at når hun rigtig vil...ja så vil hun afsted.

 

Har i nogle brugbare erfaringer, om hvordan man effektivt får dem lært at gå pænt. Det med godbider er ligemeget, i disse situationer....det syntes hun ikke er interessant.

 

Mange hilsner og tak for gode indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et pivedyr i lommen, som man lige kan trykke på... kan være en god ting hvis der er fuldstændig vat i ørerne...

 

Men hun er jo lige i en alder, hvor teenagehormonerne begynder at trykke for alvor...

 

Der er en tråd herinde, der hedder "Udfordring!" I den er vi flere der træner ved hjælp af naturlig forstærkning... det betyder, at det at komme hen og snuse / hilse /lege er belønningen for god opførsel...

Jeg ved der er mange der har haft glæde af den tråd... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Jeg er ny her, og syntes det er super dejligt og givende at høre om andre GD'er og deres ejere.

 

Og det er dejligt når vi bliver flere :-D Velkommen til :5up:

 

Jeg har gået til hvalpe træning og går stadig....men det med at gå pænt i snor går lidt for langsomt....nu er jeg ved at blive utålmodig. Når hun er rigtig ivrig - og det er hun når vi skal hen til bilen, eller når vi når hundelegepladsen i Hedeland - så går/løber hun med mig :???:

 

Hvis hun allerede i en alder af 7 mdr. kan trække af med dig, så var det måske en idé at prøve en grime.

Grimen er ikke et træningsredskab! Den lærer ikke din hund noget som helst. Men den giver dig en ekstra tryghed fordi du får lettere ved at holde hunden når den trækker.

 

Der findes mange grimer på markedet, men det er desværre de færreste, der er egnet til GD. Fordi grander ikke har ret meget stop, glider næseremmen op i øjnene når den strammes. Jeg bruger denne model: http://www.dogmatic.org.uk/ - den passer perfekt!

 

Jeg har lært at når hun trækker, skal jeg stå stille og vente på øjenkontakt. Men nu er hun så stærk, at når hun rigtig vil...ja så vil hun afsted.

 

Det med øjenkontakten er overflødigt. Det gælder bare om at lære hunden at slap snor = fremad, stram snor = stop. Hvis hunden bliver ved med at trække selv om snoren er stram, vender man om og går den modsatte vej.

Det handler om at være konsekvent - og ligeglad med at folk på gaden synes man er underlig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også altid brugt grime til mine hunde. Men i modsætning til Umulia, har jeg den holdning, at det får dem til at gå bedre med snor. Det har ihvert fald forbedret mine hunde rigtig meget! Mobs er nu 14 mdr, jeg begyndte at bruge grime til ham da han var omkring 7 måneder. Efter en måneds tid med grimen, var det ikke nødvendigt at bruge den mere. Men nu hvor han er kommet i "lømmel-alderen" er jeg blevet nødt til at begynde med den igen. Håber at jeg snart kan lægge den igen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også altid brugt grime til mine hunde. Men i modsætning til Umulia, har jeg den holdning, at det får dem til at gå bedre med snor. Det har ihvert fald forbedret mine hunde rigtig meget! Mobs er nu 14 mdr, jeg begyndte at bruge grime til ham da han var omkring 7 måneder. Efter en måneds tid med grimen, var det ikke nødvendigt at bruge den mere. Men nu hvor han er kommet i "lømmel-alderen" er jeg blevet nødt til at begynde med den igen. Håber at jeg snart kan lægge den igen!!

Ja undskyld mig :-) men en grimme er vel kun et midlertidigt redskab? og når hunden går pænt med den burde i jo have indøvet vaner/rutiner som holder ved?

Er bare nys

 

Hej,

Jeg er ny her, og syntes det er super dejligt og givende at høre om andre GD'er og deres ejere.

 

Jeg har en super kærlig og dejlig GD pige på 7 mdr og har haft hende helt fra bitte hvalp. Jeg har 2 døtre og hun er super god ved dem.

Har høørt at de kommer i trods-alder af og til...og det tror jeg så hun er i øjeblikket.

Jeg har gået til hvalpe træning og går stadig....men det med at gå pænt i snor går lidt for langsomt....nu er jeg ved at blive utålmodig. Når hun er rigtig ivrig - og det er hun når vi skal hen til bilen, eller når vi når hundelegepladsen i Hedeland - så går/løber hun med mig :???:

Jeg har lært at når hun trækker, skal jeg stå stille og vente på øjenkontakt. Men nu er hun så stærk, at når hun rigtig vil...ja så vil hun afsted.

 

Har i nogle brugbare erfaringer, om hvordan man effektivt får dem lært at gå pænt. Det med godbider er ligemeget, i disse situationer....det syntes hun ikke er interessant.

 

Mange hilsner og tak for gode indlæg.

Jeg ville forsøge at vende rundt, gjorde som du gjrode i flere måneder og kun med meget lidt fremskridt.

 

Begyndte så på at dreje rundt i stedet, når h*n kommer for langt frem, evt. bagdel ved dit ben, ved rundt og gå nogle skridt, når h*n er oppe på siden af dig igen, vender du rundt igen til det normal spor i gik i (retning) og evt. sig kom, eller så går vi og når h*n så er oppe ved dit ben, med hoved, ros og evt. giv godbid.

Så lærer h*n at holde øje med hvor du er og en "grænse"/afstand hvor langt h*n må gå frem

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Velkommen til :vinken:

 

Jeg bruger også grime til Hektor i perioder, og det er min klare opfattelse at han går meget pænere når vi har brugt grimen nogen tid end når vi ikke har.

 

Mens han har selve grimen på, går han jo fantastisk fint - men selv efter at han har fået den af efter en lang periode, så mærker jeg en markant forbedring. Så - måske lærer de alligevel lidt? Ved det ikke ;)

 

En grime kan i alle fald absolut anbefales fra min side af også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så den kedelig og upædagogiske metode, der har virket for os, der er udstyret med en bomstærk Berner-dreng på 17 måneder, der kan trække os herfra og dertil, hvis det stikker ham.

 

Når vovse går længere frem i snoren end du vil ha´ så træd ind foran hunden og gå med den en omgang rundt, så i ender i korrekt gåtursposition igen, stå stille og begyndt så at gå igen. Rose-rose-rose, når vaps går pænt. En omgang rundt og om igen, når vaps ikke går pænt. Sidstnævnte blev vores træt af temmelig hurtigt og måske det også virker på din. Det er da et forsøg værd :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så den kedelig og upædagogiske metode, der har virket for os, der er udstyret med en bomstærk Berner-dreng på 17 måneder, der kan trække os herfra og dertil, hvis det stikker ham.

 

Når vovse går længere frem i snoren end du vil ha´ så træd ind foran hunden og gå med den en omgang rundt, så i ender i korrekt gåtursposition igen, stå stille og begyndt så at gå igen. Rose-rose-rose, når vaps går pænt. En omgang rundt og om igen, når vaps ikke går pænt. Sidstnævnte blev vores træt af temmelig hurtigt og måske det også virker på din. Det er da et forsøg værd :-D

 

Hvorfor kan jeg høre Wienervalsen for mit indre øre? :hmm:

 

Men jeg tror faktisk det er en udmærket løsning :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden vejer 80 kg og ejeren 45, så er det ikke ;-)

(det er ikke fiktion - jeg har faktisk mødt en GD-ejer der havde det sådan :shock:)

vi brugte selv en grime inden vi fandt en trænings løsnings der hjalp :-) og vi har ikke brugt den siden, heldigvis :-)

 

nej kan godt se en 70 kilo trække afsted med en, men 34 kilo rent muskel er ej hellere nemt :blink: der stod en til hundetræning sidst og sagde at så svært kunne det nu hellere ikke være med cujo, han var vant til en hund på 50 kilo, vist nok en hyrdehund eller lign :hmm: han fik lov at holde cujo lidt :vinken: og væk var han da jeg kaldte på cujo :mrgreen: han måtte bøje sig og indrømme han var stærkere end som så.

 

Har "heldigvis" ikke prøvet at holde en gd på 70 k :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Blev lidt rundtosset i dag - men fortsætter igen i morgen. Efter 10 gange - så lurede hun systemet, og gik en lille runde. Så vi gik i cirkler i dag :-)

 

Hvor morsomt...ja, sorry, men der er ting, jeg ser for mit indre øje, der morer mig uendeligt...rundt og rundt og rundt :mrgreen:

 

Nå, bare enderesultatet er, at dyret opgiver sin ihærdige længsel efter at komme frem og tager det lidt roligt velvidende at det ender i endnu en kedelig rundtur, så er I godt på vej :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...