Hop til indhold

Hjælp til at overvinde vippen


Gæst Bonzo's Bella
 Share

Recommended Posts

Gæst Bonzo's Bella

Min tæve Bella og jeg går til begynder-agility 1 gang om ugen og lydighed 1 gang om ugen. På begge hold går det rigtig godt - hun er meget lydig og fokuserer på mig som fører.

 

Problemet, jeg har brug for hjælp til er, at hun er meget angst på vippen - selvfølgelig når hun når midten og brættet begynder at tippe og når enden rammer jorden. Hun har ingen problemer med nogen andre forhindringer overhovedet; både A, balance, tunnel og dæk forceres med stor glæde og sikkerhed, hendes erfaring taget i betragtning :-D.

 

Jeg har allieret mig med en træner, som vil hjælpe mig i en weekend inden længe og vores trænere til hverdag har stor forståelse for, at alt skal foregå med ro, tryghed og glæde.

 

MEN hvordan forbereder jeg hende bedst muligt herhjemmefra? Har I nogle ideer, som ikke kræver en vippe? Hun springer gladeligt op på både havemøbler (solsenge og borde), balancerer på sandkasse hjemme og træstammer i skoven. Hvad kan jeg gøre? Det er tydeligt, det er bevægelsen under poterne, som skræmmer hende.

 

Håber, I kan hjælpe :blink:

 

Venligst

Lena

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Min tæve Bella og jeg går til begynder-agility 1 gang om ugen og lydighed 1 gang om ugen. På begge hold går det rigtig godt - hun er meget lydig og fokuserer på mig som fører.

 

Problemet' date=' jeg har brug for hjælp til er, at hun er meget angst på vippen - selvfølgelig når hun når midten og brættet begynder at tippe og når enden rammer jorden. Hun har ingen problemer med nogen andre forhindringer overhovedet; både A, balance, tunnel og dæk forceres med stor glæde og sikkerhed, hendes erfaring taget i betragtning :-D.

 

Jeg har allieret mig med en træner, som vil hjælpe mig i en weekend inden længe og vores trænere til hverdag har stor forståelse for, at alt skal foregå med ro, tryghed og glæde.

 

MEN hvordan forbereder jeg hende bedst muligt herhjemmefra? Har I nogle ideer, som ikke kræver en vippe? Hun springer gladeligt op på både havemøbler (solsenge og borde), balancerer på sandkasse hjemme og træstammer i skoven. Hvad kan jeg gøre? Det er tydeligt, det er bevægelsen under poterne, som skræmmer hende.

 

Håber, I kan hjælpe :blink:

 

Venligst

Lena[/quote']

 

Når vippen skal introduceres har jeg brugt at støtte hunden med en hånd under bugen og at støtte vippen med lårene - på den måde risikerer jeg ikke hunden falder ned og jeg kan styre vippens bevægelse, så alt foregår i slowmotion.

Det handler om at finde vippens balancepunkt og så lade hunden fornemme, at den har kontrol over vippen og dens bevægelse.

Det er ret vigtigt at alt foregår stille og roligt og at vippen er helt under din kontrol, så der ikke kommer et hårdt nedslag - både mens hunden er på vippen og efter hunden er gået af.

 

Muligheder for hjemmetræning på bevægelige ting kan være at have en stor fast plade og påmontere en halvrund trækugle eller lign under den - samme princip som et vippebræt til genoptræning af menneskers sener og led.... sådan et bræt har jeg brugt en del.

 

En anden mulighed er en meget let oppustet luftmadras - og lade hunden gå frem og tilbage på den.

 

En 3. mulighed er en af disse store trampoliner... det kræver dog at hunden har en vis vægt for selv, at kan påvirke bevægelserne - alternativt kan man selv kravle op og forsigtigt gå rundt sammen med hunden.

 

Med alle 3 ting er det vigtigt at hunden er under nøje overvågning, da den ellers let kan blive usikker og med mulighed nr 1 og 3 få en pote eller lign i klemme :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

På mit træningshold bliver vippen slet ikke introduceret på begynderholdene. Hundenes balance skal være i top først.

 

Når vippen introduceres gøres det først ved at knalde den ned og give hunden godbid hver gang lyden kommer, så hunden vænnes til lyden.

Så holdes der i vippen af træner, mens hunden går op. Vippen knalder altså slet ikke ned, men lægges forsigtigt ned, mens fører står og støtter hunden.

Når hunden er helt tryg ved dette går man langsomt op uden at noget holder vippen. Bliver hunden urtyg når vippen falder ned, så starter træningen forfra igen.

 

Det lyder som om I er gået alt for hurtigt frem og jeg ville holde mig langt væk fra vippen et stykke tid og så starte træningen helt forfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg startede til agility med Futte blev han bange for vippen fordi de ikke formåede at lære ham og mig det ordentligt. Da vi stoppede der og kom ud i TAK kunne jeg ikke drive ham op over vippen, men heldigvis var der på det tidspunkt en super god træner der hed Viggo (verdens mest tålmodige mand) som tog vippen af, lagde brættet på jorden og lod Futte vænne sig til at gå hen over. Da han var tryg ved det, lagde han en flise ind under så den vippede en lille smule og da han var tryg ved det en mere og så fremdeles. Det endte med at Futte syntes at vippen var et af de sjoveste redskaber på banen og det holdt resten af hans tid ud. :5up: Så prøv den metode med at bygge den langsomt op, den er rigtig god :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg er enig i at der er gået for hurtigt frem.

 

Du kan afdramatisere det vigende underlag ved en øvelse jeg er i gang med med Pelle, bare for sjov.

 

Lær Bella target = at sætte sin ene forpote på, musemåtte, paptallerken eller andet synligt.

 

Derefter introducerer du et target som f.eks. det Pelle bruger: Et balancebræt til mennesker. Det er en træskive i cirkel med skridsikker gumme ovenpå og denne cirkel er placeret på en halv trækugle således at brættet kan vippe i alle retninger. Rigtig god for ryg og ankler i øvrigt, det er derfor jeg har brædtet.

 

Pelle er nået til at løbe 10 skridt frem og klappe brædtet sådan en med begge poter at han og brædtet glider frem over græsset.

 

Vi startede i stuen og da brædtet giver en pæn "dunk lyd" fra sig når det bliver klappet på af en pote bliver denne lyd betinget positivt, idet det er lyden der indbringer hunden klikket og belønningen.

 

Rigtig god aktivitet til hunde som er lidt forsigtige så længe de ikke bliver presset, men selv udvider deres grænser for hvad de kan håndtere.

 

Start evt. med at lægge et håndklæde under så lyden ikke frembringes før Bella er helt sikker og tryg omkring at skulle brerøre target og få det til at bevæge sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi går til havlpeagility og her introduceres vippen først ved at hvalpene får lov at gå på "vadesten"... det er halv-oppustede "skamler" som føles sære under fusserne... som dem her:

 

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/S79837501

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/S09809115

 

Ligeledes øver vi nedslaget af vippen, hvor vapperne bliver fodret me lækkerier mens vippen "klaprer"...

 

Når de er helt fortrolige med disse øvelser, får de lov at gå på vippen, mens den er lagt over et helt lavt bræt og sådan hæves den langsomt...

 

Når vi når op på den helt store, er der lagt "klatter" af vådfoder fra "vippepunktet" og ned, så nedgangen bliver langsom og kontrolleret... samtidig holder vi selv fast i vippen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...