Hop til indhold

Sterilisering?


Gæst kschildt
 Share

Recommended Posts

Gæst kschildt

Hej, vi har en cairn terrie og overvejer at få hende steriliseret, da vi ikke vil ha hvalpe og vores nabo har en collie han som er hendes bedste legekammerat. Han har en tendens til selv at bestemme hvornår han kommer over for at lege, ved at hoppe igennem hegn og hæk. Det gør endlig ikke noget, da de leger godt sammen, men det er jo ikke så praktisk når hun er i løbetid.

 

Så, better safe than sorry...... eller hva?

 

Er der nogle der har noget erfaring med sterilisering af cairn terrier! fordele/ulemper?

 

Vi er meget itvivl om hun vil ændre adfærd, eller på anden måde blive anderledes! Er der nogen grund til at være nervøs for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Nu kan jeg ikke svare racespecifikt, men har fået min gamle tæve på ni år, steriliseret for et par måneder siden. Ingen dårlige ting at sige om det. Hun har ikke ændret adfærd, og hvis der endelig er noget der er ændret, må jeg sige hun har været lidt mere legesyg siden. Til stor glæde for vores legehvalp på et år.

 

Selv var jeg meget i tvivl om hvorvidt det skulle gøres, men har faktisk ændret mig fra at syntes at neutralisering var overflødigt, til at jeg syntes det er en rigtig god løsning for langt de fleste.

 

Så jeg ville ikke betænke mig, men bare få det gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var ved dyrlægen forleden, hvor vi tale om sterillisering. Det var dyrlægen der bragte det op, at hun synes man skulle sterrilisere hvalpen, hvis man ikke ville have hvalpe på den senere. Det var pga risikoen fot brystkræft. Hunsagde at 1/3 af alle tæver ellers ville få det på et tidspunkt. :???: Så alene pga af det er det måske en god idé at gøre. (Jeg ved ikke hvad vi selv gør endnu). :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg har for knap et halvt år siden fået steriliseret min 7 år gamle tæve.

 

Hun er blevet lidt mere legesyg og har faktisk tabt sig :shock:

 

På de negative sider er hun pludselig blevet gammel, hendes pels er blevet tynd og glansløs og så har jeg oplevet et hun, især kort tid efter steriliseringen, er blevet mere aggressiv :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg var ved dyrlægen forleden, hvor vi tale om sterillisering. Det var dyrlægen der bragte det op, at hun synes man skulle sterrilisere hvalpen, hvis man ikke ville have hvalpe på den senere. Det var pga risikoen fot brystkræft. Hunsagde at 1/3 af alle tæver ellers ville få det på et tidspunkt. :???: Så alene pga af det er det måske en god idé at gøre. (Jeg ved ikke hvad vi selv gør endnu). :???:

 

Det er hvad de fleste dyrlæger synes.

 

Jeg mener der er en anden, og mere langsigtet vinkel på det også, som bør tages med i overvejelserne: Ved at sterilisere forebyggende, er ens hund ganske vist sikret for livmodercancer, men opdrætterne aner dermed ikke en dyt om hvad det er de avler frem af sygdom.

 

Hvis en opdrætter får tilbagemeldinger om sygdom hos hvalpe efter en bestemt far/mor må man gå ud fra at denne hund tages ud af avl.

Uden tilbagemeldinger kan opdrætteren ikke vide noget om evt. arveligt disponerede sygdomme og vil "trygt" kunne avle videre på forældredyrene.

Jeg synes dyrlægerne mangler denne vinkel på problemet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg har for knap et halvt år siden fået steriliseret min 7 år gamle tæve.

 

Hun er blevet lidt mere legesyg og har faktisk tabt sig :shock:

 

På de negative sider er hun pludselig blevet gammel, hendes pels er blevet tynd og glansløs og så har jeg oplevet et hun, især kort tid efter steriliseringen, er blevet mere aggressiv :?:

 

Og aggressivitret hos steriliserede tæver forefindes desværre.

 

Min cairn blev steriliseret i en alder af 6 år pga "hvide løbetider" og smerteadfærd.

Hun forandrede ikke temperament, bortset fra de ting der havde noget med smerterne at gøre direkte.

 

Til gengæld blev hun genstand for stor opmærksomhed fra fremmede hunde hvilket kunne have gjort hende aggressiv, nu blev hun "kun" irriteret, men fik også den hjælp fra os hun havde brug for til at få fred for nysgerrige og nærgående, snusende hunde.

 

Jeg synes virkelig, man skal overveje det meget nøje før man lader sin hund neutralisere. Det er hormonsystemet, der pludselig bliver rykket grundigt ved og man ved ikke på forhånd hvilken betydning det vil få for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Jeg var ved dyrlægen forleden, hvor vi tale om sterillisering. Det var dyrlægen der bragte det op, at hun synes man skulle sterrilisere hvalpen, hvis man ikke ville have hvalpe på den senere. Det var pga risikoen fot brystkræft. Hunsagde at 1/3 af alle tæver ellers ville få det på et tidspunkt. :???: Så alene pga af det er det måske en god idé at gøre. (Jeg ved ikke hvad vi selv gør endnu). :???:

 

Jeg syntes at huske, at der er kommet ny forskning på området, der ikke 100% støtter op om det med effekten af neutralisering tidligt. Det er klart, at man undgår forskellige sygdomme, men om det gør så stor forskel i forhold til reducering af risiko for brystkræft, som dyrlægerne stadig siger, er jeg ikke helt sikker på. Nu husker jeg selvfølgelig ikke hvor jeg fandt informationerne henne, men rodede meget efter svar, da jeg besluttede mig for, at sterilisere min 9 år gamle.

 

Altid og til stadighed vil jeg dog være kritisk, når en dyrlæge anbefaler forskellige indgreb. For det første syntes jeg, at de har en minimal erfaring og indsigt i området når det gælder bivirkninger. Måske fordi det sjældent er noget man går til dyrlægen med; ændret adfærd, ændringer i pels og andet. Desuden syntes jeg det er svært at tale med en dyrlæge omkring operationer og lignende, uden de forsvinder ind i deres egne tanker og har flashende dollartegn i øjnene... Faktisk stoler jeg vist ikke så meget på dyrlæger, når det kommer til stykket.:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stor tilhænger af sterilisering, Petrine har beholdt sit hvalpede legesyge sind og slipper for at være sindsyg de tre gange om året hun var i løbetid.

 

Min dyrlæge nævnte at få procent bliver inkontinente når de kommer op i alderen, men der findes medicin der kan 'ordne' det.

 

Ville klart foretrække at sterilisere end et kuld cairn-collie :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik Coco steriliseret i januar. Hun har taget over 1 kg på hvilket er alt for meget for så lille en hund. Hun er nu på diæt og har været det i flere uger, men det går meget langsomt. Desuden er hendes pels total ændret. Hun var ikke særlig langhåret og havde lidt grov pels. Nu har hun en meget blød vamset pels, nærmest for meget -hun ligner en lille bamse og har det svært med varme, det er selvfølgelig også p.g.a. hendes overvægt. Hendes sind er ikke ændret, hun er stadigvæk en meget glad og kærlig pige. Har faktisk fortrudt det lidt, men vi ønskede ikke flere hvalpe og med en han i huset, er det ikke så nemt. Jeg ville overveje det nøje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik Coco steriliseret i januar. Hun har taget over 1 kg på.

 

Min dyrlæge advarede mod vægten, foderet skal sættes 20% ned, vi vejer jævnligt (kan anbefales) og har så opdaget det nu, hvor hun kun har taget 150 gram på

 

Har ingen erfaring med sterilisering af hanhund - kan ikke helt se hvorfor? skal han gå med tæve? For så vil han jo sandsynligvis parre sig med hende, og det vil være belastende (afhængig af hans evner og lyster) - men bortset fra at en sterilisering af en hanhund ikke er 100% sikker, så burde der ikke være andre bivirkninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica blev steriliseret da hun var 4 år, mentalt ændrede hun sig ikke det fjerneste, selvom hun i forvejen er en ret bestemt og dominerende tæve har sterelisation heldigvis ikke haft nogen negativ indflydelse på det, hun er den samme som hun altid har været :-D

 

Fysisk har der været lidt ændringer, mest i hendes pels da hun efter hun blev steriliseret udviklede det man kalder 'bjørnepels', hvilket betyder at hendes pels er blevet mere blød og ulden og så fælder hun KONSTANT året rundt, det gjorde hun IKKE før hun blev steriliseret :( Og nu hvor hun er blevet gammel efterhånden (9 år) er hendes pels nærmest umulig at have med at gøre, rent faktisk er jeg begyndt at klippe hendes bukser og pelsen på halen fordi det smipelthen filtre helt vildt hele tiden :megaked: Og derudover er det lidt svære at holde vægten nede på hende, men hun er så også et temmeligt stort madøre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sterilisering har ingen anden effekt end at han ikke kan lave hvalpe, han kan alt det andet, altså blive en pestilens når der er tæver i løbetid, gennemføre parring etc. Hvis du vil have en effekt så må han kastreres ;-)

 

Tyson er altså kastreret - men der en vist nogen, der har glemt at fortælle ham, at han ikke skal udvise ovenstående adfærd længere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:oops: ja, rettelse, hvis du vil gøre dig HÅB om en effekt! Tror dog sagtens Tyson kunne have været værre, hvis han havde beholdt sine sager :lol:

 

Nu har du jo ikke oplevet ham med en løbsk tæve - tro mig, hans gøren kur til Petrine er peanuts i sammenligning. Og han har skam også gennemført en parring. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kschildt

Tak for de mange svar!

 

Vores dyrlæge sagde også at hun kunne få dårlig pelsen. Men jeg forstod sådan på hende at det kun var i en kort periode! Men efter hvad jeg forstår ved jeres indlæg passer det ikke! Er det korrekt?

 

Vil være meget ked af at ødelægge hendes pels da hun har en rigtig flot pels!

 

Men det er dejligt at hører at de ikke ændre adfærd, det var min største frygt!!! Men nu er det pelsen:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er dejligt at hører at de ikke ændre adfærd, det var min største frygt!!! Men nu er det pelsen:roll:

 

Du kan ikke vide, om hun ændrer adfærd. Nogle hunde gør ikke, mens andre gør. F.eks. bliver nogle hunde mere "skarpe" i det, og der er også nogle, der bliver sløve og virker triste. Andre kan man ikke mærke det på, og der er nogle der bliver mere legesyge og lalleglade.

Link til indlæg
Del på andre sites

mente selvfølgelig også kasteration:blink:

 

men vil det fjerne en eventuelt aggresiv adfær mod andre hunde?

Det vil vel dæmpe hans lyst til at rende alle hunhunde i røven?

 

Hvis han er usikker, kan kastrationen meget vel øge hans usikkerhed, hvilket kan føre til, at han begynder at blive aggressiv over for andre hunde (angreb er det bedste forsvar).

 

Du kan også risikere, at han får en masse uønsket opmærksomhed fra andre hunde, især hanhunde, der vil snuse meget til ham, fordi han lugter anderledes. Det skete for min hund, og det var meget frustrerende for ham, fordi de andre hanhunde blev ved med at genere ham, selvom han prøvede at sige fra. Derfor får han nu ca. hver 3. måned en hormonindsprøjtning, så han lugter som en rigtig hanhund og ikke bliver generet længere. Og det er både dyrt og ikke så rart hunden. :neutral:

 

Om kastration er den rigtig beslutning for jer, er svært at sige. Jeg ville nok ikke vælge at gøre det igen, hvis jeg kunne gøre det om.

 

I skal i hvert fald være opmærksomme på, at dyrlæger generelt er rigtig dårlige til at rådgive omkring ændret adfærd i forbindelse med kastration, da de simpelthen ikke ved nok om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, min er ikke usikker over for andre hunde, men han er blevet meget frembrusende de sidste uger, specielt når han har snor på, for der er ikke noget i hundeskoven. han er snart 9 mdr og tror han kan klare hele verdenen. men ved ikke om det er fordi han er unghund nu?

så tror jeg ser tiden an før jeg eventuelt beslutter mig for at kasterere ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...