Hop til indhold

Japansk Spids, det sure m det søde.


Gæst Lender
 Share

Recommended Posts

Gæst Lender

hey mig og min kone går med seriøse overvejelser vdr at anskaffe os en japansk spids, vi er imidlertid ifærd med at gøre os overvejelser om det så ville være i hundens såvel som vores interesse at vi gjorde alvor af vores intension. hermed mener vi, hvad er vigtigt at være opmærksom på iforhold til at anskaffe sig sådan en hund. er vores omgivelser dertil osv.

 

vi bor i en 76m2 lejlighed i esbjerg 30 m fra et større skov areal, vi har 2 katte som vi er meget glade for. ville den kunne indfinde sig med dem?

 

jeg er pt ergoterapeut studerende, og skal læse medicin efterfølgene, min kone er selvstændig. alt i alt er vi væk fra hjemme ca fra 8 til 16 max hver dag. hvor mange timer er denne hund bekvemt med at være sig selv?

 

sidst men ikke mindst, der skrives forskellige steder at denne hund kan fremtræde meget stædig, hvordan skal det forståes, her ser jeg gerne noget inf fra enten tidligere eller nuværende ejere.

 

jeg har aldrig haft hund før, men har altid haft et godt forhold til hunde, lært dem tricks osv. byd endelig ind med erfaringer tanker osv. jeg ønsker blot at vores intensioner bliver gjort tilrealitet velovervejet og forberedt.

på forhånd tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når I bor i lejlighed skal I lige have i baghovdet at den Japanske Spids godt kan være rimeligt gøende..

 

Med med hensyn til alene hjemme, så kan hunden godt være alene i op til 8 timer, når den først har lært det, men I skal på regne at en god alene hjemme træning tager noget tid, nogle uger og man gør sig selv -og hvalpen en stor tjeneste ved at ligge et ordentligt stykke arbejde i alene hjemme træningen. Og endelig så skal I tænke på at når i har været på arbejde/studie hele dagen, så kan I ikke forlade hunden igen, ergo kan I ikke tage nogen steder om aftenen uden at have hunden med OG beskæftige jer med den.

 

Held og lykke med det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I ikke allerede kender denne hjemmeside http://spidshundeklubben.dk/Racer/index.html så er den her :-D

 

Her ligger også mailadd og telefonnumre på racerepræsentanter, som uden tvivl ville elske at fortælle jer om deres race...

 

Ellers kunne det være en ide, at tage på en hundeudstilling og møde nogle opdrætter og ejere af racen der, hundefolk ELSKER at snakke om deres hunde :mrgreen: så er sikker på, at I kunne få en god sludder med nogen der også...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lender

at den gør, ville det være i forbindelse med at folk nærmer sig vores dør? eller gernnerelt alle lyde den opfanger? da vi borg på øverste etage og vores nabo aldrig er hjemme, ville det første senarie være en fordel:)

 

en grund til at vi vil anskaffe sådan en hund er at jeg har hørt at den skulle være en af de nemmeste hunde at have med rundt forskellige steder.?

i den forstand at den ikke var så opmærksomheds søgende og godt kunne passe sig selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lender

vores største bekymring er sådan set hvordan denne race reagere i forhold til katte. er der nogen der har en japansk spis og katte samtidigt eller kendskab til sådan en situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

vores største bekymring er sådan set hvordan denne race reagere i forhold til katte. er der nogen der har en japansk spis og katte samtidigt eller kendskab til sådan en situation?

 

De fleste hunde kan sagtens lære at leve sammen med katte, vores Karla er meget glad for dem, da der var kat i det hjem hun kom fra som hvalp. Så længe man sammenfører hvalp og kat på fornuftig vis skulle det ikke være et stort problem...

 

Tråde om den slags burde der være rimeligt mange af her på forum, da rigtigt mange har både hunde og katte....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hbladt

Hej,

Vi har selv en japansk spids som vi fik for ca 1 år siden. Det er den dejligste familiehund man kan tænke sig. Den er trofast og kærlig, kan let være alene, og er nem at opdrage. Den kræver heller ikke specielt meget motion.

 

At racen skulle være meget stædig kan jeg SLET ikke genkende. Jeg har tidligere haft terriere (som jo er meget viljefaste), og japansk spids er meget mere føjelig og nem.

 

Vores eneste lille problem er at hun gør temmelig meget. Det er ikke når der kommer fremmede - de bliver løbet glad imøde hver gang. Det er mere når hun "snakker" med nabohundene ude i haven, når hun leger etc.

 

Men alt i alt er det en skøn hund, som jeg varmt kan anbefale.

/holger

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke noget til racen, men synes den er noget af det yndigste.. :lun:

 

Mht kat (som jeg selv har 2 af. Og det er indekatte, så var også meget obs på at de skulle kunne sammen med den hvalp som vi anskaffede os for 2 måneder siden - uha som tiden går). :lun: Så vil jeg ikke tro at det er noget problem. Det værste jeg tror man kan sætte sammen med katte er terriere og andre jagthunde, der har været beregnet til at jage katte, mus og rotter væk fra gårdene/ dræbe dem. De har det i blodet - medmindre de som Amoccas Karla er vokses op sammen med katte.

 

Derfor ville jeg også, hvis jeg var dig, se mig om efter en opdrætter som man måske kunne være så heldig også havde katte. Det at føre hvalp sammen med katte er et stort arbejde, skulle jeg hilse at sige. :blink: Men her går det trods alt fremad. Kattene er bare for søde mod hvalpen, der hopper op på ryggen af dem og tromler dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst pokus14

Jeg har selv en skøn Japansk spids - Cookie - og to katte. Det går rigtig fint. Cookie har stor respekt for kattene, som var her før hende og hun behandler dem pænt. Der har aldrig været nogen problemer.

 

Jeg kan kun anbefale racen - det er en skøn og dejlig hund, som knytter sig meget til sin familie og som man kan tage med stort set alle steder pga størrelsen.

 

Mht gøen, så er det rigtigt, at de gør noget. Men jeg synes ikke det er værre end mange andre hunde og vi har efterhånden fået vænnet Cookie nogenlunde til, at gør hun udenfor hentes hun ind. Hun står aldrig og gør når hun er alene.

 

Du får lige et par billeder af Mussepigen ;o))

 

Spørg endelig hvis der er mere.

 

Mvh

Hanne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty
men er pænt kedelige, gider ikke lege med mennesker og fremmede hunde, har ingen spilopper...

 

Selvom en hund er reserveret overfor fremmede mennesker og hunde, er det da ikke sikkert at den er "kedelig". Du ved jo ikke hvad den laver af spilopper derhjemme;-)

 

Det er bare ikke alle racer der springer i armene på fremmede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Annepk

Hej Lender:)

 

Jeg er den heldige ejer af en dejlig japaner på 1½ år. Og jeg kan kun anbefale denne race. Akira, som hun hedder:), er utrolig hengiven, lærenem, trofast og kærlig. Som en del andre også har sagt kan racen være meget gøende - Akira bekræfter denne teori:oops::P Hun gøer en del, da jeg også bor på øverste etage er det ofte postbudet der får en ordentlig tur når han kommer post ind af brevsprækken (det skal dog siges at hun har lært dette fra en anden hund. Jeg flyttede tidligere ud til en familie med en labrador der gøede af alle forbipasserende - inden det gøede hun aldrig end når vi leger).

 

Vi bor med min søsters kat, som Akira er bedste venner med, min far som vi ofte besøger har oså to katte som hun elsker + at min mor også har to katte som hun omgåes uden problemer.

 

Mht. at være alene hjemme, er Akira så dygtig. Hun laver aldrig ballade, bider ikke i ting etc. Vi startede dog også allerede træningen som helt lille så hun kunne vænne sig til at jeg ikke altid var der.

 

Og så lige en sidste ting:) Japanske spidse er andeles ikke kedelige:P Hvertfald ikke hvis du har møde Akira - Hun er komplet pind- og boldtosset og gøer og snurrer rundt hver gang jeg samler en pind eller bold op - som om hun siger 'smid den, smid den nu':o):blink:

 

Det er en hund med meget personlighed og uimodståelig udseende:)

 

Mvh. Anne

 

Også selvfølgelig et par billeder af den dejlige pige:):engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Pans ejer

Hej Lender.

 

Jeg kan se at dit indlæg er nogle måneder gammelt, men hvis du stadig overvejer om en japansk spids er noget, vil jeg lige give nogle af mine gode oplevelser videre.

 

Jeg har selv en Japansk spids på 3 år. Han er kastereret og meget nem at have med at gøre. Jeg har ikke oplevet ham som stædig, tvært imod er han meget lydhør og følger mig hvor jeg går og står. Når jeg er ude på tur med ham, behøver jeg næsten aldrig kalde på ham. Han holder selv øje med hvor jeg er, og går maks 50-75 meter væk fra mig.

 

Med hensys til at de gør, har jeg ikke nogen problemer når han er alene hjemme. Jeg bor i en lejebolig, og har andre lejere på begge sider af mig, og de hører ham aldrig. Han elsker at sidde og se ud af vinduet, men gør ikke. Han hylede (af glæde) i starten når jeg komm hjem fra arbejdet, men han lærte hurtigt at hilse uden lyd.

 

Med hensyn til katte, er han en smule bange for dem, hvis de kommer for tæt på ham, men han har også kun mødt gamle "sure" hundkatte, der ikke havde gode erfaringer med hunde. Han har dog leget med en enkelt killing, og det gik fint.

 

Så held og lykke hvis I beslutter jer (eller måske allerede har besluttet jer) for en japansk spids. Jeg kan varmt anbefale rasen.

 

Venlig hilsen Sanne (og Pan)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...