Hop til indhold

Fokuserer på lys


Gæst Ceni
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der kan hjælpe mig?

 

Da min hund var yngre havde vi desværre en leg med lys hvor vi tog en laserlygte og så ku han rende efter den.. Det var sjovt dengang men det er det ikk mere da han har fået et stort problem af det..

 

Når Kenzo ser den mindste ændring i lys begynder han at angribe stedet og kan i tilfælde også finde på at grave i gulvet.. Hvis det er på en væg vil han springe op.. Han kan ikk få øjnene væk fra den reflektion og det er virkelig irriterende da man ikk kan sidde med ur på uden han går amok over lyset den reflekterer.. Han kan faktisk sidde i flere timer og fokusere på en væg og får virkelig ondt af ham og aner ikk hva jeg skal stille op :(

 

Er åben for næsten alle gode råd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo tak :)

 

Mit navn er Randi og det er min første hund.. Han er en grå schæfer på 10 måneder med stamtavle.. :)

Jeg selv arbejder på flyvestation karup som fighter controller (snakker med vores F-16 piloter på missioner) og er lige nu på sergentskole..

Redigeret af Ceni
Link til indlæg
Del på andre sites

Går du til nogen form for træning med din hund?

Hvor mange timer dagligt bruger du på gåture og anden aktivering?

 

Hans besættelse med lys kan skyldes understimulering, og hvis det samtidig er noget af det første han har fået indlært, sidder uvanen ekstra fast, så at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja.....

 

udover afledning, ved jeg ikke hvad du kan gøre.

 

Og velkommen til, iøvrigt.... hvem er du? :mrgreen:

 

Jeg læste afledning som aflivning - og syntes lige du var lidt grov der :shock:

 

Men ja - afledning og måske mere aktivering i hverdagen - alt efter, hvordan hverdagen ser ud for din hund ...

 

Og også velkommen til herfra :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hans hverdag for tiden er mest leg med de to andre hunde der bor i huset.. Går til lydighedstræning med ham men har ikk så meget tid da jeg går på sergentskole så først efter den 1. august jeg kan begynde at træne ordentligt med ham.. Men han er en sund og aktiv hund ellers og altid glad.. Så aflivning; NEJ.. :(

Men har hørt om problemet før og ved der har været et hundeprogram på fjernsynet engang hvor netop det problem blev omtalt og der var netop en løsning på det.. Har bare ikk selv set programmet og dem jeg har hørt det fra kan ikk huske hva det var..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hans hverdag for tiden er mest leg med de to andre hunde der bor i huset.. Går til lydighedstræning med ham men har ikk så meget tid da jeg går på sergentskole så først efter den 1. august jeg kan begynde at træne ordentligt med ham.. Men han er en sund og aktiv hund ellers og altid glad.. Så aflivning; NEJ.. :(

Men har hørt om problemet før og ved der har været et hundeprogram på fjernsynet engang hvor netop det problem blev omtalt og der var netop en løsning på det.. Har bare ikk selv set programmet og dem jeg har hørt det fra kan ikk huske hva det var..

 

Mig eller hunden - victoria "løste" det vha. at klappe højt når hunden gjorde det "forbudte".. Så vidt jeg husker..

 

Jeg tænker derimod at hvis det eneste han laver er at lege med de to andre hunde i huset, så vil jeg også mene han er ret understimuleret.. Det er fint med leg, det skal der til..

Men det bruger man ikke rigtig indersiden af skallen på - godbidssøg, aktivering i form af træning, sporarbejde eller lignende ville nok være gode bud

Link til indlæg
Del på andre sites

Hans hverdag for tiden er mest leg med de to andre hunde der bor i huset.. Går til lydighedstræning med ham men har ikk så meget tid da jeg går på sergentskole så først efter den 1. august jeg kan begynde at træne ordentligt med ham.. Men han er en sund og aktiv hund ellers og altid glad.. Så aflivning; NEJ.. :(

Men har hørt om problemet før og ved der har været et hundeprogram på fjernsynet engang hvor netop det problem blev omtalt og der var netop en løsning på det.. Har bare ikk selv set programmet og dem jeg har hørt det fra kan ikk huske hva det var..

 

Det program kan nok ikke hjælpe dig, for det var et helt andet problem.

 

Her var det en gordon setter, som i følge adfærdsbehandleren i programmet, har et fænomenalt syn, der kan opfange/se ting, vi mennesker ikke kan se. Den kunne gå fuldstændig i stå og begynder at slikke op af dørkarme, hvor lyset var. Disse ting fangede dens interesse af to væsenlige grunde.

 

1. Hver gang den gjorde det, fik den opmærksomhed.

2. Den var understimuleret og udlevede derfor sin kedsomhed på denne måde.

 

Løsningen var, afled dens opmærksom ved at klappe i hænderne og sige en høj, anderledes lyd, så hunden opmærksomhed blev fanget og den fulgte efter en. Derudover mere stimulering i hverdagen og mere positiv opmærksomhed.

 

Men er enig med de andre, afled din hunds opmærksomhed, når I kan se, at den skal til at jage lyset. Forhåbenligt vil det i sidste ende gøre lyset uinteressant. I kan også købe forskellige former for aktiveringslegetøj, som kan holde dens koncentration fanget, så den ikke begynder at jagte lys. Det kan nok aflaste problemet lidt også, kunne jeg forestille mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Velkommen til - og spændende job, må jeg sige.

 

Husker jeg en gang så en BBC udsendelse, hvor de på Battersea havde fået en schæfer ind, der var BESAT af tennisbolde. Deres løsning var, at få denne besættelse til at kamme over, ved at introducere den for flere hundrede tennisbolde på en gang. Det så vitterligt ud som, at det flød over for hunden, der ikke kunne bestemme sig for, hvilken en der var bedst, og så gav den ligesom op. Ren chokterapi.

 

Hvis det er noget der kan virke, burde en diskokugle næsten kunne gøre det. Mennnnn, jeg skal ikke kunne love, at det er noget der virker.

 

Afledning hver gang, vil være mit andet forslag. Og så måske meget mere mentalaktivitet i hverdagen. Fodersøg og problemløsning, så der ikke er "behov" for denne fixering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til - og spændende job, må jeg sige.

 

Husker jeg en gang så en BBC udsendelse, hvor de på Battersea havde fået en schæfer ind, der var BESAT af tennisbolde. Deres løsning var, at få denne besættelse til at kamme over, ved at introducere den for flere hundrede tennisbolde på en gang. Det så vitterligt ud som, at det flød over for hunden, der ikke kunne bestemme sig for, hvilken en der var bedst, og så gav den ligesom op. Ren chokterapi.

 

Hvis det er noget der kan virke, burde en diskokugle næsten kunne gøre det. Mennnnn, jeg skal ikke kunne love, at det er noget der virker.

 

Afledning hver gang, vil være mit andet forslag. Og så måske meget mere mentalaktivitet i hverdagen. Fodersøg og problemløsning, så der ikke er "behov" for denne fixering.

 

Det har jeg også set - man kan godt forstå hvorfor man rent faktisk kalder det flooding terapi..

Synes nu bare det ser så voldsomt ud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Det har jeg også set - man kan godt forstå hvorfor man rent faktisk kalder det flooding terapi..

Synes nu bare det ser så voldsomt ud..

 

Anede faktisk ikke, at der var tale om anerkendt terapiform, men har læst på det, og tænker jeg helst ikke ville udsættes for det. Heldigvis ser det dog ud til, at det er noget, der aftales mellem terapeut og patient, inden det sættes igang.

 

Men nu er her jo ikke tale om en fobi, men en fixering. Så at udføre det i denne situation, kan vel ikke forventes at have en tilhørende angst, og derfor ikke så problematisk, som jeg syntes det kan lyde til at være for mennesker. Til trods for, at det åbenbart virker...?!?

 

Med schæferen i programmet syntes jeg ikke det så ud til, at den led overlast. Men måske husker jeg forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anede faktisk ikke, at der var tale om anerkendt terapiform, men har læst på det, og tænker jeg helst ikke ville udsættes for det. Heldigvis ser det dog ud til, at det er noget, der aftales mellem terapeut og patient, inden det sættes igang.

 

Men nu er her jo ikke tale om en fobi, men en fixering. Så at udføre det i denne situation, kan vel ikke forventes at have en tilhørende angst, og derfor ikke så problematisk, som jeg syntes det kan lyde til at være for mennesker. Til trods for, at det åbenbart virker...?!?

 

Med schæferen i programmet syntes jeg ikke det så ud til, at den led overlast. Men måske husker jeg forkert.

 

Altså jeg er bange for edderkopper - jeg tror IKKE jeg ville blive mindre bange af at spendere en time i et rum fyldt med dem, nærmere det modsatte..

Så det er heller ikke lige en metode jeg sådan kan støtte.. Og er enig, det er jo nemlig ikke en fobi - men en fixering, og jeg tvivler på en flooding ville have effekt i den sammenhæng..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Puha, der gav du mig lige gys over hele kroppen :???:

 

Tror jeg ville springe rundt i vild panik med lukkede øjne, indtil jeg turde håbe på, at de alle var døde :???:

 

Undskyld OT...

 

Teorien bag terapien er, så vidt jeg fik læst mig frem til, at hjernen ikke kan fungere i angst for evigt, og det paniske anfald vil aftage, hvorefter den rationelle tankegang vil overtage. I dette stadie vil patienten forstå, at der ikke er noget at være bange for, og derfor slippe af med sin irrationelle angst. Der er åbenbart foretaget forsøg gennem tiden, der validerer tanken. Men som sagt, springer jeg gerne over. Tror straks jeg vil google og se, om der er nogen herhjemme, der vedkender sig denne behandlingsform.

Link til indlæg
Del på andre sites

Teorien bag terapien er, så vidt jeg fik læst mig frem til, at hjernen ikke kan fungere i angst for evigt, og det paniske anfald vil aftage, hvorefter den rationelle tankegang vil overtage. I dette stadie vil patienten forstå, at der ikke er noget at være bange for, og derfor slippe af med sin irrationelle angst. Der er åbenbart foretaget forsøg gennem tiden, der validerer tanken. Men som sagt, springer jeg gerne over. Tror straks jeg vil google og se, om der er nogen herhjemme, der vedkender sig denne behandlingsform.

 

Ja, kender godt teorien bag teorien... Men tror bare ikke den får lov til at nå at holde ved mig og edderkopper :oops:

 

Cesar Millan bruger den... Har set det med en grand danois, der var bange for glatte gulve, fordi den var gledet og ramt ind i en rude, der smadrede ud over den :cry:

 

Han brugte den og ja, det hjalp da. Men der må for helvede være andre måde, at lære vovse det, end at bringe den direkte ind i angsthelvede! :cry: Og tænk, hvis han havde mistet snoren, lige inden, de kom ind i stuen, hvor gulvet var, så ville den bare blive endnu mindre samarbejdsvillig, når man var deromkring jo..

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, der gav du mig lige gys over hele kroppen :???:

 

Tror jeg ville springe rundt i vild panik med lukkede øjne, indtil jeg turde håbe på, at de alle var døde :???:

 

Undskyld OT...

 

Jeg ville gøre præcis det samme - bare tanken.. puha

 

Teorien bag terapien er, så vidt jeg fik læst mig frem til, at hjernen ikke kan fungere i angst for evigt, og det paniske anfald vil aftage, hvorefter den rationelle tankegang vil overtage. I dette stadie vil patienten forstå, at der ikke er noget at være bange for, og derfor slippe af med sin irrationelle angst. Der er åbenbart foretaget forsøg gennem tiden, der validerer tanken. Men som sagt, springer jeg gerne over. Tror straks jeg vil google og se, om der er nogen herhjemme, der vedkender sig denne behandlingsform.

 

En del af mig siger det er.. logisk nok.. Men jeg kan simpelthen ikke forestille mig at man bare tænker "nååårh" bagefter - at man ikke risikere at forstærke frygten ved at give hjernen sådan et kæmpe chok..

 

Så kan jeg bedre forholde mig til et-skridt-af-gangen-metoden.. Med langsom tilvænning og at slutte af på positiv oplevelse hver gang..

 

Sig til hvis du finder noget interessant, ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
En del af mig siger det er.. logisk nok.. Men jeg kan simpelthen ikke forestille mig at man bare tænker "nååårh" bagefter - at man ikke risikere at forstærke frygten ved at give hjernen sådan et kæmpe chok..

 

Så kan jeg bedre forholde mig til et-skridt-af-gangen-metoden.. Med langsom tilvænning og at slutte af på positiv oplevelse hver gang..

 

Sig til hvis du finder noget interessant, ikke?

 

Jeg er med dig; altså at det på papiret lyder nogenlunde fornuftigt, men jeg vil ikke lægge krop og sind til.

 

Har indtil videre ikke rigtig fundet noget på det, andet end teori. I stedet tales der om eksponering. Som flooding vel også hører under. Her ser jeg det bare mere omtalt som langsom tilvænning. Du ved - klikkermetoder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne jo prøve at træne ham "omvendt" Dvs. beløn ham for at forholde sig i ro når han ser lyset. Ligger han stille ned så tænd lys og bliv ham om at blive der, bare 1 sek lys til at starte med og så beløn. Træk det nu længere og længere, til han til sidst ikke gider mere og bare kan nøjes med et stille nus fra dig.

Men bare husk det tager 8 gange så lang tid at afvende ham, som det gjorde at lære ham det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101
Du kunne jo prøve at træne ham "omvendt" Dvs. beløn ham for at forholde sig i ro når han ser lyset. Ligger han stille ned så tænd lys og bliv ham om at blive der, bare 1 sek lys til at starte med og så beløn. Træk det nu længere og længere, til han til sidst ikke gider mere og bare kan nøjes med et stille nus fra dig.

Men bare husk det tager 8 gange så lang tid at afvende ham, som det gjorde at lære ham det.

 

Bare fordi jeg er nysgerrig... Jeg forstår ikke dit forslag, så ville lokke en mere grundig forklaring ud af dig. Problemet som jeg forstår det, er ikke at få hunden til at forholde sig i ro, men at få den til at ignorere lysreflekser. Både eksisterende og potentielle. Mit billede af hunden er, at den passivt sidder og glor ind i væggen, uden at foretage sig noget - andet end at vente på en lysplet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...