Hop til indhold

Fra DRU til DKK


Tweesa
 Share

Recommended Posts

OK - nu er det sådan at jeg kender en hvis hunde skal flyttes fra DRU til DKK, og de er også vældig fine og pæne og meget racetypiske og ville sikkert kunne blive flyttet (skal de ikke vises frem og sådan, for det?)

 

Men altså.. nu VED jeg at den ene har en hel del merle i sig.. som chihuahua.. altså, er den af gode grunde ikke ægte..

Bør man sige det? Til DKK.. eller regne med de enten selv opdager det, eller er det bare ris til deres egen røv at de ikke kan se det?

 

Det er vel også sådan lidt.. etisk.. i forhold til at man ved noget, men skal man sladre. hmhm

 

 

Bare Theresa tanker

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Hvis den har stamtavle i DRU kan jeg ikke rigtig se hvorfor den ikke skulle kunne flyttes til DKK, og så stamtavle der...

 

Måske jeg bare ikke rigtig har forstået dit indlæg...:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis den har stamtavle i DRU kan jeg ikke rigtig se hvorfor den ikke skulle kunne flyttes til DKK, og så stamtavle der...

 

Måske jeg bare ikke rigtig har forstået dit indlæg...:confused:

 

Det bliver individuelt bedømt. Som hovedregel godtager DKK ikke andre stamtavler. Heller ikke DRU.

 

Hvad er mere relevant, mener jeg, ville være hvorfor? Havde det ikke været bedre at købe med DKK tavle i første omgang, hvis man nu gerne vil over i DKK?

For langt de fleste racer kan man ikke bilde mig ind at det man gerne vil have ikke kan findes med DKK papirer eller FCI papirer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det bliver individuelt bedømt. Som hovedregel godtager DKK ikke andre stamtavler. Heller ikke DRU.

 

Hvad er mere relevant, mener jeg, ville være hvorfor? Havde det ikke været bedre at købe med DKK tavle i første omgang, hvis man nu gerne vil over i DKK?

For langt de fleste racer kan man ikke bilde mig ind at det man gerne vil have ikke kan findes med DKK papirer eller FCI papirer.

 

Det tror jeg faktisk du har ret i... det kan være at ejeren af den chi havde set sig lun på farven, men ikke var en racetypisk farve for racen i DKK... så havde man fundet den med DRU papirer og købt den der i stedet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Merle er ikke en godkendt farve for Chihuahua - den eksisterer ikke naturligt, er blevet blandet ind via Aussier og gravhunde..

Giver en høj hyppighed af blinde hvalpe - er lige blevet forbude i DRU, har været det længe i DKK..

 

Det er ligesom der mit dilemma er - vil ikke sladre, men kan ikke rigtig lide tanken om at man kan risikere at få merle farven ind den vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så er det da bare at stikke DKK et hint.

 

Uanset hvad, så er der jo avlsforbud på, indtil hunden har været stillet til godkendelse.

 

Det lød desværre som om det var hendes plan, at stille til godkendelse.. Og den ville gå igennem, det tror jeg.. Man kan ikke umiddelbart se der er merle i den.. Måske for det trænede øje?

 

Ved hun ikke er den eneste hvalpekøber fra den DRU kennel som vil forsøge at få dem flyttet, og selv kennelejeren overvejer at flytte sine hunde fra DRU til DKK.. Og så er der jo først rigtig risiko for merle!

 

Du har ret.. må lige få fortalt DKK det

Link til indlæg
Del på andre sites

Merle er ikke en godkendt farve for Chihuahua - den eksisterer ikke naturligt, er blevet blandet ind via Aussier og gravhunde..

Giver en høj hyppighed af blinde hvalpe - er lige blevet forbude i DRU, har været det længe i DKK..

 

Det er ligesom der mit dilemma er - vil ikke sladre, men kan ikke rigtig lide tanken om at man kan risikere at få merle farven ind den vej.

 

Alle hunde, der overføres til DKK's stambog har som udgangspunkt avlsforbud - skal dette ophæves skal hunden opnå minimum "good" på udstilling samt stille til en avlsgodkendelse. Derudover skal specialklubben høres. Specialklubben er i dette tilfælde Canis-Minor og de har 20. maj 2009 udgivet følgende på deres hjemmeside:

 

Klubben for Små Selskabshunde har i samråd med DKK besluttet, at alle klubbens tilhørende racer som overflyttes til DKK har AVLSFORBUD.

Nærmere oplysninger om det praktiske i forbindelse med overflytning kan findes på DKK’s hjemmeside: http://www.dansk-kennel-klub.dk/707

 

Af DKK’s hjemmeside fremgår det at: ”Specialklubben høres før et avlsforbud kan ophæves”.

 

Klubben for Små Selskabehunde har besluttet IKKE at ophæve det pålagte avlsforbud på overflyttede hunde, hvorfor de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og konkurrencer, men ikke må benyttes i avl.

 

Derfor vil ingen hunde fra nu af kunne opnå avlsret.

 

Det omfatter alle hunde fra d.d.

Der afholdes ikke yderligere avlsgodkendelser i specialklubben.

Bestyrelsen

Klubben for Små Selskabshunde

--------------------

Så mon ikke det løser sig helt af sig selv :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde, der overføres til DKK's stambog har som udgangspunkt avlsforbud - skal dette ophæves skal hunden opnå minimum "good" på udstilling samt stille til en avlsgodkendelse. Derudover skal specialklubben høres. Specialklubben er i dette tilfælde Canis-Minor og de har 20. maj 2009 udgivet følgende på deres hjemmeside:

 

Klubben for Små Selskabshunde har i samråd med DKK besluttet, at alle klubbens tilhørende racer som overflyttes til DKK har AVLSFORBUD.

Nærmere oplysninger om det praktiske i forbindelse med overflytning kan findes på DKK’s hjemmeside: http://www.dansk-kennel-klub.dk/707

 

Af DKK’s hjemmeside fremgår det at: ”Specialklubben høres før et avlsforbud kan ophæves”.

 

Klubben for Små Selskabehunde har besluttet IKKE at ophæve det pålagte avlsforbud på overflyttede hunde, hvorfor de overførte hunde kan deltage i udstillinger, prøver og konkurrencer, men ikke må benyttes i avl.

 

Derfor vil ingen hunde fra nu af kunne opnå avlsret.

 

Det omfatter alle hunde fra d.d.

Der afholdes ikke yderligere avlsgodkendelser i specialklubben.

Bestyrelsen

Klubben for Små Selskabshunde

 

 

 

--------------------

 

Så mon ikke det løser sig helt af sig selv :mrgreen:

 

 

Åeh.. Tak :kys:Så behøver jeg ikke sladre eller noget.. Kan bare informere!

 

Edit: Kunne ikke forstå jeg ikke havde hørt om det før, men det er også ret nyt kan jeg se..

Link til indlæg
Del på andre sites

19. maj. Det er vist temmeligt nyt. Men ganske fornuftigt :)

 

Fandt også dette:

Særregel for Labrador retriever: kontakt raceledelsen for labrador.

Stambøger fra FCI-lande samt Dansk Jagtregistrering overføres til Dansk Kennel Klub med ane-oplysninger.

 

Også temmeligt nyt. Sidste år hed det sig at DJR-hunde fik slettet anerne. Gode nyheder for mig, for så er der pludselig åbnet for et lidt bredere udvalg for mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Man kan ikke umiddelbart se der er merle i den.. Måske for det trænede øje?

Man behøver i langt de fleste tilfælde ikke et trænet øje for at se om hunden er merle; det er sjældent at man oplever at hunde er det man kalder kryptisk merle, dvs. at de genetisk er merle men fremstår ensfarvet.

 

Merle er en farve som altid udtrykkes hvis den er tilstede, så hvis hunden ikke fremstår merle vil den dermed ikke kunne lave hvalpe som er merle (med mindre den altså er kryptisk - som er meget sjældent)

 

Her under vises farven blue merle:

 

[ATTACH]10096[/ATTACH]

 

Her hos en hvalp med meget lidt merlering:

 

[ATTACH]10097[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

19. maj. Det er vist temmeligt nyt. Men ganske fornuftigt :)

 

Fandt også dette:

 

 

Også temmeligt nyt. Sidste år hed det sig at DJR-hunde fik slettet anerne. Gode nyheder for mig, for så er der pludselig åbnet for et lidt bredere udvalg for mig :mrgreen:

 

Så blev vi begge klogere :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver i langt de fleste tilfælde ikke et trænet øje for at se om hunden er merle; det er sjældent at man oplever at hunde er det man kalder kryptisk merle, dvs. at de genetisk er merle men fremstår ensfarvet.

 

Merle er en farve som altid udtrykkes hvis den er tilstede, så hvis hunden ikke fremstår merle vil den dermed ikke kunne lave hvalpe som er merle (med mindre den altså er kryptisk - som er meget sjældent)

 

Her under vises farven blue merle:

 

[ATTACH]10096[/ATTACH]

 

Her hos en hvalp med meget lidt merlering:

 

[ATTACH]10097[/ATTACH]

 

Årh ok - det var bare fordi hunden var begyndt at skifte farve at hun fortalte mig det, ved ikke meget om merle, men ved da det ikke høre til i chihuahuaracen :-)

 

Men tak for oplysningen :blink: Synes merle er en rigtig flot farve, på de rigtige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man behøver i langt de fleste tilfælde ikke et trænet øje for at se om hunden er merle; det er sjældent at man oplever at hunde er det man kalder kryptisk merle, dvs. at de genetisk er merle men fremstår ensfarvet.

 

Merle er en farve som altid udtrykkes hvis den er tilstede, så hvis hunden ikke fremstår merle vil den dermed ikke kunne lave hvalpe som er merle (med mindre den altså er kryptisk - som er meget sjældent)

 

Her under vises farven blue merle:

 

[ATTACH]10096[/ATTACH]

 

Her hos en hvalp med meget lidt merlering:

 

[ATTACH]10097[/ATTACH]

Skal det forståes sådan, at der bare skal være lidt merle på kroppen, for at hundens farve kaldes merle?

 

I så fald er Hogan tri-merle :confused: Han er sort med hvid/brune aftegninger, men på begge lår er han merle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Skal det forståes sådan, at der bare skal være lidt merle på kroppen, for at hundens farve kaldes merle?

Ja bare der er en lille merle plet, så er hunden genetisk set merle.

 

I så fald er Hogan tri-merle :confused: Han er sort med hvid/brune aftegninger, men på begge lår er han merle.

Pas :-) Prøvede at se om du havde nogle billeder af ham i en af dine album, men kunne ikke se det :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Du kan ane det lidt her...Hogan er nr 2 fra venstre

Hvis det er ham som ligger "og viser ben" så ser det ikke merle ud, diluted måske.

 

Er der farverelateret hårtab i hans familie?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...