Hop til indhold

kvæler halsbånd ??.


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

og som en nævnte, han tråder ikke i snoren, gik en kort overgang med halsbånd, blev hurtigt irriteret over snoren ramte hans ben så det gav et "ryk" i snoren og når han fik den imellem benene. (CITAT).

 

det er så ikke et problem hos os.

 

det med af snoren rammer forben og skaber et ryg tolger jeg

sådan af hunden treker vis tulle går sådan som du beskriver stopper jeg hinde og venter til hun går et skrit tilbage vorefter vi setter igang igen

så går hun for det meste i en ornlig afstand vor snoren henger i U form.

 

vis ikke det er nog stopper jeg hinde igen og siger NEJ

venter og går vidre. roser hinne selvfølig når hun går rektigt.

 

som tidligere nevet gik tulle kon med kvæler fordi hun ikke

kan lig hunde som viser agresvitet eller lin.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 98
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst T_Martinsen
men sinalere det ikke i høj grad af man overhoved ikke har styr på

sin hund.??

Det kommer an på øjnene der ser, og hvad ens holdning til sele er generelt. Hvis jeg ser en, der kommer med en hund i sele, så smiler jeg og tænker, det var dog dejligt at der er flere og flere, der er begyndt at bruge sele.

 

Jeg synes ikke, at det signalere at man ikke har styr på hunden, da der er mindst lige så mange hunde, der bruger halsbånd, hvor ejeren ikke har styr på sin hund.

 

Når alt kommer til alt, tror jeg det hele handler om ens EGEN holdning til sele/halsbånd, og ikke så meget om hvad det signalere.

Jeg kunne da aldrig finde på at vælge at bruge halsbånd, fordi der muligvis er nogen, der vil mene at jeg kun bruger sele, fordi jeg ikke har styr på min hund.

Hvis folk har den holdning, at jeg bruger sele, fordi jeg ikke har styr på min hund, så synes jeg blot at det er synd for dem, at de ikke er klogere. :-)

 

Jeg vil hellere sørge for at beskytte min hund bedst muligt, end at bekymre mig om, hvad andre tænker om det.

 

di hunde jeg har set med sele har altid været hunde som ejer tilsyneladne har svert ved

af styre.

Så har du nok ikke set ordentlig efter. Min erfaring er at man husker som regel altid dem som ikke kan styrre deres hund.

Jeg selv ser rigtig mange som bruger sele, og som ikke har problemer med at styrre deres hund.

Jeg tror det er fifty/fifty om det er hunde med sele eller halsbånd, som ejerne ikke kan styrre.

Link til indlæg
Del på andre sites

og som en nævnte, han tråder ikke i snoren, gik en kort overgang med halsbånd, blev hurtigt irriteret over snoren ramte hans ben så det gav et "ryk" i snoren og når han fik den imellem benene. (CITAT).

 

det er så ikke et problem hos os.

 

det med af snoren rammer forben og skaber et ryg tolger jeg

sådan af hunden treker vis tulle går sådan som du beskriver stopper jeg hinde og venter til hun går et skrit tilbage vorefter vi setter igang igen

så går hun for det meste i en ornlig afstand vor snoren henger i U form.

 

vis ikke det er nog stopper jeg hinde igen og siger NEJ

venter og går vidre. roser hinne selvfølig når hun går rektigt.

 

som tidligere nevet gik tulle kon med kvæler fordi hun ikke

kan lig hunde som viser agresvitet eller lin.

Snoren er jo ikke stram når snoren rammer forbenet, så tolker det ikke som træk. Det er først træk hvis snoren bliver stram.

Så hun skal kvæles som "straf" når hun laver udfald? og får ryk i nakkehvirvlerne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hverken Baldur eller Luna er problemhunde, og ingen af dem trækker på gåturen, men de har da begge sele på :-)

 

De har sele på af præcis de samme grunde som de andre nævner:

 

  • Selen skåner deres led og knogler hvis der alligevel skulle opstå en situation hvor de trækker. Og efter at jeg har læst at en undersøgelse i sverige viser, at 80% af de hunde der er aggressive er det pga. af konstante smerter efter at de har fået en skade via deres halsbånd
  • Jeg slipper for at skulle sørge for at holde snoren oppe over deres hoveder, så de ikke bliver viklet ind i den
  • Han reagerer bedre når jeg forsøger at guide ham i selen (ved at trække blidt til den) end han gør i halsbåndet

Så jeg vil til enhver tid foretrække en sele :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det vil man da, hvis man vil g¢re det lidt mere behageligt for sin hund :blink:, som nævnt f¢r, synes jeg at hunden har bedre frihed til at snuse i en sele for exempel, uden at træde på snoren osv. Især når man som jeg har flere hunde med ud på samme tid.

Der er ingen af mine der er "problemhunde", men de går alle i sele. Jo, de kan da godt trække lidt, når de får ¢je på enten en de kender og er glad for at se, eller et rådyr eller lignende, men det er ikke kun derfor jeg bruger sele til dem.

 

okay men så er det nog min logik den er gal med

alsår jeg tenger bare det må da være mere behaligt med noget

som ikke sedder om hele forparten.

 

når jeg tenger tulle og sele for jeg en klar fornemelse af det ikke

vil gøre noget godt for hinne,

tulle er ekstremt følsom rent fygisk efter jeg gik bort fra kvæler fungtion

forlænget jeg osse halsbåndet og det har klart gjort hinne mindre

nervøs ved fremmede hunde.

 

grunden tror jeg er af hun ikke føler sig nær så fanget som vis

halsbåndet er kort og der ved sedder til omkring halsen.

grand-dane-albums-diverse-picture7330-p1020069.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg siger det lige vi bliver sten sekkert ikke enige!.

 

vis tulle går så langt fremme af snoren går på hinnes forben og

resultere i trek når hun setter forbenet frem er min grense nået for vad

jeg vil apsemtere.

Det er også fair nok, men vi går med sele, så der røre snoren hverken det ene eller andet, det giver mere plads til ham at snuse på uden at komme til at trække.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også fair nok, men vi går med sele, så der røre snoren hverken det ene eller andet, det giver mere plads til ham at snuse på uden at komme til at trække.:-)

 

jeg har ikke tengt mig af investere i en sele da jeg ikke syns fordelne

er store nog tror ikke på af det er så meget bedre

 

men jeg kan godt se vad det smarte er (alsår af skåne nakke)

men om det giver en større frighed det tvivler jeg stergt på for

tulles vedkomne.

 

 

skal måske lige sige af det ikke hanler om penge vorvit der skal

købes nyt udstyr;-).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle
jeg har ikke tengt mig af investere i en sele da jeg ikke syns fordelne

er store nog tror ikke på af det er så meget bedre

 

men jeg kan godt se vad det smarte er (alsår af skåne nakke)

men om det giver en større frighed det tvivler jeg stergt på for

tulles vedkomne.

 

 

skal måske lige sige af det ikke hanler om penge vorvit der skal

købes nyt udstyr;-).

 

 

 

Syns ikke man kan afvise noget man ikke har prøvet.

 

Vil da anbefale at du køber en sele og prøver den på Tulle inden du afviser det helt.

Link til indlæg
Del på andre sites

presis og jeg har osse komenteret det en gang.

præcis? tror vi snakker forbi hinanden, du spørger hvorfor man skal gå med sele hvis ikke det er pga. hunden trækker...

 

her er de indlæg folk har skrevet hvorfor.

 

 

Min erfaring er også, at kvælerfunktionen ikke hjælper en døjt. Kender 3 hunde, som går/gik med kvæler, det hjalp ikke på noget på nogen af dem. Den eneste, der stadig har det, er Azuro og han trækker altså stadig.

 

Jeg mener til stadighed, at den bedste og mest holdbare metode er træning - lær hunden, at det kan betale sig ikke at trække, for så sker der spændende ting - som stopper, hvis den trækker.

 

At der er en kæde der kvæler hunden, hjælper ikke en døjt... Og slet ikke, hvis man tror det er nok - så ender man bare med en hund der kaster og og evt. også har nakkeskader :(

 

Min erfaring er at kvælerkæde kan hjælpe hvis man rykker hårdt til straks hunden øger sit tempo.

Det er dog ikke hensigtsmæssigt. Udover at rykket hjælper pga den smerte det tilfører kan det ødelægge hundens nakke.

 

Jeg har mødt RIGTIGT MANGE hunde som trak som ind i h...... med kæden på og nærmest har været halvkvalte.

 

Min erfaring og hodning er at i stedet for at bruge et fysisk redskab for at kunne holde sin hund hos sig, bør man arbejde på at få hunden til at vælge at ville følges og på at det er stemmen der når ind til hunden i stedet for en klirren med eller ryk i halsbåndet.

 

Jeg har oplevet mange hunde der, når kæden blev erstattet af et bredt fast halsbånd eller en god sele, alene derved undlod at trække.

Hvis man straks ved skiftet til andet halsbånd/sele belønner hunden hvert andet øjeblik for ikke at trække, kan man hurtigt få ændret vanen med at trække.

 

jeg vil da sige, at efter jeg er skiftet til en sele, så trækker Canto ikke mere og når han kommer lidt for langt frem, holder jeg let igen og han kommer tilbage på plads, helt uden at trække, som jeg skulle med hans kæde om halsen. syndes allerede at jeg kan se han nyder at han ikke mere har kæde på.

 

Ikke hvad du ved af i hvert fald. :-)

 

Det er den mest typiske kommentar, der kommer fra folk, der bruger kvæler, men alt for ofte viser det sig rent faktisk, at disse hunde HAR skader, blot er det ikke noget en "alm" hundeejer lægger mærke til, da de ikke ved hvad de skal kigge efter, og som oftest viser hunden det ikke med direkte tydelige adfærdsændringer. Men ser man efter, dette kræver selvfølgelig at man ved, hvad man skal se efter, så kan man rent faktisk se, at ikke alt er som det skal være. Mange bliver meget overrasket, når de får tjekket deres hund (ikke kun af en dyrlæge) og finder ud af, hvilke problemer hunden rent faktisk går rundt med.

Disse problemer er der særdeles stor chance for at få, hvis man træner med træk i en kvælerkæde, som det lyder til at du gør. Det kan gå galt ved blot et enkelt træk, som rammer forkert på nakkehvirvlerne, og kan med tiden udvikle sig til ret alvorlige problemer, hvis ikke man får det rettet.

 

Jeg vil foreslå en god sele til når I går ture. Mærket "Hunter" kan man få i GD-størrelse og så de også passer over deres gigantiske brystkasser :blink:

 

Vi sørger for at stoppe op, så Pixi ikke kan gå længere, når hun trækker.

 

I starten vendte vi om og gik i en helt anden retning hver gang hun trak hen mod noget (det bliver nogen underlige gåture, men vi har heldigvis en stor grund). På den måde fik hun ikke noget ud af at trække, men kom tværtimod derhen hun gerne ville, når hun gik pænt.

 

Men som sagt, så stopper jeg så snart hun trækker og hun har efterhånden lært, at hun lige så godt kan stoppe og vente på mig så. Det hjælper også, at hun får masser af ros og guffer, når hun går pænt eller stopper med at trække så snart snoren strammer lidt...

 

Så træning træning træning...

 

Nu lyder det som om Pixi er en mønsterhund, men hun er nu en bølle på mange måder...men hun er da begyndt at gå nogenlunde i snor hehe...

 

Vi har forresten også læderhalsbånd på hende, som vi kan bruge hvis det skal gå stærkt eller til at holde i, hvis hun skal holdes lidt tilbage når der kommer gæster og så'en. Hun får faktisk opkastningsbevægelser hvis man trækker ret meget i halsbåndet, og det tror jeg er fordi hun ikke er vant til andet end selen på gåture.

 

Med en sele risikere du ikke at give hunden skader i nakken, hvis den trækker i snoren, eller hvis du kommer til at give et ryk i snoren. Det risikerer du til gengæld med halsbånd, og skaderne er ikke nødvendigvis nogle, du opdager med det samme.

 

For mit vedkommende, synes jeg også at selen giver hunden bedre frihed til at snuse uden at træde på/falde i snoren.

 

Nu er jeg selv begyndt at bruge sele på min hund, så ud over de nævnte ting med halsen og at de har mere frihed til at snuse uden at komme ind i snoren, så syndes jeg bare han er meget nemmere at gå med, bare man holder let igen i selen så reagerer han og er på plads igen. Uden nogen form for trækken. syndes han virker som en gladere hund når vi går ture nu.:5up:

 

Jo det vil man da, hvis man vil g¢re det lidt mere behageligt for sin hund :blink:, som nævnt f¢r, synes jeg at hunden har bedre frihed til at snuse i en sele for exempel, uden at træde på snoren osv. Især når man som jeg har flere hunde med ud på samme tid.

Der er ingen af mine der er "problemhunde", men de går alle i sele. Jo, de kan da godt trække lidt, når de får ¢je på enten en de kender og er glad for at se, eller et rådyr eller lignende, men det er ikke kun derfor jeg bruger sele til dem.

 

Det kommer an på øjnene der ser, og hvad ens holdning til sele er generelt. Hvis jeg ser en, der kommer med en hund i sele, så smiler jeg og tænker, det var dog dejligt at der er flere og flere, der er begyndt at bruge sele.

 

Jeg synes ikke, at det signalere at man ikke har styr på hunden, da der er mindst lige så mange hunde, der bruger halsbånd, hvor ejeren ikke har styr på sin hund.

 

Når alt kommer til alt, tror jeg det hele handler om ens EGEN holdning til sele/halsbånd, og ikke så meget om hvad det signalere.

Jeg kunne da aldrig finde på at vælge at bruge halsbånd, fordi der muligvis er nogen, der vil mene at jeg kun bruger sele, fordi jeg ikke har styr på min hund.

Hvis folk har den holdning, at jeg bruger sele, fordi jeg ikke har styr på min hund, så synes jeg blot at det er synd for dem, at de ikke er klogere. :-)

 

Jeg vil hellere sørge for at beskytte min hund bedst muligt, end at bekymre mig om, hvad andre tænker om det.

 

Så har du nok ikke set ordentlig efter. Min erfaring er at man husker som regel altid dem som ikke kan styrre deres hund.

Jeg selv ser rigtig mange som bruger sele, og som ikke har problemer med at styrre deres hund.

Jeg tror det er fifty/fifty om det er hunde med sele eller halsbånd, som ejerne ikke kan styrre.

 

Hverken Baldur eller Luna er problemhunde, og ingen af dem trækker på gåturen, men de har da begge sele på :-)

 

De har sele på af præcis de samme grunde som de andre nævner:

 

  • Selen skåner deres led og knogler hvis der alligevel skulle opstå en situation hvor de trækker. Og efter at jeg har læst at en undersøgelse i sverige viser, at 80% af de hunde der er aggressive er det pga. af konstante smerter efter at de har fået en skade via deres halsbånd
  • Jeg slipper for at skulle sørge for at holde snoren oppe over deres hoveder, så de ikke bliver viklet ind i den
  • Han reagerer bedre når jeg forsøger at guide ham i selen (ved at trække blidt til den) end han gør i halsbåndet

Så jeg vil til enhver tid foretrække en sele :5up:

 

..........

Link til indlæg
Del på andre sites

ja der er skrevet en del inlæg.

 

det kan godt være der er nogle som syns det er fantastisk med en

sele men jeg ser det som totalt unødvendigt i tulles tilfelde.

 

eneste grund er hundens nakke belastes mindre og det er ikke en gang en

grund da hun ikke treker.

 

så det er så evigt lige meget så vit jeg kan se.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja der er skrevet en del inlæg.

 

det kan godt være der er nogle som syns det er fantastisk med en

sele men jeg ser det som totalt unødvendigt i tulles tilfelde.

 

eneste grund er hundens nakke belastes mindre og det er ikke en gang en

grund da hun ikke treker.

 

så det er så evigt lige meget så vit jeg kan se.

du skriver jo du har kvæler på fordi hun laver imod andre hunde, så får hun da også ryk i nakken?

men hvis hun ikke gør så fortsæt som du gør :-) eller overvej et brede et der fordeler trykket på et større stykke på halsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

hun treker når hun ser en anden hund ja men efter jeg forlenget halsbåndet og

tog kvæler fungtionen fra har hun entret sin adfærd til den posetive

side og det er nu sjelent hun for trek derfor mener jeg ikke

det er nødvendigt med en sele,

 

så er der jo osse det af hun skal vennes til det

og det er mere besverligt af og på.

 

vis det enlig skulle have en god virkning er jeg helt overbevist om af

det er minimalt for os ivertfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

GRAND DANE, jeg har måske (er ikke helt sikker) en sele liggende, som ville kunne passe Tulle... Kunne du tænke dig at pr¢ve den, hvis jeg sender den kvit og frit :-D?

Har dog ikke tid til at lede efter den f¢r i aften, så kan ikke love 100% at den er stor nok..

 

:scared:det er utroligt flot tilbud det må jeg sku sige.:scared:

 

kan jeg tenge over det.

 

jeg vile jo enlig godt vid i så fald vorgammel den er

og vordan den ser ud og vorhenne den er købt.

 

det er ikke for af være utagnemlig men det ville være rart

af vide.:-)

 

jeg er temlig overasket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...