Hop til indhold

kvæler halsbånd ??.


GRAND DANE
 Share

Recommended Posts

vil bare høre jeres mening.

 

 

jeg har besluttet af droppe det for en tid for af se mo det

enlig har nogen gavnlig efekt. vis ikke dropper jeg det helt.

 

det kommer af at jeg så det som en relativ god løsning da tulle ikke

kan med nogle hunde vilket udrander i af hun treker volsomt og et sådan

halsbånd kunne tage noget af problemet.

 

når jeg steller tulle foran en butik setter jeg hinne ud af kvæler

og tit glemmer jeg så af sette hinne tilbage igen og det

har enlig virket udemerket uden kvæler så nu har jeg sat en demmer

i halsbåndet så det bliver let lengere og ikke strammer om halsen.

 

det kan godt være det er rent inbildning men syns faktisk hun går

meget pænere uden det kvæler haløj og jeg håber på hun måske

hellerikke vil følesig så trygget når hun møder andre hunde.

 

vil godt høre jeres mening om det og mo jeres erfaring med det.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 98
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min erfaring er at kvælerhalsbånd ikke har nogen betydning for om hunden trækker eller ej.

 

Når jeg alligevel bruger dem, er det fordi jeg ikke kan lide at hundene skal gå med noget stramt om halsen, og fordi jeg synes lyden af kæden er et nyttigt redskab i mange situationer, bl.a. som et diskret signal til hunden om at nu vil jeg have opmærksomhed, eller bare for at høre at de render rundt ude i haven.

 

Et godt alternativ til kvælerhalsbånd er halvkvæler, som stadig sidder løst om halsen, men som ikke kan strammes helt ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er også, at kvælerfunktionen ikke hjælper en døjt. Kender 3 hunde, som går/gik med kvæler, det hjalp ikke på noget på nogen af dem. Den eneste, der stadig har det, er Azuro og han trækker altså stadig.

 

Jeg mener til stadighed, at den bedste og mest holdbare metode er træning - lær hunden, at det kan betale sig ikke at trække, for så sker der spændende ting - som stopper, hvis den trækker.

 

At der er en kæde der kvæler hunden, hjælper ikke en døjt... Og slet ikke, hvis man tror det er nok - så ender man bare med en hund der kaster og og evt. også har nakkeskader :(

Link til indlæg
Del på andre sites

vil bare høre jeres mening.

 

 

jeg har besluttet af droppe det for en tid for af se mo det

enlig har nogen gavnlig efekt. vis ikke dropper jeg det helt.

 

det kommer af at jeg så det som en relativ god løsning da tulle ikke

kan med nogle hunde vilket udrander i af hun treker volsomt og et sådan

halsbånd kunne tage noget af problemet.

 

når jeg steller tulle foran en butik setter jeg hinne ud af kvæler

og tit glemmer jeg så af sette hinne tilbage igen og det

har enlig virket udemerket uden kvæler så nu har jeg sat en demmer

i halsbåndet så det bliver let lengere og ikke strammer om halsen.

 

det kan godt være det er rent inbildning men syns faktisk hun går

meget pænere uden det kvæler haløj og jeg håber på hun måske

hellerikke vil følesig så trygget når hun møder andre hunde.

 

vil godt høre jeres mening om det og mo jeres erfaring med det.:-)

 

Jeg synes du skal give det en chance og se hvordan det gå med Tulle uden kvæler.. held og lykke med det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Nanett

Jeg har heller ikke oplevet at kvælerhalsbånd har hjulpet en døjt, men Hektor har det da stadig på som halsbånd. Jeg bruger dog aldrig kvælerfunktionen, da han får grime på istedet.

 

... Uden grimen, så flyver jeg bag ved Hektor mens han nærmest gallopperer afsted på vejen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Min erfaring er at kvælerkæde kan hjælpe hvis man rykker hårdt til straks hunden øger sit tempo.

Det er dog ikke hensigtsmæssigt. Udover at rykket hjælper pga den smerte det tilfører kan det ødelægge hundens nakke.

 

Jeg har mødt RIGTIGT MANGE hunde som trak som ind i h...... med kæden på og nærmest har været halvkvalte.

 

Min erfaring og hodning er at i stedet for at bruge et fysisk redskab for at kunne holde sin hund hos sig, bør man arbejde på at få hunden til at vælge at ville følges og på at det er stemmen der når ind til hunden i stedet for en klirren med eller ryk i halsbåndet.

 

Jeg har oplevet mange hunde der, når kæden blev erstattet af et bredt fast halsbånd eller en god sele, alene derved undlod at trække.

Hvis man straks ved skiftet til andet halsbånd/sele belønner hunden hvert andet øjeblik for ikke at trække, kan man hurtigt få ændret vanen med at trække.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vil da sige, at efter jeg er skiftet til en sele, så trækker Canto ikke mere og når han kommer lidt for langt frem, holder jeg let igen og han kommer tilbage på plads, helt uden at trække, som jeg skulle med hans kæde om halsen. syndes allerede at jeg kan se han nyder at han ikke mere har kæde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger kvælerhalsbånd i et par uger med intensiv træning.

Derefter er det bare et klap på låret så er de på plads.

Jeg synes det er bedre for hunden istedet for at gå og trække i linen i flere år.

Jeg har aldrig haft nogen skader på hunden af at bruge kvælerhalsbånd, men jeg har set mange der bruger dem forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg bruger kvælerhalsbånd i et par uger med intensiv træning.

Derefter er det bare et klap på låret så er de på plads.

Jeg synes det er bedre for hunden istedet for at gå og trække i linen i flere år.

Jeg har aldrig haft nogen skader på hunden af at bruge kvælerhalsbånd, men jeg har set mange der bruger dem forkert.

Ikke hvad du ved af i hvert fald. :-)

 

Det er den mest typiske kommentar, der kommer fra folk, der bruger kvæler, men alt for ofte viser det sig rent faktisk, at disse hunde HAR skader, blot er det ikke noget en "alm" hundeejer lægger mærke til, da de ikke ved hvad de skal kigge efter, og som oftest viser hunden det ikke med direkte tydelige adfærdsændringer. Men ser man efter, dette kræver selvfølgelig at man ved, hvad man skal se efter, så kan man rent faktisk se, at ikke alt er som det skal være. Mange bliver meget overrasket, når de får tjekket deres hund (ikke kun af en dyrlæge) og finder ud af, hvilke problemer hunden rent faktisk går rundt med.

Disse problemer er der særdeles stor chance for at få, hvis man træner med træk i en kvælerkæde, som det lyder til at du gør. Det kan gå galt ved blot et enkelt træk, som rammer forkert på nakkehvirvlerne, og kan med tiden udvikle sig til ret alvorlige problemer, hvis ikke man får det rettet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har ikke været skader ved nogle af de hunde jeg har haft.

Tre labradorer To schæfer og en rottweiler.

To af dem har jeg trænet ved hjemmeværnet, hvor de er blevet grundig undersøgt.

Men det er ikke ligegyldig hvordan man bruger et kvælerhalsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der har ikke været skader ved nogle af de hunde jeg har haft.

Tre labradorer To schæfer og en rottweiler.

To af dem har jeg trænet ved hjemmeværnet, hvor de er blevet grundig undersøgt.

Men det er ikke ligegyldig hvordan man bruger et kvælerhalsbånd.

 

Hvordan søren skal man så bruge et kvælerhalsbånd? Ja, jeg er oprigtigt nysgerrig, selvom mit indlæg nok er præget af min holdning - så er du advaret :blink:

 

Jeg kan se fem metoder..:

 

1. Man har halsbåndet i lås og træner gåpænt uden brug af ryk i linen.

2. Man har halsbåndet i kvæl og regner med, hunden lærer det af sig selv.

3. Man har halsbåndet i kvæl og rykker i linen, hver gang hunden trækker.

4. Man har halsbåndet i kvæl og træner gåpænt uden brug af ryk i linen.

5. Man har halsbåndet i lås og træner med ryk i linen.

 

Og ingen af dem skåner nakken optimalt.

 

Du kan have været heldig, at dine hunde ikke har fået nakkeskader. Jeg aner ikke hvordan hjemmeværnet tjekker hundene i gennem, men det giver vel sig selv, at hvis hunden trækker, så har ganske stor risiko for at få et ordentligt smæld i nakken? Kan ikke se, hvordan nogen metode skulle kunne forhindre dette?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia Nielsen

Jeg vil foreslå en god sele til når I går ture. Mærket "Hunter" kan man få i GD-størrelse og så de også passer over deres gigantiske brystkasser :blink:

 

Vi sørger for at stoppe op, så Pixi ikke kan gå længere, når hun trækker.

 

I starten vendte vi om og gik i en helt anden retning hver gang hun trak hen mod noget (det bliver nogen underlige gåture, men vi har heldigvis en stor grund). På den måde fik hun ikke noget ud af at trække, men kom tværtimod derhen hun gerne ville, når hun gik pænt.

 

Men som sagt, så stopper jeg så snart hun trækker og hun har efterhånden lært, at hun lige så godt kan stoppe og vente på mig så. Det hjælper også, at hun får masser af ros og guffer, når hun går pænt eller stopper med at trække så snart snoren strammer lidt...

 

Så træning træning træning...

 

Nu lyder det som om Pixi er en mønsterhund, men hun er nu en bølle på mange måder...men hun er da begyndt at gå nogenlunde i snor hehe...

 

Vi har forresten også læderhalsbånd på hende, som vi kan bruge hvis det skal gå stærkt eller til at holde i, hvis hun skal holdes lidt tilbage når der kommer gæster og så'en. Hun får faktisk opkastningsbevægelser hvis man trækker ret meget i halsbåndet, og det tror jeg er fordi hun ikke er vant til andet end selen på gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

CITAT Jeg vil foreslå en god sele til når I går ture. Mærket "Hunter" kan man få i GD-størrelse og så de også passer over deres gigantiske brystkasser CITAT.

 

må man spøre vad der er serlig godt ved en sele.?.

det er ikke noget jeg har erfaring med.:hmm:

 

Med en sele risikere du ikke at give hunden skader i nakken, hvis den trækker i snoren, eller hvis du kommer til at give et ryk i snoren. Det risikerer du til gengæld med halsbånd, og skaderne er ikke nødvendigvis nogle, du opdager med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg selv begyndt at bruge sele på min hund, så ud over de nævnte ting med halsen og at de har mere frihed til at snuse uden at komme ind i snoren, så syndes jeg bare han er meget nemmere at gå med, bare man holder let igen i selen så reagerer han og er på plads igen. Uden nogen form for trækken. syndes han virker som en gladere hund når vi går ture nu.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

men sinalere det ikke i høj grad af man overhoved ikke har styr på

sin hund.??

 

di hunde jeg har set med sele har altid været hunde som ejer tilsyneladne har svert ved

af styre.

hvorfor?

 

de folk jeg møder som kommentere det siger gerne det ligner en god sele og det vel er en fordel med sådan en stærk hund, og jo det er det, for laver han udfald føles det som om man har bedre "styr" på ham og man ved han ikke for vrid i nakken.

 

og som en nævnte, han tråder ikke i snoren, gik en kort overgang med halsbånd, blev hurtigt irriteret over snoren ramte hans ben så det gav et "ryk" i snoren og når han fik den imellem benene.

Link til indlæg
Del på andre sites

fordi det (i min verden) er forbholdt problem hunde

man ville jo ikke købe en sele vis hunden går super pent.

Jo det vil man da, hvis man vil g¢re det lidt mere behageligt for sin hund :blink:, som nævnt f¢r, synes jeg at hunden har bedre frihed til at snuse i en sele for exempel, uden at træde på snoren osv. Især når man som jeg har flere hunde med ud på samme tid.

Der er ingen af mine der er "problemhunde", men de går alle i sele. Jo, de kan da godt trække lidt, når de får ¢je på enten en de kender og er glad for at se, eller et rådyr eller lignende, men det er ikke kun derfor jeg bruger sele til dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det vil man da, hvis man vil g¢re det lidt mere behageligt for sin hund :blink:, som nævnt f¢r, synes jeg at hunden har bedre frihed til at snuse i en sele for exempel, uden at træde på snoren osv. Især når man som jeg har flere hunde med ud på samme tid.

Der er ingen af mine der er "problemhunde", men de går alle i sele. Jo, de kan da godt trække lidt, når de får ¢je på enten en de kender og er glad for at se, eller et rådyr eller lignende, men det er ikke kun derfor jeg bruger sele til dem.

Helt enig :5up: synes hellere ikke cujo er problem hund, ikke mere end normalt for unge hanhunde :roll::mrgreen:

 

Her er hvordan vores sele sidder.

 

9323d1241468498-maj-billeder-2009-dsc00294.jpg

 

9877d1242854898-maj-billeder-2009-dsc00316.jpg

 

9879d1242854898-maj-billeder-2009-dsc00319.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...