Hop til indhold

Det stresser hunden


Gæst Christel
 Share

Recommended Posts

Gæst Christel

Nu har jeg i flere tråde læst at trække lege, kastelege mv. stresser hunden, det undrer mig en del, for tit og ofte opfordrer vores hund til netop disse lege, det ville han vel ikke hvis han får det skidt af det?

 

Jeg læste også et sted at det stresser at lege med sin ejer, men på den anden side skal man også sørge for at lege med hunden, så der kommer sammenhold :shock:

 

Jeg er lidt forvirret :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel
Man kan/skal lege rolige lege med hunden. Vi har en hund der har været meget stresset. Nu laver vi andre ting med hende, boldspil m.m. er max 2-3 min. stopper før hvis vi kan mærke hun er på vej op i det røde feldt.

 

Hvordan leger I så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund elsker pindekast, boldkast whatever.... så længe det er noget der kastes og kastes meget langt :shock:

Hun får lov til at lege disse lege. Mest med min kæreste. Hun gider ikke med mig, jeg kan ikke kaste. De leger den ikke hver dag, men et par gange om ugen. Nu er min hund god til at "falde ned igen" (i den situation, i hvert fald :? ) Hun ved hvad slut betyder og stresser ikke umiddelbart over det. Dog leger de den aldrig i forbindelse med at hun skal være alene f.eks. :) Men vi leger også søgelege med pinde eller legetøj. Hun skal blive mens pinden kastes ind i et krat. Så siger vi søg pinden og så skal hun snuse sig frem til den og bringe den tilbage. Så er det ikke så opstressende. Men hun koncentrer sig om at finde pinden.

 

Jeg synes gerne man må lege med sin hund. Jeg leger med Kahlúa også vilde lege som dræb bamsen osv. Hvis jeg hiver i bamsen hiver jeg aldrig hårdere end hun kan trække og jeg lader næsten altid hende vinde :wink: Men man skal stoppe i god tid og evt afslutte med en rolig leg.

 

Men det kommer vel meget an på den enkelte hund hvor meget der er for meget osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Zacho er også en af den slags hunde der meget let stresser op over 'kastelege' og vi har lavet et forbud overfor gæster og andre der kommer i huset mht at samle de ting op han evt. kommer med og kaste dem for ham - for det er fristende og som mange siger 'jamen det er jo en hund, den vil jo gerne og det har man jo altid gjort' - men det er 'no go' her ved os også selvom han gentagne gange opfordrer gæster til det (heldigvis er det blevet meget bedre)

 

Der sker det inde i en hundehjerne, hvis største drift ofte er jagt og bytte, er at der frigøres stresshormoner fra binyerne (adrenalin) og det er det stof der stresser hunden - ofte bliver det næsten en tvangshandling fra hundens side, hvilket jo er meget normalt set i lyset af den genetiske ophav - nemlig lysten til jagt.

 

Enkelte racer er mere udsatte for stress end andre hunderacer - Border collien som vi har, er ofte 'slem' til at stresse op - og den stressede tilstand er jo selvfølgelig negativ.

 

Oftest når Zacho stresser op, er det næsten umuligt at få 'kontakt' med ham og selv ikke de lækreste guffer kan få ham ud af den tilstand. I dag er det heldigvis yderst sjældent han stresser op og det sker kun, når han hører skud/fyrværkeri - stress/adrenalin udløses nemlig også ved angst og Zacho er skudræd.

 

Vi har arbejdet en del med stressen kontra kastelege og vi kan i dag godt lege med ham på den måde, så længe der er nogle ganske simple regler der overholdes og alt foregår kontrolleret og roligt (apporteringsøvelser) - for Zacho er det stadigvæk leg, men for os er det arbejde/træning og det er en fornøjelse at se hvordan han i dag er under 100% kontrol og holder overblikket.

Vi sørger dog stadig for, at denne træning/leg ikke sker dagligt.

 

Mht at der er nogle der anbefaler brydning/kast, tovtræk med deres hund, der tror jeg det er meget afhængigt af den pågældende race og hvordan hunden tackler legen - har man en hund, der ikke reagerer negativt (stress) kan jeg ikke se noget negativt i legen, så længe man leger legene på hundens præmisser og selvfølgelig sørger for, at dette ikke er den eneste form for leg der tilbydes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg i flere tråde læst at trække lege, kastelege mv. stresser hunden, det undrer mig en del, for tit og ofte opfordrer vores hund til netop disse lege, det ville han vel ikke hvis han får det skidt af det?

 

Jeg læste også et sted at det stresser at lege med sin ejer, men på den anden side skal man også sørge for at lege med hunden, så der kommer sammenhold :shock:

 

Jeg er lidt forvirret :wink:

 

Hmm...siger din hund pænt nej tak til chokolade, fordi han ved det er giftigt? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg i flere tråde læst at trække lege, kastelege mv. stresser hunden, det undrer mig en del, for tit og ofte opfordrer vores hund til netop disse lege, det ville han vel ikke hvis han får det skidt af det?

 

Jeg læste også et sted at det stresser at lege med sin ejer, men på den anden side skal man også sørge for at lege med hunden, så der kommer sammenhold :shock:

 

Jeg er lidt forvirret :wink:

 

At lege betyder ikke at man altid skal lege med en ting. Man kan godt bruge sin krop og sine hænder på samme måde som hunde leger med hinanden.

 

Jeg leger ofte tummelleg med min hund, hvilket vil sige at jeg sætter mig på gulvet, giver min hund en bamse eller lignende (hvis han ikke selv når at tage en) og tager forsigtigt fat i hans pels/ hud ved halsen. Skubber og trækker lidt i ham (ikke i bamsen) med begge hænder og skubber også lidt med flad hånd på hans rumpe. Det synes han er sjovt.

 

Ellers siger jeg: skal jeg komme og ta`dig? og så styrter jeg (så godt det går) efter ham rundt i lejligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Hmm...siger din hund pænt nej tak til chokolade, fordi han ved det er giftigt? :lol:

 

Han er aldrig blevet tilbudt det, så det ved jeg faktisk ikke :wink:

 

Duer heller ikke, for det er giftigt for ham :)

 

Specielt en hund som din som har problemer med at være alene hjemme, skal man passe på med :)

 

Som skrevet af andre i de mange gode indlæg, så skal legen leges sådan at hunden ikke hidser sig op, hvis man leger med bamsen skal det ikke blive for vildt, og lad hunden vinde og gør det kort :)

 

Er han vild med bolde, så kan du gemme bolden for ham og så kan han søge den fx, men boldkast vil sikkert hidse ham op, gør det ikke?

 

Og det duer slet ikke hvis han skal være alene :)

 

Selv leger jeg tiltider, dræb bamsen eller jeg kaster tøjdyr til Mika indenfor, men vi slutter inden hun bliver ophidset og vi slutter med nusseri :)

 

Man skal holde meget øje med hunden, min svoger fx kan ikke se hvornår det bliver for meget, mange mænd er slemme til at blive ved for længe :wink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg i flere tråde læst at trække lege, kastelege mv. stresser hunden, det undrer mig en del, for tit og ofte opfordrer vores hund til netop disse lege, det ville han vel ikke hvis han får det skidt af det?

 

Jeg læste også et sted at det stresser at lege med sin ejer, men på den anden side skal man også sørge for at lege med hunden, så der kommer sammenhold :shock:

 

Jeg er lidt forvirret :wink:

 

Bold- og pindekast er ikke så godt...

Silke ELSKER osse sin bold. Og hun kunne blive ved og ved hvis hun fik lov.

Her, hvor jeg bor er der en ældre dame, der fik en border-collie-blanding næsten samtidig med at jeg fik Silke. Og hun syntes, det var så sjovt at den hentede pinden når hun smed den, allerede fra hvalp af..

Nu er hunden 5 år. Og den kræver pind HELE tiden når de går tur. De laver ikke andet. Den snurrer rundt eller render i ring og snurrer rundt igen til hun kommer hen og sparker til pinden. For hun har for længst opgivet at bøje sig ned efter pinden hver gang... Og aflevering har hunden aldrig fået lært...

 

Tænk over om alene-hjemme problemer måske kan handle om at din hund altså ikke har lyst til at holde op med at lege stress-lege når I forlader ham? En masse vild leg inden I går fra ham er nok ikke nogen god ide..

 

Nå, men hvis din hund er glad for at apportere, så leg strukturerede apporterings-lege med ham. Altså han skal blive siddende på plads til du siger "apport" og så skal han hente bolden og bringe den tilbage til dig. Du kan lære ham at aflevere i hånden på dig, så du slipper for at bukke dig.

Hvis du har flere bolde (eller pinde) så kan du kaste dem i forskellig retning og få ham til at hente dem én efter én, -i den rækkefølge du bestemmer..

Der er masser af muligheder i en bold.

 

Silke kan sagtens søge i måske 10-20 minutter, hvis jeg har kastet bolden ud på en mark med højt græs. JEG kan ikke hjælpe hende med at finde den igen. Jeg ødelægger bare færten. Og hun bliver VED til hun finder den.

Når hun har gjort det 1-2 gange på en tur, så kan jeg mærke, at hun er "træt i snuden".. Så er det næsten umuligt at finde bolden selv om hun drøner lige hen over den. Og så stopper vi selvfølgelig..

 

Hjemme triller vi tit bold til hinanden. Hun skubber bolden hen til mig, og så triller jeg den tilbage til hende med foden. Bamser rusker vi mest på den måde, at jeg bruger en fod og hun bruger munden. Så er vi mere jævnbyrdige. Jeg FÅR da snuppet den fra hende nogle gange, hvis hun "glemmer" at holde fast.. Men HUN kan også sagtens tage den fra mig, for hun kan jo meget bedre gribe fat i bamsen. Til gengæld er hun så blødmundet, så hun ikke ret gerne flår rigtigt i bamsen.

 

Når du leger med din unge hund, så er det bedst hvis det er en leg som han, --eller I begge to-- lærer noget af..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm...siger din hund pænt nej tak til chokolade, fordi han ved det er giftigt? :lol:

 

Han er aldrig blevet tilbudt det, så det ved jeg faktisk ikke :wink:

 

Duer heller ikke, for det er giftigt for ham :)

 

Specielt en hund som din som har problemer med at være alene hjemme, skal man passe på med :)

 

Som skrevet af andre i de mange gode indlæg, så skal legen leges sådan at hunden ikke hidser sig op, hvis man leger med bamsen skal det ikke blive for vildt, og lad hunden vinde og gør det kort :)

 

Er han vild med bolde, så kan du gemme bolden for ham og så kan han søge den fx, men boldkast vil sikkert hidse ham op, gør det ikke?

 

Og det duer slet ikke hvis han skal være alene :)

 

Selv leger jeg tiltider, dræb bamsen eller jeg kaster tøjdyr til Mika indenfor, men vi slutter inden hun bliver ophidset og vi slutter med nusseri :)

 

Man skal holde meget øje med hunden, min svoger fx kan ikke se hvornår det bliver for meget, mange mænd er slemme til at blive ved for længe :wink:

 

gode forslag og ja, hvad er det med mænd og vild leg? Jeg har kun mødt énmand endnu, som kunne stoppe legen selv med sheila og det er dogue1 fra jubii, ellers så kører de på til hun er så vild at de ikke kan stoppe hende, hvilket jeg så skal gøre.. Og så ender de jo ofte medat synes hunden er dum :roll:

De gør det samme med børn... mon det er en eller andet gendefekt :lol:

 

Ej pjat og undskyld jeg spammer :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...