Hop til indhold

En eller to?! =S


Gæst n1nna
 Share

Recommended Posts

Gæst n1nna

Så skete det! Jeg har fået tanker om en hund nr. 2! :shock::ivrig:

 

Hvis der skal komme en lille "ny", skal det ikke være lige nu, men om et års tid eller sådan. Så er Mio (forhåbentligt :mrgreen:) faldet lidt mere til, og jeg er blevet lidt klogere på hunde-livet! :5up:

 

Jeg er dog meget i tvivl om forskellen på at have en og to :hmm: og jeg vil derfor meget gerne høre fra nogle der enten har to eller overvejer at få to - vovser altså! :blink: Men også gerne overvejelser, der har ført til at "nøjes" med en. :5up:

 

Håber ikke det lød alt for kringlet :mrgreen:

 

Er godt klar over dobbelt pris til foder, forsikring osv, men jeg har nogle andre spørgsmål.

 

:?: Spørgsmål jeg fx har:

 

* Jeg har jo Mio, og ville gerne have en tæve - er det smart?

* Har man begge med til træning, eller skiftes man?

* Kan man lade en vovse blive hjemme, mens man tager den anden med et sted, eller bliver den "ked af det"?

* Kan man være sikker på der ikke opstår "skænderier", når man ikke er hjemme?

* Og mange, mange flere... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg vil sige det sådan, at har man først haft mere end en hund, er det svært at gå tilbage til kun at ha en hund.

 

Jeg har flere gange haft to hunde, nu af samme køn og før af hvert køn.

Har indtil videre ingen problemer oplevet med hverken det ene eller det andet.

 

Så har du tiden og resurserne, så kan jeg ikke sige noget der skulle være i vejen for det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er godt klar over dobbelt pris til foder, forsikring osv, men jeg har nogle andre spørgsmål.

 

:?: Spørgsmål jeg fx har:

 

* Jeg har jo Mio, og ville gerne have en tæve - er det smart?

* Har man begge med til træning, eller skiftes man?

* Kan man lade en vovse blive hjemme, mens man tager den anden med et sted, eller bliver den "ked af det"?

* Kan man være sikker på der ikke opstår "skænderier", når man ikke er hjemme?

* Og mange, mange flere... :mrgreen:

 

Jeg regner med at få hund nr 2 om et års tid. Jeg vil have en tæve mere. Dette skyldes, at jeg gerne vil avle på den nye tæve, når hun bliver gammel nok, såfremt hun kan avlsgodkendes.... :-D plus at jeg slet ikke kan forestille mig at have en hanhund og skulle trækkes med at der kan være tæver i løb hele året rundt...

 

E tæve og en han kan du snildt have sammen, der vil enddog nok værre færre skærmydsler hundene imellem, men det kræver jo lidt logistik når tæven kommer i løb - med mindre din han er kastreret eller du steriliserer din tæve.

 

Og ja, jeg ville sige, at dte ville kræve at de bliver trænet hver for sig. Hvis de er vænnet til at sidde i bil og vente, kan man jo snildt tage dem begge med, og så lade den ene vente mens den anden træner og så bytte.

 

Jeg synes absolut at de bør vænnes til, at nogle gange er det kun den ene der kommer med og andre gange er det den anden - de skal jo helst lære at være alene hver for sig også.

 

Mht til dit sidste spørgsmål, så ville jeg nok ikke lade dem være alene uden opsyn i den første tid, men hvornår man sætter dem 100% sammen - også i alene hjemme situationer - det ved jeg ikke...

Jeg har jo ingen erfaring endnu med to vovser :mrgreen: dette er kun baseret på teori ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Jeg er vokset op i et hjem med to og ofte tre hunde ad gangen.

Det har oftest været tæver, men lige nu har mine forældre en af hver slags, og det har der ikke været ekstra problemer ved, andet end man skal være noget mere opmærksom under løbetiden (mine forældre har også fået et kuldhvalpe, men de ville så også gerne have et, og nu skal han så kasteres)

 

Mine erfaringer siger mig også, at to hunde ikke giver meget mere bøvl el. lign. vi har ikke haft problemer med slås kampe (ok ind imellem med pekingeserne) og oftest har hunde været glade for at have det ekstra selskab. Specielt som hvalpe, at de ikke har skullet være alene hjemme. Det betyder de nogen gange kæmper lidt om opmærksomheden - men de underholder også hinanden.

 

Vi har dog altid haft begge hunde med hvis der har været noget, så de har sjældent været alene uden den anden, og jeg synes også den anden normalt var ked af det, hvis den ikke kom med (det gælder dog ikke hvis der er 3:mrgreen: Så længe der er to hjemme sammen og den ene er afsted)

Link til indlæg
Del på andre sites

* Jeg har jo Mio, og ville gerne have en tæve - er det smart?

Det kan man godt, ogsåselv om de begge er intakte, forudsat at du kan leve med lidt uro et par gange i året. Ellers vil jeg anbecale at tæven steriliseres.

 

* Har man begge med til træning, eller skiftes man?

 

Jeg ville foretrække en ad gangen, men på den træningsplads hvor jeg går har jeg set en gå med to hunde, det var dog på et problemhundehold. Men jeg ville da prøve at spørge træneren om det går med to.

 

* Kan man lade en vovse blive hjemme, mens man tager den anden med et sted, eller bliver den "ked af det"?

 

Det er meget individuelt mht. den enkelte hund. Jeg har 4 hunde, og de kan fint være alene hjemme alle sammen, eller i alle kombiinationer med mindst to hunde. Men at lade en alene hjemme er ikke så godt hos mig, det er som at blive forladt af flokken. Jeg vil mene at det er lidt svrere at forlade en hund, sammen med en anden hund, end blot at forlade en hund alene.

 

* Kan man være sikker på der ikke opstår "skænderier", når man ikke er hjemme?

 

De fleste skænderier opstår over en ressoruce; næsten altid noget spiseligt. Når hundene er alene hjemme har de adgang til vand - gerne to steder, hvis en af hundene skulle få "ejerfornemmelser", eller at skålen vælter ved et uheld. Der skal ikke være adgang til mad, heller ikke noget der kan stjæles fra et køkkenbord. Du skal ikke tro at du kan give hndene et kødben hver, og gå fra dem. På et eller andet tidspunkt vil de partout have det samme kødben, mens det andet ligger helt uden interesse.

Link til indlæg
Del på andre sites

* Kan man være sikker på der ikke opstår "skænderier", når man ikke er hjemme?

 

De fleste skænderier opstår over en ressoruce; næsten altid noget spiseligt. Når hundene er alene hjemme har de adgang til vand - gerne to steder, hvis en af hundene skulle få "ejerfornemmelser", eller at skålen vælter ved et uheld. Der skal ikke være adgang til mad, heller ikke noget der kan stjæles fra et køkkenbord. Du skal ikke tro at du kan give hndene et kødben hver, og gå fra dem. På et eller andet tidspunkt vil de partout have det samme kødben, mens det andet ligger helt uden interesse.

 

Uanset hvor grundigt du rydder op så kan de blive uvenner, mine kunne blive uvenner når posten kom, vi opdagede det kun ved et tilfælde, at post = lang tids kamp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvor grundigt du rydder op så kan de blive uvenner, mine kunne blive uvenner når posten kom, vi opdagede det kun ved et tilfælde, at post = lang tids kamp.

 

Hvis der skal så idt til, og de ikke kan afgøre problmerne uden lang tids kamp passer de ikke godt sammen. Man kan sagtens opleve at to hunde bare ikke fungerer sammen, det sker også jævnligt at mennesker ikke fungerer sammen. I den situation er det bedst at vejene skilles. Andre holder ud, og overlever både sølvbryllup og guldbryllup - og fejerer det, selvom der absolut ingen grund er til fejre ;)

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

* Jeg har jo Mio, og ville gerne have en tæve - er det smart?

Det kan man godt, ogsåselv om de begge er intakte, forudsat at du kan leve med lidt uro et par gange i året. Ellers vil jeg anbecale at tæven steriliseres.

 

* Har man begge med til træning, eller skiftes man?

 

Jeg ville foretrække en ad gangen, men på den træningsplads hvor jeg går har jeg set en gå med to hunde, det var dog på et problemhundehold. Men jeg ville da prøve at spørge træneren om det går med to.

 

* Kan man lade en vovse blive hjemme, mens man tager den anden med et sted, eller bliver den "ked af det"?

 

Det er meget individuelt mht. den enkelte hund. Jeg har 4 hunde, og de kan fint være alene hjemme alle sammen, eller i alle kombiinationer med mindst to hunde. Men at lade en alene hjemme er ikke så godt hos mig, det er som at blive forladt af flokken. Jeg vil mene at det er lidt svrere at forlade en hund, sammen med en anden hund, end blot at forlade en hund alene.

 

* Kan man være sikker på der ikke opstår "skænderier", når man ikke er hjemme?

 

De fleste skænderier opstår over en ressoruce; næsten altid noget spiseligt. Når hundene er alene hjemme har de adgang til vand - gerne to steder, hvis en af hundene skulle få "ejerfornemmelser", eller at skålen vælter ved et uheld. Der skal ikke være adgang til mad, heller ikke noget der kan stjæles fra et køkkenbord. Du skal ikke tro at du kan give hndene et kødben hver, og gå fra dem. På et eller andet tidspunkt vil de partout have det samme kødben, mens det andet ligger helt uden interesse.

 

Lige det sidste her, kommer nok an på hvilke hunde man har;-) Mine to piger enes 100 % om mad og har HVER dag kødben, griseøre, you name it flydende rundt om på gulvet og så får de en legekasse propfyldt med guf hver dag, når jeg går;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det spændende, hvis du skal have en lille ny. Jeg er også sikker på sådan 2 hunde har fantastisk meget glæde af hinanden både derhjemme, på gåture osv. Kan heller ikke forestille mig det er mere besværligt. Uden at jeg har nogen viden om der overhovedet. :blink:

 

Det jeg tænker på som den største ulempe (hvis f.eks kæresten og jeg fandt ud af at vi gerne ville have så vi havde en hund hver på et tidspunkt) det er at man ikke lige så let kan tage 2 hunde med rundt som én. Altså f.eks på vennebesøg, café, weekend i ferielejlighed, udlandet, rundt i bus & tog og lignende. Hvis man kun har én er det lettere at have den med som et estra lille familiemedlem. Har man 2, så bliver de måske derhjemme (eller man bliver hjemme).

 

Men nu har jeg jo også bare en lille taskehund (lidt endnu i hvert fald) :blink:(størrelsesmæssigt)) som er med overalt. Det er slet ikke sikkert det er noget problem for dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg tænker på som den største ulempe (hvis f.eks kæresten og jeg fandt ud af at vi gerne ville have så vi havde en hund hver på et tidspunkt) det er at man ikke lige så let kan tage 2 hunde med rundt som én. Altså f.eks på vennebesøg, café, weekend i ferielejlighed, udlandet, rundt i bus & tog og lignende. Hvis man kun har én er det lettere at have den med som et estra lille familiemedlem. Har man 2, så bliver de måske derhjemme (eller man bliver hjemme).

 

Det er en af de ting jeg har tænkt mest over.. :???:

 

Jeg synes nemlig allerede, at det er svært at have Mio med over alt. Jeg elsker at have ham med, så det ville være vildt mærkeligt, hvis jeg ikke kunne det med begge hunde, i det omfang jeg har Mio med nu! :(

 

Men på den anden side, så har jeg en ide om, at man ville have mindre dårlig samvittighed ved, at tage fra to hunde der hygger sig, end en der er alene? Er det rigtigt, eller "snyder" jeg mig selv?

 

Mange tak til alle for Jeres svar, det er bare super brugbart at læse, og rigtig hyggeligt også! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en af de ting jeg har tænkt mest over.. :???:

 

Jeg synes nemlig allerede, at det er svært at have Mio med over alt. Jeg elsker at have ham med, så det ville være vildt mærkeligt, hvis jeg ikke kunne det med begge hunde, i det omfang jeg har Mio med nu! :(

 

Men på den anden side, så har jeg en ide om, at man ville have mindre dårlig samvittighed ved, at tage fra to hunde der hygger sig, end en der er alene? Er det rigtigt, eller "snyder" jeg mig selv?

 

Mange tak til alle for Jeres svar, det er bare super brugbart at læse, og rigtig hyggeligt også! :5up:

 

Det tror jeg er helt rigtigt for så har de jo hinanden.:5up: Det er nok mere om man selv kan fungere med ikke at kunne have hunden med i helt samme omfang, som man havde før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...