Hop til indhold

Er der nogen der kender noget til hovawart?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Racen har jo ikke det bedste ry og har også været oversvømmet af hunde fra en kennel der var .... hvad skal jeg sige.... Nå, ligegyldigt. Racen var ihvertfald præget af lidt ustabile hunde for en del år tilbage. Synes det er blevet lidt anderledes nu men ville gerne høre om nogen af jer har førstehånds erfaringer med Hovawarter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita

jeg går spor sammen med en... hun er voldsom og det frarådes af ejeren (konen til vores formand) at de andre hunde hilser på hende. Formanden har også sagt at han ikke kan garentere for fremmede hunde på hans grund...:shock: kommer levende derfra...

 

Hun (kiki) er super dygtig til spor og totalt på når hun får selen på så går det fuldt fart frem, men føren kan næsten ikke gå almindeligt med Kiki uden at blive slæbt efter...

Ikke en hund jeg stoler på eller selv kunne tænke mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en på mit hold, 3 år hanhund, sød og dejlig og meget lærenem, men han kan bestemt ikke lide andre hanhunde, tæver er der intet problem med og han er nem og omgås ellers.

Der er gang i ham men han er ikke nervøs på nogen måde, noget af en mundfuld pga. størrelsen og aktivitets niveau men ellers ikke noget problem.

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kendt én, der ikke kunne med andre hunde. Men det er der jo så mange store hanhunde, der har problemer med..

 

Og en, der bare var hunderæd for mennesker. Det var så slemt, at når der kom nogen ind på marken, selv i den fjerneste ende, så rendte hunden hjem..

Han var ellers en flot fyr, rød, nærmest som en stor ranglet golden. Men med et helt andet temperament.... Og selv om jeg kendte ham i et par år, så nåede vi aldrig længere end til at han liige kom hen og strejfede min hånd med snuden og ellers holdt afstand.. Hvis jeg gjorde mig rigtig umage med ikke at "opdage" ham..

 

Han var meget nervøs i det hele taget..

 

--I øjeblikket er her ikke nogen af den race..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar, håber der kommer flere erfaringer jeg kan lukrere på.

 

Mange af jeres negative erfaringer kan jeg sagtens genkende men synes bare de hovawarter jeg har mødt de senere år har virket lidt anderledes (bl.a. gik jeg til træning med en meget lækker hanhund i DCH Karlebo for et par år siden) og tænkte at der måske har været lavet tiltag i avlen for at forbedre temperamenterne. Har også mødt nogle svenske hovawarter der var super dejlige men det er man vel ikke så heldig at der er folk herinde der har kendskab til, eller?. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes da ikke man kan sige at Santos på mit hold har dårligt temperament!

Han er eget køns aggressiv det er der rigtig mange hunde som er, så det ser jeg da slet ikke som et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes da ikke man kan sige at Santos på mit hold har dårligt temperament!

Han er eget køns aggressiv det er der rigtig mange hunde som er, så det ser jeg da slet ikke som et problem.

 

Dårligt temperament siger jeg heller ikke at det nødvendigvis behøver at være, det oser bare ikke langt væk af tillid og "hvilen i sig selv" imo, selvom jeg godt ved at det ligger mere til nogle racer end andre. Kommer selvfølgelig også lidt an på hvad man mener med egetkøns aggressiv.

 

Jeg ser det egentlig sommetider som et problem men det er fordi det kan gå galt og andre hunde så kommer til at mærke problemet. Det kræver noget specielt af en hundeejer med en hund der ikke kan lide hunde af eget køn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dårligt temperament siger jeg heller ikke at det nødvendigvis behøver at være, det oser bare ikke langt væk af tillid og "hvilen i sig selv" imo, selvom jeg godt ved at det ligger mere til nogle racer end andre. Kommer selvfølgelig også lidt an på hvad man mener med egetkøns aggressiv.

 

Jeg ser det egentlig sommetider som et problem men det er fordi det kan gå galt og andre hunde så kommer til at mærke problemet. Det kræver noget specielt af en hundeejer med en hund der ikke kan lide hunde af eget køn.

tja så kender jeg rigtig mange specielle hundeejere:-D

jeg er det da også selv så:-D

Kleo kan da bestemt heller ikke med andre dominante tæver!

Jeg ser det faktisk som noget ganske naturligt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en i kvarteret - og jeg holder mig langt væk. Det er en han-hund, som er lidt ældre end Alto. Det er den eneste hund, hvor det har været ved at gå helt galt, da Alto var hvalp :evil: Jeg ved, at ejerne har haft en før den, som de måtte aflive pga for mange problemer med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

tja så kender jeg rigtig mange specielle hundeejere:-D

jeg er det da også selv så:-D

Kleo kan da bestemt heller ikke med andre dominante tæver!

Jeg ser det faktisk som noget ganske naturligt:-D

 

Hvis man vil have en hund der kan fungere sammen med alle andre hunde skal man jo vælge en race der kan formodes at kunne det. Ellers skal man være lidt speciel på det punkt (og det er ikke negativt ment). Man skal bare være anderledes forberedt.

 

Men ellers har jeg den mening at hunde bliver provokerede af ting der gør dem usikre på en eller anden måde, eller at de bare ikke gider den anden hund, når de afviser andre hunde med det jeg vil kalde for lidt for aggressive signaler. Dominans synes jeg ikke rigtig at man kan bruge som udtryk (når det gælder fremmede hunde) selvom jeg godt tror jeg ved hvad du mener, når du siger det. Udfordrende eller provokerende synes jeg dækker bedre. Men det er petitesser, I know. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...