Hop til indhold

"går ned i knæ" - sniger sig


Aslan
 Share

Recommended Posts

Det er også min teori - hun har fundet ud af, at metoden egentlig virker, når der skal hilses på fremmede hunde - og hvorfor dog ændre på noget, der virker :mrgreen:

 

Hun er så også helt nede - selv hovedet er i jorden - ikke noget sphinx over hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det ikke i mine. Nogle gange når hunde ligger ned har de et stirrede blik og fremadrettede ører osv. og selvom min hund altid hilser på meget høflig manèr (hvis han overhovedet ænser dem :lol:), kommer de alligevel ofte springende i hovedet på ham.

 

Men jeg kan godt møde liggende hunde der med hele deres krop siger: jeg er uskadelig, men så ligger de ikke som en sfinx men mere med bagbenene ud til den ene side.

 

Du har helt ret - der er jo utallige andre signaler, der også spiller ind - og de skal tages med i overvejelserne, når man tolker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ren "dæk" er i mine øjne et klart dæmpende signal - og besvares det korrekt af den anden hund (f.eks. ved at gå i bue, snuse e.l.) rejser den liggende hund sig oftest også.

 

Dette er også min tolkning af Karlas opførsel, men om det er den samme opførsel som Liva har, skal jeg af gode grunde ikke kunne sige....

 

Det er det ikke i mine. Nogle gange når hunde ligger ned har de et stirrede blik og fremadrettede ører osv. og selvom min hund altid hilser på meget høflig manèr (hvis han overhovedet ænser dem :lol:), kommer de alligevel ofte springende i hovedet på ham.

 

Men jeg kan godt møde liggende hunde der med hele deres krop siger: jeg er uskadelig, men så ligger de ikke som en sfinx men mere med bagbenene ud til den ene side.

 

Karla stirrer ikke, hun har dog fremadrettede ører og er obs på hunden... Svares der efter hendes mening positivt, rejser hun sig (dog sjældent som trold af en æske, med mindre det er en hund hun kender) hvis svaret er negativt ruller hun som ofteste på ryggen....

 

Hun er ikke en bange og nervøs hund, men hun ønsker absolut ikke konflikter hvis det på nogen måde kan undgåes

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette er også min tolkning af Karlas opførsel, men om det er den samme opførsel som Liva har, skal jeg af gode grunde ikke kunne sige....

 

 

 

Karla stirrer ikke, hun har dog fremadrettede ører og er obs på hunden... Svares der efter hendes mening positivt, rejser hun sig (dog sjældent som trold af en æske, med mindre det er en hund hun kender) hvis svaret er negativt ruller hun som ofteste på ryggen....

 

Hun er ikke en bange og nervøs hund, men hun ønsker absolut ikke konflikter hvis det på nogen måde kan undgåes

Hun lyder da bare som en klog hund.:blink: Kan faktisk ikke forstå hvorfor folk synes det er negativt når en hund er konfliktsky. Måske er det den sidste del af ordet "konfliktsky", der gør det. Min den gamle kunne spille skuespil for at undgå konflikter og det var faktisk sjovt at se hvordan hun "manipulerede" med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det er forberedelse til enten flugt eller fremløb. Når hunden går "ned i knæene" er den i det bedste udgangspunkt for at sætte i løb. Det viser med andre ord at den er usikker på om den anden hund er venligtsindet, og vil være forberedt.

 

Fuldstændig enig i dette, det er også hvad jeg har læst og det er hvad jeg kan se på Baldur.

 

Baldur lægger sig altid helt ned på maven, med bagbenene spændt, så han er klar til enten at flyve fremad eller til siden, alt efter hvad han vurderer situationen til når den anden hund er komme lidt nærmere. Han ender så som regel med at flyve fremad for at hilse, så jeg er nødt til at holde ham tilbage for ikke at skræmme livet af ejeren af den anden hund :blink:

 

Han gør det også når vi kommer hjem, og her sker det som oftest om aftenen, hvor han ikke rigtig kan se at det er os der kommer. Når han så opdager at det er os, så kommer han flyvende med 180 i timen og nærmest takler os :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun lyder da bare som en klog hund.:blink: Kan faktisk ikke forstå hvorfor folk synes det er negativt når en hund er konfliktsky. Måske er det den sidste del af ordet "konfliktsky", der gør det. Min den gamle kunne spille skuespil for at undgå konflikter og det var faktisk sjovt at se hvordan hun "manipulerede" med andre hunde.

 

Ordet konfliktsky lyder.... som en dårlig egenskab :mrgreen: Konfliktklog, derimod - det kan jeg godt lide; hos mine hunde, hos mine medarbejdere og hos mig selv (jeg prøver.... mit problem har nok netop været, at jeg var konfliktsky og derfor så igennem fingre med ting, der egentlig ikke var ok)

 

Mine tæver må gerne sige fra, hvis de er i en situation, der tilsiger det - jeg prøver så at undgå de situationer med fremmede hunde, men til tider kan det være svært. Til gengæld må de under ingen omstændigheder selv søge konflikter - det bliver altså korrigeret her hos mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ordet konfliktsky lyder.... som en dårlig egenskab :mrgreen: Konfliktklog, derimod - det kan jeg godt lide; hos mine hunde, hos mine medarbejdere og hos mig selv (jeg prøver.... mit problem har nok netop været, at jeg var konfliktsky og derfor så igennem fingre med ting, der egentlig ikke var ok)

 

Mine tæver må gerne sige fra, hvis de er i en situation, der tilsiger det - jeg prøver så at undgå de situationer med fremmede hunde, men til tider kan det være svært. Til gengæld må de under ingen omstændigheder selv søge konflikter - det bliver altså korrigeret her hos mig.

 

Det var et godt ord for det. :5up:Den adopterer jeg. :mrgreen:

 

Jeg er over min hund som en høg, jeg vil f...... ikke have at han skræmmer andre hunde, træder på dem osv. og har trænet meget at han skal gå forsigtigt frem til forsigtige hunde. Mere frembrusende hunde får han selv lov til at sige fra overfor (hvis det er nødvendigt) dog blander jeg mig hvis jeg kan se at Thailo er ved at blive hidsig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også oplevet min hund lægge sig sådan ned på maven, men det har været når vi kom i hundeskoven. tager snoren af ham når vi er inden for lågen, så løber han op af stien mod de andre hunde, lægger sig ned på maven, men det har været når der er små hunde, lige som om de ikke skal blive bange for ham, for hvis det er store hunde, så løber han bare der op uden at ligge sig ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...