Hop til indhold

"går ned i knæ" - sniger sig


Aslan
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er der nogle hunde der går ned i knæ på vej hen til en anden hund?

 

Er det usikkerhed

 

eller bare afventende?

 

 

 

 

Hvem bestemmer, hvilken hund der kommer hen og hilser?

Og hvilket hundesprog bliver brugt til at informere hunden om at denne har "førsteret"?

 

 

Vi har engang prøvet at aslan og en anden hund bare lå og kiggede på hinanden, og ventede på at den anden hund kom hen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Jeg forestiller nærmest en Western scene - "hvem trækker pistolen først???" :cool:

 

Aner desværre ikke hvorfor? For at vise de ikke vil gøre hinanden ondt?

 

Så også en GD'er i dag, liggende ned foran et par Mastiffs som den gerne ville snakke med - MEGA HUND:shock: (men meget sød :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva er en af dem, der altid "går i knæ" og slutter med at ligge sig, når hun ser en anden hund. Det har hun altid gjort. Når den anden hund, så kommer tilpas tæt på, hopper hun op som trold af en æske.

 

Jeg har så regnet med, at det var en måde at sige "jeg er lillebitte hvalp og er helt ufarlig". En dag møder vi så en af trænere nede fra klubben ude i skoven (en af de lidt mere gammeldags-tænkende) og Liva opfører sig som normalt overfor hendes rotte. Træneren mener så, at Liva er i færd med at beskytte mig mod en fremmed hund. Den tror jeg nu ikke helt på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

altså jeg mener jeg har hørt, det med at den ligger sig ned, er for at vise, at den er underdanig, den blotter det blødeste sted på kroppen, og dermed viser, at den ikke er nogen trussel for den anden hund.. men det kan være forkert.. :P og ret mig gerne hvis andre ved bedre.. :D men det med at krybe, har jeg aldrig set, eller hørt om..

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva er en af dem, der altid "går i knæ" og slutter med at ligge sig, når hun ser en anden hund. Det har hun altid gjort. Når den anden hund, så kommer tilpas tæt på, hopper hun op som trold af en æske.

 

Jeg har så regnet med, at det var en måde at sige "jeg er lillebitte hvalp og er helt ufarlig". En dag møder vi så en af trænere nede fra klubben ude i skoven (en af de lidt mere gammeldags-tænkende) og Liva opfører sig som normalt overfor hendes rotte. Træneren mener så, at Liva er i færd med at beskytte mig mod en fremmed hund. Den tror jeg nu ikke helt på.

 

I mit hoved skulle hun i så fald, puste sig op, gå på stive ben og stirre på den anden hund....

 

Karla ligger sig også ned ... jeg har altid tolket det som "jeg er ikke farlig / jeg vil dig intet ondt"

Link til indlæg
Del på andre sites

altså jeg mener jeg har hørt, det med at den ligger sig ned, er for at vise, at den er underdanig, den blotter det blødeste sted på kroppen, og dermed viser, at den ikke er nogen trussel for den anden hund.. men det kan være forkert.. :P og ret mig gerne hvis andre ved bedre.. :D men det med at krybe, har jeg aldrig set, eller hørt om..

 

her tales ikke om at smide sig på ryggen - men om at "dække" når en anden hund nærmer sig ... og evt. kravle / krybe frem imod den :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
her tales ikke om at smide sig på ryggen - men om at "dække" når en anden hund nærmer sig ... og evt. kravle / krybe frem imod den :-)

 

ja det ved jeg godt.. :P det skrev jeg jo også at jeg ikke vidste, det var mere et reply til dortes kommentar... :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
her tales ikke om at smide sig på ryggen - men om at "dække" når en anden hund nærmer sig ... og evt. kravle / krybe frem imod den :-)

 

ja det ved jeg godt.. :P det skrev jeg jo også at jeg ikke vidste, det var mere en kommentar til dortes kommentar... :P

Link til indlæg
Del på andre sites

I mit hoved skulle hun i så fald, puste sig op, gå på stive ben og stirre på den anden hund....

 

Karla ligger sig også ned ... jeg har altid tolket det som "jeg er ikke farlig / jeg vil dig intet ondt"

 

Se det er også sådan jeg tolker det. Når vi f.eks. møder Bamse (en rigtig god hundeven) ude i skoven, starter hun med at lægge sig ned. Når hun så ser, at det er Bamse, rejser hun sig og spæner hen til ham.

 

Men nu er den træner, som vi mødte, af den gammeldags skole. Hun brugte en hel undervisningsgang på teori (på sæt og vis i orden), hvor vi hørte om lederskab :shock: - dvs. hunden skal spise sidst, gå ud af døren sidst osv. osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det er forberedelse til enten flugt eller fremløb. Når hunden går "ned i knæene" er den i det bedste udgangspunkt for at sætte i løb. Det viser med andre ord at den er usikker på om den anden hund er venligtsindet, og vil være forberedt.

 

Skrev en besvarelse før, som ikke kom frem :confused::confused: Men du har ret - det er ofte et dæmpende signal til den anden hund - "jeg bryder mig ikke om, at du går/løber lige i mod mig" - derfor ender det ofte med, at den "knælende" hund springer op. Jeg ser ofte dette hos mine, når de er i snor og vi møder andre hunde på f.eks. fortove, eller når de møder andre hunde på stier o.l.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så når de begge bliver liggende?

Er det så bare dobbelt tvivl? Og ingen af hundenes hundesprog er godt nok til at formidle at det er ok?

 

Det er kun sket en gang, og de rejste sig også op da os mennesker var gået forbi hudnene og ligesom sagde versegod vovser, leg!

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit indtryk er noget anderledes. En hund der går i knæ laver det ulven gør når den fikserer på sit bytte og altså er jeg tilbøjelig til at give træneren ret.

 

Det er efter hvad jeg har lært, noget hunde ofte gør for at se om de kan kontrollere en hilsesituation (altså nærmest reducere den anden til at være byttedyr) og det gør egentlig ikke noget hvis den kan skræmme den anden lidt. :blink: Tolker det lidt som hunden der spiller større i slawet end den egentlig er og derfor kommer til at overspille rollen lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit indtryk er noget anderledes. En hund der går i knæ laver det ulven gør når den fikserer på sit bytte og altså er jeg tilbøjelig til at give træneren ret.

 

Det er efter hvad jeg har lært, noget hunde ofte gør for at se om de kan kontrollere en hilsesituation (altså nærmest reducere den anden til at være byttedyr) og det gør egentlig ikke noget hvis den kan skræmme den anden lidt. :blink: Tolker det lidt som hunden der spiller større i slawet end den egentlig er og derfor kommer til at overspille rollen lidt.

 

Jeg er egentlig ganske enig med dig - adfærden stammer fra stalking og springet frem fra byttespringet. Tror de gør det af usikkerhed overfor den anden hund ja, men at de ser den som et bytte.... det har jeg aldrig tænkt på....

Link til indlæg
Del på andre sites

"Problemet" i min situation er så bare, at Liva altid har gjort det. Jeg har svært ved at tro, at en lille 9 ugers hvalp ser alle hunde, hun møder - hvad enten de kommer forfra, bagfra, går på den anden side af vejen - som byttedyr.

 

Som regel kan jeg få hende med videre ved at lokke hende lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så når de begge bliver liggende?

Er det så bare dobbelt tvivl? Og ingen af hundenes hundesprog er godt nok til at formidle at det er ok?

 

Det er kun sket en gang, og de rejste sig også op da os mennesker var gået forbi hudnene og ligesom sagde versegod vovser, leg!

 

Hvordan var omgivelserne? Var der plads omkring dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig ganske enig med dig - adfærden stammer fra stalking og springet frem fra byttespringet. Tror de gør det af usikkerhed overfor den anden hund ja, men at de ser den som et bytte.... det har jeg aldrig tænkt på....

 

Usikkerhed - der kan vi godt være med. For når hun så opdager, at det er en hund, hun kender godt, så rejser hun sig og spæner hen til den.

 

Nu må det endelig ikke lyde, som om jeg har en meget usikker hund, som er bange for alt - det er hun altså ikke :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrev en besvarelse før, som ikke kom frem :confused::confused: Men du har ret - det er ofte et dæmpende signal til den anden hund - "jeg bryder mig ikke om, at du går/løber lige i mod mig" - derfor ender det ofte med, at den "knælende" hund springer op. Jeg ser ofte dette hos mine, når de er i snor og vi møder andre hunde på f.eks. fortove, eller når de møder andre hunde på stier o.l.

 

Min gamle hund var meget sprogsikker og hvis en hund fikserede på hende på den måde gav hun den en pæn advarsel om ikke at komme for godt igang. Så et dæmpende signal tror jeg altså aldrig det kan blive.

 

Noget andet helt generelt er, at det er ekstremt uhøfligt på hundsk at komme direkte hen i stor fart, så det er bestemt en adfærd jeg ville forsøge at stoppe, hvis jeg så det hos min egen hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig ganske enig med dig - adfærden stammer fra stalking og springet frem fra byttespringet. Tror de gør det af usikkerhed overfor den anden hund ja, men at de ser den som et bytte.... det har jeg aldrig tænkt på....

 

Det siger sig selv at jagtadfærd er det samme, for der skal hunden også være klar til at løbe i rette øjeblik. Men det er to vidt forskellige situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener det er forberedelse til enten flugt eller fremløb. Når hunden går "ned i knæene" er den i det bedste udgangspunkt for at sætte i løb. Det viser med andre ord at den er usikker på om den anden hund er venligtsindet, og vil være forberedt.

 

 

Karla er ikke i knæ - hun er helt nede og ligge fladt på mavsen... ikke umiddelbart det bedste udgangspunkt for flugt i mine øjne

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er egentlig ganske enig med dig - adfærden stammer fra stalking og springet frem fra byttespringet. Tror de gør det af usikkerhed overfor den anden hund ja, men at de ser den som et bytte.... det har jeg aldrig tænkt på....

 

Jeg tror heller ikke de ser den anden som et byttedyr men måske er det nærmest som et rollespil. Ligesom den selvsikre hund opfører sig som forældredyret og den mindre selvsikre som hvalpen, når to hunde hilser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ren "dæk" er i mine øjne et klart dæmpende signal - og besvares det korrekt af den anden hund (f.eks. ved at gå i bue, snuse e.l.) rejser den liggende hund sig oftest også.

 

Det er det ikke i mine. Nogle gange når hunde ligger ned har de et stirrede blik og fremadrettede ører osv. og selvom min hund altid hilser på meget høflig manèr (hvis han overhovedet ænser dem :lol:), kommer de alligevel ofte springende i hovedet på ham.

 

Men jeg kan godt møde liggende hunde der med hele deres krop siger: jeg er uskadelig, men så ligger de ikke som en sfinx men mere med bagbenene ud til den ene side.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nu må det endelig ikke lyde, som om jeg har en meget usikker hund, som er bange for alt - det er hun altså ikke :mrgreen:

 

Det tror jeg heller ikke. Har selv haft en hund der gjorde sådan (indtil jeg fik at vide hvorfor :blink:) og hun var alt andet end usikker men havde bare taget vanen med sig fra da hun var lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...