Hop til indhold

Hvor meget skal hunden bades?


Gæst CilleSofie
 Share

Recommended Posts

Gæst CilleSofie

Så er der kun to dage til jeg skal ned og hente vores nye baby! Er du tosset hvor jeg glæder mig. :D

 

Min kæreste og jeg kom i dag til at snakke om noget, hvor ofte skal en hund egentlig bades? Han er helt korthåret, ½ DSG og ½ Prazsky.

Og hvad vasker man dem i? - Skal de efterfølgende føntørres eller helst tørres naturligt? Hm..

Tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der kun to dage til jeg skal ned og hente vores nye baby! Er du tosset hvor jeg glæder mig. :D

 

Min kæreste og jeg kom i dag til at snakke om noget, hvor ofte skal en hund egentlig bades? Han er helt korthåret, ½ DSG og ½ Prazsky.

Og hvad vasker man dem i? - Skal de efterfølgende føntørres eller helst tørres naturligt? Hm..

Tak :)

 

Hvor bliver det spændede:)

 

Som udgangspunkt behøves hunde ikke vaskes;-) Men har han rullet sig i død måge eller andet lækkert, så kan et bad jo være påkrævet:lol:

 

Og mange giver også hvalpene et bad eller to, da de let kommer til at lugte lidt af tis, eller gør det fra opdrætter, hvis de har opholdt sig meget på aviser, hvor de også tisser.

 

Mine hunde er kun i bad, når de har valgt upassende parfume i en grad så det ikke kan klatvaskes, så måske 2 gange om året.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Hvor bliver det spændede:)

 

Som udgangspunkt behøves hunde ikke vaskes;-) Men har han rullet sig i død måge eller andet lækkert, så kan et bad jo være påkrævet:lol:

 

Og mange giver også hvalpene et bad eller to, da de let kommer til at lugte lidt af tis, eller gør det fra opdrætter, hvis de har opholdt sig meget på aviser, hvor de også tisser.

 

Mine hunde er kun i bad, når de har valgt upassende parfume i en grad så det ikke kan klatvaskes, så måske 2 gange om året.

 

 

Okay, mange tak! Mente jeg også at have hørt :) Men hvad vasker du ham så med? Hunde shampoo fra dyrelægen af (hvis man kan få det der?) eller sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariannaa

Jeg vil tro at Mimi i gennemsnit kommer i bad hver 2. månede. Hun kommer kun i bad hvis hun har rullet sig i en frisk lort :mums: eller et ådsel af en art.

 

Mimi er langhåret og derfor kan jeg desværre ikke nøjes med en klatvask, ellers ville jeg fortrække det, da det ikke er naturligt for hunden at komme i et menneskebad - stinkende søer, ildelugtende vandhuller og mudderpøler er selvfølgelig en helt anden sag :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak til jer!

 

Men hvad med sådan noget som tandbørstning? :)

 

Jeg børster ikke tænder på mine hunde, men et par gange om ugen får de et råt kødben, og i løbet af ugen har de almindelige kødben, og disse kødben skulle så gøre det ud for tandbørstningen :blink:

 

Men da din hund er mindre end mine, og dermed ikke har de samme kæbekrafter til at tygge et rigtig godt ben, og dermed få renset deres tænder, så tror jeg rent faktisk at det er en rigtig god idé at lære dem at få børstet tænder. Jeg vil så tro, at én gang om ugen er nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har heller aldrig børstet Luna's tænder. Da hun var yngre fik hun de her "tyggeben" lavet af oksehud, og nu får hun rå kødben..

 

Jeg tror at Luna har været i bad (med shampoo) 4-5 gange i sit 6-årige liv. Hun kan godt blive skyllet i bruseren, hvis jeg synes hun trænger til at blive kølet ned (sommer) eller hvis hun har været i en ulækker sø. Men ellers ikke..

 

Slet ikke nødvendigt.

 

Jeg har en hundeshampoo købt i en dyrehandel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BongoJungle

Jeg har børstet Labells tænder siden hun var 1 år, det vil sige de sidste 4 år.

 

Hos Labell er det ikke nok at gnave ben, hvilket hun også gør flere gange i ugen.

 

Den eneste grund til jeg børster hendes tænder er fordi hun danner utroligt meget tandsten, og var tæt på at skulle have tandrensning dengang hun var 1 år.

Men jeg har kunne holde det nede med tandbørsten, dog går den nok ikke et år mere, desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209
Så er der kun to dage til jeg skal ned og hente vores nye baby! Er du tosset hvor jeg glæder mig. :D

 

Min kæreste og jeg kom i dag til at snakke om noget, hvor ofte skal en hund egentlig bades? Han er helt korthåret, ½ DSG og ½ Prazsky.

Og hvad vasker man dem i? - Skal de efterfølgende føntørres eller helst tørres naturligt? Hm..

Tak :)

 

Tillykke det bliver rigtig dejligt - og vi vil meget gerne se billeder af vidunderet - MANGE BILLEDER.

 

Vi vasker nok Frigg et par gange om måned. Det simpelthen fordi, hun er rigtig god til at rulle sig i mindre pæne ting. Eller grave og rulle sig i brændt kul. Eller som igår, hvor hun lugtede af brændt bål og grillpølser:rolleyes:

 

Det er intet fast, men alt efter om hun trænger til det. For jeg synes heller ikke det er naturligt for dem, men uundgåeligt. Men Frigg er også en langhåret art - så det har selvfølgelig en indflydelse. Synes I skal gøre det, når i synes han trænger.

 

Okay, mange tak! Mente jeg også at have hørt :) Men hvad vasker du ham så med? Hunde shampoo fra dyrelægen af (hvis man kan få det der?) eller sådan noget?

 

Vil i hvert fald sige, du skal have hundeshampoo til ham, hvis du vil bruge shampoo - for hunde har ikke samme PH værdi i deres hud, som vi har. Derfor kan vores shampoo virke ætsende på deres hud!

 

Mange tak til jer!

 

Men hvad med sådan noget som tandbørstning? :)

 

Frigg har endnu ikke skiftet tænder, men vi regner med at børste tænder ca. en gang om ugen. Vi er allerede begyndt nu. Vi giver hende sin tandbørste, som hun leger med, og nogen gange leger vi trække tøj med den, så hun synes den er sjov.

 

Vi øver også at vise tænder, eller at vi kan få lov til at se dem, så det alt i alt til sidst leder op til tandbørstning. Vi har købt hunde tandpasta (ret meget dyre end menneske slagsen!) det er med kyllingesmag, og hun betragter det som godbid :mrgreen:

 

Vi har prøvet en enkel gang tandbørsten, hvilket gik rimeligt godt, selvom hun hovedsaglig prøvede at spise pastaen :rolleyes:

 

Af tandbørste kan man, i stedet for hundetandbørste, købe en babytandbørste med bløde hår - det er et godt alternativ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209

Vi har derudover også nogle dental sticks og giver hende nogle okseben, også for at rense tænderne. Jeg hører mange forskellige meninger om tandbørstning, og vi har aldrig gjort det der hjemme, men jeg vil gerne være sikker på, vi får passet hendes tænder ordentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

De hunde vi havde før i tiden kom også kun i bad, hvis de havde rullet sig i et eller andet "lækkeri" og så brugte vi bare Brugsens det bedste ud i hundeshampoo. Vi børstede ikke deres tænder, men gav dem rå ben og de der oksehudsgnaveben.

 

"Staklen" vi har nu kommer i snit i bad en til to gange om måneden (vi bruger shampoo og balsam fra KW), fordi vi udstiller ham og han får børstet tænder plus får rå ben. Oksehudsgnaveben er han af en eller anden grund ikke så vild med. Ja, det har sin pris at være udstyret med en menneske-far, der synes at udstilling er vildt sjovt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie

Tusinde tak for alle de gode svar.

Får mig nogle gode billeder oppe i hovedet af jeres "stakkels" langhårede, helt våde hunde med shampoo overalt. Hahah

Jeg har også købt denta-sticks til den lille, og oksehud. Men jeg ved ikke hvornår jeg skal begynde at give ham dette? Og hvornår begynder han egentlig at tabe mækletænder?

- Det er måske en meget god idé at vende ham til at få børstet tænder med tandbørste, fra starten af. Bare stille og roligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige bidrage i fht badning. Min gamle hund blev kun badet når den havde rullet sig i et ådsel :mad: Kan godt være det er naturligt, men føj for pokker hvor det stikner! Og så var der et par gange i fbm lopper :cry:

Da den blev gammel (ca. 12 år) havde dens pels ikke den samme glans som tidligere. Jeg købte noget specielt pels-shampoo, noget dyrt stads, men hold fast hvor det virkede! Det kan anbefales, hvis ikke lige den glansløse pels skyldes dårligt foder!

Min lille nye fik et bad efter et par dage, da den lugtede af tis :???: Brugte noget specielt hvalpeshampoo

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er 7 år. Hun får børstet tænder (næsten:oops:) hver dag. Det er med til at holde hendes tandkød fast og sundt. Det bløder aldrig, som er tegnet på begyndende tandkødsbetændelse, --også for hunde.

 

Det er svært at se, om éns hvalp vil få brug for at få børstet tænder senere i livet, så det er en rigtig god ide at vænne hvalpen til det. Så kan man senere børste tænderne så tit, der er behov for det. Silke er ikke særlig vild med kødben...

 

Når hun bliver vasket briger vi KW hvalpeshampoo. Den er nemlig uparfumeret. Men den er også uden konservering... Når man ikke bruger den ret tit, så kan den nå at rådne, eller hvad der nu sker. Den lugtede i hvert fald meget råddent da jeg ville bruge den sidst.. :badr:

Hvis Silke bliver vasket med "voksenhundeshampoo" så protesterer hun imod parfumen ved at styrte ud og rulle sig i uhumskheder næste gang vi går tur...

 

De aller-allerfleste gange hun er blevet beskidt, så er det nok bare at skylle hende under bruseren.

Lær hvalpen det fra starten af. Og fortæl den, at det er bare SÅ dejligt og sjovt at være i bad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigg120209
Tusinde tak for alle de gode svar.

Får mig nogle gode billeder oppe i hovedet af jeres "stakkels" langhårede, helt våde hunde med shampoo overalt. Hahah

Jeg har også købt denta-sticks til den lille, og oksehud. Men jeg ved ikke hvornår jeg skal begynde at give ham dette? Og hvornår begynder han egentlig at tabe mækletænder?

- Det er måske en meget god idé at vende ham til at få børstet tænder med tandbørste, fra starten af. Bare stille og roligt..

 

Tror der stod på vores pakke af dental sticks, at hun først måtte få dem, som 4 måneder gammel. Det har vi også holdt.

 

Hun kan meget godt lide dem, så det er jo også en god ting :mrgreen: - men igen hun kan lide det meste der kan tygges i :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst CilleSofie
Tror der stod på vores pakke af dental sticks, at hun først måtte få dem, som 4 måneder gammel. Det har vi også holdt.

 

Hun kan meget godt lide dem, så det er jo også en god ting :mrgreen: - men igen hun kan lide det meste der kan tygges i :rolleyes:

 

Haha okey :) Jeg må lige læse igen og se om jeg kan se der står noget om en alders-grænse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. vask : så lidt som muligt og altid med en mild hundeshampoo :-)

Tænderne : Okse hud, okseøre, rå kødben og rå gullerødderer er supergode til at holde tænderne fine.

Men det er en god ide at vænne hunden til at du "roder" den inde i munden, det samme med poter / klør.

Det gør det lidt nemmere for dig og evt. dyrlægen hvis der en dag skulle blive brug for det.

Og Tillykke med den lille ny :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sheltie-Love

Hejsa, jeg vil da også lige bidrage med min hundevaskning, hihi :blink:

 

Jeg vasker min hund når han er møget til, det er sådan cirka 1 gang om måneden. Han er jo langhåret og kan godt lide ulækre ting, at rulle sig i :roll:

Jeg vasker ham med noget shampoo fra et mørke der hedder trixie. Der kan man få 4 forskellige slags shampoo, jeg bruger den der hedder hautpflege.

 

Ang. tanbørstning, så bruger jeg denta-stix som du også allerede har købt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Uha sheltie-love, bader du ham virkelig så tit?

 

Sheltierne har jo et naturligt fedtlag i pelsen der er vand/snavs afvisende. Hvis man vasker for ofte med sæbe, vasker man det fedtlag ud af pelsen og ødelægger den.

Bad din sheltie max. hver 3. måned har jeg fået at vide.

 

I øvrigt dejligt at se endnu en sheltieejer herinde. Smut endelig ind og post et billede af din fyr i sheltieforummet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sheltie-Love
Uha sheltie-love, bader du ham virkelig så tit?

 

Sheltierne har jo et naturligt fedtlag i pelsen der er vand/snavs afvisende. Hvis man vasker for ofte med sæbe, vasker man det fedtlag ud af pelsen og ødelægger den.

Bad din sheltie max. hver 3. måned har jeg fået at vide.

 

I øvrigt dejligt at se endnu en sheltieejer herinde. Smut endelig ind og post et billede af din fyr i sheltieforummet :-D

Jamen jeg bader ham når han er beskidt. Han elsker, at rulle sig i klamme ting som døde fisk eller høm høm'er. Så er det altid lidt ulækkert at få sådan en beskidt hund ind og det er ikke altid jeg kan nå at stoppe ham.

 

Tak :-D Det vil jeg lige prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Uha sheltie-love, bader du ham virkelig så tit?

 

Sheltierne har jo et naturligt fedtlag i pelsen der er vand/snavs afvisende. Hvis man vasker for ofte med sæbe, vasker man det fedtlag ud af pelsen og ødelægger den.

Bad din sheltie max. hver 3. måned har jeg fået at vide.

 

I øvrigt dejligt at se endnu en sheltieejer herinde. Smut endelig ind og post et billede af din fyr i sheltieforummet :-D

 

Bare lige en ting til det med fedtlag :-D Fedtlaget bliver netop ikke ødelagt hvis du sørger for at bruge lunkent vand og en PH-passende shampoo.

 

Det går galt når man vasker i shampoos som ikke er beregnede til hunde og andre dyr og som er stærkt parfumerede.

 

Jeg vasker har vasket vores hvalp på 14 uger 3 gange i den tid vi har haft ham. Mest for at vænne ham til det.

 

Men generelt må det jo være op til den enkelte hvad der er passende.

 

Vi børster også tænder (næsten :mrgreen:) hver dag. Vi bruger alm tandbørste og tandpasta med mintsmag. Emil eeelsker det. Han får også ben, både marv, hud og knogle. Sidstnævnte med måde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...