Hop til indhold

Teori for hvalpe og begynderhold


Linda
 Share

Recommended Posts

Så nu starter jeg snart et hvalpe og et begynderhold op igen...

I den forbindelse har jeg en teori gang for kursisterne. Sidste gang havde jeg emner som, hundens sanser og træningshensyn i form af dette, lidt halesprog, ansigtsmimik. Hundens udvikling. Træning i form af motivation og så kommer der som regel altid spørgsmål fra kursister. Har somregel også altid lidt om mental aktivering af hunde.

 

Mit spørgsmål går så på hvad i ville synes ville være oplagt til en teori aften??? det svært at vide hvad kursisterne forventer, det er på familiehunde basis og ingen konkurence udøvere på holdet ihvertfald er de ikke endnu :blink:

 

Hvad høre i om til teori aftener og har i nogle gode ideer til noget som jeg kunne tage med ????

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt om teenage alderen og spøgelses alderen måske, eller det går måske ind under hundens udvikling?

 

Hvis det er helt nye hundejere, syntes jeg i hvert fald at det er relevant :-)

 

Hurra! Andre end mig, der kalder det spøgelsesalderen :mrgreen:

 

Og til Linda:

 

En masse om, hvordan hunde (og andre levende væsener) lærer ting, hvordan man forstærker adfærd, hvilke øvelser I skal igennem og lederskab (hvilket i min verden = at afkræfte alle de sære ting folk har hørt om diverse regler og måder at irettesætte hunden på)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for hurtige svar (-:

 

Jep spøgelses alderen :blink: Der var en kursist ved sidste hold som tog mig til sidde efter træningen og spurgte om jeg kendte noget til det der spøgelses alderen som kunne forekomme hos hunde og om han havde grund til bekymring hehe :blink:

 

Sidste teori gang havde jeg en masse om træning af unghunde og hvad mankunne forvente af dem og det var meget populært om har hjulpet folk i træningen da de følte der var en bredere og bedre forståelse for dem og deres hund :blink: Vil jeg tage med igen så...

 

Trine :

Ja også tænkt på det med lederskab da jeg ved der kommer nogle på begynder holdet som kommer fra et sted med kæft trit og retning og til tider nok fysisk afstraffelse de vidste ikke bedre og har da heldigvis åbnet øjenene op for at der findes bedre metoder og de kunne ha gavn af at få af vide at deres hunde ikke er sat til verden for at få magten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er på begynderplan, så synes jeg det kunne være nyttigt med noget hundesprog, især dæmpende signaler og legeadfærd.

Jeg synes desværre tit man oplever at folk forveksler deres hundes forsøg på at dæmpe med "frækhed" og "dominans".

 

Og i forlængelse af det, noget om hvordan hunde indlærer kropssprog først og det talte ord senere, så folk lærer at være opmærksomme på deres ubevidste kropssprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
undskyld for ot, men spøgelsesalderen :hmm:

Tjaa ... et temmelig omtågede begreb.

 

En alder hvor man oplever at hvalpene pludselig bliver bange for ting - også ting som man ikke forventer de reagere på, eller før har reageret på.

 

Alderen er lidt omtåget idet ikke alle hvalpe udviser denne adfærd og det er også meget sjældent at hvalpe udviser adfærden i samme alder.

Hos ulve ses adfærden gerne omkring 3-5 ugers alderen hvor de pludselig begynder at blive meget sky (derfor ulve skal tages fra deres mor inden 14 dages alderen hvis man ønsker at gøre dem "tamme"). Hos hunde kan man opleve det i spandet fra 7 uger til 4 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Piscine

Jeg synes også at teenage-perioden ville have været godt at være forberedt på!

 

Desuden måske lidt undervisning i at omgåes andre hundeejere? At det er vigtigt at spørge om de må snuse/lege, om hvordan man reagerer hvis der kommer en løs hund osv.

 

Og så måske gode råd til at ignorere velmente råd fra andre omkring dominans, meoder og straf osv.

 

Mht. ting at tage med, så hørte jeg om en træner der ville afsløre " det hemlige våben der altid virker" for hendes kursister. Begynderne var meget spændte, og forventede at eller andet fancy redskab, men træneren udløste spændingen ved at vise et stykke lever:-D

 

Desuden, så synes jeg korrekt brug a flexiline-demonstration ville være godt. Jeg afskyer flexiliner fordi man måske ser 3 mennesker der forstår deres funktion og ikke bare hale frem og tilbage stor forvirring. Men eftersom mange bruger det alligevel kan det måske være en god ide lige at forklare om den dårlige ide med at have sin hund i 10 m snor på fortovet, og trækken ind og ud i flexi ved hundemøder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaa ... et temmelig omtågede begreb.

 

En alder hvor man oplever at hvalpene pludselig bliver bange for ting - også ting som man ikke forventer de reagere på, eller før har reageret på.

 

Alderen er lidt omtåget idet ikke alle hvalpe udviser denne adfærd og det er også meget sjældent at hvalpe udviser adfærden i samme alder.

Hos ulve ses adfærden gerne omkring 3-5 ugers alderen hvor de pludselig begynder at blive meget sky (derfor ulve skal tages fra deres mor inden 14 dages alderen hvis man ønsker at gøre dem "tamme"). Hos hunde kan man opleve det i spandet fra 7 uger til 4 måneder.

 

Jeg har nu som regel oplevet det i 6-8 mdr. alderen ;-) Hvilket er årsagen til at jeg finder det relevant på et hvalpehold, hvis det var overstået ved 4 mdr. alderen, er det jo for mange lidt "ligemeget" at snakke om til hvalpetræning, så er det for sent.

 

Chivas rendte selv ind i den periode med pludselig at blive bange for ting han ellers havde set for, da han var ca. 7 mdr. og i følge mine hvalpekøbere er deres hvalpe også i den periode lige i øjeblikket, de blev 9 mdr. gamle i denne måned :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Der kan man jo se hvor forskellige meninger der er om en "spøgelses-alder".

 

Personligt bruger jeg ikke udtrykket, da der sjældent er nogle som er enige om alder og "symptomer".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres gode svar vil straks gå igang med at forberede emner :blink:

Har jo forberedt en masse emner i forbindelse med uddannelsen hos dkk, men synes bare ikke de emner vil interessere den alm. Så derfor jeg selv vil tage nogle andre emner op og så kan de få udleveret papirer om det tørre stof som de ikke vil kunne huske meget af alligevel hvis jeg skal fortælle op....

 

Ja spøgelses aldeen er et vidt begreb kan man høre... Min opfattelse af spøgelses alderen alla teenageperioden - forestiller mig at de to ting høre sammen da hundens til tider mærkelige reaktioner på før ligegyldige ting forekommer i pubertetsperioden.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er noget af det vigtigste jeg kan lære på et hvalpe hold, nok fordi at jeg har terrier :blink:, hvordan jeg bedst muligt motivere min hund til at samarbejde. Hvordan man stratetisk bedst levere belønningen. Hvordan man bruger legetøj som belønning.

 

Jeg syntes rent faktisk kun at jeg én gang har oplevet at dette var noget underviseren gik op i, alle andre ser ud til at tro at man er født med en viden om hvordan man bedst muligt motivere sin hund, så begge parter får glæde af træningen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også at teenage-perioden ville have været godt at være forberedt på!

 

Desuden måske lidt undervisning i at omgåes andre hundeejere? At det er vigtigt at spørge om de må snuse/lege, om hvordan man reagerer hvis der kommer en løs hund osv.

 

Og så måske gode råd til at ignorere velmente råd fra andre omkring dominans, meoder og straf osv.

 

Mht. ting at tage med, så hørte jeg om en træner der ville afsløre " det hemlige våben der altid virker" for hendes kursister. Begynderne var meget spændte, og forventede at eller andet fancy redskab, men træneren udløste spændingen ved at vise et stykke lever:-D

 

Desuden, så synes jeg korrekt brug a flexiline-demonstration ville være godt. Jeg afskyer flexiliner fordi man måske ser 3 mennesker der forstår deres funktion og ikke bare hale frem og tilbage stor forvirring. Men eftersom mange bruger det alligevel kan det måske være en god ide lige at forklare om den dårlige ide med at have sin hund i 10 m snor på fortovet, og trækken ind og ud i flexi ved hundemøder.

 

Det vil jeg gerne have uddybet. Jeg ved det er bandlyst fordi det kan lære hunden at trække.. men er det fordi den skal 'trække' linen ud og derved vænner sig til at så kommer den fremad ved det - eller er det fordi den ikke mærker nogen 'grænse'?:confused:

 

Vi går ikke med flexline i midtbyen (for mange mennesker), men jeg synes den er go næsten alle andre steder. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Indy var ca 8-9 mdr. Har læst det i flere engelske b¢ger omtalt som "second fear imprint stage".

... og den første lægger som hvalp (jvf. mit tidligere indlæg).

 

Hvilken der så er spøgelsesperioden er vist en smagssag (som denne tråd også giver udtryk for) og den specifikke periode hos både hvalp og/eller unghund afhænger igen så af den enkelte hund.

 

Så spøgelsesperioden er lige så difussed et begreb i min terminologi som lederskab mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...