Hop til indhold

Tarmbetændelse... Hvad må vi hvornår?


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Dumle har jo fået tarmbetændelse. Først havde han virkelig tynd mave. De sidste 4dage har vi så skulle give ham en mixtur, en pille og skånekost morgen og aften. Fra i dag af må vi så give ham skånekost med lidt almindelig foder og zoolac.

Han er på de sidste 4dage livet meget op, men han har også tabt sig ufattelig meget. De sidste 2dage har der så været noget energi i ham igen, men her til morgen har han virket noget afkræftet igen. Ikke af tynd mave, men han har tabt sig så meget at det er som om han ikke har mere at tage af. Han ligner et omvendrende skelet og jeg føler jeg mishandler min hund :(

 

Vi ville så gerne have ham en tur med til søen i dag, men nu er jeg ikke sikker på han er frisk nok til bare en lille tur alligevel.

 

Han skal så fortsætte på zoolac og skånekost de næste 4dage, men kan nogle sige mig hvornår vi kan tage ham med ud igen (altså sådan tage ham med rundt. De sidste 4dage har jo kun været korte gåture)? Jeg kan mærke han er ved at blive rastløs, men alligevel kan han ikke holde til så meget endnu.

og hvornår må vi begynde at give ham godbidder og ben igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
Dumle har jo fået tarmbetændelse. Først havde han virkelig tynd mave. De sidste 4dage har vi så skulle give ham en mixtur, en pille og skånekost morgen og aften. Fra i dag af må vi så give ham skånekost med lidt almindelig foder og zoolac.

Han er på de sidste 4dage livet meget op, men han har også tabt sig ufattelig meget. De sidste 2dage har der så været noget energi i ham igen, men her til morgen har han virket noget afkræftet igen. Ikke af tynd mave, men han har tabt sig så meget at det er som om han ikke har mere at tage af. Han ligner et omvendrende skelet og jeg føler jeg mishandler min hund :(

 

Vi ville så gerne have ham en tur med til søen i dag, men nu er jeg ikke sikker på han er frisk nok til bare en lille tur alligevel.

 

Han skal så fortsætte på zoolac og skånekost de næste 4dage, men kan nogle sige mig hvornår vi kan tage ham med ud igen (altså sådan tage ham med rundt. De sidste 4dage har jo kun været korte gåture)? Jeg kan mærke han er ved at blive rastløs, men alligevel kan han ikke holde til så meget endnu.

og hvornår må vi begynde at give ham godbidder og ben igen?

Nååh, lille dumle-dreng:( :ae: God bedring til ham:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det muligt at I kunne tage ham med til søen og så evt blive der et par timer indtil han er frisk nok til at tage hjem igen?

 

Mht guffer og ben, så ville jeg vente til kuren er overstået og maven helt i orden igen, for lige nu kan det skade mere end det gavner

 

God bedring til Dumle:ae:

 

Nej, for han bliver så glad at han ikke holder sig i ro før vi er i bilen igen. Vi har besluttet at vi venter da han snart heller ikke har muskler at bruge :( Vi går en tur i haven og hygger istedet.

 

Okay. Vi havde også tænkt os at vente til efter kuren, men hvor lang tid efter skal der så gå? for han skal vel også vænne sig til det almindelige foder igen først :neutral:

 

Jeg ville nok passe lidt på med en tur til søen, der kan være ret så mange "baktusser" i vandet.

 

Hvis han skal med, så ville jeg holde ham fra vandet af.

Ja, det har du ret i. Vi må hellere vente med søen til efter kuren også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for han bliver så glad at han ikke holder sig i ro før vi er i bilen igen. Vi har besluttet at vi venter da han snart heller ikke har muskler at bruge :( Vi går en tur i haven og hygger istedet.

 

Okay. Vi havde også tænkt os at vente til efter kuren, men hvor lang tid efter skal der så gå? for han skal vel også vænne sig til det almindelige foder igen først :neutral:

 

 

Ja, det har du ret i. Vi må hellere vente med søen til efter kuren også.

 

 

Jeg ville nok tage en snak med dyrlægen og høre, hvornår I kan give ben og guffer igen.. :-)

 

Og ja, det er nok smartest at blive væk fra søen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er hvordan han ser ud nu:

 

[ATTACH]11421[/ATTACH]

 

[ATTACH]11422[/ATTACH]

 

Jeg syntes simpelthen ikke det kan passe at han skal være så tynd at jeg kan mærke (og til tider se) hver et ben i kroppen på ham. Det kan umulig være sundt. Og så har han sart mave, men jeg har simpelthen lyst til at proppe ham med fedt så han kan komme til at se bare lidt normal ud igen :(

 

Vi havde ham med i haven og det var vist også mere end rigeligt til ham når han ikke er god til at slappe af og da slet ikke når han ikke har lavet andet end at slappe af i 4 dage.

 

Når vi så er ovre kuren om en 3 dages tid er der så ikke et eller andet næringsrigt jeg kan give ham som ikke ødelægger maven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan han ikke få noget fodre med lidt mere "krudt" i, eller evt. øge rationen af det foder han godt kan tåle ?

 

Hvad får han nu

 

Nu får han royal canin medium adult. Dyrelægen sagde det var noget af det bedste vi kunne give ham og det vil være bedst at fortsætte på det hans mave kender, men jeg tænkte om der ikke er noget der ikke er så hårdt for maven som vi kunne give ham ved siden af?

Med tiden vil vi nok også øge rationen, men i starten må han jo ikke engang få lige så meget som inden han blev syg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Oki, har selv en hund med meget sart mave...desværre, så vi kender turen :-(

 

Fie får RC´s hypoallergenic, det er til sarte maver, og der er det ikke et problem at holde vægten, hvis altså hunde vil spise....

 

Fie havde en ordelig tur med maven for måneder siden og der tabte hun så også en del de dage det stod på, det er dog kommet hurtigt på igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Oki, har selv en hund med meget sart mave...desværre, så vi kender turen :-(

 

Fie får RC´s hypoallergenic, det er til sarte maver, og der er det ikke et problem at holde vægten, hvis altså hunde vil spise....

 

Fie havde en ordelig tur med maven for måneder siden og der tabte hun så også en del de dage det stod på, det er dog kommet hurtigt på igen

 

Okay. Dumle spiser til han er mæt så gider han ikke mere og så taber han generelt hurtigt vægt, så derfor kan jeg godt være lidt nervøs for at det bliver et problem at få ham til at tage på igen, for selv hvis vi øger mængden af mad er det ikke sikkert han vil spise det.

 

Han har ikke døjet med sart mave før så vi håber virkelig ikke det er noget der fortsætter, men jeg kan ikke rigtig se hvad der skulle have gjort det :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig god bedring til søde Dumle-dreng.

 

Min tidligere hund havde kronisk tarmkartar, og det han bedst kunne tåle var foder der var fra lam, kylling osv. Aldrig noget med okse for så gik det galt. Når han er færdig med kuren kan du så ikke logge lidt ekstra i ham, hvis det er noget kylling med fedt ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig god bedring til søde Dumle-dreng.

 

Min tidligere hund havde kronisk tarmkartar, og det han bedst kunne tåle var foder der var fra lam, kylling osv. Aldrig noget med okse for så gik det galt. Når han er færdig med kuren kan du så ikke logge lidt ekstra i ham, hvis det er noget kylling med fedt ??

 

Jo, tror jeg godt jeg kan, men må han få kylling så? og hvis han må hvor lang tid efter kuren skal der så gå?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, for han bliver så glad at han ikke holder sig i ro før vi er i bilen igen. Vi har besluttet at vi venter da han snart heller ikke har muskler at bruge :( Vi går en tur i haven og hygger istedet.

 

Okay. Vi havde også tænkt os at vente til efter kuren, men hvor lang tid efter skal der så gå? for han skal vel også vænne sig til det almindelige foder igen først :neutral:

 

 

Ja, det har du ret i. Vi må hellere vente med søen til efter kuren også.

 

Sidste gang Anton havde tarmbetændelse var det ret slemt. Derfor ventede vi 2 uger med at give ham ben osv efter han var begyndt på hans normale foder igen.

 

Mht. gåture: Mens han var syg var vi kun ude i haven med ham (det var han heller ikke så glad for). Han var også meget tynd og afkræftet til sidst så vi gik meget langsomt frem med kun 500 meter pr tur den første uge og så stille og roligt begyndte vi at gå længere og længere, så hans muskler kunne blive opbygget igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu får han royal canin medium adult. Dyrelægen sagde det var noget af det bedste vi kunne give ham og det vil være bedst at fortsætte på det hans mave kender, men jeg tænkte om der ikke er noget der ikke er så hårdt for maven som vi kunne give ham ved siden af?

Med tiden vil vi nok også øge rationen, men i starten må han jo ikke engang få lige så meget som inden han blev syg.

 

A38 med 3,5 % fedt gav vi Anton som ekstra til hans normale mad. Vi fik at vide af dyrlægen at det ikke er så hårdt for maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

3 kg er meget at tabe sig, men jeg synes nu ikke han er vildt alarmerende på billederne...men det snyder måske?

 

og så fakta, at jeg er vandt til magre sheila, som lige nu også har dårlig mave, så om et par dage kan jeg nok også tælle alle ribben....

 

Jeg vil nok råde til ro på. Lad ham få maven i orden stille og roligt. Bare ved at spise hans normale mad burde han stille og roligt tage nok på. Energien skal nok komme inden han er normalvægtig, det hænger mere sammen med at han er/var syg end hvor meget han vejer;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

3 kg er meget at tabe sig, men jeg synes nu ikke han er vildt alarmerende på billederne...men det snyder måske?

 

og så fakta, at jeg er vandt til magre sheila, som lige nu også har dårlig mave, så om et par dage kan jeg nok også tælle alle ribben....

 

Jeg vil nok råde til ro på. Lad ham få maven i orden stille og roligt. Bare ved at spise hans normale mad burde han stille og roligt tage nok på. Energien skal nok komme inden han er normalvægtig, det hænger mere sammen med at han er/var syg end hvor meget han vejer;-)

 

Nej, det er ikke så nemt at se på billederne, men man kan se hans riben, hans skuldre, hans hofter osv. :(

 

Det er heller ikke meget vi laver. Han er vant til nogle ordentlige gåture og nu går vi ca. 500 meter pr. gåtur i meget langsomt tempo (Dumle bestemmer tempo).

 

Jo, jeg tror såmænd også nok energien skal komme igen. Allerede nu vil han gerne styrte rundt hvis han kunne, men han kan ikke rigtig og jeg syntes nu heller ikke han har brug for at tabe sig endnu mere lige nu :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, tror jeg godt jeg kan, men må han få kylling så? og hvis han må hvor lang tid efter kuren skal der så gå?

 

Nu er jeg jo ikke dyrlæge :oops: men kogt kylling ville jeg godt turde give allerede dagen efter kuren. Min dyrlæge rådede til kogt kylling og fisk, når han havde haft en af de "grimme" ture - så jeg vil mene, at Dumle ret hurtigt må få det.

Pøj pøj med ham :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo ikke dyrlæge :oops: men kogt kylling ville jeg godt turde give allerede dagen efter kuren. Min dyrlæge rådede til kogt kylling og fisk, når han havde haft en af de "grimme" ture - så jeg vil mene, at Dumle ret hurtigt må få det.

Pøj pøj med ham :ae:

Tak skal du have :kys: Det vil vi prøve så :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

men når han sk*der er det først normalt, men så det allersidste er tyndt. Er det normalt?

 

Det er helt normalt - eller ihvertfald sådan var det også med min fox-terrier og også med Alto når han har haft de ture.

 

Det næste stykke tid ville jeg holde lidt ekstra øje med Dumle-drengens mave. Er der optræk til noget kan du med lidt held holde det væk med zoolack (øhh eller hvordan det nu er det staves :oops:) og så niks oksekød :mrgreen: Håber han snart er helt frisk igen :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt normalt - eller ihvertfald sådan var det også med min fox-terrier og også med Alto når han har haft de ture.

 

Det næste stykke tid ville jeg holde lidt ekstra øje med Dumle-drengens mave. Er der optræk til noget kan du med lidt held holde det væk med zoolack (øhh eller hvordan det nu er det staves :oops:) og så niks oksekød :mrgreen: Håber han snart er helt frisk igen :ae:

 

Tak skal du have :5up: Var helt nervøs for om det var ved at komme helt tilbage igen :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...