Hop til indhold

Hundegitter til en Xantia?


Gæst Rasmus81
 Share

Recommended Posts

Gæst Rasmus81

Hej folkens

 

Jeg er lige ved at lede efter det sidste udstyr(i denne omgang) til tolleren Eddies ankomst om 1½ uge.

 

Jeg kan se at hundebure er et populært valg herinde, men jeg tror vi vil satse på et gitter til bilen.

 

Bilen er en 1996 Citroën Xantia 1.8, så bagagerummet er rigeligt stort til en hund, når bare vi piller hattehylden ud selvfølgelig. Men, jeg er ikke sikker på at de normale "lige" hundegitre vil kunne monteres ordentligt i en Xantia, så er der en bestemt type i vil anbefale til sådan én?

 

I må selvfølgelig også gerne prøve at overbevise os om fordelen ved et bur :cool:

 

Rasmus

Link til indlæg
Del på andre sites

I må selvfølgelig også gerne prøve at overbevise os om fordelen ved et bur :cool:

 

Hehe.. hvad med om jeg prøver, at overbevise Jer om en sikkerhedssele? :mrgreen:

 

Vovse kan ikke hoppe/flyve ud i kabinen, og sidder sikkert i sin sele.

Den er desuden dejlig let, at flytte med rundt, hvis vovse af en eller anden grund skal køre med i en anden bil.

 

Nu kender jeg ikke lige til Citroen, men i vores Corsa, kan man trække "sikkerhedssele-modtageren" ud under bagsædet til bagagerummet uden problemer.

 

Her kan I se et eksempel på to forskellige prisklasser:

 

http://www.petdreams.dk/hundetransport_hundeseler_til_bilen-c-42_47_88.html

 

Vores nuværende sele har kostet ca. 70kr (på rest tilbud), og den har vi været glade for. Den er dog ikke godkendt på nogen måde, men jeg har indtryk af, at det er en kraftig god kvalitet alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordelen ved et bur er rigtigt mange ;-) Hvis vovse lærer at man slapper af og sover når man er i buret, så kan buret tages med på kurser, til træning, udstillinger, konkurrencer osv. osv. så kan vaps sove der indtil det er hans / hendes tur til at være "på"...

 

Derudover kan buret bruges derhjemme som "helle" hvor hunden har helt fri fra alt og alle :-D Har man små nysgerrige børn (eller flere hunde) er det også en god ide, til når fx vovse får et ekstra lækkert kødben el. lign. Så kan der ikke opstå nogen misforståelser omkring benet ...

 

Bur-træning er absolut nemmest hvis man går igang med det når hvalpen er helt lille

 

Hvis ikke, så har jeg et hundegitter til salg :lol: Det er dog et til gulpladebiler, der går helt fra bund til loft

Link til indlæg
Del på andre sites

Buret har også den fordel, at du så kan åbne bagsmækken, hvis Eddie skal opholde sig i bilen om sommeren - f.eks. i forbindelse med træning eller lignende. Desuden giver det dig mere plads i bagagerummet - dvs. du kan have både Eddie og andre ting med på samme tid, uden at han skal frygte at blive ramt af løse genstande :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Buret har også den fordel, at du så kan åbne bagsmækken, hvis Eddie skal opholde sig i bilen om sommeren - f.eks. i forbindelse med træning eller lignende.

 

Gælder også sele! :blink:

 

Det med at have andre ting i bagageummet, er dog et problem med en sele. :???: Men da et bur til vores corsa alligevel fylder hele bagagerumet, er det jo lidt omsonst! :roll: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gælder også sele! :blink:

 

Det med at have andre ting i bagageummet, er dog et problem med en sele. :???: Men da et bur til vores corsa alligevel fylder hele bagagerumet, er det jo lidt omsonst! :roll: :blink:

 

Sidder han ikke på bagsædet, hvis han sidder i sele? Og tør du godt gå fra ham i selen? Det turde jeg ikke dengang jeg havde Robin i sele.... men okay, jeg hedder også kylling til mellemnavn :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder han ikke på bagsædet, hvis han sidder i sele? Og tør du godt gå fra ham i selen? Det turde jeg ikke dengang jeg havde Robin i sele.... men okay, jeg hedder også kylling til mellemnavn :mrgreen:

 

du er ikke den eneste kylling ;-) karla får heller ikke lov at være fastspændt hvis jeg går fra bilen - end ikke hvis det kun er for at rende ind og betale for benzin el. lign. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sidder han ikke på bagsædet, hvis han sidder i sele? Og tør du godt gå fra ham i selen? Det turde jeg ikke dengang jeg havde Robin i sele.... men okay, jeg hedder også kylling til mellemnavn :mrgreen:

 

Nej han sidder i bagagerummet. Vi synes han sad så uroligt på bagsædet, og han forsøgte nogle gange, at komme ned fra sædet, med det resultat, at han fik viklet sig selv ind i sele-snoren! :stupid:

Desværre er jeg så nogle gange lidt nervøs for ham deromme, med alle de I******, der kører op bag i en, fordi de tror de kommer hurtigere frem af den grund! :evil: #&¤/%/#&!!! - "Haommm... I'm a little kitten" aka "tæller lige til 10"! :mrgreen:

 

Jeg havde faktisk ikke lige tænkt over det med, at gå langt væk fra hunden med åben bagsmæk - det tror jeg nu heller ikke jeg turde med en sele! :hmm:

Jeg mente mere sådan mens man henter ting inde i bilen..

 

Men altså, når vi engang får brug for plads i bagagerummet, køber vi nok et bur til Mio (og selvf en større bil :blink:).

 

Men hvordan med sådan et bur - er det ikke smart med en sele der også, så vovse ikke bliver kastet mod tremmerne ved opbremsninger? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej han sidder i bagagerummet. Vi synes han sad så uroligt på bagsædet, og han forsøgte nogle gange, at komme ned fra sædet, med det resultat, at han fik viklet sig selv ind i sele-snoren! :stupid:

Desværre er jeg så nogle gange lidt nervøs for ham deromme, med alle de I******, der kører op bag i en, fordi de tror de kommer hurtigere frem af den grund! :evil: #&¤/%/#&!!! - "Haommm... I'm a little kitten" aka "tæller lige til 10"! :mrgreen:

 

Jeg havde faktisk ikke lige tænkt over det med, at gå langt væk fra hunden med åben bagsmæk - det tror jeg nu heller ikke jeg turde med en sele! :hmm:

Jeg mente mere sådan mens man henter ting inde i bilen..

 

Men altså, når vi engang får brug for plads i bagagerummet, køber vi nok et bur til Mio (og selvf en større bil :blink:).

 

Men hvordan med sådan et bur - er det ikke smart med en sele der også, så vovse ikke bliver kastet mod tremmerne ved opbremsninger? :confused:

 

Okay, så forstår jeg bedre - det jeg er bange for med seler er netop, at de hopper ned og ender med at hænge fast i selen. Smart at det kan lade sig gøre, at spænde ham fast i bagagerummet :5up:

 

Buret bør, hvis det skal være sikkert under kørsel, passe til hundens størrelse- dvs. ikke være for stort. Mit bur er stort.... rigeligt stort til 3 border collier og er derfor ikke nogen sikkerhed for dem, hvis vi kører galt. De vil selvfølgelig ikke blive slynget ud på vejen, men knubs vil de nu nok få, da de vil blive kastet noget rundt, hvis vi kører galt :megaked: Så jeg ønsker mig et nyt, der kan deles op i tre rum med skillevægge, der så kan fjernes, når vi ikke kører.... og en ny bil :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Buret har også den fordel, at du så kan åbne bagsmækken, hvis Eddie skal opholde sig i bilen om sommeren - f.eks. i forbindelse med træning eller lignende. Desuden giver det dig mere plads i bagagerummet - dvs. du kan have både Eddie og andre ting med på samme tid, uden at han skal frygte at blive ramt af løse genstande :mrgreen:

 

Vi har købt en tagboks til alt vores udstillingsbras. Det er også en løsning, hvis man som os heller ikke synes, at hunde og høns skal være i bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rasmus81

Tak for alle jeres inputs, jeg vil lige gå i tænkeboks omkring hvordan vi vil gøre det, men jeg tror valget står mellem et gitter af en slags, eller et transportbur.

 

Rasmus

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippets

http://www.jeppe.com/grindar/citroen_c5-08.html

citroen_c5.jpg

Sådan et her vil jeg anbefale.. Skal selv bestille et til min nye bil.

 

Det monteres i bund og top. Kan låses med hængelås i begge sider og man kan bestille en skillevæg i træ også. Så kan bagagerummet deles op hvis det bliver nødvendigt.. Til en Xantia koster det 2140 svenske kr. + fragt

 

Lågerne er til at løfte ud uden værktøj. De laver også gitter til bag bagsæderne så hunden bliver omme bag i..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Skulle lige til at foreslå at du fik en smed(el. lign) til at lave et gitter som fulgte sædernes hældning og gik lige op bagved....så pladsen var godt udnyttet...:-)

 

Men Whippets link virker noget bedre, med låger og det hele...det synes jeg lidt jeg mangler i poloen nogen gange...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rasmus81

Det gitter ser ganske fornuftig ud, bortset fra at det ikke er en stationcar vi kører i :-D men bare en "almindelig" xantia...det er også derfor jeg har haft svært ved at finde et gitter der passer, for der findes en del til stationcars.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Nå for dælen...hehe...jamen så kan mit forslag måske virke alligevel...jeg ved ik om du lige kan se det for dig hvis jeg bare skriver det?

 

Men altså, rundjern som er bukket i en vinkel så det passer med/følger sæderne, og så går lige op, så man stadig kan bruge bagsæderne, men hunden ikke kan hoppe om....:-)...man monterer små beslag så det kan skrues fast i toppen og bunden....burde være den bedste løsning, som jeg ser det...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Prøvede at tegne alligevel..shit jeg er en paint-mongol...hehe...

 

men altså, fordelen ved ikke at svejse gitter i over det hele, er jo hvis at sæderne kan nedfældes, kan man stadig få lange/store ting med hvis man har brug for det...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Rasmus81
Prøvede at tegne alligevel..shit jeg er en paint-mongol...hehe...

 

men altså, fordelen ved ikke at svejse gitter i over det hele, er jo hvis at sæderne kan nedfældes, kan man stadig få lange/store ting med hvis man har brug for det...:-)

 

Det var noget i den stil jeg havde håbet at finde, men det tyder da på at jeg er nødt til at få det specialfremstillet.

 

Så skal jeg bare lige komme i tanke om hvem i min omgangskreds der er smede, eller kan lave den slags :cool:

 

Tak for forslaget og tegningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Det var noget i den stil jeg havde håbet at finde, men det tyder da på at jeg er nødt til at få det specialfremstillet.

 

Så skal jeg bare lige komme i tanke om hvem i min omgangskreds der er smede, eller kan lave den slags :cool:

 

Tak for forslaget og tegningen.

 

 

Så lidt...:-D

 

Ja det er jo noget der er forholdsvis simpelt at lave hvis man er smed...vi har brugt 13mm rundjern og noget almindeligt gitter til at få mit færdigt med(der er jo kun et halvt gitter i en gulplade standard...hehe)...

 

Materialerne kan du sikkert få billigt ved et smedeværksted eller maskinfabrik, de har masser og er da for det meste til at snakke med...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...