Hop til indhold

Velkommen til det nye forum


Gæst SloBo
 Share

Recommended Posts

Hej Alle..

 

Så fik vi et Dansk Svensk Gårdhund forum :)

 

Jeg kunne godt tænke mig at alle der er aktive med en Dansk Svensk Gårrdhund, lige ville skrive sådan at vi kan få et overblik :)

 

>Jeg vil så godt jeg kan prøve at hjælpe andre med deres problemer :)<

 

Endnu engang, velkommen til fora'et :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christel

Jeg melder mig under fanen med Hannibal der er 10 måneder, super aktiv og har alene-hjemme-problemer. Lige nu er jeg igang med at gøre ham 100% tryg, dvs. enten er jeg hjemme (jeg har barselsorlov) eller også er han med, når han så er helt tryg begynder jeg en stille og rolig alene-hjemme træning.

 

Dejligt med et forum "kun" for os :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg melder mig under fanen med Hannibal der er 10 måneder, super aktiv og har alene-hjemme-problemer. Lige nu er jeg igang med at gøre ham 100% tryg, dvs. enten er jeg hjemme (jeg har barselsorlov) eller også er han med, når han så er helt tryg begynder jeg en stille og rolig alene-hjemme træning.

 

Dejligt med et forum "kun" for os :)

 

Hej..

 

Dejligt at der er nogle med samme problemer som os :)

 

VI begyndte efter 2 uger med at give hende en Dentastix eller noget andet "slik" og så gik hun i sin kurv og mens hun gjorde det gik vi ud. Vi kunne så se på videoen at hun pev i ca. 2min og derefter legede hun bare med en Avis der lå.. Så det ville jeg prøve hvis jeg var dig..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Gæst Camilla Sjelhøj

nå ja så må jeg vel også melde mig...

 

jeg er også en lykkelig ejer af en Dansk/svensk gårdhund der bliver 2 år den 1 maj 2008 han er super dejlig og ny kastreret :D så kan vi forhåbenligt få en veninde til ham til næste år...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også så heldig at dele hjem med en skøn lille dansk svensk gårdhund. Hun hedder sitto, og bliver 5 år til juli. Jeg fik hende da hun var 10 mdr, inden da har hun været ude ved et ældre ægtepar, som højst sandsynligt har slået hende :cry: - jeg tror ikke på at nogen hund kan være som hun var i starten, uden at det skyldtes at de har fået tæsk! Det har været en lang og sej kamp, at få sitto til at blive en normal og velfungerende hund - men det er hun heldigvis blevet nu. Sittos ynglingsting må være; musejagter, mad, sove, gå ture i skoven (uden snor), agility og mennesker/hunde som hun kender rigtig godt. Hendes fortid sidder stadig i hende, der er stadig ting hun er usikker overfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har lige oprettet mig som bruger, og faldt med det samme over dette forum.

 

Jeg er også den lykkelige ejer af en lille dansk/svensk gårdhund på 11 måneder. Og når jeg skriver lille, så er det fordi hun ikke vejer mere end 5 kg, og er meget spinkel, så hun er en rigtig lille fis!

 

Her har aldig været alene hjemme problemer, hun ligner godt nok en der skal have tæsk når jeg siger farvel til hende, men jeg har optaget hende. Så jeg ved at hun fluks snupper det griseøre hun har fået og går ind i sin kurv og gnasker i det :-D Hvorefter hun ligger sig til at sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Jeg er den glade ejer af en herre på 8 år som hedder Bubber.

Jeg har været så heldig, at jeg har kunne føgle ham fra da han blev født og op til nu. Da han er familie opdrættet og at der stadigvæk er en bror og søster i familien. :-)

Jeg har desværre ikke fået lagt nogle billeder af ham herind, men det skal nok komme....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er den glade ejer af en herre på 8 år som hedder Bubber.

Jeg har været så heldig, at jeg har kunne føgle ham fra da han blev født og op til nu. Da han er familie opdrættet og at der stadigvæk er en bror og søster i familien. :-)

Jeg har desværre ikke fået lagt nogle billeder af ham herind, men det skal nok komme....

 

Pssst, der findes også et forum, hvor man kan præsentere sig selv :-D Der er der f.eks. en tråd med tilflyttere fra Jubii :-D

 

Velkommen til forresten :mrgreen:

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

hej

 

jeg er også en lykkelig ejer af en d/s gårdhund på 8 mdn. Vi er efterhånden begyndt at kende hinanden rigtig godt. Men jeg har få problemer med hende. F.eks er hun meget pivet i det.. dvs hvis hun møder fremmede mennesker eller der kommer en hun ikke kender ind i mit hus, så enten gør hun helt vildt eller kravler nærmest og går uden om personen i en stor bue ? Jeg aner ikke hvorfor dette er opstået, hun er begyndt at gø af nærmest alt, selv hvis et græsstrå i haven bevæger sig så gør hun.

Redigeret af scoopex
Link til indlæg
Del på andre sites

hej

 

jeg er også en lykkelig ejer af en d/s gårdhund på 8 mdn. Vi er efterhånden begyndt at kende hinanden rigtig godt. Men jeg har få problemer med hende. F.eks er hun meget pivet i det.. dvs hvis hun møder fremmede mennesker eller der kommer en hun ikke kender ind i mit hus, så enten gør hun helt vildt eller kravler nærmest og går uden om personen i en stor bue ? Jeg aner ikke hvorfor dette er opstået, hun er begyndt at gø af nærmest alt, selv hvis et græsstrå i haven bevæger sig så gør hun.

 

Velkommen til :vinken:

 

Det kunne godt lyde som om hun er noget nervøs.

 

Hvor har i fået hende fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror også hun er bange/nervøs men aner simpelthen ikke hvorfor det er opstået, hun har aldrig haft en dårlig oplevelse med mennesker, det er noget der begyndte at opstå for små 3 mdn siden. Jeg har haft hende fra hun var 8 uger gammel. Jeg fik hende fra en mindre gård af, hvor der både var heste og andre hunde. Det er ligesom om hun er meget "morsyg".

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst pusle_og_asans_mor

Jeg blev den heldige ejer af lille Pusle for 1 uge og 2 dage siden, hun er nu 9 uger + 3 dage.... hun er en dejlig lille hund og indtil vidre går det rigtig godt med hende, hun kan indkald, sit og næsten dække hver gang.

 

Det er sjovt at få sådan en lille prinsesse, når vi har Asan i forvejden. (han vejer jo "kun" 52 kg mere end hende...:lol::lol: men de kommer så godt ud af den sammen

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst evangelina

Hej,

 

Jeg har lige fået en DSG for 3 dage siden, en sød lille Ronja på 9 uger :-D

 

Jeg er førstegangs hundeejer og synes lige jeg har en dag med rigtig meget tvivl om jeg gør det rigtige osv. Den er blevet vaccineret i dag, og dyrlægen har sagt, at hun er en lille forsigtig én og det skal vi være opmærksomme på!

 

Så lige nu synes jeg det hele virker lidt overvældende:roll:

Hun har været på sin første lille tur og mødt sin første hund og hun var bare så bange. Vi giver hende al den ros og tryghed vi kan og jeg håber hun smider sin forsigthed af sig - dejligt at se alle de søde DSG her i forumet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej,

 

Jeg har lige fået en DSG for 3 dage siden, en sød lille Ronja på 9 uger :-D

 

Jeg er førstegangs hundeejer og synes lige jeg har en dag med rigtig meget tvivl om jeg gør det rigtige osv. Den er blevet vaccineret i dag, og dyrlægen har sagt, at hun er en lille forsigtig én og det skal vi være opmærksomme på!

 

Så lige nu synes jeg det hele virker lidt overvældende:roll:

Hun har været på sin første lille tur og mødt sin første hund og hun var bare så bange. Vi giver hende al den ros og tryghed vi kan og jeg håber hun smider sin forsigthed af sig - dejligt at se alle de søde DSG her i forumet:-)

 

Velkommen til hunde-forum :-D

 

Og tillykke med din lille hvalp :-D

 

Hvor har du købt hende?

Hvordan har hun boet hos opdrætter?

 

En ting der er rigtigt vigtigt er at ingen får lov til at snakke med hende når hun er bange for dem.

Dvs hvis hun ikke selv tager initiativ til snak, skal hun ikke tvinges, lad hende hellere iagttage, hvis hun knurrer eller trækker sig skal den der vil tale med hende trække sig.

Skæld hende ikke ud for at knurre og ynk hende ikke (mange gange når man beroligere en hund forstår hunden det som en bekræftigelse på at den ting var altså farlig):-)

 

Give hende god til til at se ting an, lad hende bare side på numsen og se på verden, hvis hun er nervøs så lad være at tvinge hende tæt på, lad hende se alt an :-)

 

Hun skal behandles blødt og blidt, i skal bygge en masse tillid op og lad hende lave ting hun kan klare og en masse ros som du skriver :-)

Har du aktiveirngslegetøj og den slags til hende?

 

Har du læst bøger?

 

Jeg kan anbefale dig Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning, Lone Greva, Hvalpen, Anders Hallgren, Alfasyndromet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til :vinken: Vi vil da rigtigt gerne se billeder af din lille skønhed :-D

 

Det kan være vildt overvældende at blive hvalpeejer, men hunde er nogle utroligt tilgivende dyr ;-) så de fleste fejl man begår overser de bare og elsker os tålmodigt alligevel...

 

Forum her er en super kilde til gode råd om alt fra himmel til jord... så slå dig endelig løs og læs alt hvad der kunne være af interesse herinde og kan du ikke finde noget om lige det du går og tumler med, så spørg endelig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har lige fået en DSG for 3 dage siden, en sød lille Ronja på 9 uger :-D

 

Jeg er førstegangs hundeejer og synes lige jeg har en dag med rigtig meget tvivl om jeg gør det rigtige osv. Den er blevet vaccineret i dag, og dyrlægen har sagt, at hun er en lille forsigtig én og det skal vi være opmærksomme på!

 

Så lige nu synes jeg det hele virker lidt overvældende:roll:

Hun har været på sin første lille tur og mødt sin første hund og hun var bare så bange. Vi giver hende al den ros og tryghed vi kan og jeg håber hun smider sin forsigthed af sig - dejligt at se alle de søde DSG her i forumet:-)

 

Hej og velkommen herind :vinken:

 

Tillykke med den lille dame. De første dage hvor Ronja er væk fra det hun kender, er en stor omvæltning af hendes verden og også din.

Hvis du har mulighed for at bare side uden for dit hus/lejlighed og se verden gå forbi stille og roligt kan det hjælpe på Ronja. Det vil give hende tid til at se det hele an på hendes præmisser.

 

Glæder mig til at se billeder af lille Ronja :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst evangelina

Hej med jer igen:-D

 

Hvor er det dejligt med al den respons, og jeg bliver faktisk lidt rørt fordi jeg havde sådan en hård dag i går!

 

men i dag er der fornyet energi, og vi har indtil videre haft det rigtig godt.. været ude at gå en lille bitte tur, hils rigtig fint på 2 fremmede mennesker og hun er ved at lære "sit" og det går også godt. Jeg blev nok bare slået lidt ud over dyrlægens melding om at hun var forsigtig - det havde jeg faktisk ikke regnet med:roll:

 

Jeg har hende fra et køkkenopdræt og har egentlig stor tillid til hende jeg har købt den af MEN hun er typen der har hund på "gård-manér" og har nok ikke været nok opmærksom på hvad der er rigtig vigtigt for en hvalp, men det er VI heldigvis.

 

Vi har læst masser af gode bøger og er meget til Irene Jarnveds principper omkring opdragelse, så vi skælder hende slet ikke ud, er blot rolige og konsekvente. Vi giver hende al den tid hun har brug for, når hun skal noget nyt og er bevidste om ikke at presse hende:-)

 

Vi har meldt os til et hvalpehold, der godt nok først starter om 14 dage, og det er lidt ærgeligt, men der bor mange hunde i kvarteret (og mennesker:-)), så må vi øve os lidt på dem...

 

Tak for alle jeres rigtig gode råd og støtte på en dag der nærmest var uoverstigelig:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst evangelina

Hov,

 

Jeg skal nok få sat et billede på af hende snart (skal lige finde ud af det med computeren:blink:)

 

Og jeg glemte hvist også at svare på om vi har legetøj - det har vi... både plys med piv, uden, bidelegetøj, bamser osv.

 

Og vi har også sat os godt ind i hundes kropssprog og er opmærskom på, at hun ikke skal hilse på nogen, hvis vi kan se hun er utryg.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov,

 

Jeg skal nok få sat et billede på af hende snart (skal lige finde ud af det med computeren:blink:)

 

Og jeg glemte hvist også at svare på om vi har legetøj - det har vi... både plys med piv, uden, bidelegetøj, bamser osv.

 

Og vi har også sat os godt ind i hundes kropssprog og er opmærskom på, at hun ikke skal hilse på nogen, hvis vi kan se hun er utryg.

 

:-D

 

Jeg vil vente i spænding på at se billederne af Ronja :5up:

 

Må man spørger om hun er med stamtavle? Hvis Ja, hvilken kennel?

 

Jeg har selv en D/S gårdhund som hedder Bubber på 9 år. Jeg kan fortælle dig at tiden går hurtigt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej med jer igen:-D

 

Hvor er det dejligt med al den respons, og jeg bliver faktisk lidt rørt fordi jeg havde sådan en hård dag i går!

 

men i dag er der fornyet energi, og vi har indtil videre haft det rigtig godt.. været ude at gå en lille bitte tur, hils rigtig fint på 2 fremmede mennesker og hun er ved at lære "sit" og det går også godt. Jeg blev nok bare slået lidt ud over dyrlægens melding om at hun var forsigtig - det havde jeg faktisk ikke regnet med:roll:

 

Jeg har hende fra et køkkenopdræt og har egentlig stor tillid til hende jeg har købt den af MEN hun er typen der har hund på "gård-manér" og har nok ikke været nok opmærksom på hvad der er rigtig vigtigt for en hvalp, men det er VI heldigvis.

 

Vi har læst masser af gode bøger og er meget til Irene Jarnveds principper omkring opdragelse, så vi skælder hende slet ikke ud, er blot rolige og konsekvente. Vi giver hende al den tid hun har brug for, når hun skal noget nyt og er bevidste om ikke at presse hende:-)

 

Vi har meldt os til et hvalpehold, der godt nok først starter om 14 dage, og det er lidt ærgeligt, men der bor mange hunde i kvarteret (og mennesker:-)), så må vi øve os lidt på dem...

 

Tak for alle jeres rigtig gode råd og støtte på en dag der nærmest var uoverstigelig:roll:

 

Det lyder godt at du har det bedre :kys:

 

Og at hun har det :-D

 

De ting jeg skrev er fornuftige i alle sammenhænge, at lade hvalpen gøre ting når den er parat :-)

 

De bøger jeg anbefalder er indenfor de samme principper, som nok mest stammer fra Anders Hallgren :-D

 

Skrive endelig, lav tråde og spørg dig for herinde, håber du bliver glad for at være her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst evangelina

Hej med jer,

 

Hun er ikke med stamtavle, så jeg kan selvfølgelig ikke vide om der er noget andet i hende... både moren og faren ligner d/s gårdhunde uden slinger i valsen :-D

 

Men jeg ved at hendes oldefar er helt sort, og det ved jeg egentlig ikke om rene d/s gårdhunde kan være:?:

 

og ja, det er meget vigtig at tage tingene i hendes tempo, det kan jeg tydeligt mærke på hende. I dag har hun været på 2 ture, og mødt et par fremmede mennesker som hun faktisk var helt vildt glad for at hilse på. Jeg har lidt svært ved at få hende til at falde ned når hun er totalt speedy-gonzales selvom jeg kan se på hende at hun er super træt. Jeg sætter mig ved siden af hende og smasker, gaber og strækker mig, men det tager godt nok lang tid før hun overgiver sig.

 

I fht. alene-hjemme-træning er jeg ikke rigtig startet effektivt op fordi hun har været så omtumlet, og piver op bare jeg smutter 5 sek. skal man mon bare være lidt hårdhudet og starte op alligevel:roll:? Hun er ikke bange for selv at smutte ind i stuen og tulre rundt på egen hånd når jeg er i et andet rum, men hun har hele tiden styr på hvor jeg er:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

en ren d/s burde ikke kunne være helt sort - så nej, helt ren er hun nok ikke... :mrgreen: Når Karla var totalt hyper, men tydeligt træt, så brugte vi tvangsnusning... holdt hende lige så stille fast og aede hende med lange dybe strøg... det hjalp meget hurtigt... efter få gange overgav hun sig til søvnen, nærmest lige så snart man aede hende første gang....

 

kan du ikke, når hun drøner ind i stuen selv, så lige gå ind, kigge på hende og så gå igen og komme tilbage agtigt og så langsomt udbygge denne tid? og begynde at lukke døren efter dig på et tidspunkt også...

 

det er aldrig nemt at træne alene hjemme, men de skal helst aldrig pive, så er de ikke klar, så er man gået for hurtigt frem... og hellere bruge ekstra tid på dt nu, det kan vise sig at være den bedste investering i dit liv... så du slipper for en ulykkelig hund og et raseret hjem senere

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej med jer,

 

Hun er ikke med stamtavle, så jeg kan selvfølgelig ikke vide om der er noget andet i hende... både moren og faren ligner d/s gårdhunde uden slinger i valsen :-D

 

Men jeg ved at hendes oldefar er helt sort, og det ved jeg egentlig ikke om rene d/s gårdhunde kan være:?:

 

og ja, det er meget vigtig at tage tingene i hendes tempo, det kan jeg tydeligt mærke på hende. I dag har hun været på 2 ture, og mødt et par fremmede mennesker som hun faktisk var helt vildt glad for at hilse på. Jeg har lidt svært ved at få hende til at falde ned når hun er totalt speedy-gonzales selvom jeg kan se på hende at hun er super træt. Jeg sætter mig ved siden af hende og smasker, gaber og strækker mig, men det tager godt nok lang tid før hun overgiver sig.

 

I fht. alene-hjemme-træning er jeg ikke rigtig startet effektivt op fordi hun har været så omtumlet, og piver op bare jeg smutter 5 sek. skal man mon bare være lidt hårdhudet og starte op alligevel:roll:? Hun er ikke bange for selv at smutte ind i stuen og tulre rundt på egen hånd når jeg er i et andet rum, men hun har hele tiden styr på hvor jeg er:-D

Sid evt med hende og hold en tyggepind i hånden som hun kan tygge på, sid/lig selv i en behagelig stilling, så kan i måske falde i søvn sammen :lol:

Det er godt det du gør for at få hende til at falde til ro, hvalpe skal nemlig også sove skal de :lol:

 

Dejligt at hun vil hilse på folk, Susi hylede hvis folk ikke hilste på hende da hun var hvalp, hun har altid været fuld af lyd min tøs :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...