Hop til indhold

Alene hjemme - på en anden måde...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Karla er dygtig til at være alene hjemme. Hun sover bare. På grund af, at hun stressede over at have hele huset, da hun var lille, så er hun i køkkenet med børnegitter for...

 

I al den tid denne løsning har fungeret, har hun af sig selv gået ud i køkkenet og smidt sig i sin kasse når vi begyndte at gøre os klar til at gå... Nu løfter hun hovedet fra sofaen, logrer lidt til os og snorker så videre.... Når man beder hende om det går hun dog ud i køkkenet og sover videre i sin kasse / bur...

 

Men jeg overvejer lidt, om dette mon betyder, at hun er ved at være klar til at have hele huset til rådighed? Og hvordan jeg så begynder at træne dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtig om det hjælper dig særlig meget, men her i huset er det faktisk foregået på præcis samme måde du beskriver.....

 

Bonnie har altid været i køkken/bryggers når hun var alene af samme grund som Karla. Så begyndte hun at være mindre interesseret i at forlade sofaen når vi skulle gå.

En dag tog jeg mod til mig og efterlod hende i sofaen, men adgang til hele underetagen. Det gik super fint, og sådan har det været siden (ca 6 uger nu).

 

Så man kan ikke sige at vi som sådan har trænet det, hun lod os ligesom bare vide at nu var hun klar til det......:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99

vi har det stik modsat.. :( anders har været rigtig dygtig til, at være alene hjemme, men nu er han begyndt at "græde" når vi tager afsted.. nogle der har et godt råd til hvordan man alene hjemme træner? vi havde gjort det i starten med at forlade ham lidt og så komme igen, og så gøre det i længere og længere tid, men dette virker ikke nu.. han piver med det samme vi går, til stor gene for vores naboer.. :( nogle gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke rigtig om det hjælper dig særlig meget, men her i huset er det faktisk foregået på præcis samme måde du beskriver.....

 

Bonnie har altid været i køkken/bryggers når hun var alene af samme grund som Karla. Så begyndte hun at være mindre interesseret i at forlade sofaen når vi skulle gå.

En dag tog jeg mod til mig og efterlod hende i sofaen, men adgang til hele underetagen. Det gik super fint, og sådan har det været siden (ca 6 uger nu).

 

Så man kan ikke sige at vi som sådan har trænet det, hun lod os ligesom bare vide at nu var hun klar til det......:mrgreen:

 

hmmm... tror jeg vil se om jeg kan genne manden ud af huset imorgen i en ti minutters tid og se om hun kan hitte ud af det, hvis vi laver alle de indledende øvelser som vi plejer, men så bare "glemmer" at sætte børnegitteret i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
vi har det stik modsat.. :( anders har været rigtig dygtig til, at være alene hjemme, men nu er han begyndt at "græde" når vi tager afsted.. nogle der har et godt råd til hvordan man alene hjemme træner? vi havde gjort det i starten med at forlade ham lidt og så komme igen, og så gøre det i længere og længere tid, men dette virker ikke nu.. han piver med det samme vi går, til stor gene for vores naboer.. :( nogle gode råd?

 

Kan ikke lige huske hvor gammel Anders er, men nogle hvalpe får jo perioder, hvor de bliver lettere bange/skræmte.

 

Mit bud er desværre, at der nok ikke er andet for, end at starte fra bunden?! :(

 

Aktiver ham godt mentalt og fysisk, slap lidt af med ham, gå roligt rundt efter nøgler, jakke osv.

Giv ham noget super lækkert at tygge i, og læg noget legetøj ud.

 

Sig "farvel", "rødkål med citron", eller noget helt andet, så han ved at I går nu. Sørg altid for, at han ser at I går!

 

Forlad ham i 15/30 sek. Kom ind og ros ham roligt, hvis han er stille.

Gå aldrig ind mens han hyler, så prøv at fange en pause (ved det er svært).

 

Tag guffe-benet fra ham, og beløn med noget andet guf. Ideen er, at han kun skal have det lækre guf når han er alene, så han kan "glæde" sig til det. :mums:

 

Når det går fint, øger i til 1min, 5min, 10min, osv. (intervallet er afhængig af hunden selvf).

 

:x: For Jer og lille Anders :ae:

 

Ps. Snak lidt med naboerne, så de ved i forsøger at løse problemet. Fortæl evt., at det kan være en langsom process!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Unknown99
Kan ikke lige huske hvor gammel Anders er, men nogle hvalpe får jo perioder, hvor de bliver lettere bange/skræmte.

 

Mit bud er desværre, at der nok ikke er andet for, end at starte fra bunden?! :(

 

Aktiver ham godt mentalt og fysisk, slap lidt af med ham, gå roligt rundt efter nøgler, jakke osv.

Giv ham noget super lækkert at tygge i, og læg noget legetøj ud.

 

Sig "farvel", "rødkål med citron", eller noget helt andet, så han ved at I går nu. Sørg altid for, at han ser at I går!

 

Forlad ham i 15/30 sek. Kom ind og ros ham roligt, hvis han er stille.

Gå aldrig ind mens han hyler, så prøv at fange en pause (ved det er svært).

 

Tag guffe-benet fra ham, og beløn med noget andet guf. Ideen er, at han kun skal have det lækre guf når han er alene, så han kan "glæde" sig til det. :mums:

 

Når det går fint, øger i til 1min, 5min, 10min, osv. (intervallet er afhængig af hunden selvf).

 

:x: For Jer og lille Anders :ae:

 

Ps. Snak lidt med naboerne, så de ved i forsøger at løse problemet. Fortæl evt., at det kan være en langsom process!

 

tak for det.. det må vi prøve.. han er 7 måneder gammel.. og undskyld ammocca.. det var altså ikke for at kapre din tråd... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene af min hunde, klarer fint, at have hele huset, min hanhund skal helst kun, have lidt plads, så han er i bryggers, så han ikke skal tænke på, at passe på hele huset, når vi ikke er hjemme. Så det er nok forskelligt hvad de kan klare.

 

Jep, det er jeg helt enig i... Vi havde samme problem, da Karla var lille... Hun vandrede simpelthen fra rum til rum og var så træt når vi kom hjem igen, fordi hun skulle passe på det hele...

 

Så blev hun "spærret inde" i køkkenet, og lagde sig så bare til at sove :5up: Men nu er det jeg tænker, om de mon kan udvikle sig mentalt i en sådan grad, at dette "behov" kan ændres... for hun synes ikke modvillig til at gå i køkkenet (som om hun bare ikke vil have at vi går) men nærmere bare uinteresseret som i "jaja, smut i bare, jeg sover jo lige så godt her i sofaen..."

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst n1nna
hmmm... tror jeg vil se om jeg kan genne manden ud af huset imorgen i en ti minutters tid og se om hun kan hitte ud af det, hvis vi laver alle de indledende øvelser som vi plejer, men så bare "glemmer" at sætte børnegitteret i...

 

Mit indlæg igår blev så langt, at jeg helt glemte, at sige held og lykke til Karla! :oops::vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den ene af min hunde, klarer fint, at have hele huset, min hanhund skal helst kun, have lidt plads, så han er i bryggers, så han ikke skal tænke på, at passe på hele huset, når vi ikke er hjemme. Så det er nok forskelligt hvad de kan klare.

 

Hm, jeg forstår slet ikke den tankegang (uh uh, det lød surt, men er ment undrende) - en hund der er lukket inde på mindre plads er den mindre urolig? al min begrænsede erfaring taler mod at spærre inde ;-) er det ikke bedre at have fri adgang til det hele? Så man kan tjekke at de spænende lyde ikke er en indbrudstyv der skal gnaves i? Hvorfor får en hund stress af at have hele huset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, jeg forstår slet ikke den tankegang (uh uh, det lød surt, men er ment undrende) - en hund der er lukket inde på mindre plads er den mindre urolig? al min begrænsede erfaring taler mod at spærre inde ;-) er det ikke bedre at have fri adgang til det hele? Så man kan tjekke at de spænende lyde ikke er en indbrudstyv der skal gnaves i? Hvorfor får en hund stress af at have hele huset?

 

Jeg kan ikke forklare dig psykologien bag, men for nogle hunde er det tydeligvis sådan. Karla har været i køkkenet med børnegitter for dørene, så hun kunne se ud i resten af huset, men ikke komme derud...

 

Vi har filmet hende igennem hele forløbet, og med denne begrænsede plads lagde hun sig blot ned og sov... med den fulde plads gik hun fra rum til rum og sov ikke / næsten ikke....

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdatering. Har valgt at starte i det små. Så lige nu "glemmer" jeg bare at sætte det ene af gitrene i. Hun har derfor køkken og spisestue...

 

Det prøvede vi for første gang igår, hvor hun var alene i en times tid sådan. Da vi kom hjem lå hun og sov på sin sækkepude i spisestuen :-D...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været meget meget heldig med Azza. Hun kan være alene hjemme i flere timer og vi aldrig trænet alene hjemme så jeg kan desværre ikke hjælpe. :-)

 

PS. LAD HVER MED IKKE AT TRÆNE ALENE HJEMME LIGESOM MIG! Jeg fortryder det virkelig meget! Det ikke sikkert at det vil ende godt ligesom det gjorde med Azza. Det var rent held at det endte godt og jeg sværger højt og helligt at jeg aldrig gør det igen med fremtidige hunde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været meget meget heldig med Azza. Hun kan være alene hjemme i flere timer og vi aldrig trænet alene hjemme så jeg kan desværre ikke hjælpe. :-)

 

PS. LAD HVER MED IKKE AT TRÆNE ALENE HJEMME LIGESOM MIG! Jeg fortryder det virkelig meget! Det ikke sikkert at det vil ende godt ligesom det gjorde med Azza. Det var rent held at det endte godt og jeg sværger højt og helligt at jeg aldrig gør det igen med fremtidige hunde :mrgreen:

 

Karla er et år og kan sagtens være alene hjemme ;-) Tråden her handler om, at udvide det areal hun har til rådighed når hun er alene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla er et år og kan sagtens være alene hjemme ;-) Tråden her handler om, at udvide det areal hun har til rådighed når hun er alene :-)

 

Det kan jeg desværre heller ikk hjælpe med :mrgreen: Azza fik hele huset fra start af :oops::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Endnu en opdatering... Karla har nu hele underetagen til rådighed og har ikke reageret på det... Kan dog se at hun har valgt at ligge på spisebordet :rolleyes: noget af tiden - så kan hun kigge ned i 4 forskellige haver, det passer hende sikkert glimrende :lol:

 

Men den eneste grund til at jeg kan se det, skyldes hundehår, så i teorien (set fra hundens synspunkt) så ved jeg det jo ikke... så der er vist ikke så meget jeg kan gøre ved det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

så kan hun kigge ned i 4 forskellige haver, det passer hende sikkert glimrende :lol:

 

 

Det er jo helt ufatteligt som hundens hjerne udvikler sig...........

Fra at ikke kunne overskue noget og et år senere så styre hun jo hele jylland, i skal til at passe på verdens herredømmet :mrgreen:

 

 

Det er dejligt at hun klare det flot :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo helt ufatteligt som hundens hjerne udvikler sig...........

Fra at ikke kunne overskue noget og et år senere så styre hun jo hele jylland, i skal til at passe på verdens herredømmet :mrgreen:

 

 

Det er dejligt at hun klare det flot :5up:

 

hehe ja, verdensherredømme er uden tvivl vapsens næste mål...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været meget meget heldig med Azza. Hun kan være alene hjemme i flere timer og vi aldrig trænet alene hjemme så jeg kan desværre ikke hjælpe. :-)

 

PS. LAD HVER MED IKKE AT TRÆNE ALENE HJEMME LIGESOM MIG! Jeg fortryder det virkelig meget! Det ikke sikkert at det vil ende godt ligesom det gjorde med Azza. Det var rent held at det endte godt og jeg sværger højt og helligt at jeg aldrig gør det igen med fremtidige hunde :mrgreen:

 

Vi har ikke trænet alene hjemme med nogle af de tre hunde vi har / har haft og vi har aldrig haft problemer. Jeg tror det handler nok så meget om tilgangen til hvalpen om den føler ubehag ved at være alene.

 

Men tilbage til Karla. Det lyder da til at gå rigtig fint med hendes tilvænning til hele huset, så det skal hun sikkert snart komme fint efter :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 months later...

Karla har haft hele huset til rådighed uden problemer, siden denne tråd blev oprettet... og idag har vi udvidet eksperimentet...

 

Hun har nu også fri adgang til at gå i haven via hundelemmen... er meget spændt! har allieret os med en nabo, som fortæller os hvis hun har gøet i haven i løbet af dagen *det mås man ikke!*, hvis ikke, så håber jeg at dette kan fortsætte... så hun kan få lov at bruge haven i sin alene tid i løbet af sommeren...

 

hun elsker at ligge i sin have nemlig... (dog ikke i den slags vejr vi har idag ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha, det havde jeg nok ikke nerver til... at have hund i haven når jeg ikke var hjemme :genert:

 

nu er min have nok også noget anderledes indrettet end jeres :mrgreen: det er jo kun en firkant indhegnet af 2 meter højt hegn og udenomden er der andre små firkantshaver med 2 meter højt hegn...

 

så hun kan ikke komme nogen steder og ingen kan komme ind til hende...

 

Jeg panikker på vej hjem under alle omstændigheder og når altid at forestille mig, at hun er kommet i klemme et eller andet sted eller er blevet syg eller lignende :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...