Hop til indhold

retfærdighedsfølelser hos hunde


potil
 Share

Recommended Posts

jeg har hørt om at hunde har en meget fin retfærdighedsfølelse, der var en undersøgelse omkring for nogle måneder siden, hvor man bad to hunde give pote også fik de godbidder, men efter et stykke tid fik kun den ene af dem en godbid bagefter, den anden stoppede så med at give pote fordi den ikke fik det samme som den anden....

 

siden har jeg så lagt mærke til om man kan se det når herr flick og tinka er sammen og det synes jeg faktisk at man kan, specielt hvis min stedfar går ud med tinka uden at tage herr flick med, eller hvis jeg går en tur med herr flick uden at tage tinka med....

 

har i hørt om den undersøgelse eller måske bare selv observeret hvordan jeres hunde opføre sig:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har hørt om at hunde har en meget fin retfærdighedsfølelse, der var en undersøgelse omkring for nogle måneder siden, hvor man bad to hunde give pote også fik de godbidder, men efter et stykke tid fik kun den ene af dem en godbid bagefter, den anden stoppede så med at give pote fordi den ikke fik det samme som den anden....

 

siden har jeg så lagt mærke til om man kan se det når herr flick og tinka er sammen og det synes jeg faktisk at man kan, specielt hvis min stedfar går ud med tinka uden at tage herr flick med, eller hvis jeg går en tur med herr flick uden at tage tinka med....

 

har i hørt om den undersøgelse eller måske bare selv observeret hvordan jeres hunde opføre sig:confused:

 

Næh, men hvis du eller andre finder et link, så læg det endelig herind! Det lyder rigtig spændende :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, men hvis du eller andre finder et link, så læg det endelig herind! Det lyder rigtig spændende :5up:

 

 

jeg er desværre ikke den heldige vinder af det link, så jeg håbede måske at der var nogen der havde det :engel::blink:

men også folks egne oplevelser kunne være spændende at få del i... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er desværre ikke den heldige vinder af det link, så jeg håbede måske at der var nogen der havde det :engel::blink:

men også folks egne oplevelser kunne være spændende at få del i... :blink:

 

Nøh, det kunne jeg godt gætte, for ellers havde du nok lagt det :blink: Det var også derfor jeg skrev "finder" :mrgreen:

 

Egne oplevelser kan jeg desværre heller ikke bidrage med (hvad laver jeg egentlig i denne tråd? :oops:) for jeg har jo kun en hund og har ikke observeret nogen retfærdighedsfølelse hos Noomi :cry:

 

Så jeg nøjes med at følge med på sidelinien :cool: (og om ikke andet, så kan man sige at jeg hjælper med at holde tråden oppe?? :engel::genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kom også lige i tanke om noget andet hvor jeg tydeligt kan mærke på herr flick at han føler sig ''forbigået'' - det er når jagtsæsonen starter og tinka skal med på jagt, så kan han jo se at hun skal noget som hun glæder sig rigtig meget til også er han faktisk lidt mut indtil at hun kommer hjem igen og det er selvom at han selv får nogle sjove ting at lave mens hun er væk...

ligesom når herr flick sidder hos mig, så er det også tydeligt på tinka at hun gerne vil være med, i starten kom hun bare hen og moslede os, men nu lægger hun sig roligt ned sammen med os og bliver nusset ligeså meget som herr flick.

efter at jeg er blevet opmærksom på det, så prøver jeg også at fordele det hele lige mellem dem og synes egentligt også at jeg kan mærke det på dem begge...

 

 

men måske er det bare indbildning:confused::blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
jeg har hørt om at hunde har en meget fin retfærdighedsfølelse, der var en undersøgelse omkring for nogle måneder siden, hvor man bad to hunde give pote også fik de godbidder, men efter et stykke tid fik kun den ene af dem en godbid bagefter, den anden stoppede så med at give pote fordi den ikke fik det samme som den anden....

 

siden har jeg så lagt mærke til om man kan se det når herr flick og tinka er sammen og det synes jeg faktisk at man kan, specielt hvis min stedfar går ud med tinka uden at tage herr flick med, eller hvis jeg går en tur med herr flick uden at tage tinka med....

 

har i hørt om den undersøgelse eller måske bare selv observeret hvordan jeres hunde opføre sig:confused:

 

Kender godt til undersøgelsen.

Den kunne som det fremgik på tv fortolkes på flere måder.

Både på den måde du skriver men også den som jeg hælder til ,at hunden der ikke fik godbidder holdt simpelthen bare op fordi der ikke faldt godbidder af. Noget mere simpelt og ikke noget med retfærdighedsfølelse.

 

Fo her skal man så også begynde at definere om det er retfærdighed over for sig selv eller i forhold til andre eller om man finder det er synd for andre.

Med andre ord, om man føler sig snydt eller om man føler andre bliver snydt..

Den sidste tror jeg ikke på hunde er i stand til. Jer mener så ville de vel pr definition dele deres godbidder med andre for at alle kunne få og ingen følte sig snydt.

 

Den med at du oplever at den ene hund føler sig snydt hvis den anden har været ude at gå . Det er en normal empatisk følelse hos mennesker som vi desværre har tendens til at overføre på vore kæledyr.

 

Menneskets tendens til at overføre vore følelser på dyrene springer i øjnene i reklamefilmen med "Molly" fra "Den gamle Fabrik" hvor man ser en Welsh springer Spaniel som hvalp under et ungt træ og til sidst en gammel hund af samme race der kniber en tåre over årene der er gået. Lige over stregen i mine øjne. Lidt for meget Antropomorfisme/ menneskeliggørelse. i mine øjne

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
Ja, jeg kender den også. Og håber ikke at Priceman vil anse mig for arrogant hvis jeg skriver den fulde titel: "The absence of reward induces inequity aversion in dogs" ;-)

 

Man kan se et sammendrag på denne side: http://www.pnas.org/content/106/1/340.full?sid=bac715f8-53e3-4132-92ba-b0ecd22b9e8b

 

 

Du har jo bare sagt hvad det hed ikk.

 

Men den slags undersøgelser gør hunde til noget meget teknisk. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Menneskets tendens til at overføre vore følelser på dyrene springer i øjnene i reklamefilmen med "Molly" fra "Den gamle Fabrik" hvor man ser en Welsh springer Spaniel som hvalp under et ungt træ og til sidst en gammel hund af samme race der kniber en tåre over årene der er gået. Lige over stregen i mine øjne. Lidt for meget Antropomorfisme/ menneskeliggørelse. i mine øjne

hunden der spiller hvalpen er min venindes mors hund :mrgreen: (my claim to fame :lol: )

 

 

Altså, hvis en hund flere gange udf¢rer en kommando men ikke bliver bel¢nnet for det, er der da ikke noget at sige til at den stopper med at "adlyde". Hvorfor arbejde for ingenting? -Det er der da ingen af os der gider :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hunden der spiller hvalpen er min venindes mors hund :mrgreen: (my claim to fame :lol: )

 

 

Altså, hvis en hund flere gange udf¢rer en kommando men ikke bliver bel¢nnet for det, er der da ikke noget at sige til at den stopper med at "adlyde". Hvorfor arbejde for ingenting? -Det er der da ingen af os der gider :blink:

 

 

Årh... Molly.... enhver hundetøs bliver jo blød om hjertet der :mrgreen:

 

Og du har så inderligt ret! Vi plejer at bruge den øvelse til at illustrere for kursister, hvor vigtigt det er at fortsætte med variable belønninger hele hundens liv. I mine øjne har det intet med retfærdighed at gøre, men ren indlæringspsykologi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
p.s. hvalpe-Molly er en dreng, og han var hendes oldebarn (eller sådan noget lignende) i virkeligheden :blink:

 

Som du kan læse på hjemmesiden jeg linker til at blev "Molly" spillet af 3 hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Priceman
ja.. så var det vist fiduseri og indbildning alligevel, det med retfærdighedsfølelser hos hunde :mrgreen:

selvom jeg nok stadig vil gå og være indbildsk og fordele lige mellem basserne.. :blink::lol:

 

Det sidste: Det gør vi sgu alle sammen, når det kommer til stykket for sådan er vi jo som menesker.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...