Hop til indhold

Hvorfor har mange kenneler så mærkelige navne?


Buju
 Share

Recommended Posts

Altså hvorfor kalder kenneler deres kennel og deres hunde så mærkelige navne??

 

Samsons opdrætterkennel hed 'Wings of Pegasus' og jeg så lige linket i Grand Danes tråd. Hunden på forsiden hedder 'A Christmas Dream' og der er også en der hedder 'Kingsize Happy Future':shock:

 

Og jeg har fundet en aussie der hedder 'Pickpocket Picou' og en der hedder 'Beyon The Veil'. Det er da nogle temmelig mærkelige navne:mrgreen:

 

Og der er sikkert mange andre...

 

Hvorfor kalde hundene noget de i hvert fald ikke kommer til at hedde i daglig tale?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvorfor kalder kenneler deres kennel og deres hunde så mærkelige navne??

 

Samsons opdrætterkennel hed 'Wings of Pegasus' og jeg så lige linket i Grand Danes tråd. Hunden på forsiden hedder 'A Christmas Dream' og der er også en der hedder 'Kingsize Happy Future':shock:

 

Og jeg har fundet en aussie der hedder 'Pickpocket Picou' og en der hedder 'Beyon The Veil'. Det er da nogle temmelig mærkelige navne:mrgreen:

 

Og der er sikkert mange andre...

 

Hvorfor kalde hundene noget de i hvert fald ikke kommer til at hedde i daglig tale?

 

Jamen hvorfor ikke? :-D

 

Hvis man gerne vil have at ens opdræt bliver husket og lagt mærke til ude i verden, nytte det jo ikke noget at alle hvalpe hedder, Bølle, Bella og Anton hvordan skulle man vide hvilken Bella der er tale om? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvorfor kalder kenneler deres kennel og deres hunde så mærkelige navne??

 

Samsons opdrætterkennel hed 'Wings of Pegasus' og jeg så lige linket i Grand Danes tråd. Hunden på forsiden hedder 'A Christmas Dream' og der er også en der hedder 'Kingsize Happy Future':shock:

 

Og jeg har fundet en aussie der hedder 'Pickpocket Picou' og en der hedder 'Beyon The Veil'. Det er da nogle temmelig mærkelige navne:mrgreen:

 

Og der er sikkert mange andre...

 

Hvorfor kalde hundene noget de i hvert fald ikke kommer til at hedde i daglig tale?

 

Jeg vil antage, at de mærkelige hundenavne opstår i takt med at opdrætters fantasi løser tør. Faktisk er Simbas kuld det kuld jeg har hørt om, der har de mest normale navne: Kennelnavn og så Laurits, Lotus, Lucky, Louis og Lukas.

 

Kennelnavne ? Jeg synes det tit er opdrætters første hund, der lægger navn. Eller racen...Bernerhøjen f.eks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hvorfor ikke? :-D

 

Hvis man gerne vil have at ens opdræt bliver husket og lagt mærke til ude i verden, nytte det jo ikke noget at alle hvalpe hedder, Bølle, Bella og Anton hvordan skulle man vide hvilken Bella der er tale om? :mrgreen:

 

Jamen det er da fint med mig - jeg undrer mig bare over at man kalder en hund f.eks. 'Kingsize Happy Future' når det nok ikke lige er det man kommer til at stå og råbe ovre i parken:mrgreen:

 

Og kennelnavnet står vel altid foran hundens navn så det ikke er så svært at vide hvem det drejer sig om. Kalder man ikke de forskellige kuld noget med forskellige begyndelsesbogstaver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

Hmm selve kennelnavnene synes jeg godt må være lidt mere afdæmpede. Synes fx. det er fint hvis folk bruger deres navn som kennelnavn, el. noget lignende.

 

Jeg synes der er nogle af hundenes stamtavle navne der er rigtig sjove. Jeg har indtrykket af at der er to metoder som mange kenneler bruger til at navngive deres hunde. Mange navngiver kuldene alfabetisk således at deres første kuld alle hedder noget med A, det næste noget med B osv.

 

Den anden metode jeg har set brugt er en hvor man tager et navn fra moderens kennelnavn og sætter det sammen med faderens kennelnavn.

 

Allister er navngivet efter metode ét, han var i D-kuldet og hedder således Voicy Dahlas.

 

Elliott er navngivet efter metode nummer to. Hans mor hedder Enghaven's Marvelous Lucky Sun, og hans far hedder Moorwood Foreign Destiny. Elliott kom således til at hedde Enghaven's Lucky Destiny Elliott.

 

Jeg synes egentlig det er fint at give dem navne som de slet ikke vil komme til at blive kaldt. Jeg ville fx. være irriteret hvis min hund hed: "Solbakkens Sjove Susanne" hvis dens kaldenavn skulle være Daisy. Så ville alle jo bruge navnet Susanne i officiel sammenhæng.

 

Så hellere. "Sokbakkens Eyes wide open" eller noget i den dur, det ligger ligesom ikke op til at jeg kalder min hund Open.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil antage, at de mærkelige hundenavne opstår i takt med at opdrætters fantasi løser tør. Faktisk er Simbas kuld det kuld jeg har hørt om, der har de mest normale navne: Kennelnavn og så Laurits, Lotus, Lucky, Louis og Lukas.

 

Kennelnavne ? Jeg synes det tit er opdrætters første hund, der lægger navn. Eller racen...Bernerhøjen f.eks.

 

Det lyder som en sandsynlig forklaring - den køber jeg:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm selve kennelnavnene synes jeg godt må være lidt mere afdæmpede. Synes fx. det er fint hvis folk bruger deres navn som kennelnavn, el. noget lignende.

 

Jeg synes der er nogle af hundenes stamtavle navne der er rigtig sjove. Jeg har indtrykket af at der er to metoder som mange kenneler bruger til at navngive deres hunde. Mange navngiver kuldene alfabetisk således at deres første kuld alle hedder noget med A, det næste noget med B osv.

 

Den anden metode jeg har set brugt er en hvor man tager et navn fra moderens kennelnavn og sætter det sammen med faderens kennelnavn.

 

Allister er navngivet efter metode ét, han var i D-kuldet og hedder således Voicy Dahlas.

 

Elliott er navngivet efter metode nummer to. Hans mor hedder Enghaven's Marvelous Lucky Sun, og hans far hedder Moorwood Foreign Destiny. Elliott kom således til at hedde Enghaven's Lucky Destiny Elliott.

 

Jeg synes egentlig det er fint at give dem navne som de slet ikke vil komme til at blive kaldt. Jeg ville fx. være irriteret hvis min hund hed: "Solbakkens Sjove Susanne" hvis dens kaldenavn skulle være Daisy. Så ville alle jo bruge navnet Susanne i officiel sammenhæng.

 

Så hellere. "Sokbakkens Eyes wide open" eller noget i den dur, det ligger ligesom ikke op til at jeg kalder min hund Open.

 

Hold da fest, det bliver jo vildere og vildere:blink:

 

Hvad folk kalder deres hunde/kenneler er selvfølgelig deres sag, for min skyld må de da kalde dem hvad de vil.

Jeg undrede mig bare over hvad grunden er, men jeg har jo fået flere udemærkede svar på det:mrgreen:

 

Men hvis man nu boede i England, ville dette kennelnavn så ikke også lyde lidt sjovt? Altså som hvis den hed 'Solbakkens helt åbne øjne' eller noget i den dur...

Redigeret af Buju
Forkert formulering
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er da fint med mig - jeg undrer mig bare over at man kalder en hund f.eks. 'Kingsize Happy Future' når det nok ikke lige er det man kommer til at stå og råbe ovre i parken:mrgreen:

 

Og kennelnavnet står vel altid foran hundens navn så det ikke er så svært at vide hvem det drejer sig om. Kalder man ikke de forskellige kuld noget med forskellige begyndelsesbogstaver?

 

Lige med det eksempel, er det jo ikke usandsynligt at man kunne finde på at kalde hunde Happy i daglig tale og så passer det da ok sammen med stambogsnavnet :-)

 

Jo, kennelnavnet står altid foran -så fremt opdrætteren altså HAR et kennelnavn og det er jo ikke altid sikkert :blink: Derudover, så nej, det er langt fra altid at de forskellige kuld hedder noget med samme begyndelsesbogstaver.

 

Men ja, i sidste ende er ofte et spørgsmål om opdrætters fantasi -eller mangel på samme :lol:

 

Jeg har selv haft forløbig et kuld hvalpe og der er heller ingen af dem der hedder det samme i daglig tale som på stamtalven :-)

Mit kennelnavn er Chiloudy's = Chi for Chivas, dy for Cody og lou det er så bare fyld for at binde de to sammen :mrgreen:

 

Jeg har valgt at følge alfabetet og er startet med et A kuld og derudover hedder hver hvalp noget med Magic -Jeg havde lånt moren til kuldet og ordet Magic indgår i hendes ejers kennelnavn og derudover indgår Magic også i faderens kennelnavn, så jeg syntes det var nærlæggende :-)

 

Hvalpene fra mit første kuld hedder:

Chiloudy's A Touch of Magic - kaldet Tallic

Chiloudy's Along Came the Magic - kaldet Ozzy

Chiloudy's A Magic Little Kiss - kaldet Dooley

Chiloudy's A Magic Sensation - kaldet Koda

Chiloudy's All That Magic Munayka - kaldet Munayka (valgt af hendes tyske køber, oprindeligt skulle hendes stambogsnavn bare have være All That Magic)

 

:mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Et kennelnavn er et varemærke på samme måde som Coca Cola. At man vælger et kennelmærke, har på sin vis som hensigt at markere kennelens opdræt blandt alle andre - ligesom Coca Cola ønsker man tænker på dem, når man tænker cola.

 

Hvad folk vælger er meget forskelligt, og jeg syntes ofte det er nogle rodede og lange kennelnavne folk har. Men det er bare mig. Det bliver selvfølgelig også sværere og sværere, for mange får kennelnavn og man kan ikke benytte et navn en anden opdrætter i FCI (som dækker hele verden) allerede har registreret.

 

At man vælger at lade navnene på hvalpene følge en vis form for orden, har ofte noget at gøre med, at opdrætter selv og alle andre langt hen af vejen kan genkende kuld når de hører navnet. Der er mange måder at navngive på. Nogle bruger samme begyndelsesbogstav, nogen tager og forsøger at lave navne på baggrund af forældredyrs stambogsnavne, nogen giver navne de syntes om på det pågældende tidspunkt, mens andre kører temaer.

 

Min ældste hund er fra et opera/operette kuld. Altså havde alle i kuldet navne som La Boheme, Aida og Rigoletto. Min yngste kommer fra et poker kuld hvor der er navne som All In, Semi Bluff og Royal Flush. Det kuld jeg havde bestod af 6 hanner, hvilket passede med antallet af albums udgivet af Beastie Boys, hvorfor de alle fik navne efter sange fra det band: Fight For Your Right, Triple Trouble og Ch-check It Out.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
... og en der hedder 'Beyon The Veil'. Det er da nogle temmelig mærkelige navne:mrgreen:

 

Og der er sikkert mange andre...

 

Hvorfor kalde hundene noget de i hvert fald ikke kommer til at hedde i daglig tale?

... så så så kan vi liiiige opfører os ordentlig her var :!::mrgreen:

 

Jeg synes det er fint navn.

 

Prøv at se hvorfor du kan gætte navnet og betydningen her af ... Any way... jeg udfordre Jer alle :?:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krusty

"Beyond the veil" "bag sløret" Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen dybere tolkning, ved dette navn til lige præcis en Aussie. Jeg er nysgerrig, kan du uddybe?

 

Hmm... Er det en merle der er tale om? Et merle-slør? nu gætter jeg...

Link til indlæg
Del på andre sites

"Beyond the veil" "bag sløret" Umiddelbart kan jeg ikke finde nogen dybere tolkning, ved dette navn til lige præcis en Aussie. Jeg er nysgerrig, kan du uddybe?

 

Hmm... Er det en merle der er tale om? Et merle-slør? nu gætter jeg...

 

 

Jeg gætter på, at det var en hvalp, opdrætter ikke vidste ville komme (den kunne ikke ses på scanningen). Den gemte sig bag sløret...

 

Opdrætter kan selvfølgelig også bare have været total forgabt i den der bog, der hedder "Beyond the Veil" og det kom så til at gå ud over en af hvalpene i et temakuld, hvor emnet var bøger

 

Eller også må man bare konstatere, at opdrætteres veje er uransalige ! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gætter på, at det var en hvalp, opdrætter ikke vidste ville komme (den kunne ikke ses på scanningen). Den gemte sig bag sløret...

 

Opdrætter kan selvfølgelig også bare have været total forgabt i den der bog, der hedder "Beyond the Veil" og det kom så til at gå ud over en af hvalpene i et temakuld, hvor emnet var bøger

 

Eller også må man bare konstatere, at opdrætteres veje er uransalige ! :mrgreen:

 

Hi hi hi, hvor jeg hygger mig over at jeg ved det (sådan nogenlunde da), men nu hvor der er gang i en gætte konkurrence, må jeg jo hellere holde min mund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo en race (shiba), hvor det er almindeligt at man bruger japanske kennelnavne og stamtavlenavne - og så kan det hurtigt blive rigtig sjovt :-D F.eks. hedder min hanhund "Saijoto's Hiru No Seidonishiki" hvilket jo heller ikke er noget man lige står og råber nede i parken :lol:

 

Mit eget kennelnavn er "Fuma-Ki" hvilket er en sammenskrivning af mine 2 første hundes navne (FUji og MAggi = Fuma) hvilket tilfældigvis også betyder "evig" på japansk. "Ki" betyder "sjæl/ånd" på japansk, så det kan nok oversættes til "evig sjæl". Jeg forsøger at holde mig til rimelig simple stamtavlenavne ala "Fuma-Ki Banzai" for at det ikke bliver alt for besværligt når man skal tilmeldes udstillinger, sporprøver og den slags :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg det præcise svar. Det er kapitel 35 i HP & the order of phoenix, der hedder Beyond the Veil.

 

Det er i det kapitel Sirius Black dør.

 

Jeps :5up: Men der ligger lidt mere bag end bare opdrætter/ejers interesse for Harry Potter bag, men det er absolut forbundet hermed, så meget kan jeg vist godt sige uden at bringe mig selv helt på glatis :genert::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I altså, jeg hader hader hader det kapitel :evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

 

Undskyld, det var vist total OT :mrgreen: Men det nager mig stadig, selvom det er flere år siden, jeg læste den bog :evil:

 

Jeg har desværre aldrig læst bøgerne..

 

Men google er min ven! :-D

 

Min kæreste har lovet at læse alle bøgerne højt for mig og børnene (når den tid kommer) :lun: Han er kæmpe nørd, har i hvert fald læst dem alle flere gange, og også på engelsk...

Link til indlæg
Del på andre sites

I altså, jeg hader hader hader det kapitel :evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

 

Undskyld, det var vist total OT :mrgreen: Men det nager mig stadig, selvom det er flere år siden, jeg læste den bog :evil:

 

Ja, det er ikke ligefrem det mest muntre øjeblik i Harry Potter :cry: Og det vare såmænd ikke så længe inden jeg når der til igen, da jeg nok engang er gået i gang med serien og netop har taget hul på nr. 4 i rækken :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...