Hop til indhold

At skamme sig


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Jeg så lige en adfærd fra Bamse jeg aldrig har set før (da han aldrig har lavet ulykker i hjemmet før)

I dag havde han været i min taske og fået fat på to små poser, med godbidder. Poserne lå flået i stykker i hele gangen og godbidderne var selvfølgelig væk da jeg kom hjem.

 

Da han så, at jeg kikkede på dem og sukkede, så kravlede han hen til mig og lagde sig på ryggen. Mor her siger så, let bebrejdende - Hva' er det for noget, min lille bølle? Bamse trasker lige så stille hen til sin pude, og lægger sig og ligner en der virkelig skammer sig, indtil jeg har samlet poserne op og smidt dem ud.

 

Først da jeg smilende siger, at nu er vi gode venner, kommer han stormende hen til mig :rolleyes:

 

Nu tænker jeg så på om han virkelig skammer sig, fordi han godt ved han har gjort noget forkert, eller om han bare frygter min reaktion?

 

Har jo fået tudet ørerne fulde af at man ikke må straffe en hund EFTER den har lavet noget den ikke må, fordi den ikke ved hvad den har gjort galt.

 

Men hvad så når hunden tydeligvis ved, den har gjort noget den ikke må?

Ved han rent faktisk at det var forbudt, eller tror i han bare kunne læse på mit kropssprog, at mor var skuffet?

 

Nu kunne jeg så aldrig drømme om så meget som at hæve stemmen, for min lille hund lå jo og sagde undskyld :mrgreen:

Men undre mig.....

 

Og så ved jeg at godbidder altså ikke skal ligge tilgængeligt fremover :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

En hund kan ikke skamme sig, men den kan reagere på din sindsstemning og kropssprog - og vi mennesker er super gode til at signalere ting med vores krop, som vi ikke selv er bevidste om.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund kan ikke skamme sig, men den kan reagere på din sindsstemning og kropssprog - og vi mennesker er super gode til at signalere ting med vores krop, som vi ikke selv er bevidste om.

 

Hvor ved du det fra? (ups det lød flabet :oops:)

 

Petrine har tidligere præsteret at lave ulykker og udvist 'skamme-sig' adfærd FØR vi opdagede at hun havde lavet noget - fx gravet planter op, tisset, spist noget fy etc

 

Jeg opfatter det som 'undskyld, jeg kunne ikke lade være'-adfærd

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
En hund kan ikke skamme sig, men den kan reagere på din sindsstemning og kropssprog - og vi mennesker er super gode til at signalere ting med vores krop, som vi ikke selv er bevidste om.

 

Hehe, du har nok ret!

Han fik da i hvertfald sagt "undskyld", uden at jeg overhovedet behøvede se på ham :mrgreen:

Selvom det nok vare mere ment som - Nej, nej mor, du må ikke være sur, se hvor sød jeg er - end som undskyld :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ved du det fra? (ups det lød flabet :oops:)

 

Har du nogensinde hørt om Pavlov? ;-)

 

Petrine har tidligere præsteret at lave ulykker og udvist 'skamme-sig' adfærd FØR vi opdagede at hun havde lavet noget - fx gravet planter op, tisset, spist noget fy etc

 

Adfærden kommer af en betinget refleks. Hun husker hvordan I før har reageret på lignende episoder, og viser underkastelsesadfærd.

 

Hun forbinder ikke en opgravet plante alene med noget ubehageligt, men "opgravet plante" + mor/far, ved hun af erfaring er en dårlig ting.

 

Jeg opfatter det som 'undskyld, jeg kunne ikke lade være'-adfærd

 

Det gør jeg så ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jeg opfatter det som 'undskyld, jeg kunne ikke lade være'-adfærd

 

Hehe, den adfærd ser vi hver eneste gang Bamse gør.

Han ved udemærket godt at det må han ikke, men det er nogle gange bare aaalt for svært at lade være.

 

Men har aldrig skældt ud på Bamse fordi han har lavet noget ligende, for det er aldrig sket, så hvis det er Pavlovs teori, så er det pga. tidligere ejer og ikke noget han har lært hos os.

 

Men vi kan vel egentlig godt have samme kropsholdning, som de tidligere ejere har haft, når han har lavet noget han ikke måtte? Undre mig bare en lille smule, for jeg var mere nysgerrig efter, at se hvad det var han havde gnavet i, end sur/skuffet??

 

Men lidt sødt er var det altså, selvom han havde været uartig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hænger vel sammen på den måde, at det at skamme sig, at være jaloux og sikkert andre følelser er så komplekse at hunde ikke er i stand til at føle dem.

 

Hundes "følelser" er vel instinkter og overlevelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Det hænger vel sammen på den måde, at det at skamme sig, at være jaloux og sikkert andre følelser er så komplekse at hunde ikke er i stand til at føle dem.

 

Hundes "følelser" er vel instinkter og overlevelse?

Jeg mener nu at hunde bestemt har følelser, men måske ikke helt på den måde som vi mennesker har dem.

 

Jalousi har de bestemt, men det nok er mere besidder releteret, end jeg-har-ondt-røven-over-at-dit-kødben-er-større-end-mit.

 

Skamme sig er noget som vi meget gerne vil tillægge hundene fordi de reagere på adfærd som de "godt ved er forkert".

Men hunde tænker ikke på den måde: "uha jeg kom til bide i skoene og det må jeg jo ikke. Gud hvor er jeg flov over det".

En sådan tankegang vil kræve en større bevisthed end man normalt tillægger hunde og andre intelligente dyr.

Hunden har bidt i skoene, færdig arbejde og så glemt - det er jo derfor man ikke kan straffe en hund for noget den har gjort.

Fange man den med "poterne i kagefodet" er det heller ikke fordi den skammer sig/er flov over sin handling. Det er mere "shit, det blev opdaget og mor er/bliver sikkert sur!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nogle hunde lærer, at når der ligger ødelagte genstande på for eksempel stue gulvet i det øjeblik, ejeren kommer hjem, så er den gal.

 

Altså må Bamse være opdraget som unghund/hvalp, med den gammeldags skæld ud metode?

Ellers ville han vel ikke reagere sådan?

Han må være enormt følsomt overfor kropssproget, eller have en god hukkommelse, for jeg var ikke det mindste sur - Nærmere forundret over hvad i alverden der lå dér ;-)

 

Eller har jeg helt misforstået det?

 

Ignorér foreteelsen, tag symptomet alvorligt og arbejd videre med årsagen til, at hunden har reageret uhensigtsmæssigt

 

Bamse er sulten altid = hold hundemad og godbidder "aflåst" eller få en tyk hund og plastik over det hele :mrgreen:

Jeps, forstået!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal ikke ret meget foroverbøjet kropsholdning eller dyb stemme til, før end en hund vil begynde at sende dæmpende signaler... det, som vi kan opfatte, at de ser flove ud... Så jeg hælder også mest til den teori, at det er os, der påvirker hundene med vores adfærd. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså må Bamse være opdraget som unghund/hvalp, med den gammeldags skæld ud metode?

Ellers ville han vel ikke reagere sådan?

 

Øh.... Jo.

 

Hvad får dig til at tro han er opdraget med skældud?

 

Hvad får dig til at kalde det "gammeldags skæld-ud metode"? (en af mine små kæpheste, som du kan ignorere hvis du vil :blink: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Øh.... Jo.

 

Hvad får dig til at tro han er opdraget med skældud?

 

Hvad får dig til at kalde det "gammeldags skæld-ud metode"? (en af mine små kæpheste, som du kan ignorere hvis du vil :blink: )

 

Hehe, det skal ikke forståes på den måde at skæld ud er forbudt her i hjemmet, eller at jeg mener det som noget der nødvendigvis er negativt.

 

Men det der med at tvære hovedet rundt i efterladenskaber, eller skælde ud for noget der er sket lang tid før, osv. er ikke lige mig, hvis du forstår.

 

Det var mere i forhold til den artikel - Hvis han kæder noget ødelagt på gulvet sammen med en negativ respons fra mig, så må han ifølge artiklen have oplevet noget ligende tidligere, der har udløst noget negativt for ham.

Og det har han aldrig oplevet her, da han som nævnt aldrig før har lavet ulykker.

 

Selvom jeg hæver stemmen og er rigtig gal på andre områder, så smider han sig aldrig på den måde som han gjorde i den situation, og normalt så går han ALDRIG i sin kurv mm. jeg beder ham om det. (og når han skal sove) Og da slet ikke når jeg lige er kommet hjem.

 

Han viser selvfølgelig unerdanige tegn hvis jeg er sur, men slet ikke så tydeligt som i dag, selvom jeg ikke var det mindste sur på ham, bare mere forundret over hvad han havde fået fat i.

 

Ved ikke om det forklare lidt bedre hvad jeg mente, eller om jeg stadig er på herrens mark :rolleyes:

Prøver bare at blive lidt klogere på min lille vovse :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe, det skal ikke forståes på den måde at skæld ud er forbudt her i hjemmet, eller at jeg mener det som noget der nødvendigvis er negativt.

 

Men det der med at tvære hovedet rundt i efterladenskaber, eller skælde ud for noget der er sket lang tid før, osv. er ikke lige mig, hvis du forstår.

 

Det var mere i forhold til den artikel - Hvis han kæder noget ødelagt på gulvet sammen med en negativ respons fra mig, så må han ifølge artiklen have oplevet noget ligende tidligere, der har udløst noget negativt for ham.

Og det har han aldrig oplevet her, da han som nævnt aldrig før har lavet ulykker.

 

Selvom jeg hæver stemmen og er rigtig gal på andre områder, så smider han sig aldrig på den måde som han gjorde i den situation, og normalt så går han ALDRIG i sin kurv mm. jeg beder ham om det. (og når han skal sove) Og da slet ikke når jeg lige er kommet hjem.

 

Han viser selvfølgelig unerdanige tegn hvis jeg er sur, men slet ikke så tydeligt som i dag, selvom jeg ikke var det mindste sur på ham, bare mere forundret over hvad han havde fået fat i.

 

Noget negativt.......

 

"nej, kommando"

At ignorere

"tilbage til start" (f.eks. når hunden afbryder et "bliv".)

At man har en skuffet kropsholdning

At man går beslutsomt hen mod hunden

og meget meget mere.

 

Alt dette kan hunden opfatte negativt, selvom både at føre hunden tilbage ved et afbrudt "bliv", elelr en "nej"-kommando gerne burde være indlært som kommandoer, og dermed som noget hunden kan have succes med.

 

Oftest ser jeg dog at det er ejeren der har en forskrækkelse over et simpelt ord som "negativt".

 

 

Og min egen kæphest når folk skriver "gammeldags metoder":

Det er nu omkring 100 år siden at uddannelsesmetoder der fokuserer på at man altid skal sætte den der er under uddannelse op til succes, blev nedfældet på skrift.

dvs. det har været i støbeskeen endnu længere.

Og lur mig om ikke grundlaget for dén tankegang, dén måde at uddanne på, tog verden med storm.

 

Hele ideen, tankegangen, metoderne bag, gør sig gældende for voksne mennesker, børn, ja endda for dyr, men blev oprindeligt skrevet som uddannelsesbøger for befalingsmænd og officerer i det britiske forsvar.

 

Det var Baden Powell, grundlæggeren af spejderarbejdet, som stod bag dét.

 

 

Det gik så tabt for en stor del af befolkningen, og dukkede så småt op igen for en 15-20 år siden og til idag.

 

Idag ser jeg dog at man har tendenser til at blive lidt for fokuseret på ordene "positiv" og "bløde metoder" osv. Det er ord, og de tæller ikke. Indholdet gør.

 

Så med andre ord, så er det hvad du nok mener med "gammeldags metode", alt andet end gammeldags, og det du nok mener med "nye" metoder, er faktisk en ældgammel idé, som jeg vil påstå er blevet ført lidt for langt ud i ekstremerne til tider. Men det er nok bare sådan det er idag. Om 10 år vil jeg tro det er gået lidt den anden vej igen.

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad faktisk igår og tænkte det samme, kan hunde skamme sig? da jeg kom hjem igår og var klar til at tage mod min hund, lå han på ryggen i stuen og blottede sin mave, jeg kiggede da lidt, men fandt så ud af hvorfor, min kæreste havde dagen før, omplantet nogle planter og havde sat posen med jord ude i køkkenet, uden at tænke videre over det.

Han have så mens han havde været alene hjemme, fundet posen og taget den op, rystet posen så den var splittet ad og der lå en pænt lag pottejord ud over hele køkkengulvet, han havde så gået rundt i det og rundt i stuen, soveværelset og badeværelset.... først tænkte jeg også om han skammede sig? da han lå der på gulvet, men tror også han har aflæst mine signaler, for selv om jeg bed mig hårdt i tungen og skældte ikke ud, så tror jeg han har kunne aflæse på mig jeg ikke var glad, han lå også helt stille på sin pude ind til jeg havde ordnet det hele, satte mig ned og kaldte på ham, så han kunne blive nusset lidt, lige som vi plejer når jeg kommer hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Noget negativt.......

Alt dette kan hunden opfatte negativt, selvom både at føre hunden tilbage ved et afbrudt "bliv", elelr en "nej"-kommando gerne burde være indlært som kommandoer, og dermed som noget hunden kan have succes med.

 

Oftest ser jeg dog at det er ejeren der har en forskrækkelse over et simpelt ord som "negativt".

 

Det var såmænd heller ikke dette jeg ser som noget negativt! Selvfølgelig skal hunden forstå et nej! Men det jeg forstår som negativt er f.eks at blive slået, overfaldet af en anden hund osv. Måske det rigtige ord er traume.

Men pointe opfattet :mrgreen:

Når man har en hund som min, der er temmelig utryg og usikker bliver man desværre nød til, at være lidt på vagt overfor de oplevelser. der kan udløse stress hos ham :neutral:

 

Så med andre ord, så er det hvad du nok mener med "gammeldags metode", alt andet end gammeldags, og det du nok mener med "nye" metoder, er faktisk en ældgammel idé, som jeg vil påstå er blevet ført lidt for langt ud i ekstremerne til tider. Men det er nok bare sådan det er idag. Om 10 år vil jeg tro det er gået lidt den anden vej igen.

:blink:

 

Pointen fattet igen, gammelt bliver nyt og omvendt - Nu er jeg ikke ældgammel, så i min hundetid er det de nye metoder, og historisk set er det de gamle - Ordkløveri slut :mrgreen:

Men rart med lidt baggrundsviden - og vil give dig ret i at det hele nok vender igen, når det hele er blevet lidt for blødt og konsekvensløst - Både hvad angår hunde og børneopdragelse!

Så takker for vidensdelingen!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...