Hop til indhold

Genkende navne


Adele
 Share

Recommended Posts

Jeg ville gerne at Sherlock lærte at genkende os der bor herhjemmes navne.

Det er min opfattelse at nogle hunde lærer det af sig selv, når man bruger navnene i daglig snak. Men, så vidt jeg kan se har Sherlock ikke fanget nogle af dem endnu.

 

Er der nogen der kender en god måde at indlære det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Navne har Karla lært sig selv, men ved hendes legetøj har jeg lært hende det....

 

Om det er den bedste måde at gøre det på, ved jeg ikke, men det var den første der faldt mig ind, og derfor blev det sådan :mrgreen:

 

jeg startede med, at når hun selv kom med et stykke legetøj, at sige dets navn når hun gav den til mig: fx. bold, marsvin, osv. I starten var det kun 1 eller 2 der havde navne. Når vi trænede sammen lagde jeg fx marsvinet frem og hver gang hun duttede den, fik hun klik og jeg sagde ordet "marsvin"...

 

Så begyndte jeg at ligge flere stykker legetøj frem og bede hende udpege marsvin. Da hun var helt sikker i den udvidede jeg. Lige nu kan hun bold, marsvin, gris, rotte og mus.

 

Om du kan bruge den metode ved jeg ikke, men det var min erfaring delt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly

Kender ikke nogen gode fif..

 

Herhjemme gør vi det at vi siger navnet på den der kommer ind i rummet eller hvis der kommer gæster... Så siger vi fx: Kommer A nu? Kommer P nu? Hvor er M? Find M. osv.

Tessa er god til det efterhånden, Molly har ikke lært det endnu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Pablo har lært det ved at når vi kører ud til min mor siger jeg "skal vi hjem til farmor?" 2min. før vi er der, så bliver han helt vild...hehe...

 

Når vi så sidder inde i stuen, og jeg siger "gå ud til farmor" eller "gå ind til Simon"(min bror) så går han enten ud i køkkenet til hende eller hen og sætter sig foran Simons dør...:-D

 

Hvis jeg siger "oldemor" så bliver han også totalt vild, så ved han vi skal ind og rode i mormors have...hehe...

 

Men altså jeg tror de lærer det ved at de forbinder navnet med noget positivt...så måske kan du lære ham det ved at udstyre familiens medlemmer med godbidder, og sige deres navne, og når han går rigtigt er der gevinst...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi bruger også "hvor er" metoden.

Så Bamse har lært at finde bolden, rebet, avisen og ikke mindst far og mor :mrgreen:

 

Startede med bolden, da det var nemmest, for den er han så glad for og hver gang han fandt den så fik han ros. Og så udvidede vi det...

Sidste skud på stammen er at finde min mor som er hans "bedste" som jo dukker op i ny og næ!

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv på skift at gemme jer og så er der en der siger feks "find mor" og mor roser så når han kommer.

 

Vi har altid bare sagt, "find, hvor er, gå hen til" og så vedkommendes navn.

 

Og hundene kan os 4 familiemedlemmer og et par hundevenner:mrgreen:

 

Sheila lærer lynhurtigt andres navne, men kan ikke nødvendigvis huske dem efter et stykke tid.

Nu har hun set Mio herinde fra vel ca. 4 gange? Og hun kan hans navn;-)

 

Og passer jeg en hund, så lærer hun også hurtigt dens navn...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for de mange svar! :-D Jeg vil tage så meget af det til mig, som muligt!

 

Pablo har lært det ved at når vi kører ud til min mor siger jeg "skal vi hjem til farmor?" 2min. før vi er der, så bliver han helt vild...hehe...

 

Når vi så sidder inde i stuen, og jeg siger "gå ud til farmor" eller "gå ind til Simon"(min bror) så går han enten ud i køkkenet til hende eller hen og sætter sig foran Simons dør...:-D

 

Hvis jeg siger "oldemor" så bliver han også totalt vild, så ved han vi skal ind og rode i mormors have...hehe...

 

Men altså jeg tror de lærer det ved at de forbinder navnet med noget positivt...så måske kan du lære ham det ved at udstyre familiens medlemmer med godbidder, og sige deres navne, og når han går rigtigt er der gevinst...:-D

 

Det der har jeg også overvejet om man kunne gøre. Jeg tænker noget med at få tre af familiens medlemmer til at stå i haven, med hver en godbid i hånden. Den sidste siger et af navnene, og kun når Sherlock går hen til den med det pågældende navn, får han en gidbid.

 

Tror i det ville være en måde at gøre det på, så han kunne forstå det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv på skift at gemme jer og så er der en der siger feks "find mor" og mor roser så når han kommer.

 

Vi har altid bare sagt, "find, hvor er, gå hen til" og så vedkommendes navn.

 

Og hundene kan os 4 familiemedlemmer og et par hundevenner:mrgreen:

 

Sheila lærer lynhurtigt andres navne, men kan ikke nødvendigvis huske dem efter et stykke tid.

Nu har hun set Mio herinde fra vel ca. 4 gange? Og hun kan hans navn;-)

Og passer jeg en hund, så lærer hun også hurtigt dens navn...

 

Nurh, hvor sødt :lun: Håber da ikke, at det er fordi hun husker ham som noget belastende! :lol:

Tror desværre ikke Mio kan hendes navn endnu :mrgreen:

 

Men Mio kan også de fleste navne, især Bedstefar, så bliver han super ivrig :ivrig: Det kommer nok af, at jeg har "overbrugt" navnene lidt meget, så han kunne lære dem :5up:

 

Tror med fordel man kan dele "øvelsen" op i to - det at sætte person og navn sammen og det at "finde noget/nogen"..

 

Vi har også lært ham at kende forskelligt legetøj (kylle-pylle, bolden, rebet, bamsen, hippo, osv.), lidt som Amocca skriver.. dog uden klikker, da jeg har været lidt langsom til, at starte med den.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...