Hop til indhold

Godbider - opskrift mangles


Aslan
 Share

Recommended Posts

Nogen der har en opskrift på hvordan man laver hjemmelavede godbider?

 

 

Aslan elsker ostehapser, men det er sq lidt dyrt i længden, så havde håbet på en opskrift hvor jeg så bare kunne tilsætte lidt ostehapser :mrgreen:

 

 

 

De må gerne ende ud med at blive tørrer og kunne være i en lomme :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har fundet en opskrift, men der skal salt i.

 

Er salt ikke en unødvendig ting i hjemmelavet godbider?

jo det er jo for smages skyld nok, du kan evt. bruge en boulion terning til smag, der er også slat i men hvis det bliver nødvendigt.

 

du kan også købe lever eller kyllinge filet, skær det i små stykker og kog dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har da forresten en kong blanding du kan få som jeg fik af ekaterina :5up:

 

jeg brugte så lidt vand i starten, til risene og kogte dem smattede :-)

 

Cirka ½ pose quinoa/brune ris

Cirka 500 g kalkun kød (kalkun indeholder højere niveauer af trypthofan end kylling) skåret i små strimler / tern

3-4 bananer skåret i helt små tern

En god håndfuld græskarkerner og en god håndfuld solsikkekerner – stødt til pulverlignende tilstand

 

Blandes i en gryde, bringes i kog. Lad det så simre på meget lavt blus i cirka 1 time. Omrør 2-3 gange i løbet af denne tid.

 

Herefter tilsættes hvedeklid efter behov – for at suge det sidste væske og gøre massen klistret (er desuden godt for maven) og masses simrer videre stadig på meget lavt blus i 15 minutters tid.

 

Retten passer meget sig selv, så det er let at gå til.

 

Massen kan opdeles i portionsposer som man så kan fryse ned og tage op efter behov. I køleskab holder det sig i 3-4 dage, så jeg har næsten altid en portion stående som jeg bare kan tage af løbende. Når jeg løber tør, tager jeg en ny portion op af fryseren, og den holder så også nemt i 3-4 dage!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har da forresten en kong blanding du kan få som jeg fik af ekaterina :5up:

 

jeg brugte så lidt vand i starten, til risene og kogte dem smattede :-)

 

Cirka ½ pose quinoa/brune ris

Cirka 500 g kalkun kød (kalkun indeholder højere niveauer af trypthofan end kylling) skåret i små strimler / tern

3-4 bananer skåret i helt små tern

En god håndfuld græskarkerner og en god håndfuld solsikkekerner – stødt til pulverlignende tilstand

 

Blandes i en gryde, bringes i kog. Lad det så simre på meget lavt blus i cirka 1 time. Omrør 2-3 gange i løbet af denne tid.

 

Herefter tilsættes hvedeklid efter behov – for at suge det sidste væske og gøre massen klistret (er desuden godt for maven) og masses simrer videre stadig på meget lavt blus i 15 minutters tid.

 

Retten passer meget sig selv, så det er let at gå til.

 

Massen kan opdeles i portionsposer som man så kan fryse ned og tage op efter behov. I køleskab holder det sig i 3-4 dage, så jeg har næsten altid en portion stående som jeg bare kan tage af løbende. Når jeg løber tør, tager jeg en ny portion op af fryseren, og den holder så også nemt i 3-4 dage!

 

men det giver så også næsten 4 kg mad...

skal man have mindre og det ikke skal bruges til noget særligt, så blander man jo bare noget sammen:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

men det giver så også næsten 4 kg mad...

skal man have mindre og det ikke skal bruges til noget særligt, så blander man jo bare noget sammen:mrgreen:

jo jo :blink: det her var også bare en side info :blink: det kan jo portion fryses, vi har så også 8 stk. ben vi fylder op af gangen.

 

Vi har også blandet det sammen vi havde, ris /kartofler, blev blandet med opblødet tørkost eller kød uden krydderi og evt. lidt grønt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

nej, men så sjusser du dig jo bare til det... brug en rest aftensmad næste gang I får ris eller noget;-)

 

 

 

Nu kender du mig jo ikke særlig godt, så du kunne jo ikke vide at jeg er max dum i et køkken og jeg ville ikke engang kunne sjusse mig til en kop te :mrgreen:

(ja så slemt står det faktisk til :oops: )

 

 

 

Jeg fandt jo så en side, der er LØG kage :shock: der skal et løg i :???:

Jeg troede ikke hunde måtte få løg :???:

 

 

Og i mange af opskrifterne vil de putte 200-500 g sukker i, kunne man ikke bytte sukkeret ud med noget andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender du mig jo ikke særlig godt, så du kunne jo ikke vide at jeg er max dum i et køkken og jeg ville ikke engang kunne sjusse mig til en kop te :mrgreen:

(ja så slemt står det faktisk til :oops: )

 

 

 

Jeg fandt jo så en side, der er LØG kage :shock: der skal et løg i :???:

Jeg troede ikke hunde måtte få løg :???:

 

 

Og i mange af opskrifterne vil de putte 200-500 g sukker i, kunne man ikke bytte sukkeret ud med noget andet?

jo da, banan eller andet :mrgreen: hvad i nu bare har, og IKKE i chips / slik skabet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender du mig jo ikke særlig godt, så du kunne jo ikke vide at jeg er max dum i et køkken og jeg ville ikke engang kunne sjusse mig til en kop te :mrgreen:

(ja så slemt står det faktisk til :oops: )

 

 

 

Jeg fandt jo så en side, der er LØG kage :shock: der skal et løg i :???:

Jeg troede ikke hunde måtte få løg :???:

 

 

Og i mange af opskrifterne vil de putte 200-500 g sukker i, kunne man ikke bytte sukkeret ud med noget andet?

 

Ok:mrgreen: Så koger du et stykke kyllingefilet sammen med en kogepose ris og en dl grøntsager. skal ca have en time. Skær kylling i mini stykker. tilsæt 2 æg og en håndfuld ostestrimler og jævn det hele med klid indtil du har en fast dej.

 

Så former du aflange kiks i form af mini rugbrød (du ved dem man i gamle dage kunne få ved bageren) bare fladere og giver dem 200 gr på varmluft indtil de begynder at få farve. Så skruer du ned til 100 gr og lader dem få til du synes de er lidt sprøde.

 

Kan så efterfølgden gives som stor snack eller skæres i stykker:5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blander osgå bare lidt af dette og hint - hvad jeg nu har liggende.

 

Fik fx nogle fine godbidder ud af en halv pakke leverpostej der var nær sidste salgsdato, et æg og havregryn. Bagte dem i ovnen. :mums:

 

Derudover har jeg lavet af fiskefars, som jeg skærer i små tern mens det er halvfrossent, da det så er knap så smattet ;-) og bager dem hårde og lysebrune i ovnen ... mums siger Karla :mums:

 

Karla er også superglad for ostehaps, men de er ret dyre, så jeg køber dem enten når de er på bud - også flækker jeg dem 2 gange - og skærer dem i små stykker... Så kan sådan en ostehaps faktisk blive til ret mange godbidder....

eller også køber jeg en flødehavarti - det er ca samme smattede konsistens og skærer den i bittesmå stykker....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, hvis du ikke vil sjusse dig til noget (næsten) så kan du jo prøve følgende:

 

1/2 hakket oksekød

2 æg (incl. skal)

2 ostehaps (eller flere hvis du synes)

30 hakkede nødder

havregryn til det hele hænger sammen så du kan forme det til kugler, flade kager eller lign.

 

Smid det på en bageplade, ind i ovnen ved 160 grader indtil de er gyldenbrune.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, hvis du ikke vil sjusse dig til noget (næsten) så kan du jo prøve følgende:

 

1/2 hakket oksekød

2 æg (incl. skal)

2 ostehaps (eller flere hvis du synes)

30 hakkede nødder

havregryn til det hele hænger sammen så du kan forme det til kugler, flade kager eller lign.

 

Smid det på en bageplade, ind i ovnen ved 160 grader indtil de er gyldenbrune.

 

Hvorfor skal der skal i?? :shock: Risikerer man ikke at de river på vej igennem systemet? :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blander osgå bare lidt af dette og hint - hvad jeg nu har liggende.

 

Fik fx nogle fine godbidder ud af en halv pakke leverpostej der var nær sidste salgsdato, et æg og havregryn. Bagte dem i ovnen. :mums:

 

Derudover har jeg lavet af fiskefars, som jeg skærer i små tern mens det er halvfrossent, da det så er knap så smattet ;-) og bager dem hårde og lysebrune i ovnen ... mums siger Karla :mums:

 

Karla er også superglad for ostehaps, men de er ret dyre, så jeg køber dem enten når de er på bud - også flækker jeg dem 2 gange - og skærer dem i små stykker... Så kan sådan en ostehaps faktisk blive til ret mange godbidder....

eller også køber jeg en flødehavarti - det er ca samme smattede konsistens og skærer den i bittesmå stykker....

 

Orv, det tror jeg ville være noget for Noomi :mums: Hvor meget havregryn sådan ca.? Altså hvor tørt/smattet skal det være?

Og hvor mange grader og hvor længe???

 

 

 

(Jeg er nemlig lige så tabt som Aslan i et køkken :oops:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Orv, det tror jeg ville være noget for Noomi :mums: Hvor meget havregryn sådan ca.? Altså hvor tørt/smattet skal det være?

Og hvor mange grader og hvor længe???

 

 

 

(Jeg er nemlig lige så tabt som Aslan i et køkken :oops:)

 

Jeg hældte bare havregryn i, indtil det havde en konsistens hvor man kunne rulle det til små kugler - ala smattet småkagedej :lol:

 

Jeg bagte dem ved lav varme - tror det var 120... ville egentlig gerne have haft dem helt hårde, men de var stadig lidt bløde indeni, så de kunne ikke holde sig super længe... tror de ville have holdt fint hvis de var blevet bagt til de var helt sprøde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hældte bare havregryn i, indtil det havde en konsistens hvor man kunne rulle det til små kugler - ala smattet småkagedej :lol:

 

Jeg bagte dem ved lav varme - tror det var 120... ville egentlig gerne have haft dem helt hårde, men de var stadig lidt bløde indeni, så de kunne ikke holde sig super længe... tror de ville have holdt fint hvis de var blevet bagt til de var helt sprøde

 

Tak, det må jeg forsøge :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...