Hop til indhold

STakkels pindsvin


Lonny
 Share

Recommended Posts

Vi har et dejligt stort pindsvin i vores have, og det nyder godt af at Baldur og Luna ikke er så grundige når der er fodersøg, så hen under aften kommer han frem og spiser resterne efter de 2 :-D

 

Jeg kan godt lide at have det pindsvin i vores have, han (jeg har besluttet at det er en han) er så sød :lun: Meeen, Baldur og Luna er absolut ikke enige i at vores lille pindsvin er sødt, så når de opdager ham så gør de helt vildt af ham.

I dag da jeg kom ud og skulle redde det lille pindsvin fra en gøende Luna, da lå han bare og enten gispede (fordi han havde løbet) eller snerrede, jeg kunne ikke helt høre hvilken en af delene det var. Så jeg smed Luna ind i stuen, og derefter gik jeg ud og samlede hr. pindsvin op og placerede ham på græsset med resterne af hundefoderet. Efter et par minutter blev han modig, og han begyndte at spise af resterne. Så jeg kunne heldigvis konkludere at på trods af hans prusten, så var han helt ok :5up:

 

Nu kommer så spørgsmålet, kan jeg lærer Baldur og Luna at holde af hr. pindsvin, eller er jeg bare nødt til at forbyde dem adgang til haven efter kl. 20? Egentlig havde jeg planlagt at belønne Baldur og Luna for rolig adfærd omkring pindsvinet, men hr. pindsvin er en meget modvillig deltager, og vil vist helst ikke være med :lol:

 

Hvordan kan jeg få alle i haven til at blive gode venner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dét kan du ikke.

 

Men du kan lære dine hunde at holde sig væk fra den.

 

Det gøres ganske som med alle andre ting. Stands uønsket adfærd og beløn ønsket adfærd.

 

Hvordan er op til dig ;)

 

De bliver kaldt ind hver gang de gøer af pindsvinet, men det har endnu ikke haft nogen effekt på Baldur... Jeg tror nu også at én af grundene til at Baldur gør er, at han er bange for pindsvinet, så han er rent faktisk glad for at blive kaldt ind, han kommer i hvert fald altid spænende når man kalder imens han står og gør.

 

Og så er vi nok tilbage til den med at belønne for rolig adfærd, det kan være at hr. pindsvin bare bliver nødt til at finde sig i at vi sætter os i en cirkel omkring ham, hvorefter Luna og Baldur (og måske hr. pindsvin) belønnes for rolig adfærd :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige til orientering, så har pindsvin ret mange pindsvine-lus, som godt kan blive til gene for Baldur og Luna hvis de hopper over på dem, så jeg ville også holde pindsvinet for sig selv!

 

Men ellers held og lykke med projektet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Pindsvin er gode at have i haven. De æder snegle og andet slimet kravl...... :mrgreen: Men ja, det er fulde af lopper...........

 

Chili kan slet ikke snuppe pindsvinene. Hun plejer bare at gø af dem, men efter hun har været i prøvegraven, så bider hun dem.

 

Sidste gang hev jeg en pindsvinepig ud af kæften på hende...... Vi kan vist kun være opmærksomme på at hive hundene ind når Peter Pindgris er i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

bare fortæl dem at det er godt vi ikke har hulepindsvin i DK...hehe

 

skal lige siges at det er et lidt ubehageligt billede, men man kan ik lade være at tænke "tossede hund, så lad dog det pindsvin være"

 

[media]http://www.agmates.com/blog/wp-content/uploads/2008/06/pitbull-1-x-450.jpg[/media]

 

 

hunden fik fjernet 1347 pigge, men lever i dag i bedste velgående ifølge hjemmesiden...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige til orientering, så har pindsvin ret mange pindsvine-lus, som godt kan blive til gene for Baldur og Luna hvis de hopper over på dem, så jeg ville også holde pindsvinet for sig selv!

 

Men ellers held og lykke med projektet:-)

 

Så vidt jeg er informeret, så har pindsvin deres helt egne lus/lopper, og disse kan ikke leve på hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhhh, pindsvin - I er altså heldige at I har sådan nogle! Vi har absolut ingen her hvor vi bor :(

 

Men da vi var i Marstal her i ferien, var der pinsvin (altså, i Marstal, se'fø'li' :blink:) - og en nat kunne vi pludselig høre Møffe gø ude i den lille gårdhave. Mig ud og se hvad der var så farligt - og hvad fandt jeg? Møffe igang med at byde et pindsvin op til leg :hjerte: Selvom han samtidig syntes det var lidt skræmmende :mrgreen: Men altså, det så ser kært ud, som han gik i playbow og sprang hvalpehop frem og tilbage og sagde vov til det fuldstændig stivnede pindsvin :lun:

 

Nå, det var så, ja, lidt off topic :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, pindsvinelopper kan ikke formere sig på hunden.......... Men det er nu ikke interessant at få en pindsvineloppebefængt hund ind...... fordi den skal jagte pindsvin under et skur............ :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:Ved du at et pindsvin faktisk kan blive ædt levende af maddiker, hvis det har været i munden på en hund eller ræv? Nedenstående er kopieret fra Pindsvinevennerne i Danmark:

 

HUNDE: Man skulle tro, at pindsvinene er godt beskyttet af de mange pigge, men hunde (og ræve) kan bide dem alligevel. Hunde bliver tit så ophidsede, at de ikke mærker smerten. Og selvom du tror, at hunden kun har leget og ikke har været aggressiv, kan en hjørnetand alligevel være trængt ind.

Derfor: Opdager du, at din hund har fundet et pindsvin (hunde gør da ofte på en særlig, stakåndet måde, som ikke kan forveksles med anden slags gøen) – så tag den øjeblikkelig væk! Prøv at lære din hund at lade pindsvin være ved at sige NEJ, tage den væk og herefter rose og berolige den, evt. aflede den ved leg. Men - hvis hunden har pindsvinet i munden, så tag det ind og kontakt Pindsvinevennerne i Danmark. Hundens hjørnetænder efterlader sår, som tiltrækker spyfluer, der lægger deres æg i såret, og maddikerne æder pindsvinet levende – en langsom og pinefuld død.

http://www.pindsvin.dk/index.html

 

Da jeg kom derud, da stod Luna ved siden af pindsvinet og hoppede rundt alt imens hun gøede, jeg så hende ikke med pindsvinet i munden. Men derfor kan jeg jo ikke udelukke at hun har haft det før jeg kom der ud. men ligeså snart jeg fik hende væk, så begyndte pindsvinet at spise, tror du at det ville have gjort det hvis den var blevet bidt?

 

Men måske skal jeg for pindsvinet egen skyld alligevel ringe til Pindsvinevennerne, som så kan finde et andet sted uden hunde til hr. pindsvin?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dét kan du ikke.

 

Men du kan lære dine hunde at holde sig væk fra den.

 

Det gøres ganske som med alle andre ting. Stands uønsket adfærd og beløn ønsket adfærd.

 

Hvordan er op til dig ;)

Er du sikker på det ikke kan lade sig gøre?

 

Den sidste DdB jeg havde samlede meget forsigtigt (blød mund) de pinsvin op i mødte på stierne og satte dem pænt ned i græskanten, hun lavede aldrig skade på pindsvin.

 

Vi fandt et dehydreret pindsvin sidste sommer, Lexus gjorde den ingen ting, tværtimod, han lå ved siden af papkassen kassen og vågede over det lille dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på det ikke kan lade sig gøre?

 

Den sidste DdB jeg havde samlede meget forsigtigt (blød mund) de pinsvin op i mødte på stierne og satte dem pænt ned i græskanten, hun lavede aldrig skade på pindsvin.

 

Vi fandt et dehydreret pindsvin sidste sommer, Lexus gjorde den ingen ting, tværtimod, han lå ved siden af papkassen kassen og vågede over det lille dyr.

 

I grove træk, ja.

Kan du lære din hudn at blive ven med noget den ikke kan lide?

 

Jeg kan ikke ihvertfald. Men jeg kan lære hunden at acceptere at der er noget den ikke kan lide, og lære den at ignorere det, eller holde sig væk.

 

Lige med dine hunde, skulle jeg da mene at den i forvejen godt kan lide pindsvin... eller hur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mød Hr. Pindsvin :mrgreen:

 

: http://www.motionbox.com/videos/7a9bdbb01819e3c4f5?affiliate_name=motionbox&guest_pass=f49edbb40c25cccf2eedd78c837a0a9a24&iid=share&sharer_uid=0a94d6b5181aeacb87&sharing_uid=7a9edfb31013e3f5&sid=mbox_shareemail&type=sd

Baldur og Luna fandt ham ude i haven, hvor han som sædvanlig spiste deres rester. Jeg smed Baldur og Luna ind, og gik så ud med videokameraet.

Han forsatte så med at spise, men det har jeg ikke vist, da det var lidt kedeligt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi har prøvet det samme med hr. hushare. Han/hun boede under et træ i vores have, og Bamse lærte at ligge stille og lade den være i haven.

 

Så til sidst hoppede hr. harer rundt om Bamse, mens han pænt lå og kikkede.

Den kunne komme helt hen til ham når han lå stille, men rejste han sig, var hr. hare væk :-D

Nu kommer hr. hare desværre ikke længere, da vi har lagt haven om - Men det er jo en helt anden sag.

 

Så det kan godt lade sig gøre at få begge dyr til at acceptere hinanden, men det krævede dælme meget dæk/bliv træning!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har prøvet det samme med hr. hushare. Han/hun boede under et træ i vores have, og Bamse lærte at ligge stille og lade den være i haven.

 

Så til sidst hoppede hr. harer rundt om Bamse, mens han pænt lå og kikkede.

Den kunne komme helt hen til ham når han lå stille, men rejste han sig, var hr. hare væk :-D

Nu kommer hr. hare desværre ikke længere, da vi har lagt haven om - Men det er jo en helt anden sag.

 

Så det kan godt lade sig gøre at få begge dyr til at acceptere hinanden, men det krævede dælme meget dæk/bliv træning!!

 

Det må jeg prøve, så alle kan leve i fred og fordragelighed i vores have :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det må jeg prøve, så alle kan leve i fred og fordragelighed i vores have :-D

 

Det er i hvertfald sjovt hvis det lykkes - Bamse kunne få flere timer til at gå med at ligge og kikke på hvad ninus nu fandt på!

Og han mor fik lige så lang tid til at gå med at se på dem :mrgreen:

 

Men pøj pøj med det - Og gerne flere billeder af hr. pindsvin. Han er godt nok nuttet!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...