Hop til indhold

Bliver snart vanvittig


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Ja, anede ikke lige hvor jeg skulle ligge tråden, om det er træning, adfærd eller hvad det nu er...

 

Dumle er som i en anden lømmelalder for tiden. Han gider ikke komme når jeg kalder, han hører ikke efter når jeg siger nej, han gider ikke træne osv.

Ikke fordi træning nogensinde har interreseret ham meget, men jeg har altid kunnet vække hans interesse lidt med nogle gode godbidder og så kunnet nøjes med meget korte træningssecioner. Indkald har han altid kunnet og har vi været ekstra spændende steder har ekstra gode godbidder altid gjort tricket om ikke andet har fløjten som regel altid virket i første hug hvis ikke indkald virker... ikke længere...

Når han står med hovedet nede i noget han ikke må i dag og jeg siger nej bliver han bare stående med hovedet der indtil jeg rejser mig op... førhen var det rigeligt med et roligt nej...

 

Det er så hvad det er... Vi har i det mindste stadig tricks træning... genstandssøg... spor... rundering... godbidssøg osv...

men nej :confused:

 

Ved rundering, som han før fandte rigtig sjovt, løber han nu hen hvor Bjørn gemmer sig, fryder sig over han har fundet ham og snuser/løber straks videre. Stopper lige som for at sige "haha fundet" og så videre...

 

Ved genstandssøg er det det samme... Find genstanden... og så videre... intet med at markere e.l. er han i snor og jeg får ham til at markere kræver det efterhånden en god del...

 

Spor med belønning for enden er snart det eneste han gider.

 

Godbidssøg kan gå an hvis det er nogle super lækre godbidder, men ikke engang her er det altid han gider... Finder måske lige et par stykker og giver sig så til at snuse rundt efter andet eller finde en ting at kaste rundt med for sig selv...

 

Tricks træning gider han stadig, specielt hvis det er noget nyt, men når han har fået nok går han bare sin vej (jeg stopper dog inden nu, så igen er det meget meget kort tid vi træner ad gangen), men det med at øve at holde en genstand gider han bare slet ikke længere, den bliver bare spyttet ud og så går han sin vej. Han var ellers lige blevet så god til det...

 

Selv det at sidde plads ved en kantsten (som vi altid har gjort og som han normalt gør af sig selv) kan nu kræve at jeg siger det nogle gange.

Det er lige som om han bare slet ikke gider mig mere og han gider bare slet ikke samarbejde mere. Som om det super samarbejde jeg har brugt så lang tid på at bygge op bare er fuldstændig tabt på gulvet :( han gider intet arbejde med mig mere :(

 

Det er ikke at han ikke stoler på mig og ikke gider være sammen med mig. Da vi var til træf ville han gerne være med mig, jeg måtte massere ham så han endda faldte helt i søvn (det har taget nogle år at få lov til/få ham til at acceptere at sidde stille og nusse) og da vi var ude at sejle igår lå han og puttede ved mig og da motoren startede sprang han op til mig (det kilder vist for meget i numsen :lol: ).

Så det er ikke at han ikke gider være sammen med mig/ikke stoler på mig, han gider simpelthen bare ikke samarbejde med mig mere :(

 

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre ved det. Jeg har en hund der kræver en del aktivering og som har godt af at løbe løs ofte, men han gider ikke komme når jeg kalder og han gider faktisk slet ikke det aktivering jeg tilbyder ham mere :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov... Spørgsmålet :oops: Hvad kan have gjort ham sådan og hvordan vil vi kunne "løse" det? Eller gider han bare ikke mere? og skal jeg bare vente til han gider?

 

 

Jeg syntes den er lidt svær, fordi Dumle jo er lidt speciel. Hans tendens til stress tænker jeg på.

 

Jeg kan fortælle om mine observationen ved Aslan:

 

Efter at vi stoppede til lydighedstræning (som aslan absolut ikke gad) kan og gider han mere (tror vi),

 

kunne Dumle have brug for et par dages afslapning? Hvordan har han det med at lærer nye ting? Kan et par nye triks hjælpe ham på vej? Nye genstande til rondering?

Hvor stor er rissikoen for at han "bare" har tabt hjernen et par dage?

Tænker lidt om han stadig kan gører det, eller om han har alderen hvor han er voksen hund?

 

 

Som sagt syntes jeg Dumle er svær, specielt fordi jeg ikke har forstand på det stress værk :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes den er lidt svær, fordi Dumle jo er lidt speciel. Hans tendens til stress tænker jeg på.

og du skal have tak for at komme med inputs alligevel :blink:

 

Jeg kan fortælle om mine observationen ved Aslan:

 

Efter at vi stoppede til lydighedstræning (som aslan absolut ikke gad) kan og gider han mere (tror vi),

 

kunne Dumle have brug for et par dages afslapning?

Vi har slet ikke været til træning det sidste laaange stykke tid, normalt træner vi bare lidt lydighed på gåturen og det er ikke engang altid.

 

Hvordan har han det med at lærer nye ting?

Det nyder han som regel, det skal bare læres på meget korte intervaller da han ellers bliver frustreret og stresser op.

 

Kan et par nye triks hjælpe ham på vej?

Eventuelt, vi er igang med at træne lidt nyt med targetstick, men indtil videre har det ikke hjulpet på det andet.

 

Nye genstande til rondering?

Hjælper ikke.

 

Hvor stor er rissikoen for at han "bare" har tabt hjernen et par dage?

Ved jeg ikke, men håber da det er sådan noget, det har allerede stået på i 2-3uger at han ikke gider. Jeg har så forsøgt at give ham pause fra det hele og starte roligt op igen, men nej :(

 

Tænker lidt om han stadig kan gører det, eller om han har alderen hvor han er voksen hund?

Det kan måske være... ved det virkelig ikke...

 

Som sagt syntes jeg Dumle er svær, specielt fordi jeg ikke har forstand på det stress værk :ae:
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan Dumle ikke bare være inde i en jeg-er-træningstræt-periode ? Det ser vi af og til ved Bassen. Så pakker vi det lidt mere seriøse / krævende stof væk i en periode og leger pjatte-lege med ham i stedet for...du ved 8-tal, zig-zag og alt det pjank der og små træner kun lidt. Pludselig er han så klar igen og vi kan tage fat, hvor vi slap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan Dumle ikke bare være inde i en jeg-er-træningstræt-periode ? Det ser vi af og til ved Bassen. Så pakker vi det lidt mere seriøse / krævende stof væk i en periode og leger pjatte-lege med ham i stedet for...du ved 8-tal, zig-zag og alt det pjank der og små træner kun lidt. Pludselig er han så klar igen og vi kan tage fat, hvor vi slap.

 

Det er han nok jo... men ligefrem træningstræt af genstandssøg? Det plejede vi jo at kunne bruge som en belønning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt det kunne lyde som om Dumle er blevet træningstræt... Jeg kunne godt får det indtryk at i har trænet meget med ham? Altså i en god mening og ting han gider?

 

ER han træningstræt, så er det ikke en uges pause, så er de flere måneders pause, før i skal starte op igen.

 

Det er ikke bare fordi der er løbetid i luften lige nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt det kunne lyde som om Dumle er blevet træningstræt... Jeg kunne godt får det indtryk at i har trænet meget med ham? Altså i en god mening og ting han gider?

 

ER han træningstræt, så er det ikke en uges pause, så er de flere måneders pause, før i skal starte op igen.

 

Det er ikke bare fordi der er løbetid i luften lige nu?

 

Nej, tror jeg ikke det er, jeg tror det er rigtig at han er træningstræt. Jeg har lavet absolut intet med ham den sidste uge udover lidt trickstræning engang imellem, han ser ud til at trives selvom jeg nu syntes det er lidt kedeligt :neutral::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, tror jeg ikke det er, jeg tror det er rigtig at han er træningstræt. Jeg har lavet absolut intet med ham den sidste uge udover lidt trickstræning engang imellem, han ser ud til at trives selvom jeg nu syntes det er lidt kedeligt :neutral::lol:

 

Nu jeg tænker over det :hmm: Det kunne det da egentligt godt være... altså løbetid, han har heller ikke så meget appetit for tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, tror jeg ikke det er, jeg tror det er rigtig at han er træningstræt. Jeg har lavet absolut intet med ham den sidste uge udover lidt trickstræning engang imellem, han ser ud til at trives selvom jeg nu syntes det er lidt kedeligt :neutral::lol:

 

Ok, Så er det vigtigt at du holder lang nok pause og frem for alt starter blødt op igen, da du ellers let ricikerer at han går død igen.

 

Sheila meldte sig ud af træning da hun var 3-4 år ca og jeg lyttede ikke i alt for lang tid, så nu har jeg en hund, hvor jeg skal passe meget på hvor mange krav jeg stiller. Især skal jeg passe på at jeg ikke bare prøver at motivere hende, hvis hun ikke virker til at have lyst. For jeg kan godt få hende til det, hvis jeg lokker lidt, men så er det at det går galt pludselig.

Så jeg gjorde og gør det at hun selv vælger hvornår hun vil træne.

 

Feks er hun i snor til hun af sig selv giver kontakt, så kan hun komme løs, for så er der en chance for at hun har lyst til at komme når jeg kalder.

Hun får lov at snuse rigtig meget rundt som hun selv vil på ture og jeg gør minimalt for at aktivere ekstra, kun hvis hun selv viser initiativ.

 

Hjemme vil hun gerne aktiveres med konger, ben ovs og knap så tit træning. Vi tager det når hun selv siger hun vil.

 

Måske du kan bruge noget af dette til Dumle også?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu jeg tænker over det :hmm: Det kunne det da egentligt godt være... altså løbetid, han har heller ikke så meget appetit for tiden.

 

Ok, hvis det "bare" er det, så burde du næsten kunne se mere snusen, hængen ved gadehjørner ovs end normalt. Men der ER mange tæver i løb lige nu... Du kunne jo prøve at lufte ham, hvor der sjældent kommer andre og se om det hjælper?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, hvis det "bare" er det, så burde du næsten kunne se mere snusen, hængen ved gadehjørner ovs end normalt. Men der ER mange tæver i løb lige nu... Du kunne jo prøve at lufte ham, hvor der sjældent kommer andre og se om det hjælper?

 

Det lyder som en idé :5up: Utroligt jeg ikke har tænkt over det, han pev også utrolig meget da Kali havde hundeveninden på besøg inde ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lækre tæver er også mit bedste bud! Vær lidt overbærende med ham, og skær ned på træningen. Det skulle nødigt blive sådan at han bliver trænings-mæt oveni :-)

Jeg har haft en trænings-mæt hund, det var ikke spor sjovt! Hvis det ér det der er galt, så giv ham en goood pause. Jeg ved ikke rigtigt hvor længe. Asta, som er MEGET træningsglad men også vældigt ung dengang hun kørte død i det, kunne nøjes med en 14 dages tid mener jeg.

Til mit forsvar så VIDSTE jeg godt at jeg havde overtrænet på det groveste, men da vi stod og skulle til eksamen og var meget bagefter kva hendes unge alder var jeg nødt til at køre på. I dag kan jeg godt se at det ikke var smart og at jeg burde have brugt Stella i stedet, men sådan kan man jo være så bagklog :blink:

Jeg tror nogle gange man skal passe på ikke at blive bange for at lade hunden bare tøffe rundt. De skal jo ikke nødvendigvis være PÅ hele tiden, og kan sagtens nyde ”bare” at tøffe rundt og kigge/deltage i familiens aktiviteter, uden at man nødvendigvis beskæftiger sig med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lidt travlt, så jeg har ikke læst de andres ideer, men jeg synes det lyder som om Dumle er træt af træning.

 

Jodie har det også sådan i perioder - især med velkendte øvelser. Derfor har vi lige holdt sommerferie - Ikke en eneste øvelse hele ferien (4 uger). Nu er Jodie begyndt at savne det og begynder selv at opfordre til træning= missionen lykkedes!

 

Alternativt skal du virkelig formå at gøre tingene interessante. Helt vildt interessante - og så skal du nok selv være lidt hyper-damp agtig.

 

Mit bedste forslag er altå at nedlægge al træning. Eneste ting I skal gøre er at gå ture og hygge i stille og roligt tempo. Kast lidt bold hist og pist eller svøm lidt, men engager dig ikke helt vildt i legen (det skal gemmes til træning)

 

En helt anden ting. Hvordan gør du egentlig træningen sjov og spændende for Dumle? Det er om ikke andet så et spørgsmål du bør stille dig selv. Jeg ser ofte folk på træningsbanen hvis kropssprog er ganske dæmpet i forhold til hundens. med tiden bliver hunden også dæmpet og holder op med at synes det er sjovt. Der er jo ikke noget leg i det. Tror især vi skal passe på dette med vores unghunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lækre tæver er også mit bedste bud! Vær lidt overbærende med ham, og skær ned på træningen. Det skulle nødigt blive sådan at han bliver trænings-mæt oveni :-)

 

Jeg har haft en trænings-mæt hund, det var ikke spor sjovt! Hvis det ér det der er galt, så giv ham en goood pause. Jeg ved ikke rigtigt hvor længe. Asta, som er MEGET træningsglad men også vældigt ung dengang hun kørte død i det, kunne nøjes med en 14 dages tid mener jeg.

Til mit forsvar så VIDSTE jeg godt at jeg havde overtrænet på det groveste, men da vi stod og skulle til eksamen og var meget bagefter kva hendes unge alder var jeg nødt til at køre på. I dag kan jeg godt se at det ikke var smart og at jeg burde have brugt Stella i stedet, men sådan kan man jo være så bagklog :blink:

 

Jeg tror nogle gange man skal passe på ikke at blive bange for at lade hunden bare tøffe rundt. De skal jo ikke nødvendigvis være PÅ hele tiden, og kan sagtens nyde ”bare” at tøffe rundt og kigge/deltage i familiens aktiviteter, uden at man nødvendigvis beskæftiger sig med dem.

 

Okay. Ja Dumle ser heller ikke ud til at det generer ham at tage den helt med ro nu, det er vist mere mig der syntes det er lidt underligt/kedeligt :lol:

 

Nu har jeg lidt travlt, så jeg har ikke læst de andres ideer, men jeg synes det lyder som om Dumle er træt af træning.

 

Jodie har det også sådan i perioder - især med velkendte øvelser. Derfor har vi lige holdt sommerferie - Ikke en eneste øvelse hele ferien (4 uger). Nu er Jodie begyndt at savne det og begynder selv at opfordre til træning= missionen lykkedes!

 

Alternativt skal du virkelig formå at gøre tingene interessante. Helt vildt interessante - og så skal du nok selv være lidt hyper-damp agtig.

 

Mit bedste forslag er altå at nedlægge al træning. Eneste ting I skal gøre er at gå ture og hygge i stille og roligt tempo. Kast lidt bold hist og pist eller svøm lidt, men engager dig ikke helt vildt i legen (det skal gemmes til træning)

 

En helt anden ting. Hvordan gør du egentlig træningen sjov og spændende for Dumle? Det er om ikke andet så et spørgsmål du bør stille dig selv. Jeg ser ofte folk på træningsbanen hvis kropssprog er ganske dæmpet i forhold til hundens. med tiden bliver hunden også dæmpet og holder op med at synes det er sjovt. Der er jo ikke noget leg i det. Tror især vi skal passe på dette med vores unghunde.

 

For at gøre træningen spændende for Dumle skal jeg forholde mig helt i ro. Jeg ved godt at det lyder helt hen i vejret for de fleste, men det er nu engang sådan Dumle skal trænes. Hvis jeg styrter rundt og gør mig interresant stresser Dumle utroligt meget op og vi mister fuldstændig kontakten. Det tog mig 2år hvor jeg om og om igen prøvede forskellige træners råd om at gøre det interresant for ham inden jeg mødte en træner der selv var ude med sin FT, jeg spurgte ham hvordan han gjorde da det så helt fantastisk ud og han tog Dumle og gjorde nøjagtig det samme med ham.

Tricket er at jeg forholder mig i ro så gør hunden det også. Dumle har aldrig rigtig nydt træningen før vi begyndte på dette, der begyndte der endelig at komme ro over ham og endda nok til at han tog kontakt til mig og var villig til at træne. Selvfølgelig stadig med korte intervaller og lidt søg og trick som "mellemstop" for at bevare hans interesse og som belønning for arbejdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

SÅ tror jeg det begynder at hjælpe på det :mrgreen: Vi har lige været ude på en lille gåtur og her begyndte Dumle selv at gå plads. Det plejer at være tegn til mig om at han gerne snart vil lave noget med mig igen :klap:

 

Nu jeg tænker over det har vi da også holdt en utrolig lang pause fra træning. Først da Dumle blev syg, så da han kom sig og så da jeg blev syg. Det har nok været tævehunde, men må være opmærksom på om han bliver træningstræt i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til træning med Dumle igen for første gang i... :hmm: 2 måneder ca.

Jeg havde absolut ingen forventninger til det og tænkte at nu var det sidste gang vi prøvede. Hvis ikke der sker noget i dag må han blive Bjørns hund og så må jeg træne tricks med ham og ellers overlade alt eventuelt træning til Bjørn.

Da vi kom derop mødte vi vores hvalpetræner der lige nåede at spørge hvordan det går med Dumle inden han selv skulle op og træne med sin hund.

"Ad h til løs svaret"... Dumle må have hørt det... Træningen gik over alt forventning, ja bedre end den nogensinde før har gjort :shock: Han gik plads, han lå dæk, sad sit og han stod endda på afstand, han gik over bummen, gennem tunnelen, han kunne lave trick og vi fandt endda ud af at det faktisk var ret sjov at nøjes med at gå et skridt frem og så skulle Dumle sidde plads igen, så igen. Det gjorde ham helt fokuseret på mig og han syntes vist det blev en leg at holde øje med hvornår han skulle sætte sig :lol:

Da jeg gav ham fri til at snuse kiggede han bare op på mig med et forventningsfuldt alsigtsudtryk :shock: :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til træning med Dumle igen for første gang i... :hmm: 2 måneder ca.

Jeg havde absolut ingen forventninger til det og tænkte at nu var det sidste gang vi prøvede. Hvis ikke der sker noget i dag må han blive Bjørns hund og så må jeg træne tricks med ham og ellers overlade alt eventuelt træning til Bjørn.

Da vi kom derop mødte vi vores hvalpetræner der lige nåede at spørge hvordan det går med Dumle inden han selv skulle op og træne med sin hund.

"Ad h til løs svaret"... Dumle må have hørt det... Træningen gik over alt forventning, ja bedre end den nogensinde før har gjort :shock: Han gik plads, han lå dæk, sad sit og han stod endda på afstand, han gik over bummen, gennem tunnelen, han kunne lave trick og vi fandt endda ud af at det faktisk var ret sjov at nøjes med at gå et skridt frem og så skulle Dumle sidde plads igen, så igen. Det gjorde ham helt fokuseret på mig og han syntes vist det blev en leg at holde øje med hvornår han skulle sætte sig :lol:

Da jeg gav ham fri til at snuse kiggede han bare op på mig med et forventningsfuldt alsigtsudtryk :shock: :klap:

 

Det lyder da dejligt :-D Tillykke med 'sjeren' :5up: Og :klap:til Dumle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til træning med Dumle igen for første gang i... :hmm: 2 måneder ca.

Jeg havde absolut ingen forventninger til det og tænkte at nu var det sidste gang vi prøvede. Hvis ikke der sker noget i dag må han blive Bjørns hund og så må jeg træne tricks med ham og ellers overlade alt eventuelt træning til Bjørn.

Da vi kom derop mødte vi vores hvalpetræner der lige nåede at spørge hvordan det går med Dumle inden han selv skulle op og træne med sin hund.

"Ad h til løs svaret"... Dumle må have hørt det... Træningen gik over alt forventning, ja bedre end den nogensinde før har gjort :shock: Han gik plads, han lå dæk, sad sit og han stod endda på afstand, han gik over bummen, gennem tunnelen, han kunne lave trick og vi fandt endda ud af at det faktisk var ret sjov at nøjes med at gå et skridt frem og så skulle Dumle sidde plads igen, så igen. Det gjorde ham helt fokuseret på mig og han syntes vist det blev en leg at holde øje med hvornår han skulle sætte sig :lol:

Da jeg gav ham fri til at snuse kiggede han bare op på mig med et forventningsfuldt alsigtsudtryk :shock: :klap:

 

Yay Dumle! :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Wauw! Jeg har fået en hund der gider lydighed :shock: Vi har været til træning igen i dag. Dumle lå dæk i 20sek på 15meters afstand med en masse agillity hunde rendende få meter fra ham :shock: Han var bare så obs på mig og obs på at lave noget selv i pauserne.

Jeg har nu investeret i en sporline så vi kan træne at rundering ikke betyder "løb ad h til" og så vi kan få øvet lidt spor.

Han gider virkelig mere end nogensinde før, han nyder lydighed :shock::shock::shock: wauw :klap: Jeg nyder at lave noget med min hund :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...