Hop til indhold

Flatcoated retriever/agility


Gæst kittymax
 Share

Recommended Posts

Gæst kittymax

Jeg står og overvejer og købe denne race. Jeg skal bruge hunden til agility og lydighed på konkurrencebrug. Jeg har i forvejen en border collie, som går på konkurrenceplan, men vil gerne have en hund mere. Spørgsmålet er så om det skal være en flat, eller måske en anden hund som har evner for og nå langt ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har selv haft flatter og skal helt sikkert have en igen. De er meget glade for at arbejde og er ret alsidige. Dog skal man lige huske på at man ikke kan arbejde med flatten som man kan med borderen. De opfatter hurtigt men gider ikke gentagelser og vil begynde at fjolle rundt hvis de begynder at kede sig. I forhold til golden og lab kan en flatter godt virke lidt egenrådig i nogle tilfælde og så skal man også lige huske at det er en apporterende hund som elsker at bære og at en retriever først er lykkelig når den får lov til det.

 

Det er så mine erfaringer, håber du kan bruge det til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Du skal bare være opmærksom på at du ikke når lige så langt rent konkurrencemæssigt med en flatter som med en border. Så det kommer vel lidt an på hvor ambitiøs du er!

Det er en kendsgerning at bordere er uovertrufne især til agility, men også lydighed. En flatter bliver aldrig ligeså hurtig som en border til agility, en flatter egner sig egentlig nok bedre til brugshundetræning, men det er bestemt en dejlig hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal bare være opmærksom på at du ikke når lige så langt rent konkurrencemæssigt med en flatter som med en border. Så det kommer vel lidt an på hvor ambitiøs du er!

Det er en kendsgerning at bordere er uovertrufne især til agility, men også lydighed. En flatter bliver aldrig ligeså hurtig som en border til agility, en flatter egner sig egentlig nok bedre til brugshundetræning, men det er bestemt en dejlig hund.

 

Måske er det bare folks forventninger (man hører jo at borderen er den bedste til stort set alle former for konkurrencer) der gør sig gældende når de skal vælge race til hundesport og at der derfor er en overrespræsentation af bordere i toppen af bl.a. lydighed og agility.

 

Hvad mener du med brugshundetræning?. Er det markprøvetræning, så er jeg helt enig ligesom jeg synes at borderen egner sig bedre til hyrdning end til lydighed. Det kræver nemlig ofte at hunden skal arbejde meget tæt på sin ejer. Noget der ikke falder en border særlig naturligt, idet den som regel arbejder langt væk fra hyrden.

 

Du har ret i at en flatter ikke bliver så hurtig på en agilitybane som en border, for de er jo lidt større, (selvom de er hurtige nok til at fange en hare i flugt) men fart er jo ikke alt i den sport!. Det drejer sig meget om, om man kan motivere en hund alt efter hvilken type den er. For nogle år siden var der en irsk setter (som jo ikke er det man forbinder med en lydighedschampion) der klarede sig rigtig godt i den disciplin. Jeg har ovenikøbet set en afghaner der kunne begå sig i en lydighedskonkurrence på højt plan (i USA).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst topsytop

Med brugshundetræning mener jeg f.eks spor, eftersøgning, feltsøg og lign. hvor mange jagthunde er ret gode, også fordi de så gerne vil apportere og bære ting i munden. Men at der er flest bordere i toppen i agility har simpelthen noget at gøre med at de er bedst egnede bl.a. fordi de er meget smidige (pga. deres bygning) og derfor kan løbe f.eks. en slalom hurtigere end racer der er anderledes bygget. Og jo, det er i sidste ende farten det drejer sig om i denne sport (tro mig jeg har løbet en del konkurrencer med en anden race end border)

Der er heldigvis ingen regel uden undtagelser, men de andre racer som når til tops i agility er netop det: undtagelser! Så er man ambitiøs, så skal man vælge en border. Der kan så være andre grunde til at vælge noget andet, men hvis man vil til tops i agility, så bliver man højst sandsynligt skuffet hvis man køber en flatter, sådan er det bare. Til gengæld er der andre dicipliner en flatter er meget bedre til, f.eks. jagttræning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg er den lykkelige af en dejlig flatter tæve. Hun vil efter min vurdering ikke klare sig specielt godt til agility.

Hun er ikke særlig god til at springe/hoppe og balancere - altså ikke særlig smidig og adræt. Men jeg tror egentlig hun ville synes det er sjovt.

 

Hun er rigtig god til aportering og elsker at søge.

En flatter er nok lidt svære at træne end de andre Retrievere.

Den er sent moden og forbliver, livet igennem et stort "legebarn" med et højt aktivitetsniveu.

Mange vi møder på vores vej tror hun er en unghund fordi hun er så legesyg men hun bliver altså 6 til maj.

 

En flatter fungere helt klart bedst med at blive brugt og er ikke helt så nem at gå til som f.eks. en golden eller en Labrador. Den kræver mere motivation og nok også en fastere hånd.

 

Det er en super skøn hund som i mine øjne er gudesmuk!

 

Hilsen Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Advantage
Hej

 

Jeg er den lykkelige af en dejlig flatter tæve. Hun vil efter min vurdering ikke klare sig specielt godt til agility.

Hun er ikke særlig god til at springe/hoppe og balancere - altså ikke særlig smidig og adræt. Men jeg tror egentlig hun ville synes det er sjovt.

 

Hun er rigtig god til aportering og elsker at søge.

En flatter er nok lidt svære at træne end de andre Retrievere.

Den er sent moden og forbliver, livet igennem et stort "legebarn" med et højt aktivitetsniveu.

Mange vi møder på vores vej tror hun er en unghund fordi hun er så legesyg men hun bliver altså 6 til maj.

 

En flatter fungere helt klart bedst med at blive brugt og er ikke helt så nem at gå til som f.eks. en golden eller en Labrador. Den kræver mere motivation og nok også en fastere hånd.

 

Det er en super skøn hund som i mine øjne er gudesmuk!

 

Hilsen Gitte

 

Jeg er slet ikke enig i det sidste du skriver. Jeg har 2 flatter og en labrador (Formel 1'er) og de minder utrolig meget om hinandne. Flatterne er utrolig bløde og meget nemme at arbejde med. Vores F1 labrador er meget mere blød end en normal labradog (har en hundepension og har utrolig mange labrador i pension) og han skal som flatterne bestemt ikke have en fast hånd :shock: Jeg vil nærmer sige at det er lige omvendt. i mine øjne er flatteren den blødeste af alle retrieverne og den nemmeste at træne (sammen med F1 labradoren) :wink: men det er jo en smagssag.

 

Men vil give jer ret i at de nok ikke gør sig så godt på en agilitybane som feks. collieen. de er tit lidt mere "kluntet" i deres bevægelser, det er mine 2 i hvert fald :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg er den lykkelige af en dejlig flatter tæve. Hun vil efter min vurdering ikke klare sig specielt godt til agility.

Hun er ikke særlig god til at springe/hoppe og balancere - altså ikke særlig smidig og adræt. Men jeg tror egentlig hun ville synes det er sjovt.

 

Hun er rigtig god til aportering og elsker at søge.

En flatter er nok lidt svære at træne end de andre Retrievere.

Den er sent moden og forbliver, livet igennem et stort "legebarn" med et højt aktivitetsniveu.

Mange vi møder på vores vej tror hun er en unghund fordi hun er så legesyg men hun bliver altså 6 til maj.

 

En flatter fungere helt klart bedst med at blive brugt og er ikke helt så nem at gå til som f.eks. en golden eller en Labrador. Den kræver mere motivation og nok også en fastere hånd.

 

Det er en super skøn hund som i mine øjne er gudesmuk!

 

Hilsen Gitte

 

Jeg er slet ikke enig i det sidste du skriver. Jeg har 2 flatter og en labrador (Formel 1'er) og de minder utrolig meget om hinandne. Flatterne er utrolig bløde og meget nemme at arbejde med. Vores F1 labrador er meget mere blød end en normal labradog (har en hundepension og har utrolig mange labrador i pension) og han skal som flatterne bestemt ikke have en fast hånd :shock: Jeg vil nærmer sige at det er lige omvendt. i mine øjne er flatteren den blødeste af alle retrieverne og den nemmeste at træne (sammen med F1 labradoren) :wink: men det er jo en smagssag.

 

Men vil give jer ret i at de nok ikke gør sig så godt på en agilitybane som feks. collieen. de er tit lidt mere "kluntet" i deres bevægelser, det er mine 2 i hvert fald :lol:

 

Flatten står ikke som den blødeste retriever i mine øjne. Det er golden retrieveren og lab tæver. Ifølge min opfattelse behøver ingen racer en fast hånd men det er nok afhængig af hvad man mener med fast. En fast hånd tolker jeg som, at man er brutal overfor hunden og det har ingen hunde godt af.

 

At være konsekvent er noget andet. Da bliver man forudsigelig og stiller de samme krav til hunden hver gang. Det tror jeg alle hunde ville være glade for, hvis deres ejere gjorde noget ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener bestemt ikke at man skal være brutal over for nogen hunde!

Det jeg beskriver er det der er gældende for min hund, jeg har ikke før haft flatter men en Labrador, derfor mit sammenlignings grundlag.

 

Når man beskriver en race udfra den man selv har bliver det selvfølgelig noget unuanceret, det man kalder anekdote bevis. Det behøves jo ikke nødvendigvis at være beskrivende for race som helhed da der kan være store individuelle forskelle.

 

Det jeg skriver er gældende for min, som iøvrigt er en racetypisk Flatcoat med DKK stambog. Derfor kan den jo godt være forskellig fra jeres racetypiske hunde.

 

Med fast hånd mener jeg bl.a. konsekvens hun kan f.eks ikke administrere kun at måtte være i sofaen engang imellem. Desuden er hun yderst intelligent så hun ligger i møblerne når vi ikke er hjemme, selv om hun ikke må, så snart hun høre nøglen i døren er hun nede og står og strækker sig når vi kommer ind i stuen. Og vi kan jo ikke opdrage på hende når vi ikke kan tage på "fesk gerning" :lol:

 

Hilsen Gitte der IKKE går ind for fysisk eller psykisk vold som opdragelses metode!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg mener bestemt ikke at man skal være brutal over for nogen hunde!

Det jeg beskriver er det der er gældende for min hund, jeg har ikke før haft flatter men en Labrador, derfor mit sammenlignings grundlag.

 

Når man beskriver en race udfra den man selv har bliver det selvfølgelig noget unuanceret, det man kalder anekdote bevis. Det behøves jo ikke nødvendigvis at være beskrivende for race som helhed da der kan være store individuelle forskelle.

 

Det jeg skriver er gældende for min, som iøvrigt er en racetypisk Flatcoat med DKK stambog. Derfor kan den jo godt være forskellig fra jeres racetypiske hunde.

 

Med fast hånd mener jeg bl.a. konsekvens hun kan f.eks ikke administrere kun at måtte være i sofaen engang imellem. Desuden er hun yderst intelligent så hun ligger i møblerne når vi ikke er hjemme, selv om hun ikke må, så snart hun høre nøglen i døren er hun nede og står og strækker sig når vi kommer ind i stuen. Og vi kan jo ikke opdrage på hende når vi ikke kan tage på "fesk gerning" :lol:

 

Hilsen Gitte der IKKE går ind for fysisk eller psykisk vold som opdragelses metode!

 

Her er vi så faktiks ret enige. vores 2 flatter prøver også gang på gang at komme i sofaen, men det er nu helt vores egen skyld. for vi lader dem tit komme op. men vores lab har aldrig slev prøvet at komme op, han venter altid på et "værsgod så kom" han har heller aldrig gået derop selv, men det kan de 2 flatter god finde på :D

Jeg vil dog ikke bruge ordet "fast hånd" for det forbinder jeg nok med noget negativt, da det lyder som om de skal have en hård opdragelse og det mener jeg bestemt ikke er nødvendigt.

 

Jeg vil i stedet bruge ordet konsekvent og det syntes jeg gælder for alle retriever racerne. Bløde metoder med koncekvens :wink:

Så jeg har bare misforstået dig med hensyn til hvad du mener med en "fast hånd"

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 11 months later...
Jeg står og overvejer og købe denne race. Jeg skal bruge hunden til agility og lydighed på konkurrencebrug. Jeg har i forvejen en border collie, som går på konkurrenceplan, men vil gerne have en hund mere. Spørgsmålet er så om det skal være en flat, eller måske en anden hund som har evner for og nå langt ??

 

Hej,

 

jeg kan intet galt se i at, du ikke skulle kunne komme langt med en flat inden for agilityverdenen.

Jeg har selv haft flat(og en ny er på vej;-)) og mine forældre har tre.

 

Fra min synsvinkel handler det om undersøge markedet inden man køber hvalp og vide, hvilke linjer og egenskaber man gerne vil have.

Selvfølgelig er flatten en størrere hund, samtidig kan jeg nikke genkendende til at alsidig træning er vejen frem ellers ville de kede sig, men hvis træningen tilrettelægge i positivt og innovativ øjemed, kan man komme langt, men det er vel generelt i hundetræning, kedelig træning, med intet nyt, dræber gnisten i enhver hund.

 

Jeg har selv overvejet at opstarte agility med mine forældre's en tæve, hun ELSKER at løbe og det går stærk, samtidig med er hun en lille, kontaktsøgende, adræt sag, som med rette motivation - tror jeg - kan komme langt.

 

håber du kan bruge det til noget :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er en flatter jo noget tungere end en border.. Jeg villle vælge en border eller noget i den dur, hvis jeg ville højt i agility..

 

En flatter er en dejlig hund, men ville bestemt ikke sige, at det er den blødeste/nemmeste af retrieverne.. Der vil jeg også mene at labben og golden kommer først..

 

Og jeg har hørt fra mange flatter-ejere, at flatten aldrig bliver voksen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Flatter er en fantastisk hund, som jeg virkelig beundrer. Men tror som visse andre, at den er for stor til agility. Ikke at den ikke villle elske det.

 

Måske jeg har skøjtet henover det, men læste ikke umiddelbart, at det skulle være en hund, der skulle kunne gå ind og tage over for en border? Det er naturligvis klart, at det ikke er uden grund, at de hunde ligger i toppen af konkurrencerne, så hvis det er den type konkurrence man vil dyrke, ligger den race lige for.

 

Dog vil jeg her slå et slag for (suuurpriiiise) spaniels, der er af lidt mindre størrelse, lette og kvikke på fødderne og samarbejdsvillige. Der er flere af dem, der klarer sig godt både inden for LP og agility. Og her kan der vælges frit mellem engelsk springer, welsh springer, cocker spaniel og amerikansk cocker spaniel... Alle racer er p.t. flot repræsenteret indenfor begge dele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst tanita

Mine forældres blanding af flat og beagel, men med klart udd. og sind som flat. gik jeg til ag med og gik lidt til kon. Vi vandt klub mesterskabet, men så heller ikke mere... om det var min manglende evner og lyst skal jeg ikke kunne sige, men hun var hurtig og smedig og ELSKEDE det.

 

Dejlig race og tror da helt sikkert med den rigtige hund kan man komme langt, hvis man vil arbejde for det for det, det kommer ikke lige så let som med collien...

 

Bare min mening:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...