Hop til indhold

hun/han/kastrat?

Gæst Sammar
 Share

Recommended Posts

Tja, står jo stadig og drømmer om at hente en hund engang :)

Har dog ikke beskæftiget mig med spørgsmålet om køn..

Så vil da gerne høre hvad I har valgt? Og hvorfor.. Fordele/ulemper ved han/hun/kastrater? Hvor ofte bløder tæver, og ændre hun adfærd når hun er i løbetid?

Er der bemærkelsesværdig større risiko for aggressiv adfærd for hanhunde i forhold til tæver og er det forskelligt fra race til race?

Hvad er chancen for at den slags problemer, senere i hundens liv, kan løses ved neutralisering? Og hvad folk ellers må havde at tilføje :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en tæve. Og regner med, at også fremtidige hunde skal være tæver. Tæver kommer i løb ca 2 gange om året, nogle ændrer adfærd i løbetiden og igen et par måneder efter - falsk drægtighed - andre er ikke påvirket af det... løbetiden varer ca 3 uger.

Hanhunde kan blive påvirket af løbske tæver hele året rundt.

Jeg ved ikke, om der er bevis for at hanhunde oftere har tendens til eget-kønsaggression end tæver har, men i min erfaring ser det sådan ud.... Er hunden først blevet egetkønsaggressiv er det ikke sikkert en kastration vil afhjælpe problemet.

Tæver er ofte lidt "skarpere" i temperament overfor andre hunde, end hanhunde generelt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en tæve. Og regner med, at også fremtidige hunde skal være tæver. Tæver kommer i løb ca 2 gange om året, nogle ændrer adfærd i løbetiden og igen et par måneder efter - falsk drægtighed - andre er ikke påvirket af det... løbetiden varer ca 3 uger.

Hanhunde kan blive påvirket af løbske tæver hele året rundt.

Jeg ved ikke, om der er bevis for at hanhunde oftere har tendens til eget-kønsaggression end tæver har, men i min erfaring ser det sådan ud.... Er hunden først blevet egetkønsaggressiv er det ikke sikkert en kastration vil afhjælpe problemet.

Tæver er ofte lidt "skarpere" i temperament overfor andre hunde, end hanhunde generelt...

Når tæven er i løbetid, hvor meget bløder hun så? Det er fordi jeg engang kendte en som havde en hun hund, og hun havde blodpletter på gulvet når den var i løbe tid. Måske bare fordi hun ikke vaskede guld, skal jeg ikke kunne sige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Når tæven er i løbetid, hvor meget bløder hun så? Det er fordi jeg engang kendte en som havde en hun hund, og hun havde blodpletter på gulvet når den var i løbe tid. Måske bare fordi hun ikke vaskede guld, skal jeg ikke kunne sige..

Det afhænger af hunden - en grand danois bløder uden tvivl en del mere end en chihuahua - og hvor god den er til at holde sig ren. Karla holdt sig virkelig pænt ren, men der var stadig blod på hendes sovesteder og når hun blev virkelig glad, som fx når der kom gæster, så fik hun også plettet på gulvet...

Men ønsker man ikke løbetiden - og har man ingen planer om avl - kan man jo lade tæven sterilisere...

Link til indlæg
Del på andre sites

En Grand Danois bløder rigtigt meget, skal jeg hilse og sige :lol:

Nu er vi så ude over det problem, fordi Vinnie lige er blevet steriliseret.

Generelt foretrækker jeg hanhunde. Jeg oplever dem som mere knyttede til deres ejer - nogle vil måske kalde det "uselvstændig" - medens tæverne er mere selvstændige.

Tæver har også deres humørsvingninger, nogle værre end andre, med mindre de er steriliserede. Hannerne er meget stabile i temperament, når de først har dannet deres personlighed, som regel i 2-års alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt fortrækker jeg hanhunde, jeg syntes at de generelt er nemmest at have med at gøre, er mere stabile i deres temperament og det de kan den ene dag kan de også den næste, faktisk meget som Umulia siger :blink:

Tæverne derimod, syntes jeg kan være lidt ustabile, det har i hvert fald været min erfaring, at selv om de kan noget den ene dag er det squ ikke sikkert at de kan eller vil den næsten -og så har jeg endda, indtil videre, været forskånet for tæver der har lidt specielt meget af humørsvingninger ;-)

Flica blev steriliseret da hun var 4 år, og er forblevet fuldstændig den samme, rent mentalt -og hun er stadigvæk sådan at selvom hun kan noget den ene dag er det ikke sikkert at hun kan eller vil det samme den næste dag... :roll:

Hun var ikke særligt påvirket af sine løbetider inden hun blev steriliseret, faktisk tog hun sin LP1 title mens hun var højløbsk :-D Hun blødte -eller i hvert fald svinede minimalt når hun var i løbetid, i løbet af de 4 løbetider hun nåede at have her hos mig inden hun blev steriliseret, så jeg max. 3 dråber bold på gulvet :5up:

Gaia som jeg havde fra hun var hvalp og til hun blev 2 år, virkede generelt rimeligt stabilt i sit temperament, uden de store humørsvingninger, men da hende og jeg ikke rigtig kunne finde melodien rent arbejdsmæssigt, kemien passede bare ikke sammen, så trænede jeg ikke ret meget med hende og kan derfor ikke sige om hun også var/er stabil rent trænings og arbejdsmæssigt.

Hun var igennem sine to første løbetider her hos mig og blødte hvad jeg vil tro er en nogenlunde normal mængde, hun efterlod lidt blod på sine sovesteder, men rendte ikke og bøldte ud over hele gulvet :-)

Kastrater har jeg ikke rigtig nogen erfaring med, jeg havde Chivas' kuldbror i pleje i et par uger da de var ca. 8 mdr. gamle og han var blevet kasteret i 6-7 mdr. alderen, men da han stadig faktisk bare var en stor hvalp, var rimeligt ny kasteret og kun var hos os i et par uger, nåede eg ikke rigtig at opleve den store forskel mellem ham og intakte hanner.

Hvad angår eget kønsaggrasioner, er det muligt at det er lidt mere udbredt blandt hanner end blandt tæver, forskellen er bare at det ofte er noget mere alvorligt NÅR tæver har eget kønsaggrasioner ;-)

Som sagt er jeg personligt helt klart mest til (intakte) hanner og var det ikke fordi jeg gerne vil avle, så tror jeg ikke at jeg havde andet end hanner -lige bortset selvfølgelig fra Flica som kom her til ved en tilfældighed -og forøvrigt også er en medvirkende årsag til at jeg fortrækker hanner, for selvom Flica ikke har lidt af humørsvninger i dagligdagen, så har hun altid været alt for ustabil og uberegnlig trænings og arbejdsmæssigt, i forhold til mine hanhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

En Grand Danois bløder rigtigt meget, skal jeg hilse og sige :lol:

Nu er vi så ude over det problem, fordi Vinnie lige er blevet steriliseret.

Generelt foretrækker jeg hanhunde. Jeg oplever dem som mere knyttede til deres ejer - nogle vil måske kalde det "uselvstændig" - medens tæverne er mere selvstændige.

Tæver har også deres humørsvingninger, nogle værre end andre, med mindre de er steriliserede. Hannerne er meget stabile i temperament, når de først har dannet deres personlighed, som regel i 2-års alderen.

Ha, du rammer meget godt min holdning med det indlæg! Sådan har jeg det i øvrigt også med heste og katte, mon ikke det bare går igen ved stort set alle dyr, at damerne godt kan være nogen bitches (og ordet passer endda fint ind i sammenhængen) :mrgreen:

Af samme grund har jeg fra starten hældt mere mod en han end en hun, men måske det ender med en kastrat, så er man også på den sikre side mht. hvalpe og periodevis psykopati:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites