Hop til indhold

Spørgsmål til DCH-folket


Umulia
 Share

Recommended Posts

Leroy og jeg er jo lige begyndt i DCH, efter at jeg har trænet DKK lydighedsprogrammet de sidste mange år.

 

Nu får jeg så at vide, at hos DCH må man ikke kommunikere med hunden på nogen måde (udover en enkelt kommando), heller ikke bruge håndtegn :hmm:

F.eks i indkald (klasse C) skal hunden bare vide at den skal komme og sætte sig foran føreren, før den går på plads. Hvordan indlærer I det? :confused:

 

Jeg synes det er en anelse gammeldags :( Er der ingen udsigt til en opdatering af reglerne snart? Det er jo ikke en tidssvarende måde at træne på.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg forstår simpelthen ikke spørgsmålet:-D

Du lærer jo bare hunden at "Fido her" betyder at Fido skal komme ind og sætte sig foran dig, næste kommando er så Fido plads:-D

Hvad vil du ellers?

Så første ting din hund skal lære er her kommando, det gøres let ved med hunden i line at løbe 3-4 skridt baglæns med kommandoen her, når du stopper løfter du hånden en anelse, de aller fleste hunde sætter sig så roser du, gentages til det sidder fast, så er det bare at øge afstanden, dvs i starten længere line, senere ved at få en medhjælper til at holde hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

gider du forresten forklare mig hvad der er gammeldags ved det????

 

At man ikke må bruge håndtegn...

Jeg synes jo at al nyere forskning tyder på at hunde ser på vores kropssprog først, og hører efter hvad vi siger sekundært. Så hvorfor ikke komme dem i møde ved at bruge det sprog, de forstår bedst?

 

Når jeg skal lære Fido at "her Fido!" betyder at han skal sætte sig foran mig, er jeg jo også i starten nødt til at lede ham på rette vej med en godbid. Men jeg må altså ikke stritte med en pegefinger samtidig... :hmm:

 

Det kan godt være jeg har trænet for meget rally på det sidste. Der må man jo kommunikere med hunden så meget man vil, og jeg synes at det megert bedre viser samarbejdet mellem fører og hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

At man ikke må bruge håndtegn...

Jeg synes jo at al nyere forskning tyder på at hunde ser på vores kropssprog først, og hører efter hvad vi siger sekundært. Så hvorfor ikke komme dem i møde ved at bruge det sprog, de forstår bedst?

 

Når jeg skal lære Fido at "her Fido!" betyder at han skal sætte sig foran mig, er jeg jo også i starten nødt til at lede ham på rette vej med en godbid. Men jeg må altså ikke stritte med en pegefinger samtidig... :hmm:

 

Det kan godt være jeg har trænet for meget rally på det sidste. Der må man jo kommunikere med hunden så meget man vil, og jeg synes at det megert bedre viser samarbejdet mellem fører og hund.

 

Hvorfor træner du så ikke bare rally?

 

I DKK's lydighedsprogram må man jo heller ikke bruge håndtegn til alle øvelser - ved opstandsninger skal hunden f.eks. sætte sig af sig selv. Det er jo netop det, vi har gjort op med i rally....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor træner du så ikke bare rally?

 

1: Fordi jeg synes lydigheden skal være på plads først :-)

2: Fordi den klub, jeg træner i nu, ikke tilbyder andet end lydighed. Jeg kunne selvfølgelig godt træne rally i en anden klub, og det kommer jeg måske også til senere.

 

I DKK's lydighedsprogram må man jo heller ikke bruge håndtegn til alle øvelser - ved opstandsninger skal hunden f.eks. sætte sig af sig selv. Det er jo netop det, vi har gjort op med i rally....

 

Det er rigtigt. Lydighedsprogrammerne tager stadig udgangspunkt i militærtræning. Jeg oplever så DCHs som lidt mere "militaristisk" end det jeg har trænet før. Men måske var de bare for flinke i min gamle klub ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

1: Fordi jeg synes lydigheden skal være på plads først :-)

2: Fordi den klub, jeg træner i nu, ikke tilbyder andet end lydighed. Jeg kunne selvfølgelig godt træne rally i en anden klub, og det kommer jeg måske også til senere.

 

 

 

Det er rigtigt. Lydighedsprogrammerne tager stadig udgangspunkt i militærtræning. Jeg oplever så DCHs som lidt mere "militaristisk" end det jeg har trænet før. Men måske var de bare for flinke i min gamle klub ;-)

 

Jeg har aldrig trænet i DcH, så det vil jeg helst ikke udtale mig om :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner i DCH (er nu "nået til" familie/hyggehold) og vi indlærer med håndtegn.

 

Der er ingen, der har sagt, at det må vi ikke bruge. Hvis jeg når så langt at skulle ud og konkurrere og ved, at en øvelse kun kan blive udført nogenlunde korrekt, hvis jeg sætter et lille håndtegn på, kommer der altså håndtegn på. Hellere det end en halvkomplet øvelse uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Under træning må du gøre hvad som helst næsten for at lære hunden øvelserne.

Når hunden så kan øvelserne med hjælp, tager du efterhånden mere og mere hjælp fra, så hunden til sidst kan udføre øvelsen med kommando og/eller tegn. Det er først i A-klassen, du skal vælge, hvad du vil bruge.

 

Hvordan de forskellige øvelser skal udføres under konkurrence, og hvilke tegn/kommandoer, man må bruge, kan du læse i konkurrenceprogrammet.

 

Men det er bedre at bruge tegn og ekstrakommandoer, så hunden udfører øvelsen, end at den ikke gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Under træning må du gøre hvad som helst næsten for at lære hunden øvelserne.

 

Jeg er så bare blevet irettesat for at bruge håndtegn under indlæringen - vi har kun været der to gange :lol:

 

Men den pågældende klub har også ry for at være ekstremt hardcore konkurrencefikseret. Det er derfor jeg ikke har trænet der før.

Men bortset fra det er det flinke folk :5up:

 

Men det er bedre at bruge tegn og ekstrakommandoer, så hunden udfører øvelsen, end at den ikke gør det.

 

Helt enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så bare blevet irettesat for at bruge håndtegn under indlæringen - vi har kun været der to gange :lol:

 

Hvor har du brugt tegn og hvilke?

 

Jeg bruger selv masser af tegn under indlæring, så tager jeg dem fra efterhånden. Hvis øvelsen så bliver dårligere, sætter jeg tegn på igen.

 

I nogle øvelser må man gerne bruge tegn f.eks sit, dæk og stå. Det er først i A-klassen, der er enten eller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så bare blevet irettesat for at bruge håndtegn under indlæringen - vi har kun været der to gange :lol:

 

Bare rolig, i DcH går der kun kort tid inden der kommer en anden træner og siger at du skal gøre det på en helt anden måde. :blink:

 

Men den pågældende klub har også ry for at være ekstremt hardcore konkurrencefikseret. Det er derfor jeg ikke har trænet der før.

 

Ja, det svarer også til min kortvarge DcH oplevelse. De er totalt ligeglade med hvad forventninger du har, det er deres behov for konkurrencedeltagere der tæller.

 

Men bortset fra det er det flinke folk :5up:

Jo, bortset fra det er de da flinke!

 

Hilsen Kim

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Reglerne og øvelserne bliver revideret hvert 5. år.

 

Jeg er fuldstændig enig med dig i at det er gammeldags at skulle stå stiv og ikke måtte kommunikere med sin hund under udførelsen af en opgave.

 

Mit gæt er at det er for dommernes skyld, men stift er det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg måtte lige tage kontakt til en veninde der træner lydighed i DcH på konkurrenceplan.

Hun grinede lidt da hun læse hvad du havde skrevet og sagde at dine instruktører burde lære at man skal kravle før man kan gå. :lol:

 

Men her er hendes bud på hvordan du lære din hund at komme ind i en "her"

Du starter helt afslappet med at føre en pølse bid ind i din egen mund, mens hunden ser det. I samme øjeblik at hunden kikker dig ind i øjnene spytter du den ud til hunden. Når hunden har luret dette, begynder du at sætte kommando på, tag pølsebidden i munden og sig her lige før du spytter den ud.

Så går du videre og dækker hunden af og går 5 - 10 skridt foran hunden, vender dig om kikker på hunden og siger her. Nu vil hunden løbe hen til dig og den kommer jo hen til dig og sætter sig foran dig. Så er det bare at spytte pølsebidden ud.

Så er der kun fin justering tilbage :-D

At hunden sidder lige og først går på plads når du beder den om det.

 

Og så skulle jeg lige tilføje at der bliver brugt krops sprog, det er bare i så små micro bevægelser at man skal være meget god for at opdage det ;-)

Men som alt andet det er noget både hund og ejer skal lære, man skal kravle før man kan gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg træner også i dch. Her bruger vi forskellige metoder afhængigt af hundens race. Min borderblanding reagerer bedst på håndtegn - Derfor træner jeg med det. Andre har det bedst med verbale kommandoer og andre igen har det bedst med udenadslære.

 

I begyndertræningen er det vigtigste at I får et godt samarbejde og kan lide det - Synes jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...