Hop til indhold

Er borderen virkelig så krævende


Bamseida
 Share

Recommended Posts

:vinken:Jeg er totalt forelsket i border collien og kunne rigtig godt tænke mig en næste gang jeg skal have en ny hund (har pt, 2stk.hunde, ikke bordere)

 

Jeg er bare lidt i tvivl om hvor meget det kræver at ha' sådan en. Man kan godt blive lidt skræmt, når border ejere skriver om hvor meget den skal arbejde. Jeg vil jo nødigt have en hund der bliver stresset og destruktiv.:rolleyes:

 

Kan i ikke fortælle lidt om jeres hverdag med hunden, hvad i laver af aktiviteter med dem osv.

 

På forhånd tak:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg forstår godt din fascination, det ER smukke og dejlige hunde. Jeg har ikke selv border collie og skal heller aldrig have sådan en fætter, med mindre jeg på en eller anden måde havner ude på landet med gæs, får eller noget andet de kan hyrde på.

 

Ved jeg sikkert får nogle på hatten nu, men det er nok noget af det mest misforståede, at man anbefaler den som familiehund, bare man aktiverer den og går til en eller anden form for træning med den..... og nok også derfor jeg rimelig tit møder bordere der mildest talt virker til at have en vævefejl i kysen. Otte ud af ti har (ifølge mine erfaringer) gevaldige problemer med at hilse på en anden hund uden at nedstirre den, for så at spurte lige ind i fjæset på den anden hund. Er ked af at sige det, men de virker generelt ikke til at have nemt ved at møde andre hunde. Om det er racen eller den måde de bliver holdt på, skal jeg ikke kunne sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

En Border skal man købe fordi man vil noget med den, ikke bare fordi den er pæn eller sød eller hvad man nu syntes!

En Border er en arbejdshund, dvs vil du nå toppen i Agility, hyrde får, eller være danmarksmester i DcH så køb en Border, vil du have en hyggelig familiehund så find en anden race!

En godt bruget Border er også en fantastisk familiehund, men det er den kun hvis den bliver brugt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Kan kun tilslutte mig at borderen ikke er en "hygge" hund.

 

Bamses adfærdsbehandler klassificerede ham straks som halv border.

I hvertfald med meget udpræget border adfærd.

Må indrømme at hans farve havde snydt os - Men alt hun sagde passede på en prik, og hun var ikke et sekund i tvivl.

 

Dvs. let til stress, typisk problemer med andre hunde, ekstremt krævende hvad mentalt aktivering angår, og fulstændig umulig at køre fysisk træt.

 

Og så tør jeg slet ikke tænke på hvor megt det kræver at give en ægte border et godt hjem, uden at risikere den blive lidt små bims.

 

Vi fodere f.eks ikke længere i en madskål - Kun ved træning, fodersøg, aktivering og samarbejdsøvelser. Og så er knap 200g. meget foder at få brugt!

Ellers får han simpelthen ikke brugt sit hoved nok, til at han kan stresse helt af, selvom han har fået mange timers motion.

 

Men kan sgu' godt forstå dig - Det er en vanvittig smuk, og intelligent hund, der slet ikke er til at stå for!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg tror krævende er et ord som er meget forskellig fra person til person.

 

Det er vigtig at du finder ud af hvad du synes er krævende og hvad du anser for normalt - også undersøger racer udfra dette.

 

Aussien bliver f.eks også anset for en krævende hund, men det synes jeg bestemt ikke den er.

 

Jeg synes også det er vigtigt at man definere hvad man ligger i ordet aktivering. Efter min mening er en mindre smule kvalitets aktivering, bedre en masse "aktivering" som egentlig ikke giver det store alligevel.

 

Mht. borderen så er det en krævende hund hvis man anser det for normalt at træne lidt rally engang om ugen og man kun går ordentlig tur med sin hund i weekenden.

Anser man det derimod normalt at gå ca. en time om dagen med den voksne hund (fordelt på et par turer), gå til træning en gang om ugen, "læse på lektion" nogle gange om ugen, lade hunden lave fodersøg dagligt og den har aktiveringslegetøj, så er borderen ikke en krævende hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det!!

 

Her lidt om hvad jeg laver med mine hunde til dagligt.:-D

 

Jeg har en lab,blanding på 7 mdr., har gennemført hvalpetræning og skal forsætte på forsætterholdet på søndag. Derudover har jeg en schäfer/grønlandsk slædehund, som jeg ikke har gået til træning med, men han er en rigtig god dreng. Lystre de gængse komandoer og vil stadig gerne aktiveres og lege ( han er 8,5 år)

 

Jeg bor på en gård med 3000m2 grund og egen hjemmebrygget hvalpe agility bane. Har 50 m.til skov og 500 m.til fjorden, hvor jeg går ture dagligt. Jeg laver søgeøvelser, hvor jeg gemmer godbider i lave træer og en væltet træstamme ( anbefaling fra hundetræneren) og i græsset. Laver også lidt "cirkus" øvelser så som "give me 5" osv.

 

Det synes både hundene og jeg er sjovt, så det er jo ikke fordi jeg ligger på den lade side mht. at træne og lege med mine hunde. Og jeg gider godt - jeg synes at det er sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Mht. borderen så er det en krævende hund hvis man anser det for normalt at træne lidt rally engang om ugen og man kun går ordentlig tur med sin hund i weekenden.

Anser man det derimod normalt at gå ca. en time om dagen med den voksne hund (fordelt på et par turer), gå til træning en gang om ugen, "læse på lektion" nogle gange om ugen, lade hunden lave fodersøg dagligt og den har aktiveringslegetøj, så er borderen ikke en krævende hund

 

Så skulle jeg da let kunne have en border. :confused:

 

Det mener jeg overhovedet ikke er nok. Jeg synes faktisk slet ikke at en border hører hjemme hos folk der ikke stimulerer dens hyrdeinstinkt..... men det er så bare min mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Jeg vil mene at det er meget forskelligt, hvad en border collie kræver.

 

Vi har 4 af slagsen. De 3 af dem kræver en masse udfoldelser for at blive 'mætte' - den sidste kræver ikke mere end en alm aktiv hund, han er den mere 'lade' type border collie, hvis man kan tale om den type og var det ikke for DKK stambogen, kunne man fristes til at tro, at der var noget skødehund ind over :roll:

 

Vi bor på et nedlagt landbrug med masser af marker, skov i baghaven og fjorden næsten lige udenfor døren.

 

Vi har egen agilitybane, hvor vi træner næsten dagligt + træning i klubregi, vi har en flok får, som vi hyrder på flere gange ugentligt og vi går begge til lydighed med hundene.

 

Hundene har det fint med en enkelt hviledag ugentligt, hvor der bare står alm gåtur på programmet og leg i haven, men ingen tvivl om, at der skal ske mere end det dagen efter.

 

2 af vores hunde brokker sig højlydt, hvis hviledagen bliver forlænget til 2 dage, den 3. af hundene affinder sig med situationen og den 4. hygger sig 100% med at slappe af.

 

Jeg skal ikke kunne sige, om border collien er for alm mennesker, men min erfaring siger mig, at alm træning og leg ikke kan tilfredsstille en normal border collie - men ingen tvivl om, at man ikke får en bedre nussehund, end når mudderet er tørret ind fra hyrdningen på fårene eller efter et par timer på agilitybanen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror krævende er et ord som er meget forskellig fra person til person.

 

Det er vigtig at du finder ud af hvad du synes er krævende og hvad du anser for normalt - også undersøger racer udfra dette.

 

Aussien bliver f.eks også anset for en krævende hund, men det synes jeg bestemt ikke den er.

 

Jeg synes også det er vigtigt at man definere hvad man ligger i ordet aktivering. Efter min mening er en mindre smule kvalitets aktivering, bedre en masse "aktivering" som egentlig ikke giver det store alligevel.

 

Mht. borderen så er det en krævende hund hvis man anser det for normalt at træne lidt rally engang om ugen og man kun går ordentlig tur med sin hund i weekenden.

Anser man det derimod normalt at gå ca. en time om dagen med den voksne hund (fordelt på et par turer), gå til træning en gang om ugen, "læse på lektion" nogle gange om ugen, lade hunden lave fodersøg dagligt og den har aktiveringslegetøj, så er borderen ikke en krævende hund

 

Jeg mener ikke at en times gåtur fordelt på flere er nok for en border. 3 gåture om dagen mindst hvoraf den længste er på 1time+ og jeg mener bestemt heller ikke at træning en gang om ugen er nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg valgt Borderen fra, da jeg syntes at den er for krævende, på trods af at jeg træner og konkurre i lydighed, forholdsvis meget, og borden derfor umiddelbart er det oplagte valg ;-)

 

Men da jeg er en ret doven natur, kan der godt gå nogle dage, og i sjældne tilfælde en uge, hvor jeg praktisk talt ikke træner, men kun går de daglige ture og hundene får lidt mental aktivering i form af søge opgaver og frossende ben, og det tror jeg simpelthen ikke er nok for den gængse border collie hvis man ikke vil have at den skal begynde at kravle på væggende og få lettere knald i låget :blink:

 

Derfor har jeg valgt aussien i stedet, den er ganske vist bestemt heller ikke nogen sofa hund, og det er heller ikke det jeg ønsker, men jeg vil have en hund der ALTID er klar når jeg ønsker det, som elsker at arbejde og kan blive ved hele dagen hvis jeg får den ide, men som samtidig også kan affinde sig med at ligge hjemme på sofaen i 3 dage uden at der sker en sk*d, og det tvivler jeg lidt på at Border collien passer til.

Aussien har tilgengæld, ind til videre, vist sig at passe perfekt, til det jeg ønsker -og har at tilbyde, hvilket jo er endnu vigtigere :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ikke at en times gåtur fordelt på flere er nok for en border. 3 gåture om dagen mindst hvoraf den længste er på 1time+ og jeg mener bestemt heller ikke at træning en gang om ugen er nok.

 

Hvad bygger du det på? Ingen af mine hunde får den slags motion - så ville der simpelthen ikke være tid til træning og tid alene med mig.... Ikke desto mindre har jeg 3 ganske velfungerende (synes jeg i hvert fald....) Border Collier på henholdsvis 4 mdr, 2 og 6 år.

 

Ingen af mine hunde bliver trætte af motion - derfor får de heller ikke synderligt meget. Jeg ønsker nemlig ikke hyperaktive border collier med super-kondition. Jeg ønsker lydige hunde, der gider arbejde med mig og som kan finde ud af at slappe af herhjemme. Og for at få det, mener jeg, at der kræves noget helt andet end 2+ timers motion om dagen. Men det er så bare min erfaring... Særligt som hvalpe gør jeg langt mere ud af at lære dem at slappe af, end at give dem en masse motion.

 

Mine hundes dage ser typisk sådan her ud:

 

Vi står op, jeg vælter en lille tur ned af grusvejen (ca. 15 - 20 min), slutter af med lidt fodersøg. Herefter får hundene deres morgenmad, kommer ud i gården og jeg går i bad. Oftest får en af hundene en tur alene på 15 minutter.

Så er de oftes med mig på arbejde, hvor de er i bilen. Her kommer de ud 3 - 4 gange 10-15 minutter, hvor de løber løs rundt om forretningen. De får gerne lidt fodersøg til middag.

Om aftenen er vi på træningspladsen, hvor de trænes individuelt ½ times tid og bagefter får de oftest lov til at tonse lidt enten sammen eller med andre hunde. Er der én af dem, der ikke er blevet trænet får den en alene-gåtur, når vi kommer hjem.

Så får de gerne et par ben og døren til gården står åben til jeg går i seng.

I weekenderne står den på enten prøver, træning eller en tur til strand eller skov - gerne med svømning eller et spor/en rundering indlagt.

 

Jeg ser, hvis jeg skal være helt ærlig, flere over- eller forkert stimulerede hunde, end jeg ser reelt understimulerede hunde på træningspladsen.

 

Og ja, det her er så bare min holdning... og jeg er selv både gakket og hyperaktiv, så måske mine hunde bare passer meget godt til mig???

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad bygger du det på? Ingen af mine hunde får den slags motion - så ville der simpelthen ikke være tid til træning og tid alene med mig.... Ikke desto mindre har jeg 3 ganske velfungerende (synes jeg i hvert fald....) Border Collier på henholdsvis 4 mdr, 2 og 6 år.

 

Ingen af mine hunde bliver trætte af motion - derfor får de heller ikke synderligt meget. Jeg ønsker nemlig ikke hyperaktive border collier med super-kondition. Jeg ønsker lydige hunde, der gider arbejde med mig og som kan finde ud af at slappe af herhjemme. Og for at få det, mener jeg, at der kræves noget helt andet end 2+ timers motion om dagen. Men det er så bare min erfaring... Særligt som hvalpe gør jeg langt mere ud af at lære dem at slappe af, end at give dem en masse motion.

 

Mine hundes dage ser typisk sådan her ud:

 

Vi står op, jeg vælter en lille tur ned af grusvejen (ca. 15 - 20 min), slutter af med lidt fodersøg. Herefter får hundene deres morgenmad, kommer ud i gården og jeg går i bad. Oftest får en af hundene en tur alene på 15 minutter.

Så er de oftes med mig på arbejde, hvor de er i bilen. Her kommer de ud 3 - 4 gange 10-15 minutter, hvor de løber løs rundt om forretningen. De får gerne lidt fodersøg til middag.

Om aftenen er vi på træningspladsen, hvor de trænes individuelt ½ times tid og bagefter får de oftest lov til at tonse lidt enten sammen eller med andre hunde. Er der én af dem, der ikke er blevet trænet får den en alene-gåtur, når vi kommer hjem.

Så får de gerne et par ben og døren til gården står åben til jeg går i seng.

I weekenderne står den på enten prøver, træning eller en tur til strand eller skov - gerne med svømning eller et spor/en rundering indlagt.

 

Jeg ser, hvis jeg skal være helt ærlig, flere over- eller forkert stimulerede hunde, end jeg ser reelt understimulerede hunde på træningspladsen.

 

Og ja, det her er så bare min holdning... og jeg er selv både gakket og hyperaktiv, så måske mine hunde bare passer meget godt til mig???

 

Nej, det var måske også forkert sagt/formuleret. Jeg tænker at hvis man ejer borderen og bor et sted med lidt udeplads så skal den altså have en del mere motion og så tænker jeg at en stor del af gåturen er træning. Dette fik jeg så slet ikke med hvilket også var forkert af mig, men det var i det hele taget træningen jeg tænkte at en border har meget brug for (ikke motionen, men det er nok fordi jeg ikke selv har meget udeplads så for mig indebærer gåtur både træning, fodersøg, gå spor og tricks mm.).

 

Jeg syntes du gør helt ret i at træne mere ro end styrten omkring, men jeg mener nu engang at det er utrolig vigtig for en border at komme ud og lave noget og her kan den ikke bare nøjes med træning en gang om ugen + en times gåtur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad bygger du det på? Ingen af mine hunde får den slags motion - så ville der simpelthen ikke være tid til træning og tid alene med mig.... Ikke desto mindre har jeg 3 ganske velfungerende (synes jeg i hvert fald....) Border Collier på henholdsvis 4 mdr, 2 og 6 år.

 

Ingen af mine hunde bliver trætte af motion - derfor får de heller ikke synderligt meget. Jeg ønsker nemlig ikke hyperaktive border collier med super-kondition. Jeg ønsker lydige hunde, der gider arbejde med mig og som kan finde ud af at slappe af herhjemme. Og for at få det, mener jeg, at der kræves noget helt andet end 2+ timers motion om dagen. Men det er så bare min erfaring... Særligt som hvalpe gør jeg langt mere ud af at lære dem at slappe af, end at give dem en masse motion.

 

Mine hundes dage ser typisk sådan her ud:

 

Vi står op, jeg vælter en lille tur ned af grusvejen (ca. 15 - 20 min), slutter af med lidt fodersøg. Herefter får hundene deres morgenmad, kommer ud i gården og jeg går i bad. Oftest får en af hundene en tur alene på 15 minutter.

Så er de oftes med mig på arbejde, hvor de er i bilen. Her kommer de ud 3 - 4 gange 10-15 minutter, hvor de løber løs rundt om forretningen. De får gerne lidt fodersøg til middag.

Om aftenen er vi på træningspladsen, hvor de trænes individuelt ½ times tid og bagefter får de oftest lov til at tonse lidt enten sammen eller med andre hunde. Er der én af dem, der ikke er blevet trænet får den en alene-gåtur, når vi kommer hjem.

Så får de gerne et par ben og døren til gården står åben til jeg går i seng.

I weekenderne står den på enten prøver, træning eller en tur til strand eller skov - gerne med svømning eller et spor/en rundering indlagt.

 

Jeg ser, hvis jeg skal være helt ærlig, flere over- eller forkert stimulerede hunde, end jeg ser reelt understimulerede hunde på træningspladsen.

 

Og ja, det her er så bare min holdning... og jeg er selv både gakket og hyperaktiv, så måske mine hunde bare passer meget godt til mig???

 

 

:mrgreen: TAK, det var lige præcis det jeg mente - en udpensling af jeres dagligdag med jeres bordere.

 

Ud fra det du skriver, kan jeg ikke se at jeg ikke skulle kunne have en border (se svar længere oppe/tilbage). Det du gør svarer nogenlunde til hvad jeg allerede gør med mine nuværende hunde.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad bygger du det på? Ingen af mine hunde får den slags motion - så ville der simpelthen ikke være tid til træning og tid alene med mig.... Ikke desto mindre har jeg 3 ganske velfungerende (synes jeg i hvert fald....) Border Collier på henholdsvis 4 mdr, 2 og 6 år.

 

Ingen af mine hunde bliver trætte af motion - derfor får de heller ikke synderligt meget. Jeg ønsker nemlig ikke hyperaktive border collier med super-kondition. Jeg ønsker lydige hunde, der gider arbejde med mig og som kan finde ud af at slappe af herhjemme. Og for at få det, mener jeg, at der kræves noget helt andet end 2+ timers motion om dagen. Men det er så bare min erfaring... Særligt som hvalpe gør jeg langt mere ud af at lære dem at slappe af, end at give dem en masse motion.

 

Mine hundes dage ser typisk sådan her ud:

 

Vi står op, jeg vælter en lille tur ned af grusvejen (ca. 15 - 20 min), slutter af med lidt fodersøg. Herefter får hundene deres morgenmad, kommer ud i gården og jeg går i bad. Oftest får en af hundene en tur alene på 15 minutter.

Så er de oftes med mig på arbejde, hvor de er i bilen. Her kommer de ud 3 - 4 gange 10-15 minutter, hvor de løber løs rundt om forretningen. De får gerne lidt fodersøg til middag.

Om aftenen er vi på træningspladsen, hvor de trænes individuelt ½ times tid og bagefter får de oftest lov til at tonse lidt enten sammen eller med andre hunde. Er der én af dem, der ikke er blevet trænet får den en alene-gåtur, når vi kommer hjem.

Så får de gerne et par ben og døren til gården står åben til jeg går i seng.

I weekenderne står den på enten prøver, træning eller en tur til strand eller skov - gerne med svømning eller et spor/en rundering indlagt.

 

Jeg ser, hvis jeg skal være helt ærlig, flere over- eller forkert stimulerede hunde, end jeg ser reelt understimulerede hunde på træningspladsen.

 

Og ja, det her er så bare min holdning... og jeg er selv både gakket og hyperaktiv, så måske mine hunde bare passer meget godt til mig???

 

Jeg må sige, at efter jeg er begyndt at "skifte adresse" til træningsbanen i Sabro, har min opfattelse af bordere ændret sig radikalt!

Jeg havde en opfattelse af at de skulle aktiveres og motioneres næsten non-stop.. Ja, det var da næsten synd de skulle være inde!

 

Jeg regnede desuden med at de ville løbe på væggen hvis der ikke skete noget hvert andet minut - og at de SKAL ud og hyrde..

 

Men Trine har fortalt Theresa mange kloge ting - at hunde er også hvad man gør dem til.. Og dét er jeg helt enig i. nu :mrgreen:

 

Jeg har fx mødt Pippi (border collie) som ikke bliver aktiveret synderligt mere end andre hunde af den størrelse - men hun er alligevel det sødeste og mest afbalancerede væsen..

 

Men hvis man nu vælger en hund fra en hyrdelinje af guld - så vil man nok også forvente at pågældende hvalp har hyrdeinstinkterne i orden..

Kan man, hvis man ikke ønsker den hyrder lysglimt og biler, ikke forestille sig at man kan vælge en linje hvor der er lagt lidt mindre vægt på dét?

 

Theresa - som nu synes border collier er fantastiske små væsner.. faktisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må sige, at efter jeg er begyndt at "skifte adresse" til træningsbanen i Sabro, har min opfattelse af bordere ændret sig radikalt!

Jeg havde en opfattelse af at de skulle aktiveres og motioneres næsten non-stop.. Ja, det var da næsten synd de skulle være inde!

 

Jeg regnede desuden med at de ville løbe på væggen hvis der ikke skete noget hvert andet minut - og at de SKAL ud og hyrde..

 

Men Trine har fortalt Theresa mange kloge ting - at hunde er også hvad man gør dem til.. Og dét er jeg helt enig i. nu :mrgreen:

 

Jeg har fx mødt Pippi (border collie) som ikke bliver aktiveret synderligt mere end andre hunde af den størrelse - men hun er alligevel det sødeste og mest afbalancerede væsen..

 

Men hvis man nu vælger en hund fra en hyrdelinje af guld - så vil man nok også forvente at pågældende hvalp har hyrdeinstinkterne i orden..

Kan man, hvis man ikke ønsker den hyrder lysglimt og biler, ikke forestille sig at man kan vælge en linje hvor der er lagt lidt mindre vægt på dét?

 

Theresa - som nu synes border collier er fantastiske små væsner.. faktisk!

 

He he - Pippi er jo også ganske særligt sød :mrgreen: Men ikke desto mindre af samme kuld som Splint - så ja, hunde bliver meget, hvad man gør dem til (hvilket indebærer at mine gerne har roterende fis i kasketten)

 

Og du har helt ret, der er stor forskel på linierne indenfor Border Collier - hvilket jeg egentlig er imod! Der er fordele og ulemper ved begge linier - en af de ting, jeg ofte mangler ved de mere rolige "udstillingsbordere" er samarbejdsviljen og det blide temperament, men det kan jo være tilfældigheder.

 

Og så SKAL man kunne sætte nogle grænser - det skal man jo nok ved alle racer - men en border der hyrder på det forkerte er ikke heldigt! I det hele taget skal de ikke hyrde på andet end de dyr, man sætter dem til at hyrde i min bog. Ind i mellem kan det være nødvendigt at forklare en hvalp/unghund, der begynder at hyrde biler at det må den ikke - med MEGET store bogstaver! For nej, det går ikke over og nej, du kan ikke finde noget, at aflede med, hvis hyrdeinstinktet er stærkt nok. Det gælder selvfølgelig også lysglimt, skygger, børn osv. de måtte finde på at hyrde på - det er bare ikke så potentielt farligt for dem, men motivationen er den samme og jeg vil ikke acceptere det! Jeg hyrder ikke med mine, men Kimmi har prøvet det og er vild med det (hun får lov, når vi har mulighed for det), Splint er ikke helt pjattet med får, da hun er blevet sparket af dem :mrgreen:

 

I forhold til andre hunde, så vil jeg ikke have, at de "stirrer" og jeg vil ikke have at de hyrder fremmede hunde. Hinanden får de lov at hyrde på alt det, de vil :mrgreen:

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

He he - Pippi er jo også ganske særligt sød :mrgreen: Men ikke desto mindre af samme kuld som Splint - så ja, hunde bliver meget, hvad man gør dem til (hvilket indebærer at mine gerne har roterende fis i kasketten)

 

Og du har helt ret, der er stor forskel på linierne indenfor Border Collier - hvilket jeg egentlig er imod! Der er fordele og ulemper ved begge linier - en af de ting, jeg ofte mangler ved de mere rolige "udstillingsbordere" er samarbejdsviljen og det blide temperament, men det kan jo være tilfældigheder.

 

Og så SKAL man kunne sætte nogle grænser - det skal man jo nok ved alle racer - men en border der hyrder på det forkerte er ikke heldigt! I det hele taget skal de ikke hyrde på andet end de dyr, man sætter dem til at hyrde i min bog. Ind i mellem kan det være nødvendigt at forklare en hvalp/unghund, der begynder at hyrde biler at det må den ikke - med MEGET store bogstaver! For nej, det går ikke over og nej, du kan ikke finde noget, at aflede med, hvis hyrdeinstinktet er stærkt nok. Det gælder selvfølgelig også lysglimt, skygger, børn osv. de måtte finde på at hyrde på - det er bare ikke så potentielt farligt for dem, men motivationen er den samme og jeg vil ikke acceptere det! Jeg hyrder ikke med mine, men Kimmi har prøvet det og er vild med det (hun får lov, når vi har mulighed for det), Splint er ikke helt pjattet med får, da hun er blevet sparket af dem :mrgreen:

 

I forhold til andre hunde, så vil jeg ikke have, at de "stirrer" og jeg vil ikke have at de hyrder fremmede hunde. Hinanden får de lov at hyrde på alt det, de vil :mrgreen:

 

-Trine

 

Det synes jeg også understreger pointen om at hunde i høj grad indpasser sig efter forholdende.. (det med Splint og Pippi)

Dermed ikke sagt at jeg forventer en border ville affinde sig med en lille gåtur tre gange om dagen - og derefter absolut ingen aktivering..

 

Men tror bestemt det er muligt at skabe sig en border med et godt normalt behov for aktivering, efter at have set dem "live" :blink:

 

Er Kimmi/Splint egentlig efter udstillingslinjer eller hyrdelinjer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ved jeg ikke hvad det er for hunde jeg møder. :confused: Det må åbenbart være dem der kun får en tur i skoven et par gange om ugen.

 

Ja, eller dem, hvor ejeren ikke er obs på borderens forskellige "særheder" og derfor har begrænset dem. Det er vel bare ligesom at lære gøende racer, at de ikke behøver gø hele tiden.

 

De bordere jeg kender, er heller ikke synderligt interesseret i at omgåes fremmede hunde. Dem de kender er de til gengæld glade for - dog helst andre hunde af hyrderacer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer

 

Jeg har en halv border, dvs. Jodies far er border. Hun er af sind næsten udelukkende border med alt hvad det medfører.

 

Vores hverdag er meget forskellig og det er netop en af de ting jeg mærker at Jodie har brug for...Nye ting hele tiden.

 

De få faste ting er morgengåturen, som varer en ½ til 1 time. Her er vi i konstant aktivitet og Jodie får kun noget ud af turen hvis vi leger og hun får lov til at løbe frit. Jodie snuser stort set ikke. Hun er KUN interesseret i mig (grrr nogle dage). Hun er udearbejdende. Dvs. ligesom borderen holder hun sig i stor afstand fra mig, men kun så hun altid kan se mig.

Hvis vi har gået med snor på morgenturen (i løbetiden for eksempel), så piver hun lige indtil næste gåtur.

 

En af de største udfordringer med Jodie er at hun er med i ALT. Hun står konsekvent i vejen ligegyldigt hvad jeg laver. Man skal kunne leve med dette hvis man vælger en border. Det kan til tider være ret irriterende at ens hund står og nedstirrer én fordi man sidder på toilettet og ikke laver noget spændende lige netop på det tidspunkt. Man kan ikke lukke døren, for en border åbner selv den igen.

 

Senere på dagen går vi tur igen. Ofte cykler vi eller tager på træningsbanen. (træningsbanen er som regel tre gange per uge). Når vi går, så laver jeg alle mulige øvelser med Jodie undervejs. Beder hende løbe rundt om et træ 4 meter væk, fremadsendelser, rør-øvelser, spring, balance, udfordring når noget er nyt og farligt osv.

 

Når jeg skal noget. Altså på besøg for eksempel, så er Jodie altid med. Hun er med når jeg henter nogen på stationen og hun sidder pænt ved siden af mig på bænken, mens vi venter. Hun deltager i alt hvad jeg gør og jeg tror at det er årsagen til at det går så godt (syv ni tretten). På den måde sker der altid noget nyt og hendes behov for at være del af gruppen bliver tilgodeset.

 

Jeg tror at man skal vælge en border ud fra andre kriterier end bare motionen og aktiveringen. Man skal se på sig selv og sit liv. Hvor aktiv er man selv. Med aktiv mener jeg for eksempel derhjemme i hverdagen. Er man én af dem der kommer hjem fra arbejde og kaster sig over opvasken eller tøjvasken, mens man skråler højlydt med på en sang eller er man én af dem der smider sig på sofaen og bliver der til sengetid.

Hvordan bevæger man sig? Gider man lege? Stresser man eller er man bare aktiv?

Jeg er typen som er en indadvendt ener, der alligevel elsker at komme ud blandt andre mindst en gang hver dag. Jeg er altid i gang med noget, enten fordi jeg føler jeg skal eller fordi jeg er træt og ikke gider gå i stå (der er jo også nogle børn der skal passes). Jeg er typen som elsker at opfinde triks til min hund og som nyder at inddrage den i hverdagen (min hund er for mig min følgesvend. Jeg synes vagabondstilen er fantastisk - Altså den nærhed hund og ejer har) Jeg opfatter min hund som et familiemedlem der bør bidrage til familien for eksempel når vasketøjet skal bæres over i tørretumbleren eller når der skal bæres noget hjem fra byen.

 

Jeg tror at det er det borderen har brug for og ikke den megen motion og aktivering, som folk ofte forveksler med hundetræningsting. En aktiveringsbold er jo kun sjov for Jodie de første to gange.

 

Jeg mener at en glad border afhænger af ejers livsstil. Ikke af om den får så og så mange timers motion og aktivering per dag. Det har alligevel ingen effekt for hunden lærer det alt for hurtigt. Den skal føle sig nyttig i stedet. Jeg synes ikke det er en familiehund i gængs forstand. Den kan blive stresset hvis børnene er larmende og meget aktive. Desuden vil den være fuldstændig ligeglad med børnenes forsøg på at få den til at gøre noget medmindre den lige er i humør til at lege lidt med dem.

 

Jodies hyrdeinstinkt bliver ikke opfyldt, men jeg synes heller ikke hun selv lader til at have behov for det i forhold til får eller gæs og den slags. Til gengæld tåler hun ikke ret godt hvis en af børnene er ude af syne og det har taget lang tid at lære hende ikke at snappe børnene i haserne når de ikke gik ordentligt :mrgreen:

 

Hun ville gerne jage harer eller dådyr, men hun gør det ikke hvis jeg er opmærksom og fortæller hende at hun ikke må. Typisk venter hun på mit svar en brøkdel af et sekund og er jeg for langsom er hun strøget. det samme gælder træning. Der er næsten ikke tid til at høre hvad træner siger, for Jodie har ikke tid til at stå og vente og det har jeg faktisk heller ikke, så typisk laver vi alt muligt andet i yderkanten af de andre mens jeg lytter til træners forklaringer. Igen et spørgsmål om hvorvidt ens personlighed passer til hunden. Hvis jeg var én af dem som havde tålmodighed til at stå og lytte, så ville min træning aldrig lykkes.

 

Nå det var langt. Jeg er fuldstændig vild med borderne og kan ikke ønske mig en bedre hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg tror krævende er et ord som er meget forskellig fra person til person.

 

Det er vigtig at du finder ud af hvad du synes er krævende og hvad du anser for normalt - også undersøger racer udfra dette.

 

Aussien bliver f.eks også anset for en krævende hund, men det synes jeg bestemt ikke den er.

Jeg synes også det er vigtigt at man definere hvad man ligger i ordet aktivering. Efter min mening er en mindre smule kvalitets aktivering, bedre en masse "aktivering" som egentlig ikke giver det store alligevel.

 

Mht. borderen så er det en krævende hund hvis man anser det for normalt at træne lidt rally engang om ugen og man kun går ordentlig tur med sin hund i weekenden.

Anser man det derimod normalt at gå ca. en time om dagen med den voksne hund (fordelt på et par turer), gå til træning en gang om ugen, "læse på lektion" nogle gange om ugen, lade hunden lave fodersøg dagligt og den har aktiveringslegetøj, så er borderen ikke en krævende hund

 

 

ja det er også det jeg hører men det passer langt fra med sandheden de aussier jeg møder jævnligt er aktive hunde men har det ganske fint med lydighedstræning og nogle langt traveture hvor de kan løbe og rende

 

mht border collien synes jeg det er absolut synd og vælge en arbejdene race som en border som burde have så stærkt et hyrdeinstinkt medmindre det er en ting man har tænkt sig og træne hyrdning som det racen er født og skabt til det er også den eneste måde og vedligeholde de arbejdene racer er at de skal være i hænder på folk som bruger dem ligegyldigt om det er slædehunde.jagthunde,hyrde eller brugshunde men man ser stadig flere og flere arbejdene racer falde hen i gruppen som familehunde dvs opdrættere er nødt til og ikke og avle på de stærkeste arb linjer for at få de bedre familehunde som ikke kræver ligeså meget

 

jeg synes selv en border er en lækker hund med masser af drive men hyrdning kan jeg ikke tilbyde den så derfor ville jeg aldrig anskaffe racen da jeg ikke kan få brugt dens egenskaber

 

men man siger jo også ofte af schæferen er en perfekt familehund men oftere viser det sig at meget få af dem trives uden en ordenligt job og nogle stærke udfordringer dagligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Så skulle jeg da let kunne have en border. :confused:

 

Det mener jeg overhovedet ikke er nok. Jeg synes faktisk slet ikke at en border hører hjemme hos folk der ikke stimulerer dens hyrdeinstinkt..... men det er så bare min mening.

 

Så var der jo praktisk talt næsten ingen af dem som har BC - eller Aussie - for den sags skyld som byrde have have dem.

 

Så kan jeg sige: hvis man ingen interesse har i at gå på jagt bør man ikke have en retriever eller spaniel.

 

Det er jo præcis det samme.

 

Man behøves ikke hyrde med en hyrdehund, bare fordi det er det den er skabt til ... Man "behøves" jo heller ikke dyrke hundekampe fordi man har en kamphund vel :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

ja det er også det jeg hører men det passer langt fra med sandheden de aussier jeg møder jævnligt er aktive hunde men har det ganske fint med lydighedstræning og nogle langt traveture hvor de kan løbe og rende

 

mht border collien synes jeg det er absolut synd og vælge en arbejdene race som en border som burde have så stærkt et hyrdeinstinkt medmindre det er en ting man har tænkt sig og træne hyrdning som det racen er født og skabt til det er også den eneste måde og vedligeholde de arbejdene racer er at de skal være i hænder på folk som bruger dem ligegyldigt om det er slædehunde.jagthunde,hyrde eller brugshunde men man ser stadig flere og flere arbejdene racer falde hen i gruppen som familehunde dvs opdrættere er nødt til og ikke og avle på de stærkeste arb linjer for at få de bedre familehunde som ikke kræver ligeså meget

 

jeg synes selv en border er en lækker hund med masser af drive men hyrdning kan jeg ikke tilbyde den så derfor ville jeg aldrig anskaffe racen da jeg ikke kan få brugt dens egenskaber

 

men man siger jo også ofte af schæferen er en perfekt familehund men oftere viser det sig at meget få af dem trives uden en ordenligt job og nogle stærke udfordringer dagligt

 

 

Men det er helt ok for schæferen ikke at få lov at hyrde? Eller Belgierne? Aussien? Det forstår jeg så ikke.... bevares, jeg vil da gerne hyrde med mine tøser, men da jeg ikke selv har mulighed for at have får eller har træningsmuligheder i nærheden har jeg valgt at beskæftige dem med noget andet. Hvorfor er det synd? Masser af opdrættere avler border collier på stærke arbejdslinier fordi disse netop er ekstremt velegnede til f.eks. lydighed og agility.... prøv blot at se listen over deltagere til DM i lydighed i år. Alle hunde, der fungerer fint, hvad enten de får lov at hyrde eller ej. På den anden side kan nævnes at flere af hundene på det danske lydighedslandshold er bordere, der også er udstillingschampions. Der er stambogsført 2693 border collie hvalpe hos DKK de sidste 10 år - hvis de alle sammen skulle hyrde, skal vi da godt nok have indført nogle flere får!

 

Jeg forstår ikke helt den der hyrdemyte - hvorfor er det så meget vigtigere for en Border Collie at få lov at hyrde end det er for en Gravhund at gå på gravjagt? Så længe de får noget andet arbejde og føler sig tilpas og værdsatte i deres familier, kan jeg ikke helt se problemet? Ingen af de hunde vi holder i dag, får jo lov at lave det, de er skabt til.... selv om jeg så tog ud og hyrdede en time en gang om ugen, ville min hund så være mere lykkelig end hvis jeg tog ud og trænede rundering eller lydighed?

 

Jeg er meget for et krav om instinkttest på border collierne før de indgår i avl (som det er i dag er der kun sundhedskrav, intet udstillingskrav) - netop for at bibeholde arbejdsegenskaberne.

 

Jeg kan ikke finde en race, der passer bedre til mig - og jeg er rimelig sikker på, at ingen af mine hunde ønsker at flytte hjemmefra :mrgreen: Kimmi nyder da helt sikkert at få lov at hyrde - men det gør hun uanset, hvad man sætter hende til! Splint er lidt mere forbeholden, fordi hendes første tur på får endte i et par velrettede spark. Vilya er endnu bare en lille hvalpeklump.

 

-Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
ja det er også det jeg hører men det passer langt fra med sandheden de aussier jeg møder jævnligt er aktive hunde men har det ganske fint med lydighedstræning og nogle langt traveture hvor de kan løbe og rende

Mon ikke jeg skulle kende en lille smule til Aussien efter som jeg lige har fejret "jubilæum" med min 10. Aussie + 4 kuld af slagsen :blink:

 

Du skal tænke på at lige som med BC så er der stor forskel på linjerne af Aussier.

Mestedelen af de Aussier der ses i "gadebilledet" - og sikkert dem du har set - er showhunde, som ikke er mere krævende end at en ganske almindelige familie kan have dem.

Arbejdshundene er derimod mere krævende, men her gælder det at så længe de er velstimuleret, så er det en hund som hviler i sig selv og fremstår rolig og afbalanceret.

 

... også skrev jeg jo ikke "lige så krævende som en BC" vel :blink:

 

mht border collien synes jeg det er absolut synd og vælge en arbejdene race som en border som burde have så stærkt et hyrdeinstinkt medmindre det er en ting man har tænkt sig og træne hyrdning som det racen er født og skabt til det

Som skrevet til Dumle, så er jeg ikke enig med det: man behøves ikke at hyrde bare fordi man har en hund som er avlet til.

Men du har ret, rent avlsmæssigt synes jeg det er ekstrem vigtigt at bevare det naturlige instinkt og det er efter min mening synd og skam at se avl af pelsede showponier uden tanke for om de overhovedet kan bruges til det som de oprindelige blev skabt til.

 

Jeg mener ikke at en times gåtur fordelt på flere er nok for en border. 3 gåture om dagen mindst hvoraf den længste er på 1time+ og jeg mener bestemt heller ikke at træning en gang om ugen er nok.

Nu skrev jeg ved min erfaring siger mig en BC kan nøjes med. Hvis du mener at en BC skal gå to timer om dagen, så tror jeg du vil blive temmelig forbavset - det er der ingen af de mange BC jeg kender som gør!

Rigtig mange af de BC jeg kender går mindre end mine Aussier.

 

Du skal tænke på at trætte en hund med motion er en meget dårlig idé - mere avler mere - og til sidst står du med en hund som skal ud og løb maraton hver anden dag for at blive træt.

 

...og jeg tror heller ikke du har læst hvad jeg skrev ordentligt: jeg skrev at træning en gang om ugen ikke var nok, men at gå til træning en gang om ugen + "læsen lektioner" var acceptabelt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Men det er helt ok for schæferen ikke at få lov at hyrde? Eller Belgierne? Aussien? Det forstår jeg så ikke.... bevares, jeg vil da gerne hyrde med mine tøser, men da jeg ikke selv har mulighed for at have får eller har træningsmuligheder i nærheden har jeg valgt at beskæftige dem med noget andet. Hvorfor er det synd? Masser af opdrættere avler border collier på stærke arbejdslinier fordi disse netop er ekstremt velegnede til f.eks. lydighed og agility.... prøv blot at se listen over deltagere til DM i lydighed i år. Alle hunde, der fungerer fint, hvad enten de får lov at hyrde eller ej. På den anden side kan nævnes at flere af hundene på det danske lydighedslandshold er bordere, der også er udstillingschampions. Der er stambogsført 2693 border collie hvalpe hos DKK de sidste 10 år - hvis de alle sammen skulle hyrde, skal vi da godt nok have indført nogle flere får!

 

Jeg forstår ikke helt den der hyrdemyte - hvorfor er det så meget vigtigere for en Border Collie at få lov at hyrde end det er for en Gravhund at gå på gravjagt? Så længe de får noget andet arbejde og føler sig tilpas og værdsatte i deres familier, kan jeg ikke helt se problemet? Ingen af de hunde vi holder i dag, får jo lov at lave det, de er skabt til.... selv om jeg så tog ud og hyrdede en time en gang om ugen, ville min hund så være mere lykkelig end hvis jeg tog ud og trænede rundering eller lydighed?

 

Jeg er meget for et krav om instinkttest på border collierne før de indgår i avl (som det er i dag er der kun sundhedskrav, intet udstillingskrav) - netop for at bibeholde arbejdsegenskaberne.

 

Jeg kan ikke finde en race, der passer bedre til mig - og jeg er rimelig sikker på, at ingen af mine hunde ønsker at flytte hjemmefra :mrgreen: Kimmi nyder da helt sikkert at få lov at hyrde - men det gør hun uanset, hvad man sætter hende til! Splint er lidt mere forbeholden, fordi hendes første tur på får endte i et par velrettede spark. Vilya er endnu bare en lille hvalpeklump.

 

-Trine

 

 

det er ikke det jeg siger men en border har et hyrdeinstinkt som ikke ret mange andre hyrdehunde har

 

men jo jeg mener bestemt at en hyrderace som aussie,kelpie,catledog samt border er nogle hunde med de stærkeste hyrdeinstinkter dette gælder ikke for schæferen selvom den kan lære oghyrde er dens instinkt for brugs stærkere da det er det man prioritere i avl

 

ja jeg mener også en gravhund hvis anlæggene er der bør bruges til hvad det end er den er avlet til det er jo meningen med racerne man ser jo flere og flere arbejdene race miste mere og mere deres anlæg for at opretholde det de oprindeligt er avlet til så man kan da gøre sig den gerning og vedligeholde disse anlæg fremfor og negligere dem som mange gør ved at ikke bruge deres drifter naturligt

 

og der er altså racer som har nogle stærkere instinkter for at arbejde end andre og der er borderen endnu en af dem den alm collie er der ikke meget hyrdedrive tilbage i ikke for at fornæme nogen men hyrdehund mere nej dem er der for få af pga avlen er prioriteret på udstilling og hygge hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu er der jo nogle herinde, der har oplevet min Kimmi på slap line... hvordan forestiller I jer, at jeg skulle motionere hende træt? Hunden giver jo aldrig op, om det så er når hun løber, forsøger at få nogen til at kaste noget (gerne bjælker), svømmer, graver huller, træner, slikker folk i hovedet - ja, you name it :mrgreen: Men så snart vi kommer hjem ligger hun jo bare ude i gården eller i sofaen. Og når klokken bliver 20.30 om aftenen åbner hun døren, daffer op af trappen og går i seng - og der bliver hun til vi andre står op næste dag. Og sådan er det altså uanset, om de har lavet noget eller ej....

 

Splint er lidt mere et hængetræ og vil helst være i nærheden af mig - hun tonser heller ikke så meget rundt som Kimmi på egen hånd, men er Asta der som trækker - ja, så går det bare derudaf :mrgreen: Hun er så heller ikke trænet op til at kunne noget som helst i timevis - vi har stort set altid kun trænet i 20 - 30 minutter af gangen. Det er fint for hende, men hun er jo så heller ikke helt fysisk fit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...