Hop til indhold

Det der med verdensherredømmet...


Amocca
 Share

Recommended Posts

Jeg har virkelig gået og tænkt længe over det der med verdensherredømmet... For jeg forstår det ikke. Hvad er det "man" er så bange for skal ske, hvis hunden har lidt selvbestemmelse over sit eget liv?

 

Da jeg var på agility-seminar i sommers, havde jeg en oplevelse, som jeg går ud fra, var den optimale fornærmelse en hunde-ejer kan give en anden, men jeg gad ikke diskussionen, så jeg tog den ikke...

 

Karla og jeg havde løbet - det var lige knap 30 grader og vi var begge ved at gå til af varme... Vi går fra banen, henimod vores "sted" hvor hendes bur, tæppe, vandskål osv. står, mens jeg siger til hende: "lad os gå ned og få lidt vand"... næsten nede ved tæppet ligger hun sig ned i skyggen og gisper. Jeg lader hende ligge og henter vandskålen hen til hende, istedetfor at bede hende gå med videre...

Til hvilket jeg får følgende kommentar: "du ville aldrig kunne have min race, den ville tage røven på dig, de har brug for en stærk leder" :confused: (kvinden havde en Schipperke, som jeg havde brugt megen tid på at hygge med, han var super charmerende og jeg havde forhørt mig en del om racen, da jeg var helt skudt i ham - og et kort øjeblik havde overvejet om en sådan evt. skulle være hund nr. 2. istedetfor en d/s...).

 

Nå, men jeg tog som sagt ikke diskussionen, så jeg ved ikke hvad hun mente med, at hunden ville "tage røven på mig"...

 

Ligeledes har jeg oplevet på en træningshold, at få at vide, at jeg var for "blød" overfor Karla og det ville hun misbruge. Jeg kom iøvrigt ikke igen efter denne melding... igen valgte jeg at ignorere bemærkningen - selvom jeg selvfølgelig skulle have spurgt, hvad træneren mente med at "misbruge"...

 

For jeg forstår det ikke :confused::confused: Hvad er det man skal være så bange for?

 

Karla har stor selvbestemmelse i sin hverdag. Hun bestemmer selv fx. hvilken tyggedims hun gerne vil have, når hun bliver budt. Hun beder selv om ting, som fx. at få fyldt sin kong, sin foderbold, om at lege eller træne. Og hvis det passer, så får hun lov.

Hun har ret til at ignorere eller sige fra, både overfor andre hunde og også mennesker, hvis hun ikke gider dem...

Hun sover hvor hun har lyst i løbet af dagen og sover i sengen om natten. Hun har hundelem, så hun kan selv vælge om hun vil være inde og ude...

Når vi har gæster har hun ligeså meget lov til at "være med" som vi andre.

Når vi er ude at gå, ved hun hvilken lomme bolden er i, og hvis hun beder pænt om den får hun lov at få den.

 

Men på trods af dette, så synes jeg selv, at jeg har en velfungerende lille hund. Som respekterer et "slut" eller et "nej", som accepterer hvis det ikke lige er tidspunktet man gider lege, kæle eller træne eller at hun ikke må få en godbid.... Som aldrig har vist nogen form for aggressiv adfærd og ikke har ressourceforsvar...

Og som iøvrigt elsker at arbejde med sin mor mere end noget andet i hele verden.

 

Så hvad er det, "man" er så bange for? Hvad er det jeg skal frygte hun "misbruger"? Og er det virkelig et tegn på en svag leder, at man henter vand til sin hund, der netop har arbejdet hårdt i en hedebølge :roll::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og er det virkelig et tegn på en svag leder, at man henter vand til sin hund, der netop har arbejdet hårdt i en hedebølge :roll::confused:

næææ, jeg kalder det omsorg for ens dyr :5up:

 

er også selv forvirret over alt det der verdensherredømmet ect. hvad er en leder? er leder det "forkerte" ord, eller skal man bruge føre?

 

for man leder vel sin hund/børn til det man vil opnå?

 

Eller er vi hunde "forældre"

 

:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocco! Alle ved da at hunde konstant går og pøndser på at overtage verdens herredømmet, det eneste der holder dem tilbage er.....JA tro det eller ej...KATTE. Ja katte er sat på jorden for at forvirrer hundene så de ikke lige får udviklet deres frygtlige våben som vil blive udviklet til at udrydde mennesket som race. De eneste som vil være tilbage af os den dag de får held med deres mytteri, er hundenes slaver.... Skal vi ikke bare håbe på at kattene er stærke nok til at holde disse frygtlig farlige og udspekulerede hunde i skak en tid endnu... Bare lige indtil mennesket bliver klogt nok til at overleve uden katte:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

næææ, jeg kalder det omsorg for ens dyr :5up:

 

er også selv forvirret over alt det der verdensherredømmet ect. hvad er en leder? er leder det "forkerte" ord, eller skal man bruge føre?

 

for man leder vel sin hund/børn til det man vil opnå?

 

Eller er vi hunde "forældre"

 

:confused:

 

Jeg mener jo selv, at jeg er forælder. Da jeg tog hende bort fra hendes oprindelige flok af mor og søskende, gik jeg i "moder-rollen" istedet. Og må derfor udfylde den opdragende og omsorgsgivende rolle, som hendes hundemor oprindeligt ville have haft. Ikke på den måde som hendes mor ville havde gjort det, eftersom det vil være en umulighed, da vi ikke tilhører samme art, men på den måde som jeg nu kan som menneske....

 

Give hende tryghed og tillid og et liv som er værd at leve. Vise hende hvad jeg gerne vil have og hvad jeg ikke vil have. Men jeg kan ikke, i min vildeste fantasi tro på, at hun ankom her, 8 uger gammel, med rygsækken fuld af planer om hvordan hun skulle overtage husholdningen.... :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Amocco! Alle ved da at hunde konstant går og pøndser på at overtage verdens herredømmet, det eneste der holder dem tilbage er.....JA tro det eller ej...KATTE. Ja katte er sat på jorden for at forvirrer hundene så de ikke lige får udviklet deres frygtlige våben som vil blive udviklet til at udrydde mennesket som race. De eneste som vil være tilbage af os den dag de får held med deres mytteri, er hundenes slaver.... Skal vi ikke bare håbe på at kattene er stærke nok til at holde disse frygtlig farlige og udspekulerede hunde i skak en tid endnu... Bare lige indtil mennesket bliver klogt nok til at overleve uden katte:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

:lol: jamen så har vi jo et seriøst problem her i huset. eftersom vi ikke har en kat og manden hader katte af et godt hjerte, så det får vi nok heller aldrig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

 

Så hvad er det, "man" er så bange for? Hvad er det jeg skal frygte hun "misbruger"? Og er det virkelig et tegn på en svag leder, at man henter vand til sin hund, der netop har arbejdet hårdt i en hedebølge :roll::confused:

 

Åhh jeg kender godt den remse, har også selv fået den en del gange:(

 

I starten troede jeg det var fordi det var rottweilere, og folk misforstod opdragelse af denne race.

 

Men sandheden er nok nærmere, at man får hvad man giver, og jeg er ganske godt tilfreds må jeg sige:-)

 

Desværre tror jeg at de som er bange for at blive "misbrugt" misforstår en hel del:mrgreen:

 

Jeg synes du lyder som en dejlig hundemor:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Amocco! Alle ved da at hunde konstant går og pøndser på at overtage verdens herredømmet, det eneste der holder dem tilbage er.....JA tro det eller ej...KATTE. Ja katte er sat på jorden for at forvirrer hundene så de ikke lige får udviklet deres frygtlige våben som vil blive udviklet til at udrydde mennesket som race. De eneste som vil være tilbage af os den dag de får held med deres mytteri, er hundenes slaver.... Skal vi ikke bare håbe på at kattene er stærke nok til at holde disse frygtlig farlige og udspekulerede hunde i skak en tid endnu... Bare lige indtil mennesket bliver klogt nok til at overleve uden katte:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Du har en skøn humor Frank:5up::mrgreen:

 

Så er det derfor det går godt her i huset, vi har 5 katte :mrgreen::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Ligeledes har jeg oplevet på en træningshold, at få at vide, at jeg var for "blød" overfor Karla og det ville hun misbruge. Jeg kom iøvrigt ikke igen efter denne melding... igen valgte jeg at ignorere bemærkningen - selvom jeg selvfølgelig skulle have spurgt, hvad træneren mente med at "misbruge"...

 

Det der med vandet er jeg også temmeligt blank overfor - skal jeg være helt ærlig og indrømme :lol:

 

Mht. at misbruge, så har jeg måske et bud på hvad der menes - nok fordi jeg kunne finde på at sige lidt det samme, dog under andet ordvalg.

 

Det er min overbevisning, at når vi først beder vores hunde om at gøre noget og så "tillader" at det ikke bliver gjort, begynder vi at forurene signalet for pågældende handling. Jo oftere hunden får at vide den fx. skal sitte og oplever at det er ok den ikke gør dette, jo bedre vil den forstå at det også er ok at lade være.

 

Det er ikke verdensherredømme halløj, bare handling - konsekvens.

 

Hunden vil med andre opleve andre muligheder end at plante måsen i jorden ved "sit" signal og dermed vælge denne mulighed efter forgodtbefindende. Måske andre vil kalde dette "misbrug" - jeg vil kalde det simpel logik.

 

I min verden skal et signal betyde en ting, og én ting alene - ved at give hunden valgmuligheder, får man måske den ønskede adfærd i ny og næ, men hverken præcition eller fart.

 

Du har (og vil) opleve mig snakke om det samme på hvalpeholdet! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh jeg kender godt den remse, har også selv fået den en del gange:(

 

I starten troede jeg det var fordi det var rottweilere, og folk misforstod opdragelse af denne race.

 

Men sandheden er nok nærmere, at man får hvad man giver, og jeg er ganske godt tilfreds må jeg sige:-)

 

Desværre tror jeg at de som er bange for at blive "misbrugt" misforstår en hel del:mrgreen:

 

Jeg synes du lyder som en dejlig hundemor:5up:

 

Mange tak. Men har du nogensinde taget diskusionen? Ved du hvad det er de mener der vil ske? For jeg kan simpelthen ikke gennemskue det? Vil hunden blive aggressiv? Vil den løbe væk? Vil den nægte at gå tur eller træne? Vil den stjæle dit dankort?

 

Hvad er det der vil ske? For jeg forstår det ikke, så en dag må jeg vel mande mig op og tage diskussionen.... så jeg kan få et svar... for at hun vil "tage røven på mig" er jo ikke noget der giver mening... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak. Men har du nogensinde taget diskusionen? Ved du hvad det er de mener der vil ske? For jeg kan simpelthen ikke gennemskue det? Vil hunden blive aggressiv? Vil den løbe væk? Vil den nægte at gå tur eller træne? Vil den stjæle dit dankort?

 

Hvad er det der vil ske? For jeg forstår det ikke, så en dag må jeg vel mande mig op og tage diskussionen.... så jeg kan få et svar... for at hun vil "tage røven på mig" er jo ikke noget der giver mening... :roll:

at hun ikke gider gøre hvad du siger.... "modsætte" sig dine "ordrer"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Mange tak. Men har du nogensinde taget diskusionen? Ved du hvad det er de mener der vil ske? For jeg kan simpelthen ikke gennemskue det? Vil hunden blive aggressiv? Vil den løbe væk? Vil den nægte at gå tur eller træne? Vil den stjæle dit dankort?

 

Hvad er det der vil ske? For jeg forstår det ikke, så en dag må jeg vel mande mig op og tage diskussionen.... så jeg kan få et svar... for at hun vil "tage røven på mig" er jo ikke noget der giver mening... :roll:

 

Nej jeg har ikke haft taget snakken, for dem som har sagt det har jeg opfattet som værende lidt hårde i filten:(

 

Jeg opfatter det at "Blive taget røven på" som at hunden vil holde op med at være lydig og direkte vil begynde at modarbejde os :roll:

 

Heldigvis er mine hunde af en anden opfattelse:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

at hun ikke gider gøre hvad du siger.... "modsætte" sig dine "ordrer"

 

ok så... jamen så kan jeg godt forstå det lige pludseligt. For den slags hunde har der uden tvivl været masser af i "gamle dage" og hvem kan bebrejde dem... med de opdragelses og træningsmetoder man gjorde brug af før i tiden, er det jo klart at kræet nægtede at gøre noget som helst - af angsten for straffen.... Der er da ikke nogen der gider at lege med ham der slår.

 

"sjovt", at de ikke kunne / kan gennemskue, at netop deres egen opførsel leder til den adfærd de "frygter"...

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men eftersom at disse ordrer som regel efterfølges af noget hunden rigtig gerne vil, hvorfor skulle den så modsætte sig?

 

Nu får du lige lov at lege "djævlens advokat" :blink:

For at overtage verdens herre dømmet jo :evil:

 

"Det hemmelige hunde agentur" DHHA har trøjer til de agenter hvor deres mission lykkedes

 

i_m_the_boss_dog_shirt-p1558260190446624252vfyw_400.jpg

 

jkn0339l.jpg

 

Nej jeg har ikke haft taget snakken, for dem som har sagt det har jeg opfattet som værende lidt hårde i filten:(

 

Jeg opfatter det at "Blive taget røven på" som at hunden vil holde op med at være lydig og direkte vil begynde at modarbejde os :roll:

 

Heldigvis er mine hunde af en anden opfattelse:mrgreen:

Nemmerlig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men eftersom at disse ordrer som regel efterfølges af noget hunden rigtig gerne vil, hvorfor skulle den så modsætte sig?

 

Nu får du lige lov at lege "djævlens advokat" :blink:

 

Hvis nu motivationen for den anden handling er større :blink:

 

Godt eksempel - en hund der rejser sig i fællesdæk, selvom den er blevet forstærket massivt under indlæring og ikke er utyg ved at ligge der.

 

I den situation kan jeg godt sige "Nej" til mine - de véd de skal blive liggende. Bliver det ikke respekteret bliver de taget i halsbånd, uden ord eller andet, ført tilbage til oprindelig plads og dækket af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været til et foredrag hos en anerkendt udenlandsk hundetræner, som udtrykte det på denne måde.

 

Et signal (ikke en kommando) er en besked til hunden om, at NU har du en mulighed for at få din belønning. Det er IKKE en ordre, men et tilbud om, at hvis du er hurtig nu, så får du lige den der ting du gerne vil have. På denne måde får du en meget arbejdsivrig hund, som bare går og venter på hvornår du giver signalet til at NU er der mulighed for at score en godbid/leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været til et foredrag hos en anerkendt udenlandsk hundetræner, som udtrykte det på denne måde.

 

Et signal (ikke en kommando) er en besked til hunden om, at NU har du en mulighed for at få din belønning. Det er IKKE en ordre, men et tilbud om, at hvis du er hurtig nu, så får du lige den der ting du gerne vil have. På denne måde får du en meget arbejdsivrig hund, som bare går og venter på hvornår du giver signalet til at NU er der mulighed for at score en godbid/leg.

 

Jeg kan godt lide tanken, men jeg vil altså gerne at mine hunde kan dækkes af også selvom de ikke er sultne - eller motivationen for *indsæt selv fortyrrelse* er større end motivationen for samvær med mig / leg / mad!

 

Jeg træner lystbetonet, men der ér altså noget der hedder "det skal du fordi jeg siger det" hjemme ved os. Indlært positivt og lystbetonet selvfølgeligt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis nu motivationen for den anden handling er større :blink:

 

Godt eksempel - en hund der rejser sig i fællesdæk, selvom den er blevet forstærket massivt under indlæring og ikke er utyg ved at ligge der.

 

I den situation kan jeg godt sige "Nej" til mine - de véd de skal blive liggende. Bliver det ikke respekteret bliver de taget i halsbånd, uden ord eller andet, ført tilbage til oprindelig plads og dækket af.

 

Åbenbart ikke massivt nok?

 

Men ens indgangsvinkel til dette afhænger jo nok også af hvordan du træner. Jeg klikkertræner, og her er det meget vigtigt at et hvert signal er 110% positivt, idet at det så kan bruges som belønning til det næste led i kæden. Og hvis jeg gjorde som du beskrev, så ville jeg ødelægge dette signal som værende en forstærker for næste led i kæden.

 

Jeg ved ikke om ovenstående giver mening når man ikke klikkertræner :oops: men det er ikke fordi at jeg syntes at det er "ondt" eller lignende at jeg ikke vil gøre som du siger, men fordi at det vil ødelægge min træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åbenbart ikke massivt nok?

 

Men ens indgangsvinkel til dette afhænger jo nok også af hvordan du træner. Jeg klikkertræner, og her er det meget vigtigt at et hvert signal er 110% positivt, idet at det så kan bruges som belønning til det næste led i kæden. Og hvis jeg gjorde som du beskrev, så ville jeg ødelægge dette signal som værende en forstærker for næste led i kæden.

 

Jeg ved ikke om ovenstående giver mening når man ikke klikkertræner :oops: men det er ikke fordi at jeg syntes at det er "ondt" eller lignende at jeg ikke vil gøre som du siger, men fordi at det vil ødelægge min træning.

 

Jeg klikkertræner skam også :blink: og underviser i samme! Tog H&T's uddannelse sidste sæson!

 

Men klikkeren bruger jeg under indlæring, når først øvelsen ér indlært bliver jeg ikke ved med at klikke.

Hvis hunden ved hvad den skal og alligevel fravælger det - rejser sig - så får den altså besked på at det ikke er okay!

 

Nej er jo ikke lig med skæld ud, det er bare en grænsesætning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klikkertræner skam også :blink: og underviser i samme! Tog H&T's uddannelse sidste sæson!

 

Men klikkeren bruger jeg under indlæring, når først øvelsen ér indlært bliver jeg ikke ved med at klikke.

Hvis hunden ved hvad den skal og alligevel fravælger det - rejser sig - så får den altså besked på at det ikke er okay!

 

Nej er jo ikke lig med skæld ud, det er bare en grænsesætning :-)

 

Du bruger nej, jeg fjerner det hunden gerne ville have (belønningen). Hver sin måde at gøre tingene på :-D

 

Og ja, jeg er helt enig i at nej ikke er skæld ud, det er bare et signal som så mange andre.

 

Men jeg skal heller ikke afvise at jeg ville gøre som dig, hvis jeg stod i en konkurrence situation. Og jeg gør det da helt bestemt hvis jeg står i en situation hvor hunden kan komme til skade hvis den ikke gør som jeg siger. Verdenen er jo ikke perfekt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...