Hop til indhold

Opfarende/gøer


cs-dumle
 Share

Recommended Posts

Dumle gøer simpelthen højlydt af alt muligt udenfor for tiden. Der skal ingenting til efterhånden. Det er indtil videre gået rigtig godt med at han bare har ignoreret når Kali har gøet inde ved siden af (hun gøer af alt og intet), men her på det sidste er han begyndt at fare op til vinduet og gø med hver anden gang. Lige for lidt siden gøede han af en "bumbum bil" der kørte udenfor og han gøer af folk der går udenfor, hunde der gøer i det fjerne osv. alt og intet som han førhen sagtens kunne ignorere.

Vi er ved at miste besindelsen og har i dag flere gange taget os selv i at råbe "SÅ HOLD DOG KÆFT DUMLE!" eller "HOLD SÅ!"... Alt fornuftig træning er ved at være glemt. Vi forsøger så vidt muligt at lade være med at råbe da det jo bestemt heller ikke hjælper, men et moments desperation og så er det altså svært at bevare roen når intet virker :oops:

Da han var yngre gik vi hen, åbnede døren, viste ham der intet var og sagde så "der er ingenting". Derefter har det virket bare at sige "der er ingenting" og har det ikke virket er vi gået op til døren og har vist ham det og så var det ovre.

men det virker bare ikke nu. Hvis naboerne/samboerne får gæster kan vi jo ikke åbne døren ud til gangen og vise ham at der ikke er noget (det er nu ikke det største problem for hvis vi lige åbner og viser ham at det er søde personer stopper han som regel igen) og hvis det er folk der går forbi vinduet kan vi ikke åbne døren til gangen og vise ham at der intet er for han kan jo sagtens se dem i vinduet og går bare derhen og gør vidre. Er det hunde i det fjerne der gøer stopper han ikke før de stopper.

Idéer og gode råd modtages med stor taknemmelighed!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi har konsenkvent trænet med ordet "Slut" med Bamse.

Hvis han så vise os opmærsomhed og stopper gøen, får han ros og aktiverings øvelser.

 

Begynder han igen derefter, eller ikke reagere på slut, kommer han ind på et værelse til time out, indtil han holder kæft.

 

Det har virket fantastisk, for det er altså ikke sjovt at skulle være alene :blink:

 

Men det blev værre før det blev bedre - Konsekvent har nok været nøgle ordet for os.

Det samme ord, hver gang, og hurtig reaktion (også om natten) har været det der skulle til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har konsenkvent trænet med ordet "Slut" med Bamse.

Hvis han så vise os opmærsomhed og stopper gøen, får han ros og aktiverings øvelser.

 

Begynder han igen derefter, eller ikke reagere på slut, kommer han ind på et værelse til time out, indtil han holder kæft.

 

Det har virket fantastisk, for det er altså ikke sjovt at skulle være alene :blink:

 

Men det blev værre før det blev bedre - Konsekvent har nok været nøgle ordet for os.

Det samme ord, hver gang, og hurtig reaktion (også om natten) har været det der skulle til.

 

Det har vi også prøvet, men han holder bare ikke kontakten særlig længe og hvis han gør gøer han imens :roll: og alle de andre rum vi har vender ud til gaden så det hjælper ikke og det hjælper heller ikke at sætte ham i buret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger "stop" eller "nej" en enkelt gang, og hvis Tyson så fortsætter med at gø, får han time-out i køkkenet. Det virker helt fantastisk! En overgang blev han værre til at gø af alle lyde, men så kiggede jeg lidt på mig selv og måtte erkende, at jeg ikke havde været konsekvent nok. Nu er jeg helt konsekvent med at give time-out, og nu gør han næsten aldrig af lyde i opgangen eller på gaden, og hvis han alligevel gør, er et stop eller nej næsten altid nok til at få ham til at stoppe.

 

Men jeg kan godt se, at det gør situationen sværere for jer, at I ikke har så mange værelser at gøre godt med, og at det andet værelse også vender ud mod gaden. :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

:ae:

 

Har i prøvet med de der ekstremt hurtige høje lyde?

 

Enten klappe højt mens man råber BAB BAB eller lignede ord. Så snart hunden stopper adfærden, så rose?

 

Starter adfærden igen = samme lyd

 

Og sådan skal det køre mange mange MANGE gentagne gange - tålmodighed skal til :-D

 

Ellers vil jeg sige som de andre - træk ham væk fra det rum i er i så snart hans gøen starter. På den måde lærer han at når man ikke gør må man være sammen med jer.

 

Dvs selvom det værelse væk fra jer har vinduer ud til, kommer han først ind når han er stille.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:

 

Har i prøvet med de der ekstremt hurtige høje lyde?

 

Enten klappe højt mens man råber BAB BAB eller lignede ord. Så snart hunden stopper adfærden, så rose?

 

Starter adfærden igen = samme lyd

 

Og sådan skal det køre mange mange MANGE gentagne gange - tålmodighed skal til :-D

 

Ellers vil jeg sige som de andre - træk ham væk fra det rum i er i så snart hans gøen starter. På den måde lærer han at når man ikke gør må man være sammen med jer.

 

Dvs selvom det værelse væk fra jer har vinduer ud til, kommer han først ind når han er stille.

 

Jep, Victoria stilen er prøvet, men han tager sig ikke af lyden, fortsætter bare :(

 

Jeg tror såmænd ikke han tager det som en straf at komme ind i et andet rum end os. Han gør bare lysigt videre. Når vi så lukker ham ud ligner han en "Nå så hørte i det endelig hva?" :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Come on.... Det var da ikke off topic...

Det var en reel løsning, på et reelt problem, selvom jeg ikke er et sekund i tvivl om at Dumle aldrig kunne finde på rent faktisk at gøre brug af det :lol:

 

Dit avatar passer ganske godt til dig :blink: *cs-dumle tager straks gaffatapen frem og sætter et ordentligt stykke over munden på DKvildmand* :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dit avatar passer ganske godt til dig :blink:

 

Ja ikke :mrgreen:

 

 

*cs-dumle tager straks gaffatapen frem og sætter et ordentligt stykke over munden på DKvildmand* :mrgreen:
Er det noget du planlægger at gøre sådan mere regelmæssigt....... og variere det li.......

 

arrrh..... dén går vist ikke i offentligt forum

:pift::pift::bigsmile:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Jep, Victoria stilen er prøvet, men han tager sig ikke af lyden, fortsætter bare :(

 

Jeg tror såmænd ikke han tager det som en straf at komme ind i et andet rum end os. Han gør bare lysigt videre. Når vi så lukker ham ud ligner han en "Nå så hørte i det endelig hva?" :roll:

 

:mrgreen::mrgreen:, undskyld men kan ikke lade vær´...

 

Nå jamen så ved jeg ski ikke helt :-D...Det er svært med sådan nogle der gerne vil gø, når først de har fået smagen for det...ja så er det svært og slippe af med.

 

Men sådan een her til dig :ae: - håber i finder en løsning

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ikke :mrgreen:

 

 

Er det noget du planlægger at gøre sådan mere regelmæssigt....... og variere det li.......

 

arrrh..... dén går vist ikke i offentligt forum

:pift::pift::bigsmile:

 

:roll::lol:

 

:mrgreen::mrgreen:, undskyld men kan ikke lade vær´...

 

Nå jamen så ved jeg ski ikke helt :-D...Det er svært med sådan nogle der gerne vil gø, når først de har fået smagen for det...ja så er det svært og slippe af med.

 

Men sådan een her til dig :ae: - håber i finder en løsning

 

:lol: Tak skal du have, håber jeg også :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Sandra.1989

Hej.. Jeg har bare lige et spørgsmål, for jeg er også begyndt at lukke Kenzo ind i et andet værelse når han gør, men han stopper for det meste når jeg tager ham med derind, så er lidt i tvivl om hvor lang tid jeg skal lade ham være alene??

 

Hvor lang tid har I ladet jeres hunde være alene i et andet værelse for at de skal lære det der med at gø er forkert?

 

Sandra

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor lang tid har I ladet jeres hunde være alene i et andet værelse for at de skal lære det der med at gø er forkert?

 

Slet ikke. Imo så forstår hunde alligevel ikke et begreb som: "du får 5 minutter ekstra i hjørnet, hver gang du gøer"

 

Lær hunden noget andet istedet.

EKsempelvis at NÅR den har meldt at der er en lige udenfor døren, så får den et tak, og skal herefter i kurven og være rolig, indtil den får fri igen.

 

Det at være i kurven er ikke at tolke som et timeout som med rummet. Det er at tolke som at få ro på kræet, inden den får lov at hilse. Når den er rolig, så får den fri. (rummet kunne ligesåvel bruges, men kan du se gennem en dør, hvornår hunden er rolig?)

Og det er så når det drejer sig om gøen, ved besøg elelr lignende.

 

Ved almindelig gøen af alt, når som helst, hvor som helst, så drejer det sig om at finde ud af hvad man kan aflede med istedet. Intet svar er universelt i dén sammenhæng. Dreje adfærden over på noget andet, som den så kan få ros og godbid for istedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er begyndt simpelthen at afskærme Dumle for vinduet. Når han gøer er det ned fra vinduet og så får han ikke lov til at komme op og kigge igen før de/det forbipasserende er væk. Gøer han ikke får han til gengæld ros og lov at kigge.

Er det lyde han gøer af virker det nu igen med et "der er ikke noget" og virker det ikke virker "gå hen og læg dig" som regel. Så kigger han fornærmet op på mig på vej ind i buret som om jeg da virkelig ikke kan forstå at han faktisk prøver at advare os om noget :roll::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Slet ikke. Imo så forstår hunde alligevel ikke et begreb som: "du får 5 minutter ekstra i hjørnet, hver gang du gøer"

 

Lær hunden noget andet istedet.

EKsempelvis at NÅR den har meldt at der er en lige udenfor døren, så får den et tak, og skal herefter i kurven og være rolig, indtil den får fri igen.

 

Det at være i kurven er ikke at tolke som et timeout som med rummet. Det er at tolke som at få ro på kræet, inden den får lov at hilse. Når den er rolig, så får den fri. (rummet kunne ligesåvel bruges, men kan du se gennem en dør, hvornår hunden er rolig?)

Og det er så når det drejer sig om gøen, ved besøg elelr lignende.

Det virker nemlig super godt :5up: Vi brugte buret ved Dumle. I starten var det lukket, men han kan jo se hvad der sker og når han så var rolig blev han lukket ud. I dag hilser han bare lige hurtigt så går han ind og lægger sig (med mindre det er svigerforældrene, så kommer han stadig i bur med det samme, men det er nu fordi de gejler ham helt op i det røde felt).

 

Ved almindelig gøen af alt, når som helst, hvor som helst, så drejer det sig om at finde ud af hvad man kan aflede med istedet. Intet svar er universelt i dén sammenhæng. Dreje adfærden over på noget andet, som den så kan få ros og godbid for istedet.
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...