Hop til indhold

Spaniel typer i gruppe 8


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Jeg sidder lige og kommer til at kigge på forskellige typer spaniels og så tænker jeg....

 

Er det kun engelsk cocker spaniel, clumber spaniel, engelsk springer spaniel, field spaniel, irish water spaniel, sussex spaniel og welsh springer spaniel som er del af gruppe 8?

 

Hvad med den amerikanske cocker spaniel150px-AmericanCockerSpaniel_wb.jpg, boykin spaniel150px-Boykin_spaniel.jpg, blue picardy spaniel150px-Epagneul_bleu_de_picardie_868.jpg, brittany spaniel150px-Epagneul_Breton.jpg og kooikerhondje150px-P%C5%82ochacz_holenderski_%28kooikerhondje%29_11.jpg?

 

Og er FT cocker og springer også del af gruppe 8?

 

Bare lige et par spørgsmål :-D Jeg håber der er nogen som kan svare på....

 

Venlig hilsen Ida

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder lige og kommer til at kigge på forskellige typer spaniels og så tænker jeg....

 

Er det kun engelsk cocker spaniel, clumber spaniel, engelsk springer spaniel, field spaniel, irish water spaniel, sussex spaniel og welsh springer spaniel som er del af gruppe 8?

 

Hvad med den amerikanske cocker spaniel150px-AmericanCockerSpaniel_wb.jpg, boykin spaniel150px-Boykin_spaniel.jpg, blue picardy spaniel150px-Epagneul_bleu_de_picardie_868.jpg, brittany spaniel150px-Epagneul_Breton.jpg og kooikerhondje150px-P%C5%82ochacz_holenderski_%28kooikerhondje%29_11.jpg?

 

Og er FT cocker og springer også del af gruppe 8?

 

Bare lige et par spørgsmål :-D Jeg håber der er nogen som kan svare på....

 

Venlig hilsen Ida

 

 

am. cocker er i gruppe 8, det samme er koikeren.

 

Breton og Picardy spaniel er i grp. 7

 

Boykin er ikke anerkendt af FCI mig bekendt

 

FT varianten er ikke en selvstændig race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for den opklaring:-D.

Men hvis kooikeren er i gruppe 8, hvorfor er den så ikke med på Spanielklubbens hjemmeside? Den har da sig helt egen klub....

 

 

Spaniel klubben er for racer under spaniel klubben, Kooikeren har sin egen specialklub.

 

Ligesåvel som ulvehunden har sin egen specialklub og ikke er med i myndeklubben.

 

 

Tidligere havde amerikaneren også sin egen specialklub, men de valgte at nedlægge sig selv og komme ind i spaniel klubben.

 

Hvis nu tilstrækkeligt mange cockerejere i spaniel klubben ville have en cockerklub, så skulle de stille forslag om at cockerne skulle ud af spaniel klubben og etablere deres egen klub. Dette skal godkendes på generalforsamling (da der skal ske en lovændring). Der kan kun være en specialklub pr. race i DK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... Så det er bare noget "politisk"... Hvis du forstår hvad jeg mener....

 

Så i princippet kunne alle spaniel racerne have hver sin klub, men de har bare valgt at hører under den samme i Danmark...

 

Mange tak for forklaring... Sad bare lige og undrede mig lidt ;-)

 

 

Ja, det kunne de i princippet godt. Men eftersom der bliver færre og færre medlemmer i hundeklubberne, så går det nok mod en sammenlægning. Tvivler dog på Kooikeren ryger i spaniel klubben, da den ikke har samme anvendelse som de britiske spaniels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kunne de i princippet godt. Men eftersom der bliver færre og færre medlemmer i hundeklubberne, så går det nok mod en sammenlægning. Tvivler dog på Kooikeren ryger i spaniel klubben, da den ikke har samme anvendelse som de britiske spaniels.

 

 

Okay... Jeg viste ikke der blev færre og færre medlemmer, men så er det jo godt man kan lave disse sammelægninger :-D

 

Nej, det gør Kooikeren nok ikke.. Men det gør vel heller ikke noget, hvis den kan klare sig i sin egen special klub.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det kunne de i princippet godt. Men eftersom der bliver færre og færre medlemmer i hundeklubberne, så går det nok mod en sammenlægning. Tvivler dog på Kooikeren ryger i spaniel klubben, da den ikke har samme anvendelse som de britiske spaniels.

 

Så kan den slå sig sammen med tolleren. Den hører heller ikke rigtig til i retrieverklubben, imo. Og det er vel lidt det samme formål de to racer har. Tror jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...