Gæst Bille Skrevet August 26, 2009 Rapporter Share Skrevet August 26, 2009 Goddag hundeelskere Vi har her for 8 dage siden fået en skøn golden retriever hvalp hjem, en lille pige der hedder Mille (Har lagt nogle billeder ind af hende) Vi hentede hende da hun var 9 uger gammel, og hun var stort set renlig da vi tog hende med hjem, hun skider aldrig inden for, og kun en sjælden gang tisser hun hvis vi ikke har været hurtige nok med at få hende ud når hun har tisset. Det er bare også et rigtigt hårdt arbejde at have sådan en, og jeg har nogle ting jeg gerne vil spørge de lidt mere erfarene hundeejere om. Mille virker rigtigt lærenem, efter lidt blød træning på 3 dagen kunne hun sit, og dagen efter kunne hun give pote, som hun automatisk gør nu hver gang hun får godbid. Jeg har prøvet lidt med noget Klikker træning, (læst om det i bogen "Klikkertræning for din hund" men jeg synes det er som om hun ikke genkender lyden, selvom jeg har prøvet meget hvor hun egentlig ikke gjorde noget, bare hvor vi havde øjenkontakt, og klikke, og give godbid, og efter et par sessioner har jeg prøvet at klikke når hun havde ryggen til, hun reagere bare ikke på klikket som sådan (godbiden reagere hun selvfølgelig hurtigt på Det kan være en af jer har erfaring med klikker træning og ved hvad jeg kan prøve at gøre? Hun er jo en hvalp og kan sommetider godt lide at snappe lidt, bare sådan hvalpeleg, men min 8 årige søster er det som om Mille har set sig sur på. Jeg ved ikke hvorfor, men nogen gange kan hun gå helt bananas, og hoppe op og bide sig fast i hende, så hun bare hænger efter. Jeg ved ikke helt hvorfor hun er vild omkring hende, for hun er det ikke med nogen af os andre (vi bor fast 5 i huset.) Hun havde bare glædet sig til at få hund og det er lidt synd at det lidt tager glæden fra hende nogen gange at Mille er sådan. Jeg ville gerne sige noget til hende, og fortælle hende at hun ikke skulle gøre det, men jeg har bare læst så mange steder at man ikke må tale hårdt til en golden fordi den skulle tage ting meget personligt, og hurtigt blive indelukket, og det ønsker jeg under ingen omstændigheder. Udover det er hun en utrolig dejlig hvalp som for det meste er rolig, kærlig og som elsker at blive nusset af nye mennesker, og hilse på fremmede hunde, så det synes vi da tegner godt. Håber nogen tager sig tid til at læse igennem min lange smøre, og måske har lidt forslag til ting jeg kunne gøre bedre, det er vel derfor dette forum er her hehe. MVH Mathias Bille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret August 26, 2009 Rapporter Share Besvaret August 26, 2009 Hej og velkommen til Og tillykke med den lille Når hun ikke reagerer på klikken, er det fordi, hun ikke helt forstår betydningen endnu. Der er ikke andet at gøre, end at blive ved med at forsøge at vænne hende til lyden I hvilke situationer bider hun din søster? Leger de vildt, inden det sker, eller gør hun det bare umotiveret? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jeanett25 Besvaret August 26, 2009 Rapporter Share Besvaret August 26, 2009 Goddag hundeelskere Vi har her for 8 dage siden fået en skøn golden retriever hvalp hjem, en lille pige der hedder Mille (Har lagt nogle billeder ind af hende) Vi hentede hende da hun var 9 uger gammel, og hun var stort set renlig da vi tog hende med hjem, hun skider aldrig inden for, og kun en sjælden gang tisser hun hvis vi ikke har været hurtige nok med at få hende ud når hun har tisset. Det er bare også et rigtigt hårdt arbejde at have sådan en, og jeg har nogle ting jeg gerne vil spørge de lidt mere erfarene hundeejere om. Mille virker rigtigt lærenem, efter lidt blød træning på 3 dagen kunne hun sit, og dagen efter kunne hun give pote, som hun automatisk gør nu hver gang hun får godbid. Jeg har prøvet lidt med noget Klikker træning, (læst om det i bogen "Klikkertræning for din hund" men jeg synes det er som om hun ikke genkender lyden, selvom jeg har prøvet meget hvor hun egentlig ikke gjorde noget, bare hvor vi havde øjenkontakt, og klikke, og give godbid, og efter et par sessioner har jeg prøvet at klikke når hun havde ryggen til, hun reagere bare ikke på klikket som sådan (godbiden reagere hun selvfølgelig hurtigt på Det kan være en af jer har erfaring med klikker træning og ved hvad jeg kan prøve at gøre? Hun er jo en hvalp og kan sommetider godt lide at snappe lidt, bare sådan hvalpeleg, men min 8 årige søster er det som om Mille har set sig sur på. Jeg ved ikke hvorfor, men nogen gange kan hun gå helt bananas, og hoppe op og bide sig fast i hende, så hun bare hænger efter. Jeg ved ikke helt hvorfor hun er vild omkring hende, for hun er det ikke med nogen af os andre (vi bor fast 5 i huset.) Hun havde bare glædet sig til at få hund og det er lidt synd at det lidt tager glæden fra hende nogen gange at Mille er sådan. Jeg ville gerne sige noget til hende, og fortælle hende at hun ikke skulle gøre det, men jeg har bare læst så mange steder at man ikke må tale hårdt til en golden fordi den skulle tage ting meget personligt, og hurtigt blive indelukket, og det ønsker jeg under ingen omstændigheder. Udover det er hun en utrolig dejlig hvalp som for det meste er rolig, kærlig og som elsker at blive nusset af nye mennesker, og hilse på fremmede hunde, så det synes vi da tegner godt. Håber nogen tager sig tid til at læse igennem min lange smøre, og måske har lidt forslag til ting jeg kunne gøre bedre, det er vel derfor dette forum er her hehe. MVH Mathias Bille Tillykke med din golden - skøn race Mht klikkertræningen skal du være tålmodig og blive ved men i mange små sessioner. Deres koncentration er ikke super god når de er så små - det skal nok komme hen ad vejen hvis du fortsætter stille og roligt. Til det jeg har markeret - Jeg ved at mange hvalpe (Incl vores egen) er UTROLIG interesseret i små børn - deraf sker der også mange uheldige oplevelser mellem barn og hvalp, nok fordi hvalpen bliver FOR vild omkring barnet (de drages imod dem, pga af deres str., kropssprog, stemmeleje osv.) Og det er ikke fordi de vil være vilde - de vil lege.... men for et barn på 8 år virker det ofte voldsomt og de har det med at begynde at løbe væk fra hunden, råbe, fægte med armene osv - alt sammen noget der for hunden betyder leg og de bliver "vilde". Deraf sker der også tit det, at de mere følsomme hunde bliver bange for børnene, når de så pludselig begynder at skrige eller i værste fald kaster noget efter hunden. Og så har man pludselig en hund der er bange for børn modsat den første adfærd de udviste. Det er rigtig ærgeligt - og jeg har oplevet det rigtig mange gange. Jeg har også selv været "vidne" til sådan en proces. Men hvorfor er det du tror at hun er "sur" på søsteren? For mig lyder det mere til at hun netop vil lege - og måske lidt for voldsomt. I andre er større og virker anderledes på Mille end din søster der ikke er ret gammel. Jeg vil anbefale, at i kun lader dem være sammen når Mille er i snor. Så kan i tage hende til jer hvis hun bliver for vild. Sørg for de får rolige stunder sammen, sådan at MIlle lærer ,at det også er sådan hun skal omgås din søster/ børn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bille Besvaret August 26, 2009 Rapporter Share Besvaret August 26, 2009 Nogen gange begynder hun bare at knurre en del af hende, og stille sig i sådan en stilling med hovedet dybt nede, forbenene bukket, som om hun er klar til kamp, lyder godt nok lidt voldsomt når jeg skriver det sådan, hun er jo en lille en. Altså, det kommer ret umotiveret, f.eks hvis hun lige er blevet kælet af os, og min søster kommer gående og snakker til min mor eller mig, kan hun bare fare efter hende, indtil videre har jeg prøvet at lære Maria at hun skal vende ryggen til og ignorere hende når hun gør det, det hjælper faktisk, men nogen gange holder hun stadig fast, og der skal jo ikke meget til før en 8 årig pige siger av. I starten begyndte hun bare sådan at tage hende forpoter og kaste dem ned, men jeg sagde til hende det var forkert, for det ildnede bare Mille mere op og hun blev bare mere ivrig og vild, så det andet her virker lidt bedre, er bare i tvivl om der er andet man kunne gøre Mange tak for hjælpen, MVH Mathias Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 26, 2009 Rapporter Share Besvaret August 26, 2009 Den stilling med hovedet nede, og forbene bukket, betyder "leg med mig" :blink: på hundesprog, så det er ikke fordi hun er sur eller arrig. Men selvf¢lgelig skal hun ikke have lov at terrorisere lilles¢ster alt for meget, så måske i kan hente Mille væk fra situationen og give hende noget leget¢j hun gerne må bide i, som distraktion i stedet? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst jeanett25 Besvaret August 27, 2009 Rapporter Share Besvaret August 27, 2009 Den stilling med hovedet nede, og forbene bukket, betyder "leg med mig" :blink: på hundesprog, så det er ikke fordi hun er sur eller arrig. Men selvf¢lgelig skal hun ikke have lov at terrorisere lilles¢ster alt for meget, så måske i kan hente Mille væk fra situationen og give hende noget leget¢j hun gerne må bide i, som distraktion i stedet? Helt enig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret August 27, 2009 Rapporter Share Besvaret August 27, 2009 Som Jeanett25 så rigtigt skriver, så er det vigtigt, at lillesøster ikke giver sig til at skrige, fægte med arme og ben, løbe væk, puffe til hunden o.lign. Da det har nøgagtigt dem modsatte effekt. Min egen hund er hysterisk usikker på børn, grundet ærgerlige oplevelser i hendes hvalpetid ... Det er rigtigt dumt og træls, men umiddelbart ikke det store problem i vores hverdag, da hverken vi eller folk der kommer i vores hus ofte, har børn... Men for jer, kunne det blive noget rigtigt rod, med en hund der er usikker på børn og et barn i huset... så det er vigtigt, at i tager hånd om hvalpens legeadfærd sammen med barnet med det samme... Ignorere og vende ryggen til når hun bliver vild er rigtigt godt og det skal nok virke lige så langsomt. Hvalpen søger opmærksomhed med sin adfærd, og får den det ikke, så holder den op... Derudover kunne i måske aftale at lillesøster hjælper til med træningen? I kunne fx. lære hvalpen at "dutte" med næsen. Først på fx din hånd - derefter kan man overføre dette til alt og intet, så hun kan lære at lukke skabslåger, slukke lys på en kontakt og den slags ... Når lillesøster nu havde glædet sig sådan til at få hund, så lad hende være med til at lave træningsplanen for tricket. Snak om hvordan man får hvalpen til det, hvordan man kan bryde tricket ned i små dele og hvordan man til sidst ender med den færdige øvelse, hvor hunden går hen og lukker en skabslåge i køkkenet. En farvet post-it er her rigtig god at bruge, da den gør det supernemt at overføre "duttet" fra hånd til andre steder ... Hvis man har en hund, der er meget godbidsfikseret, så er en nem lille øvelse "find kontakten". (den kræver at hunden har lært "dut" ). Jeg tager en lækker godbid i den ene hånd, viser hunden at den er der! Og knytter hånden omkring den. Derefter holder jeg begge hænder frem, den knyttede hånd, samt den anden med håndfladen mod hunden. I starten skal de være helt tæt sammen, så hunden kan komme til at røre ved håndfladen næsten ved et uheld.... Når hunden dutter den hånd uden godbid - åbner godbidshånden sig. Efterhånden flytter man hænderne længere og længere fra hinanden. Vi er nu der hvor "håndfladen" er min mands - og han er i et andet rum. Jeg viser hende den lækre godbid, knytter hånden om den og spørg hende: "hvordan åbner man den?" Så suser hun afsted for at finde min mand . Og så kan jeg høre ham råbe inde fra stuen "kontaaaakt" ... så kommer hun drønende ud efter sin belønning ... Det tager dog lang tid at komme hertil ... Ellers kan du få lillesøster til at gemme lækre godbidder rundt omkring og så få hvalpen til at finde dem. Efterhånden som hunden forstår søge-signalet kan I også søge efter andre ting, som fx hundens legetøj eller ting der dufter af jer. Herhjemme søger vi efter te-breve . Det var langt! Og det jeg nok egentlig bare ville sige, det var, at det måske var en ide, at involvere lillesøster i hvalpetræningen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Soey Besvaret August 27, 2009 Rapporter Share Besvaret August 27, 2009 Hej og stort tillykke med jeres hvalp:-D Da jeg selv har en lille golden hvalp på nu 13 uger, kan jeg roliget sige at jeg deler dine følser på godt og ondt. Har haft store problemer med at Soey (min hvalp) bed sig fast i bukser og ærmer og sko på mig og kun på mig:???: Bybt fustrene, og jeg prøvede virkelig alt, alle de bløde metoder med at vende ryggen til, ignorer rose når hun ikke bed osv.. Og jeg må indrømme at jeg der IKKE hjalp en skid:evil: Da jeg beklagede min nød til min veninde ( er næsten uddannet hundeinstruktør, og har en golden på 9 mdr) Spørger hun om jeg har indlært "nej", det havde jeg ikke og viste heller ikke hvordan men gjorde. Det fik jeg fortalt og øvet, øvet, øvet:!: Og nu har jeg en hund der stort set altid, stopper det hun er igang med, med et enkelt nej:-D(i helt normalt tonefald.) Men indlære "nej" ved at have nogle godbidder (ikke for gode til at starte med), Du viser hunden godbidden samtid med at du siger nej, når hunden prøver at tage godbidden, tager du hånden til dig så hunden ikke kan få den, dette gentages til hunden, tøver ( dette sker ralativt hurtigt, da hunden hurtigt forbinder "prøver at tage godbidden, kan ikke få den). Lige så snart at hunden tøver, bare 1 sekund siger du "ja" og hunden får godbidden. At det gøres på det rigtige tidspunkt er det vigtigste, da hunden hurtigt forbinder " jeg prøver ikke på at få godbidden og jeg får den" så der sker der modsatte af når hunden prøver ar tage godbidden. Dette øves og udvides med beder godbidder og svære metoder, som at ligge godbidden på gulvet eller kaste den lidt væk. Der må ikke bruges nej på andre ting FØR det er indlært!, eks. Hvis hunden roder i potteplanten, eller har en sko i munden og man siger nej fatter hunden ikke hvad man siger og ordet får en negativ betydning. Dette vil så ødelægge ordet nej, og det bliver 1000 gange svære at indlære det. Men når man tilsidst har fået det godt og rigtigt indlært, kan man nøjes med at sige nej, når hunden gør noget man ikke vil have, hunde vil stoppe det den er i gang med kigge på ejern, som selvfølgelig har en gobid, masser af ros og noget alternativ legetøj klar. Det vil ske at hvalpen, bliver så opkørt at den ikke er i stand til at forstå/høre, nej. Stopper den ikke efter andet nej, så flyt hvalpen, og få den til at lege med noget andet, (pivedyr er gode her) Til sidst skulle det gerne bliver: Hunden gør noget den ikke må, du siger nej, hunden stopper/kigger, du roser og giver godbid, du giver den noget lege tøj og leger lidt med den og roser når den leger med legetøjet, Efter nogle gange tager du godbidden af: Hunden gør noget den ikke må, du siger nej, hunden stopper/kigger, du roser og viser den noget legetøj som du du leger lidt med hunden med og roser når den leger med legetøjet. Efter laaaannng tid Kan du tage legetøjet af: Hunden gør noget den ikke må, du siger nej, hunden stopper/kigger, du roser, hunden leger med noget andet af sig selv:-D Puhaa.. det blev en hel bog... det må i meget undskylde:engel: Håber det kan bruges, det har virket perfekt på min lille hvalp:-D Så håber meget at det også virker på den/jeres:vinken: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Soey Besvaret August 27, 2009 Rapporter Share Besvaret August 27, 2009 Goddag hundeelskere Mille virker rigtigt lærenem, efter lidt blød træning på 3 dagen kunne hun sit, og dagen efter kunne hun give pote, som hun automatisk gør nu hver gang hun får godbid. Jeg har prøvet lidt med noget Klikker træning, (læst om det i bogen "Klikkertræning for din hund" men jeg synes det er som om hun ikke genkender lyden, selvom jeg har prøvet meget hvor hun egentlig ikke gjorde noget, bare hvor vi havde øjenkontakt, og klikke, og give godbid, og efter et par sessioner har jeg prøvet at klikke når hun havde ryggen til, hun reagere bare ikke på klikket som sådan (godbiden reagere hun selvfølgelig hurtigt på Det kan være en af jer har erfaring med klikker træning og ved hvad jeg kan prøve at gøre? MVH Mathias Bille Til det jeg har lavet sort, vil jeg gerne spørge: Har i fået indlært klikkern rigtigt? Og hvorfor klikker du når hun har ryggen til? For mig at se virker det som om i ikke har forstået princippet i klikker træning. Man skal først forstå hvad klikkertræning går ud på, for der efter at indlære hunden på klikkerne. Når klikkerne er indlært, klikker man i det sekundt hunden gør som man gerne vil have. Og allerhelst lige når den skal til at gøre det. Det hele burde stå i bogen, men hvis du ikke kan finde det eller ikke forstår det (syntes selv at det nogen gange er svært at forstå hvad de mener i bøger) så er du meget velkommen til at spørge, hvis jeg ikke svare er jeg sikker på at der er en masse kloge hoveder som gør:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret August 27, 2009 Rapporter Share Besvaret August 27, 2009 Til det jeg har lavet sort, vil jeg gerne spørge:Har i fået indlært klikkern rigtigt? Og hvorfor klikker du når hun har ryggen til? For mig at se virker det som om i ikke har forstået princippet i klikker træning. Man skal først forstå hvad klikkertræning går ud på, for der efter at indlære hunden på klikkerne. Når klikkerne er indlært, klikker man i det sekundt hunden gør som man gerne vil have. Og allerhelst lige når den skal til at gøre det. Det hele burde stå i bogen, men hvis du ikke kan finde det eller ikke forstår det (syntes selv at det nogen gange er svært at forstå hvad de mener i bøger) så er du meget velkommen til at spørge, hvis jeg ikke svare er jeg sikker på at der er en masse kloge hoveder som gør:-D Jeg tror, det er fordi, der i mange bøger står, at man skal tjekke om hunden er betinget rigtigt på lyden ved at klikke, mens dens opmærksomhed er rettet mod noget andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Bille Besvaret August 27, 2009 Rapporter Share Besvaret August 27, 2009 det er korrekt hvad du siger, der stod at vi efter 6-7 klik efterfulgt af godbid skulle prøve hvor hendes opmærksomhed var rettet mod f.eks et stykke legetøj eller noget Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret August 27, 2009 Rapporter Share Besvaret August 27, 2009 det er korrekt hvad du siger, der stod at vi efter 6-7 klik efterfulgt af godbid skulle prøve hvor hendes opmærksomhed var rettet mod f.eks et stykke legetøj eller noget Ja, men som sagt handler det bare om at være vedholdende, på et eller andet tidspunkt skal hun nok forstå systemet Og så kan du "klikke" hende, når hun forholder sig roligt i nærheden af din søster :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts