Hop til indhold

Prazsky Krysarik


Gæst johnny9900
 Share

Recommended Posts

Gæst johnny9900

Hej vi har en tjekkisk rottehund,Han er tre år rød til farven,vejer lige under de tre kg,Har Éu pas,fået alle vacciner,God i sind lige som en rottehund nu skal være :-D.

Vi søger en tæve af samme race eller en anden mindre race,Vi ønsker ingen penge men en hvalp.

Vi har ikke prøvet det her før så kom gerne med kommentarer til vores annonce,Råd modtages med glæde

Mvh Johnny og Chuck

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst johnny9900

Hvad race er din hund? Tjekkisk rottehund

Hvad race søger du? Samme race eller en lille race

Er der stamtavle på hunden? Nej

Er den blevet tjekket for arvelige sygdomme? (hofter,albuer,øjne,osv....) Nej

Hvor gammel er den? 3 år

Temperament? Meget godt,Kan ikke lide katte og store hunde

Er hunden avlsgodkendt? Nej

Hvorfor vil du avle på hunden? Hans sind er så dejligt,Og vi kunne tænke os en søn eller datter af ham,Og evt hjælpe andre at få glæde af hans gode sind

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker din sidste sætning - der er ikke mange, der søger gode råd :-D :blink:

 

Men så vil jeg da benytte mig af det og foreslå, at du får ham avlsgodkendt og finder en egnet tæve til ham. På den måde er du sikker på at han lever op til racestandarden og formentligt kan tilbyde noget til racen.

Så er der selvfølgelig sundheden. Jeg ved ikke, hvad din race døjer med af sygdomme, men under alle omstændigheder er det en god ide at teste for det, så du ikke giver sygdomme videre til hvalpene.

 

Måske også kontakte en opdrætter, som kan guide dig lidt? :-)

 

Og det var vist det jeg havde at sige for denne gang :mrgreen:

 

 

Held og lykke med projektet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst johnny9900

Hej og mange tak for dit svar :-)

Tror ikke man kan få racen Avls godkendt i Danmark da den ikke er Fci Godkendt,Han er blevet øjenlyst da han var hvalp,og tjekket for HD ? ved sit 2 års tjekk. måske ikke noget der skal tilføres ved parring ?

Mvh

Johnny

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og mange tak for dit svar :-)

Tror ikke man kan få racen Avls godkendt i Danmark da den ikke er Fci Godkendt,Han er blevet øjenlyst da han var hvalp,og tjekket for HD ? ved sit 2 års tjekk. måske ikke noget der skal tilføres ved parring ?

Mvh

Johnny

Nå det vidste jeg ikke, men det kan man nok ikke så :-) Hvad mener du med, om HD skal tilføres ved parring?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke ret meget om avl eller arvelige sygdomme, men nedenstående er hvad jeg har "samlet til mig" i mit års tid som hundeejer og bruger af dette fantastiske forum :-D

 

HD er hofte-dysplasi - som er noget grimmer noget, hvor ben-knogle og hofteskål ikke mødes... det giver ofte hunden mange smerter og kan invalidere den fuldstændigt :( Man mener at det 50% arveligt, derfor er det vigtigt at teste for det, før man avler...

 

Ved din race tror jeg dog nærmere du skal overveje at teste for patella luxation - som er en arvelig lidelse der giver løse knæskaller - som også kan være meget smertefuldt og invaliderende for hunden... Denne lidelse rammer oftest de små racer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke ret meget om avl eller arvelige sygdomme, men nedenstående er hvad jeg har "samlet til mig" i mit års tid som hundeejer og bruger af dette fantastiske forum :-D

 

HD er hofte-dysplasi - som er noget grimmer noget, hvor ben-knogle og hofteskål ikke mødes... det giver ofte hunden mange smerter og kan invalidere den fuldstændigt :( Man mener at det 50% arveligt, derfor er det vigtigt at teste for det, før man avler...

 

Ved din race tror jeg dog nærmere du skal overveje at teste for patella luxation - som er en arvelig lidelse der giver løse knæskaller - som også kan være meget smertefuldt og invaliderende for hunden... Denne lidelse rammer oftest de små racer...

What she said ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst johnny9900
Jeg ved ikke ret meget om avl eller arvelige sygdomme, men nedenstående er hvad jeg har "samlet til mig" i mit års tid som hundeejer og bruger af dette fantastiske forum :-D

 

HD er hofte-dysplasi - som er noget grimmer noget, hvor ben-knogle og hofteskål ikke mødes... det giver ofte hunden mange smerter og kan invalidere den fuldstændigt :( Man mener at det 50% arveligt, derfor er det vigtigt at teste for det, før man avler...

 

Ved din race tror jeg dog nærmere du skal overveje at teste for patella luxation - som er en arvelig lidelse der giver løse knæskaller - som også kan være meget smertefuldt og invaliderende for hunden... Denne lidelse rammer oftest de små racer...

 

 

HD A fri og ifølge kragetæerne fra tjekkiet står der:patella luxation 0 degree/right 0 degree/left svært og læse det men det er hvad der står

Link til indlæg
Del på andre sites

HD A fri og ifølge kragetæerne fra tjekkiet står der:patella luxation 0 degree/right 0 degree/left svært og læse det men det er hvad der står

 

HD A er det bedste - dvs. han ikke har HD - hvor gammel var han, da han blev testet, ved du det? Så vidt jeg ved skal de nemlig være over 12 (eller er det 18) måneder, før man kan regne med resultatet.... patella resultatet er jo også super - men igen vil jeg tro hunden skal være udvokset før man kan teste med pålideligt resultat...

 

Men er disse testet efter han er udvokset og han har ovenstående karakterer, plus han er øjenlyst, så kan man nærmest ikke bede om mere... jeg ved ikke om prazky'en har hjerteproblemer? om de også skal hjertescannes ligesom cavalierer skal? men det er der måske nogen der ved herinde...

 

Når du nu har en gennemtjekket, sund og lækker hund - så husk at stille de samme krav til tæven. Det ville være så ærgerligt at få en hvalp med skavanker grundet manglende helbredstjek ved mor-hund :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst johnny9900

Hej amocca

Som jeg skrev længere oppe var han 2 år ved Hd testen/røntgen,Patella var han 18 måneder.Hjerte test kan jeg ikke se noget om andet end at dyrlægen har lyttet på ham.

Forøvrigt tak for dine svar og at du tog dig tid :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej amocca

Som jeg skrev længere oppe var han 2 år ved Hd testen/røntgen,Patella var han 18 måneder.Hjerte test kan jeg ikke se noget om andet end at dyrlægen har lyttet på ham.

Forøvrigt tak for dine svar og at du tog dig tid :-)

 

undskyld - jeg har simpelthen ikke læst det ordentligt så :oops: men så er det jo pålidelige test :mrgreen: tillykke med din kernesunde hund :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...