Hop til indhold

Hundeinstruktør Marianne Bløndal : En hund er en hund


Gæst bibi
 Share

Recommended Posts

3. Man kan ikke have hunderacer, hvor der er en så lille fejlmargen for ejeren. Selv den mest samvittighedsfulde ejer, kan falde i staver et øjeblik, glemme at lukke havelågen e.l.

 

Du har altså en meget livlig fantasi nogen gange, det lyder lidt som om du tror at disse hunde bare står og venter på det øjeblik hvor deres ejer mister koncentrationen, så de kan komme ud og lemleste nogen....

 

Det er jo ikke et frådende monster der evig og altid venter på at angribe en anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 504
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Du har altså en meget livlig fantasi nogen gange, det lyder lidt som om du tror at disse hunde bare står og venter på det øjeblik hvor deres ejer mister koncentrationen, så de kan komme ud og lemleste nogen....

 

Det er jo ikke et frådende monster der evig og altid venter på at angribe en anden hund.

 

Tak fordi du gider at debattere med mig igen :blink:

 

Jeg har vist selv skrevet flere steder, at kamphunde ikke er frådende monstre 24/7, så du skyder helt forbi :blink: Det er da lige før, at det ville være nemmere, hvis det var tilfældet. Så var overraskelsesmomentet da i hvert fald ude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du gider at debattere med mig igen :blink:

 

Jeg har vist selv skrevet flere steder, at kamphunde ikke er frådende monstre 24/7, så du skyder helt forbi :blink: Det er da lige før, at det ville være nemmere, hvis det var tilfældet. Så var overraskelsesmomentet da i hvert fald ude.

 

Jamen hvad er det så for noget med den der lille fejlmargin du mener at ejerne har, når nu de ikke er sådan nogle frådende monstrer?

Link til indlæg
Del på andre sites

^Fordi du aldrig ved, hvornår det sker.

 

Disse hunde sender lige som alle andre hunde signaler forud for deres handlinger, så hvis du ved bare lidt om hunde, så kan du også godt se hvornår det sker.

 

Problemet ligger i, at mange af de mennesker der ejer disse hunde, ikke aner noget som helst om det at have hund. Og jeg vil give dig ret i, at denne type hund kræver en kompetent ejer, en ejer som ikke mener at deres hund bare skal have lov til at rende rundt uden snor, hvilket er min opfattelse at ingen terrier skulle, nu udtaler jeg mig om amstaff'en, som er den jeg kender bedst.

Nu ved jeg jo godt at du straks vil fortælle om dem der ikke kunne holde deres hund selvom den var i snor. Men så er disse mennesker heller ikke kompetente ejere i mine øjne, idet at du bør have nok mental kontakt til din hund, således at du kan afbryde den i dens handlinger. Desuden så kan selv jeg holde en hund på knapt 27 kilo, selvom den måske fravælger kontakten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Sorry, men jeg sætter min hunds liv højere end ikke at fornærme forbipasserende kamphundeejere :mrgreen: Og problemet er netop, at man skal være 110% fejlfri, hvis man har en kamphund, og det er ingen.

 

Det er så i orden....vil også hellere fornærme dig end at have mine hunde forbudt...:-D

 

Så skal man jo være 110% fejlfri uanset hvilken hund man har....hvis en "almindelig" hund overfalder en stor er det meget muligt at den ikke får store bidmærker, men det kan sagtens sætte spor på dens psyke...f.eks. er Pablo jo ikke vildt begejstret for sorte hunde, efter gentagne overfald fra labbelignende dimser(ingen ved jo reelt hvad de der sorte uden tavle er)

Redigeret af The dogfather
volapyk
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg konstaterede blot fakta. Og vi er nødt til at definere ud fra fakta og ikke vore følelser eller hvad vi har læst i avisen.

Men fakta skal da belyse problemet. Man kigger jo heller ikke bare på det samlede antal trafikdræbte og vedtager love uden at se på hvor ulykkerne sker, hvem der er skyld i ulykkerne, i hvilke situationer de sker og hvor. Vel?.

 

Det er jer der vil lovgive på et grundlag der ikke er der. Ikke mig. Jeg ønsker blot at finde en løsning som er ned at administrere og som er til at leve med, både for hunde og mennesker.

Ha ha, jeg kunne have skrevet nøjagtigt det samme til dig.

 

At de er mere vedholdende??

Det er de da.

Hold nu op. Du skrev følgende:

 

muligt at du og andre mener at når en kamphundetype bider så er det værre end andre.

 

Det var det jeg mente at du ikke kunne mene at vi tager fejl af.

 

Hvordan kan du sammenligne en specifik hunderace med en hundetype?

Forstår du hvad eksempel betyder?.

 

Du aner ikke engang hvilke hunderacer det er du vil have der skal gå med mundkurv, Du ville jo bare sætte mundkurv på alt hvad der "ser forkert ud" i dine øjne. Det er da ren DF-politik, at ville forbyde ,begrænse og smide ting der ser anderledes ud, ud på mødingen

Hvad ved du om det?. :???:

 

Jeg behøver ikke statistikfor på noget der er min mening.

Men du er ikke den mindste smule ked af at kræve det af andre der ikke deler dine synspunkter. :confused:

 

Læs lige din sætning igen.:mrgreen:

 

Jeg mener i øvrigt ikke at jeg har skrevet at pressen er fuld af løgn.

Det har jeg så gjort og det ændrer ikke noget. :blink: Når du kan skrive følgende: muligt at du og andre mener at når en kamphundetype bider så er det værre end andre.

 

Så må det jo være fordi du mener at pressen er fuld af løgn når de skriver at kamphunde er farligere end almindelige hunde.

 

Ja ja sjovt. Bare ikke når det er "De andre" der skider på lovgivningen og lader deres hunde rende rundt og hapse i andres hunde og kaniner. Det er da doppelt moral så det vil noget.

Hvor søren er din humoristiske sans blevet af?.

 

Hvis vi holder os til Ascha´s forslag . Hvor mange hunde racer der der så tilbage?

Vi ved jo godt at særlove vil afholde folk fra et anskaffe sig disse hunde. Men det var vel også intentionen.?

 

Og hvilke af dem, der er tilbage skal der så laves særlove omkring senere så det gøres besværligt at have dem?

 

Hvor langt vil du / i gå i jeres race udrensning?

Nu skal du ikke blande mit forslag sammen med Zarinas og ikke kræve at vi skal svare for hinanden.

 

Sjovt nok så kommer jeg til at tænke på hvilke racer du mener. Men da du plejer at undlade at svare så går jeg bare ud fra at du tilslutter dig Ascha´s formulering.

Det skal du nok ikke bare gå ud fra. Det er to forskellige ting vi vil, Priceman.

Link til indlæg
Del på andre sites

Disse hunde sender lige som alle andre hunde signaler forud for deres handlinger, så hvis du ved bare lidt om hunde, så kan du også godt se hvornår det sker.

Det er så bare ikke helt rigtigt. For nogle kamphunde er synet af en anden hund nok til at fremprovokere et angreb og de der ikke har det sådan, men bliver provokeret af andre ting, advarer så hurtigt og kort at man ikke (heller ikke den anden hund) har en jordisk chance for at nå at ændre noget som helst før et angreb sætter ind. Det er jo netop dèr forskellen mellem kamphunde og andre hunde ligger.

 

Jeg synes det er skræmmende at kamphundeejere ikke ved sådan noget. Ja, undskyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så bare ikke helt rigtigt. For nogle kamphunde er synet af en anden hund nok til at fremprovokere et angreb og de der ikke har det sådan, men bliver provokeret af andre ting, advarer så hurtigt og kort at man ikke (heller ikke den anden hund) har en jordisk chance for at nå at ændre noget som helst før et angreb sætter ind. Det er jo netop dèr forskellen mellem kamphunde og andre hunde ligger.

 

Jeg synes det er skræmmende at kamphundeejere ikke ved sådan noget. Ja, undskyld.

 

Altså nu kender jeg ikke alle kamphunde, men dem jeg kender har altså tydelige signaler, så pak venligst din sarkastiske tone væk!

 

Der INGEN hunde der IKKE starter med at signalere, det kan godt være at kamphunde ikke bruger lige så lang tid på at signalere, men hvis man kender sin hund, så er der altså stadig god tid til at forhindre et evt. angreb!

 

Til slut vil jeg endnu engang henvise til denne billedrapportage der viser et glimrende sprog hos disse hunde http://www.hundekurven.com/sproggalleri/index.html

 

Der kan så være hunde der hader synet af andre hunde, pga. af dårlige oplevelser, præcis som inden for andre racer. Disse hunde kan have en tildens til at angreb er det bedste forsvar, og de reagerer lynhurtig på en anden hund. Men hvis man som ejer ikke kender sin hund godt nok il at vide dette, så skulle man altså ikke have hund!

 

Så det er IKKE her at forskellen ligger, forskellen ligger i at når en kamphund kommer op og slås, så er den forbandet dygtig til det, pga. af sin store muskelmasse og sin store smidighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der INGEN hunde der IKKE starter med at signalere, det kan godt være at kamphunde ikke bruger lige så lang tid på at signalere, men hvis man kender sin hund, så er der altså stadig god tid til at forhindre et evt. angreb!

 

Dette kræver så at hunden er i snor og ikke leger med andre hunde, samt at der ikke er andre løse hunde der er kommet til ens hund, og ejeren måske er lidt for langt væk.

 

Mange af de alm. lalleglade hunde når måske ikke at bearbejde disse signaler og reagere, inden den anden har reageret - og det er jo ærgeligt for begge parter.

 

Dette er ikke skrevet for at "vælge side", men mere sådan for at se det lidt fra alle sider.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dette kræver så at hunden er i snor og ikke leger med andre hunde, samt at der ikke er andre løse hunde der er kommet til ens hund, og ejeren måske er lidt for langt væk.

 

Mange af de alm. lalleglade hunde når måske ikke at bearbejde disse signaler og reagere, inden den anden har reageret - og det er jo ærgeligt for begge parter.

 

Dette er ikke skrevet for at "vælge side", men mere sådan for at se det lidt fra alle sider.

 

Du har fuldstændig ret i, at det så kan være et problem når andre hunde ikke kan hundesprog, og dermed ikke respekterer de advarsler der bliver givet.

 

Man kan jo også spørge sig selv om hvorfor en løs hund går hen til en anden hund som tydeligt viser afstandssøgende signaler?

 

Nu har jeg været til "kamphundeleg" en del gange, og de gange jeg har set en hund blive sur, foregik dette på præcis samme måde som med alle andre hunde, stiv kropsholdning, stiv hale, vægten på forbenene, og herefter et skinangreb. Her blev "legen" så selvsagt stoppet, men den var til at stoppe!

 

Så jeg tror ikke at det er et spørgsmål om at disse hunde ikke har et sprog, men at hunde inden for alle racer kan have et dårligt hundesprog, og at de dermed kan misforstå hinanden.

 

ps. Så er vi vel tilbage til at folk skal holde deres hund i snor hvis de ikke har fuld kontrol over den?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fuldstændig ret i, at det så kan være et problem når andre hunde ikke kan hundesprog, og dermed ikke respekterer de advarsler der bliver givet.

 

Man kan jo også spørge sig selv om hvorfor en løs hund går hen til en anden hund som tydeligt viser afstandssøgende signaler?

 

Nu har jeg været til "kamphundeleg" en del gange, og de gange jeg har set en hund blive sur, foregik dette på præcis samme måde som med alle andre hunde, stiv kropsholdning, stiv hale, vægten på forbenene, og herefter et skinangreb. Her blev "legen" så selvsagt stoppet, men den var til at stoppe!

 

Så jeg tror ikke at det er et spørgsmål om at disse hunde ikke har et sprog, men at hunde inden for alle racer kan have et dårligt hundesprog, og at de dermed kan misforstå hinanden.

 

Fordi som du selv skriver er der mange hunde der har et dårligt sprog. Når man (som du selv skriver) ligger den faktor oven i hatten at "kamphunde" ikke bruger lang tid på signaler vil den anden hund nok ikke nå at reagere rettidigt - specielt hvis den normalt har omgang med hunde af sin egen "type" - hunde der ikke reagere så hurtigt og måske bruger længere tid på at signalere generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi som du selv skriver er der mange hunde der har et dårligt sprog. Når man (som du selv skriver) ligger den faktor oven i hatten at "kamphunde" ikke bruger lang tid på signaler vil den anden hund nok ikke nå at reagere rettidigt - specielt hvis den normalt har omgang med hunde af sin egen "type" - hunde der ikke reagere så hurtigt og måske bruger længere tid på at signalere generelt.

 

Men så kan folk der ikke kan forhindre deres lalleglade hund i at løbe hen til min, vel bare sørge for at holde deres hund i snor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så kan folk der ikke kan forhindre deres lalleglade hund i at løbe hen til min, vel bare sørge for at holde deres hund i snor?

 

Personligt er jeg tilhænger af snor på alle offentlige steder.

 

Men en "kamphundeejer" skal være sit ansvar bevist, samt huske på at der er rigtig mange hr. og fru. Jensen hunde ude i landet.

Kamphundeejere der kommer med udtalelsen: Min gør ikke noget, den er sød og rar, putter jeg i samme boks som alle dem der fortæller en når deres løse hund kommer over: Den gør ikke noget. Begge grupper er i min optik uansvarlige mennesker - både over for andre hundeejere, men så sandelig også overfor deres egen hund og race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt er jeg tilhænger af snor på alle offentlige steder.

 

Men en "kamphundeejer" skal være sit ansvar bevist, samt huske på at der er rigtig mange hr. og fru. Jensen hunde ude i landet.

Kamphundeejere der kommer med udtalelsen: Min gør ikke noget, den er sød og rar, putter jeg i samme boks som alle dem der fortæller en når deres løse hund kommer over: Den gør ikke noget. Begge grupper er i min optik uansvarlige mennesker - både over for andre hundeejere, men så sandelig også overfor deres egen hund og race.

 

Det gælder i øvrigt alle racer, faktisk bare det der er MB´s pointe i artiklerne:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt er jeg tilhænger af snor på alle offentlige steder.

 

Men en "kamphundeejer" skal være sit ansvar bevist, samt huske på at der er rigtig mange hr. og fru. Jensen hunde ude i landet.

Kamphundeejere der kommer med udtalelsen: Min gør ikke noget, den er sød og rar, putter jeg i samme boks som alle dem der fortæller en når deres løse hund kommer over: Den gør ikke noget. Begge grupper er i min optik uansvarlige mennesker - både over for andre hundeejere, men så sandelig også overfor deres egen hund og race.

 

Det er naivt at sige "min hund gør ikke noget", alle hunde kan blive sur på en anden hund, en kamphund kan bare gøre rigtig meget skade når den bliver det...

 

Og problemet er inden for min race, dens store popularitet, som gør at en masse tumper uden forstand på hunde har købt sådan en hund. De kommer gang på gang med deres påstand om "at min hund gør ikke noget", fordi den har altid eeelsket alle andre hunde... Ja, men nu er den altså blevet kønsmoden, og så kan det altså godt være at noget af denne kærlighed til andre hunde ruster lidt...

 

Og som du selv siger, så er der dem der siger "jamen min hund gør ikke noget", hermed indforstået at det er helt ok at den farer lige hen i hovedet på din hund...

 

Begge typer af hundeejere er dybt uansvarlige i mine øjne, og jeg kan blive så sur når jeg møder dem :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naivt at sige "min hund gør ikke noget", alle hunde kan blive sur på en anden hund, en kamphund kan bare gøre rigtig meget skade når den bliver det...

 

Og problemet er inden for min race, dens store popularitet, som gør at en masse tumper uden forstand på hunde har købt sådan en hund. De kommer gang på gang med deres påstand om "at min hund gør ikke noget", fordi den har altid eeelsket alle andre hunde... Ja, men nu er den altså blevet kønsmoden, og så kan det altså godt være at noget af denne kærlighed til andre hunde ruster lidt...

 

Og som du selv siger, så er der dem der siger "jamen min hund gør ikke noget", hermed indforstået at det er helt ok at den farer lige hen i hovedet på din hund...

 

Begge typer af hundeejere er dybt uansvarlige i mine øjne, og jeg kan blive så sur når jeg møder dem :evil:

 

Vil også sige at det er "ligemeget" om det er en "kamphund" eller en puddel der springer op i ansigtet på én eller ens hund (ligemeget i den forbindelse at det kan havde store konsekvenser uanset hvad, jeg er stadig godt klar over en "kamphund" kan gøre større skade, men det retfærdiggøre ikke de skalder en lille hund også kan forårsage, fx psykiske traumer ved andre hunde børn eller voksne mennesker. Et hundeoverfald er altid en voldsom oplevelse, selv hvis det er en fox terrier. Så kunne man jo retfærdiggøre en kamphunds overfald med at det havde været værre hvis det havde været en løve?).

Jeg går helt sikkert ind for snor-påbud til ALLE hunde i alle byer. Og jeg håber det bliver sådan en lov som folk tager lidt løst på, dvs. jeg melder jo ikke naboens børn for at cykle på fortorvet, med mindre jeg må springe for livet og de ikke stopper ved en forspørgsel... På samme måde tror jeg heller ikke nogen af de "almindelige" hundeejere der er så bange for det kommer til at gå ud over dem, de uskyldige, skal være nervøse, der er jo ikke nogen (særlig mange i hvertfald) i danmark som melder andre, bare på grund af en lov, med mindre de ser ens lovovertrædelse som et problem. Og hvis nogen i ens område føler sig utrykke, så synes jeg det, lov eller ej, er almindelig god opførsel at smide en snor på dyret for deres skyld. For det kan heller ikke være rigtigt at nogen skal være bange for at gå uden for en dør, fordi andre mennesker skal havde deres hoppy. Uanset om det er en kamphund eller en springer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså nu kender jeg ikke alle kamphunde, men dem jeg kender har altså tydelige signaler, så pak venligst din sarkastiske tone væk!
Beklager at du læser sarkasme i mit indlæg, det har ikke været min mening. Jeg mener faktisk at det er skræmmende.

 

Der INGEN hunde der IKKE starter med at signalere, det kan godt være at kamphunde ikke bruger lige så lang tid på at signalere, men hvis man kender sin hund, så er der altså stadig god tid til at forhindre et evt. angreb!

Nej Lonny. Prøv lige at tænk logisk på det. Hunde er skabt til at overleve som sociale dyr, altså at løse evt. konflikter uden at nogen kommer til skade (for det er jo ris til egen røv). Så finder mennesket ud af at det er morsomt at se dyr slås og udvælger igennem mange generationer hunde som bl.a. er dårlige til at konfliktløse og som man kan få til at blive ved med at slås, selvom den anden hund sender signaler om underkastelse. Det vil sige at hunden er avlet til at overse disse signaler i en kampsituation. Og det har man jo ikke været inde og "pille" ved.

 

I nyere tid avler man så på at hundene skal have en længere lunte og det er vel også nogenlunde lykkedes indenfor amstaffen, men det andet bliver jo så svært at gøre noget ved, da det jo vil kræve at avlshundene bliver sat til at slås, for at afdække deres reaktionsmønstre.

 

Til slut vil jeg endnu engang henvise til denne billedrapportage der viser et glimrende sprog hos disse hunde http://www.hundekurven.com/sproggalleri/index.html

Jeg siger jo ikke at kamphunde ikke har et sprog. Jeg finder det bare bekymrende når kamphundeejere ikke har forståelse for at deres hunde reagerer anderledes end andre hunde hvis de står i en konfliktsituation.

 

 

Så det er IKKE her at forskellen ligger, forskellen ligger i at når en kamphund kommer op og slås, så er den forbandet dygtig til det, pga. af sin store muskelmasse og sin store smidighed.

Ja, bl.a. og så i det markerede lidt højere oppe i indlægget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er naivt at sige "min hund gør ikke noget", alle hunde kan blive sur på en anden hund, en kamphund kan bare gøre rigtig meget skade når den bliver det...

 

Og problemet er inden for min race, dens store popularitet, som gør at en masse tumper uden forstand på hunde har købt sådan en hund. De kommer gang på gang med deres påstand om "at min hund gør ikke noget", fordi den har altid eeelsket alle andre hunde... Ja, men nu er den altså blevet kønsmoden, og så kan det altså godt være at noget af denne kærlighed til andre hunde ruster lidt...

 

Og som du selv siger, så er der dem der siger "jamen min hund gør ikke noget", hermed indforstået at det er helt ok at den farer lige hen i hovedet på din hund...

 

Begge typer af hundeejere er dybt uansvarlige i mine øjne, og jeg kan blive så sur når jeg møder dem :evil:

 

:5up:

 

De kamphunde vi møder har ofte kuperede ører og/eller hale, det fremmer ikke ligefrem komminikationen med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej Lonny. Prøv lige at tænk logisk på det. Hunde er skabt til at overleve som sociale dyr, altså at løse evt. konflikter uden at nogen kommer til skade (for det er jo ris til egen røv). Så finder mennesket ud af at det er morsomt at se dyr slås og udvælger igennem mange generationer hunde som bl.a. er dårlige til at konfliktløse og som man kan få til at blive ved med at slås, selvom den anden hund sender signaler om underkastelse. Det vil sige at hunden er avlet til at overse disse signaler i en kampsituation. Og det har man jo ikke været inde og "pille" ved.

 

Jeg siger jo ikke at kamphunde ikke har et sprog. Jeg finder det bare bekymrende når kamphundeejere ikke har forståelse for at deres hunde reagerer anderledes end andre hunde hvis de står i en konfliktsituation.

 

Nu har jeg så set Baldur møde andre hunde han ikke kunne lide, og han reagerer absolut ikke anderledes end andre hunde, han forsøger først at bede dem om at skrubbe af ved hjælp af den stive kropsholdning, og hvis dette ikke lykkedes, så laver han et skinangreb. Så du får mig absolut ikke til at blive enig i at disse hunde ikke har et sprog og at de ikke forsøger at komme ud af konflikter!

 

Så derfor irriterer det mig grænseløst at du skal belærer mig om at mine hunde ikke har nogen signaler, og at deres løsning altid er slåskamp, da dette ikke er korrekt!

 

En korrekt socialiseret Amstaff reagerer ikke anderledes end alle andre terrier, og dette vil så sige, at de har en kortere lunte hvad angår provokationer, de finder sig ikke i dem! Men det betyder altså ikke at de død og pine vil slås med alt og alle, og ikke forsøger at løse en konflikt uden at de absolut skal slås! Det betyder, at de gerne tager en opfordring til et lille rask slagsmål, men at de sjældent selv opfordrer til det.

 

Så igen vil jeg bede dig om at lade være med at fortælle mig, at jeg ikke kender min egen races særheder og ved hvordan de er, da jeg jo nok ved det bedre end dig!

 

Men jeg syntes da at du en dag skulle tage med til hundeleg i næstved, så kan du se hvordan disse kamphunde leger med alle mulige andre hunde, og hvorledes de løser deres konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg så set Baldur møde andre hunde han ikke kunne lide, og han reagerer absolut ikke anderledes end andre hunde, han forsøger først at bede dem om at skrubbe af ved hjælp af den stive kropsholdning, og hvis dette ikke lykkedes, så laver han et skinangreb. Så du får mig absolut ikke til at blive enig i at disse hunde ikke har et sprog og at de ikke forsøger at komme ud af konflikter!

 

Så derfor irriterer det mig grænseløst at du skal belærer mig om at mine hunde ikke har nogen signaler, og at deres løsning altid er slåskamp, da dette ikke er korrekt!

 

En korrekt socialiseret Amstaff reagerer ikke anderledes end alle andre terrier, og dette vil så sige, at de har en kortere lunte hvad angår provokationer, de finder sig ikke i dem! Men det betyder altså ikke at de død og pine vil slås med alt og alle, og ikke forsøger at løse en konflikt uden at de absolut skal slås! Det betyder, at de gerne tager en opfordring til et lille rask slagsmål, men at de sjældent selv opfordrer til det.

 

Så igen vil jeg bede dig om at lade være med at fortælle mig, at jeg ikke kender min egen races særheder og ved hvordan de er, da jeg jo nok ved det bedre end dig!

 

Men jeg syntes da at du en dag skulle tage med til hundeleg i næstved, så kan du se hvordan disse kamphunde leger med alle mulige andre hunde, og hvorledes de løser deres konflikter.

 

Du bliver også nødt til at huske på at rigtig mange af de amstaff og blandinger heraf der er i DK, ikke bliver "socialiseret" ordentligt (racen taget i betragtning) og mange af dem netop har ejere der fremelsker alle de dårlige sider.

 

Og det er disse hunde og ejere der ødelægger det for dem der ved hvordan man skal håndtere disse typer hunde. Her mener jeg dem der acceptere at racen nok ikke skal lege med gud og hver hund når de har passeret sådan ca. 6 måneders alderen. Dem der har accepteret at de har anskaffet sig en hund der garanteret er alletiders hjemme, men ikke er egnet til at blive "slæbt" ud i offentligheden på samme måde som de fleste andre hunde - med løb og leg i parken og fritgående på offentlige arealer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bliver også nødt til at huske på at rigtig mange af de amstaff og blandinger heraf der er i DK, ikke bliver "socialiseret" ordentligt (racen taget i betragtning) og mange af dem netop har ejere der fremelsker alle de dårlige sider.

 

Og det er disse hunde og ejere der ødelægger det for dem der ved hvordan man skal håndtere disse typer hunde. Her mener jeg dem der acceptere at racen nok ikke skal lege med gud og hver hund når de har passeret sådan ca. 6 måneders alderen. Dem der har accepteret at de har anskaffet sig en hund der garanteret er alletiders hjemme, men ikke er egnet til at blive "slæbt" ud i offentligheden på samme måde som de fleste andre hunde - med løb og leg i parken og fritgående på offentlige arealer.

 

Det glemmer jeg skam ikke, og det er jo netop det jeg forsøger at sige gang på gang, at grunden til de problemer vi har i dag er, at en masse ejere som aldrig skulle have haft denne type hund, desværre er i besiddelse af netop denne hund. Den er IKKE lige som en labrador, den kræver altså lidt mere indsigt i det at have hund, præcis som en schæfer, rottweiler eller anden mentalt og fysisk stærk hund gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det glemmer jeg skam ikke, og det er jo netop det jeg forsøger at sige gang på gang, at grunden til de problemer vi har i dag er, at en masse ejere som aldrig skulle have haft denne type hund, desværre er i besiddelse af netop denne hund. Den er IKKE lige som en labrador, den kræver altså lidt mere indsigt i det at have hund, præcis som en schæfer, rottweiler eller anden mentalt og fysisk stærk hund gør.

 

Men engang imellem reagere du bare som om at alt hvad der skrives er rettet mod dig og dit hundehold personligt - og sådan tror jeg altså ikke du skal læse det. Eller jeg kan da præcisere at jeg skriver ud fra mængden og det de fleste mennesker møder i deres hverdag....:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men engang imellem reagere du bare som om at alt hvad der skrives er rettet mod dig og dit hundehold personligt - og sådan tror jeg altså ikke du skal læse det. Eller jeg kan da præcisere at jeg skriver ud fra mængden og det de fleste mennesker møder i deres hverdag....:-)

 

Jeg syntes bare ikke at man kan sige at disse hunde ikke har noget sprog, og at deres første impuls er at angribe. Så ville du kunne sige det samme om enhver anden race som kræver lidt mere af deres ejere end almindelige selskabshunde gør... Så det irriterer mig at de fremstilles sådan pga. af de folk der enten ønsker en bidsk hund eller bare ikke har den fjerneste idé om hvad de foretager sig. Flertallet af disse hunde er jo socialieret, veltrænede og reagerer ligesom mine egne hunde, man hører bare kun om dem det går galt med...

 

 

Du skal jo huske at når jeg reagerer, så kæmper jeg rent faktisk for min races eksistens, og dette får mig nok til at reagerer lidt mere voldsomt, når jeg føler at racen får skyld for noget jeg ikke mener er korrekt. Jeg kan ikke bare lade som ingenting og ryste på hovedet, jeg er "tvunget" til at reagere, så jeg forhåbentlig kan få den rigtige opfattelse ud til bare nogle få mennesker. Så jeg beklager hvis jeg ind i mellem reagerer for voldsomt, men det vil jeg nok blive ved med :blink:

 

Desuden var dette indlæg vist direkte rettet til mig. og deraf min reaktion

 

Jeg siger jo ikke at kamphunde ikke har et sprog. Jeg finder det bare bekymrende når kamphundeejere ikke har forståelse for at deres hunde reagerer anderledes end andre hunde hvis de står i en konfliktsituation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...