Hop til indhold

1½ år gammel hund er ikke renlig... er der nogle der har nogle gode råd?


Gæst Eica
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Er helt ny på denne side. Har tilmeldt mig i håb om, at der er nogle derude som har et godt bud på hvad jeg kan gøre med min 1½ år gamle hund som endnu ikke er renlig!

 

Her er lidt baggrund: Vi er en familie som har to hunde. Den ældste (en tæve) er 4 år og den lille (en hanhund) er nu knap 1½ år. Den lille er en typisk Alfa han - det vidste vi allerede da vi købte ham. Han er ude og gå et par gange om dagen, leger i haven og er en meget glad og tillidsfuld hund. Problemet er, at han tisser indenfor. Sjældent om natten, men typisk mens vi er på arbejde men også nogle gange når vi er hjemme! I starten troede vi at det var fordi at vi var på arbejde, men da det også skete når vi var hjemme og nogle gange op af toilettet begyndte vi at læse om det på nettet og det kan godt tyde på at han tisser for at markere (måske er det her at Alfa-genet slår igennem?). Det er ikke sådan at vi vil skille os af med ham - men ... det er jo et forfærdeligt svineri og derfor tænkte jeg på om der sidder nogle ude i det ganske land og lige har et godt forslag til hvad vi kan gøre. Vi har tænkt på at han blev kastreret - men skal selvfølgelig også først have talt med dyrlægen om det her problem.

 

Håber at der måske er nogle der kan hjælpe.

 

Mange hilsner fra Eica

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle. Er helt ny på denne side. Har tilmeldt mig i håb om, at der er nogle derude som har et godt bud på hvad jeg kan gøre med min 1½ år gamle hund som endnu ikke er renlig!

 

Her er lidt baggrund: Vi er en familie som har to hunde. Den ældste (en tæve) er 4 år og den lille (en hanhund) er nu knap 1½ år. Den lille er en typisk Alfa han - det vidste vi allerede da vi købte ham. Han er ude og gå et par gange om dagen, leger i haven og er en meget glad og tillidsfuld hund. Problemet er, at han tisser indenfor. Sjældent om natten, men typisk mens vi er på arbejde men også nogle gange når vi er hjemme! I starten troede vi at det var fordi at vi var på arbejde, men da det også skete når vi var hjemme og nogle gange op af toilettet begyndte vi at læse om det på nettet og det kan godt tyde på at han tisser for at markere (måske er det her at Alfa-genet slår igennem?). Det er ikke sådan at vi vil skille os af med ham - men ... det er jo et forfærdeligt svineri og derfor tænkte jeg på om der sidder nogle ude i det ganske land og lige har et godt forslag til hvad vi kan gøre. Vi har tænkt på at han blev kastreret - men skal selvfølgelig også først have talt med dyrlægen om det her problem.

 

Håber at der måske er nogle der kan hjælpe.

 

Mange hilsner fra Eica

Først vil jeg starte med at spørge om, hvad du lægger i ordet "alfahan?"

 

Dernæst er det nærliggende for mig at spørge om, hvad I har gjort for at gøre ham renlig?

Hvad med alene-hjemmetræning? Der kan være en sammenhæng mellem hans tisseri og det faktum, at han er alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortæl om hvad der i dine øjne gør, at du mener at han er en alfa-han?

 

Hvor lange er jeres gåture og hvad laver i med ham i løbet af dagen?

 

Hvordan har i renligheds trænet ham?

 

Hvordan har i lært ham at være alene hjemme?

 

Spørgsmålene er for bedre, at kunne komme med et godt råd.

 

 

I øvrig velkommen herinde. :-D

 

Hvad er det for nogle hunde i har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Jeg kender godt problemet, vi har nemlig en kastreret westi som godt kan finde på det, når vores rottweiler tøser er i og omkring løbetid.

 

Møg irriterende:evil:

 

Men vi har ikke gjort noget ved det, andet end at vaske af efter ham, det er heldigvis kun småting en westi tisser:-D

 

Vil egentlig blot sige, at en kastration næppe fjerner problemet, nu det er opstået, så skulle han have været kastreret før kønsmodning:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej - tak fordi at I tog jer tid til at læse mit indlæg.

 

Mht. hvilke racer vi har: Den ældste (tæve) er en langhåret schæfer. Den lille på 1½ år er en stabyhoun.

 

Mht. alfa: Da vi købte vores stabyhoun var han blevet hvalpetestet. Jeg ved ikke om I kender racen - men det er en Hollandsk stående jagthund - og min mand ville gerne på et tidspunkt tage ham med ud på jagt. Da vores schæfer desuden er meget aktiv ville vi gerne have en hvalp med gå-på-mod. Han var dengang testet som alfa-han, meget gåpåmod og med jagtdrift. Når vi går tur med ham vil han altid gå foran og hvis vi taler med vores anden hund eller kat så møver han ind og prøve at kræve opmærksomheden.

 

Mht. motion: Om morgenen er han ude og gå en halv time og derefter søger han for mad på græsplænen. Om eftermiddagen når vi kommer hjem kommer han ud i haven og efter træning i haven får han aftensmad og senere knap en times gåtur.

 

Mht. renlighedstræning har vi gjort som med vores store hund som meget hurtig var renlig. Som hvalp kom han ud for at tisse lige så snart han havde sovet, leget og spist. Desuden stod vi op i løbet af natten på et fast tidspunkt for at lukke ham ud og derefter skubbede vi gradvist tidspunkt henover nogle uger så han langtsomt blev vænnet til at skulle holde sig. I starten oplevede vi det kun når vi ikke var hjemme og fik af andre at vide at det kunne være fordi at han legede meget med den store hund. Da han var et år begyndte det at aftage og vi åndede lettet op men det har så tiltaget igen over de sidste 3-4 mdr. og det at han også kan finde på at gøre det når vi er hjemme fik mig til at tænke over hvad det er der tricker ham. Hvis det var fordi at han ikke kunne lide at være alene hjemme (selvom den anden hund er der) så er det jo underligt at han så også gør det når vi er hjemme.

 

På et tidspunkt har jeg tænkt mig at tage fat i en hundadfærdsterapeut for det er jo synd for ham ... og for os og vores hjem at han har denne vane.

 

Fortsat god weekend til jer alle.

 

KH Eica

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser sit indlæg er han "bare" blevet hanhund. Du skriver at han gør det OP af toiletkummen, dvs. at han står og markerer sig.

Med den alder han har nu er det desværre helt normalt, jeg gætter på at han også gerne vil humpe lige nu.

 

Hvis jeg har gættet rigtigt, må du gribe ham i det når han gør det inden for og styrke ham når det sker udenfor.

Jeg ville ikke kalde ham en alfa han,men en selvsikker lille fyr med mod på livet.

Ang. lineføring og gå forest, er det et spørgsmål om træning. ( og vane )

 

Du skal ikke ligge for meget i det ord alfa han, men bare glæde dig over at i har fået en hund med mod på livet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...