Hop til indhold

Fra dimonans til ligeglad....


Aslan
 Share

Recommended Posts

Dimonans = Dominans :mrgreen:

 

 

Hmm, vores forodning om at Aslan ikke vil underkaste sig andre hunde holder desværre stik.

Dog skal de starte det hele.

 

Vi var jo sammen med Sannr og de endte i markeringer, fordi Sannr lige knurrede en gang for meget (det er en længere forklaring).

Så tænkte vi at i dag skulle vi lege med Buster, som Aslan har leget med før uden problemer (der var dog en smule humpning).

Vi tager ud i den lille hudneskov (den hvor der aldrig kommer nogen :mrgreen: )

De løber fint og leger, så står de stille, og buster vil humpe aslan, hvilket vi ved at Aslan ikke finder sig i, så vi stopper det. Buster gør det igen, Aslan siger fra, og så knurre buster ad aslan, hvilket aslan ikke finder sig i, og knurre lidt højere. Det ender med at Aslan får det ene ben over busters skulder, og prøver den vej at dominere (antager jeg ) vi ser det lige an, men Buster giver sig ikke. Og da knurren fra Aslan bliver lidt mere end den "plejer" stopper vi det, helere for tidligt end for sent (ifølge mig).

 

Aslan får snor på, og Buster løber fri, og viser ingen interesse i Aslan, som forøvrigt heller ikke viser interesse i Buster.

 

 

Men det er så to gange, hvor Aslan ikke har givet sig. Jeg behøves heller ikke en hund som giver sig.............Han skal selv stoppe FØR det går galt.

 

Det jeg gerne vil have er en hund der siger fra, og så lader den ligge der.

Ikke en hund der siger fra, og så selv lige skal dominere (måske jeg læser de to hudne forkert og det er normal procedure).

 

 

Men hvordan får vi Aslan til at være den hund der siger fra, og så går videre?

Er det noget vi kan gører noget ved, eller skal vi bare acceptere at det er slut med hundeskove og friløb?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror ikke man kan bestemme sin hunds temperament på den måde. Hvis i ikke vil have en hund der går ind i konflikter, skal i lade være med at blive ved at sætte ham i konfliktsituationer, som med Sannr og nu Buster. Fjern hundene fra hinanden når de begynder at knurre, ved at distrahere dem og lad dem gå videre i snor. Når f¢rst man står stille, og hundene knurrer og stirrer på hinanden, er konflikten jo allerede igang. Selvf¢lgelig skal en hund ikke finde sig i alt fra andre hunde, men hellere få den ud af en dum situation ved at kalde den væk og rose for rolig opf¢rsel (og evt dæmpende signaler, hvis han udviser dem) i snor, end at blive ved med at "pr¢ve at lade dem klare det selv".

Jo flere gang han er i konflikt, jo bedre bliver han til konflikter, IKKE til at l¢se dem. Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

At Aslan virker dominant tror jeg desværre ikke at du kan gøre så meget ved... det er jo HANS temperament... Men jeg kom sådan til at tænke på, hvis det sker hver gange at han leger med andre hanner, så er leg med tæver da en god mulighed...:-D... Jeg tror at en han og en tæve hurtigere respekterer hinanden i leg og så er det jo næsten bestemt på forhånd at det er tæven som bestemmer..:lol:... Med mindre at alderen gør noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Dimonans = Dominans :mrgreen:

 

 

Hmm, vores forodning om at Aslan ikke vil underkaste sig andre hunde holder desværre stik.

Dog skal de starte det hele.

 

Vi var jo sammen med Sannr og de endte i markeringer, fordi Sannr lige knurrede en gang for meget (det er en længere forklaring).

Så tænkte vi at i dag skulle vi lege med Buster, som Aslan har leget med før uden problemer (der var dog en smule humpning).

Vi tager ud i den lille hudneskov (den hvor der aldrig kommer nogen :mrgreen: )

De løber fint og leger, så står de stille, og buster vil humpe aslan, hvilket vi ved at Aslan ikke finder sig i, så vi stopper det. Buster gør det igen, Aslan siger fra, og så knurre buster ad aslan, hvilket aslan ikke finder sig i, og knurre lidt højere. Det ender med at Aslan får det ene ben over busters skulder, og prøver den vej at dominere (antager jeg ) vi ser det lige an, men Buster giver sig ikke. Og da knurren fra Aslan bliver lidt mere end den "plejer" stopper vi det, helere for tidligt end for sent (ifølge mig).

 

Aslan får snor på, og Buster løber fri, og viser ingen interesse i Aslan, som forøvrigt heller ikke viser interesse i Buster.

 

 

Men det er så to gange, hvor Aslan ikke har givet sig. Jeg behøves heller ikke en hund som giver sig.............Han skal selv stoppe FØR det går galt.

 

Det jeg gerne vil have er en hund der siger fra, og så lader den ligge der.

Ikke en hund der siger fra, og så selv lige skal dominere (måske jeg læser de to hudne forkert og det er normal procedure).

 

 

Men hvordan får vi Aslan til at være den hund der siger fra, og så går videre?

Er det noget vi kan gører noget ved, eller skal vi bare acceptere at det er slut med hundeskove og friløb?

 

Aslan gør jo ikke noget forkert I HUNDEVERDENEN:-D

 

Men gør han det i din verden, må du som Pinpoynter skriver lade være med at sætte ham i situationen, han reagerer ud fra sin natur og det vil være skørt/umuligt at ændre:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

kender det godt, har selv en hund som tror han er "king of the hill" lige meget hvor han kommer hen, hvilket jo gør han ikke finder sig i det store fis fra andre hanhunde, men han er god til at sige fra, så det udvikler sig ikke og han får ikke selv lov til at dominer nogle så det udvikler sig, det vil jeg ikke have, han forstår så også at jeg altså bestemmer det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, handler det mere om, at Aslans forsøg på at sige fra, ikke bliver respekteret og at det er derfor han forsøger at sige fra på en lidt "hårdere" måde.

 

Den anden hund knurrer jo af ham hver gang, og i mine øjne er det da dem, der "er noget galt med," eftersom de ikke kan respektere Aslans forsøg på at skabe afstand.

 

Men jeg kan tage fejl, det er før sket :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, handler det mere om, at Aslans forsøg på at sige fra, ikke bliver respekteret og at det er derfor han forsøger at sige fra på en lidt "hårdere" måde.

 

Den anden hund knurrer jo af ham hver gang, og i mine øjne er det da dem, der "er noget galt med," eftersom de ikke kan respektere Aslans forsøg på at skabe afstand.

 

Men jeg kan tage fejl, det er før sket :-)

 

Sådan tænker jeg også lidt.

 

Aslan: Hvad tror du der vil ske hvis du går ind og skubbede Buster ned når han forsøger at humpe på Aslan. Jeg vil ikke kalde det dominans at en hund forsøger at verfe en anden hund ned fra sin ryg.

Redigeret af Ascha
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.

 

Ja svarene giver mening.

 

 

Vi plejer også at få skubbet humpe hanner ned, når det en sjældent gang imellem sker (og jeg skælder også på dem, stress eller ej!)

 

 

Hvad jeg tror der ville ske, er ikke så meget spørgsmålet, det er mere hvad jeg FRYGTER der vil ske. Vi har jo været mange gange i hundeskoven, hvor aslan er løbet rundt med 1-3 andre hanner - unge som gamle - og de har leget markerings "leg", UDEN problemer.

Så det er ikke alle, men nogle "få" håber jeg. Men jeg er jo begyndt at blive lidt ængstelig med hundeskoven, men det er det eneste sted vi kan have ham fri, og det er sundt for indkaldet (hvilket ikke er/skal være grunden til at gå i hundeskoven).

 

 

I min verden siger Aslan fra med hans knurren, hvilket jeg også fuldt udkan acceptere, men det bekymre mig at han skal op på buster med forbendet og så stå der og knurre (aslan har ikke humpet andre intakte han-hunde siden januar med Simba). Den med Sannr kan jeg godt forstå, men jeg brøds mig ikke om udfaldet (vi begynder at gå tur med to 1 gang om ugen og så ser vi tiden an om laaaaaaaaaaaang tid).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...