Hop til indhold

Semi kvælerhalsbånd, eneste mulighed?


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg har altid sværget til sele til mine hunde, og vil ihvertfald ikke bruge kvælerhalsbånd!

 

Jeg træner gå pænt med Luna i øjeblikket, og jeg gør det ved at stoppe op hver gang hun trækker. Men det har ikke rigtig nogen virkning, idet at Luna slet ikke har tålmodighed til det der med at stoppe op, så indtil nu har hun været kreativ nok til at finde ud af at sno sig ud af begge de seler jeg har brugt...

 

Så kender I en sele det vil være umuligt for hende at slippe ud af, eller er jeg tvunget til at bruge et semi kvælerhalsbånd, så hun ikke får held til at stikke af fra mig?

 

De 2 seler jeg indtil nu har prøvet, er disse (og hun kan sno sig ud af dem begge):

 

02-1309-500_2.jpg

 

sendbinary.asp?path=C%3A%5CInetpub%5Cwwwroot%5Ceasypage%5C129%5Cwebshop%5Cimages%5Cupload%5C1301%5C02%2D1301%2D030%2Ejpg&Width=250

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan med almindelig halsbånd?

 

hvad med at bruge en anden teknik? den med at dreje rundt? vi stoppede også op, men det hjalp ikke meget, men dreje rundt virker på cujo :5up:

 

Problemet med begge disse forslag er at hun bare begynder at bakke bagud, og så strækker hun forbenene så hun kan smyge sig ud af selen, og det samme ville hun jo nemt kunne gøre med et almindeligt halsbånd.

Og hvis jeg drejer rundt, så behøves hun ikke en gang at bakke for at komme ud af selen, så gør jeg jo arbejdet for hende :blink:

 

Problemet er, at hun har fundet ud af præcis hvordan hun skal dreje og vende sig for at komme ud af selen, og problemet er jo, at jo flere gange hun har succes med det, jo bedre bliver hun til det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Et alm. halsbånd som sidder godt stramt burde ikke kunne passere ud over hendes hoved?

Ellers har jeg jo f¢r foreslået denne sele til Guanomo http://cgi.ebay.co.uk/Premier-Easy-Walk-Dog-Harness-No-pulling-Large-size_W0QQitemZ300336086701QQcmdZViewItemQQptZUK_Pet_Supplies_Dogs?hash=item45ed6cfead&_trksid=p3286.c0.m14

Vi bruger dem til off-site walks på mit arbejde, og de virker meget sikre mod hunde der snor sig. Ringene på siden justeres så de sidder ret langt nede mod albuerne så de kan ikke "orme" sig ud som med andre seler ved at krumme ryg. Den skal selvf¢lgelig sidde tilpas til, men de er lette at justere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at trække sig ud af alt hedder herhjemme og på træningspladsen "en Sveske" - Svea fandt ud af det en dag, og benytter sig flittigt at det hvis hun bliver utålmodig. Derfor bruger jeg et halsbånd, som er syet mindre så hun ikke kan komme ud af det, når vi er til træning og oppe i byen. På vores gåture hvor hun sommetider render løs har hun sele på, men den er også spændt godt ind om brystet...

 

Jeg har et halvkvæl til hende, som er super fint, men desværre for stort. Synes ellers godt om det, da det jo sidder løst på hunden, medmindre den trækker for evt at komme ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at trække sig ud af alt hedder herhjemme og på træningspladsen "en Sveske" - Svea fandt ud af det en dag, og benytter sig flittigt at det hvis hun bliver utålmodig. Derfor bruger jeg et halsbånd, som er syet mindre så hun ikke kan komme ud af det, når vi er til træning og oppe i byen. På vores gåture hvor hun sommetider render løs har hun sele på, men den er også spændt godt ind om brystet...

 

Jeg har et halvkvæl til hende, som er super fint, men desværre for stort. Synes ellers godt om det, da det jo sidder løst på hunden, medmindre den trækker for evt at komme ud af det.

 

Ja, det er hver gang hun bliver utålmodig, og hun er fandeme dygtig til det :lol: Og udtrykket sveske passer vel egentlig meget godt, er det ikke også sådan en lille glat ting der smutter i mellem fingrene på en?

 

Jeg havde også overvejet om man på en eller anden måde kunne kombinere sele og semi kvæl, sådan at hvis hun trækker fremad, så er det selen der holder igen, og hvis hun bakker bagud af selen, så vil halsbåndet på en eller anden måde holde hende. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal gøre, da jeg jo helst ikke vil have 2 snore på én gang.

 

Nu ved tror jeg egentlig at jeg ved det. Hvis man nu tager én snor som er dobbelt så lang som jeg ønsker den skal være, og den så har karabinhager i begge ender, så kunne jeg holde i løkken på midten af snoren, og den ene karabinhage sættes i halsbåndet og den anden i selen. På denne måde kan jeg styre om det er selen eller halsbåndet der holder hende lige i dette øjeblik.

Tror I at det kan lade sig gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er hver gang hun bliver utålmodig, og hun er fandeme dygtig til det :lol: Og udtrykket sveske passer vel egentlig meget godt, er det ikke også sådan en lille glat ting der smutter i mellem fingrene på en?

 

Jeg havde også overvejet om man på en eller anden måde kunne kombinere sele og semi kvæl, sådan at hvis hun trækker fremad, så er det selen der holder igen, og hvis hun bakker bagud af selen, så vil halsbåndet på en eller anden måde holde hende. Men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal gøre, da jeg jo helst ikke vil have 2 snore på én gang.

 

Nu ved tror jeg egentlig at jeg ved det. Hvis man nu tager én snor som er dobbelt så lang som jeg ønsker den skal være, og den så har karabinhager i begge ender, så kunne jeg holde i løkken på midten af snoren, og den ene karabinhage sættes i halsbåndet og den anden i selen. På denne måde kan jeg styre om det er selen eller halsbåndet der holder hende lige i dette øjeblik.

Tror I at det kan lade sig gøre?

 

Jo det tror jeg sagtens kan lade sig gøre. Det kan være det kun er nødvendigt i en periode, da du sandsynlivis stille og roligt får hende afvænnet fra at trække bagud.

 

Men jo Sveske passer meget godt, både på fænomenet og min lille Sveske (Svea) herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det tror jeg sagtens kan lade sig gøre. Det kan være det kun er nødvendigt i en periode, da du sandsynlivis stille og roligt får hende afvænnet fra at trække bagud.

 

Men jo Sveske passer meget godt, både på fænomenet og min lille Sveske (Svea) herhjemme.

 

Ja, jeg håbede også på at jeg måske bare skulle gøre det i et halvt års tid, indtil hun har glemt hvordan man gør, eller opgivet at det kan lade sige gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet med begge disse forslag er at hun bare begynder at bakke bagud, og så strækker hun forbenene så hun kan smyge sig ud af selen, og det samme ville hun jo nemt kunne gøre med et almindeligt halsbånd.

Og hvis jeg drejer rundt, så behøves hun ikke en gang at bakke for at komme ud af selen, så gør jeg jo arbejdet for hende :blink:

 

Problemet er, at hun har fundet ud af præcis hvordan hun skal dreje og vende sig for at komme ud af selen, og problemet er jo, at jo flere gange hun har succes med det, jo bedre bliver hun til det...

 

 

Vi kan ikke stramma aslans læderhalsbånd nok til at han ikke kan få hovedet truket ud, fordi han har så meget hud på sin hals.

Da Luna ikke har den samme mængde hud på halsen (det har hun ikk, vel?) ville jeg mene/tro at det kan strammes nok. MEN man skal aldrig sige aldrig med de hunde :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan ikke stramma aslans læderhalsbånd nok til at han ikke kan få hovedet truket ud, fordi han har så meget hud på sin hals.

Da Luna ikke har den samme mængde hud på halsen (det har hun ikk, vel?) ville jeg mene/tro at det kan strammes nok. MEN man skal aldrig sige aldrig med de hunde :mrgreen:

 

Problemet er jo lidt at Amstaff'ens nakke jo næsten er lige så bred som dens hoved, og derfor bliver det svært at stramme et halsbånd nok til at hun ikke kan få det, uden samtidig også at kvæle hende :blink:

 

Men jeg har i dag fået lavet en snor med karabinhage i begge ender, også har jeg købt et semi kvælerhalsbånd (altså et der ikke kan kvæle, men kan stramme ind til et vist punkt).

 

I morgen skal det så prøves af, og jeg skal nok komme med et billede og en lille historie om hvordan det gik :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo lidt at Amstaff'ens nakke jo næsten er lige så bred som dens hoved, og derfor bliver det svært at stramme et halsbånd nok til at hun ikke kan få det, uden samtidig også at kvæle hende :blink:

 

Men jeg har i dag fået lavet en snor med karabinhage i begge ender, også har jeg købt et semi kvælerhalsbånd (altså et der ikke kan kvæle, men kan stramme ind til et vist punkt).

 

I morgen skal det så prøves af, og jeg skal nok komme med et billede og en lille historie om hvordan det gik :-D

 

 

Hmm, men hun har ikke helt vildt meget hud :mrgreen:

(ja ja lidt ret vil man vel gerne have:engel:)

 

Havde så ikke lige tænkt vejen i muskler, men okay...den er godtaget :5up::mrgreen:

 

Jamen så glæder jeg mig da til billeder, billeder og billeder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det ikke virker, kan denne måske være en ide?

 

http://ilovedogs.dk/produkter/19-hundeseler/51-beige-krokodille-lak/

 

Det ligner et 8-tal som hunden så træder ind i, burde være lidt svært at sno sig ud af - men ved selvfølgelig ikke om din hund er halv slange :mrgreen:

 

Men her ser det ud som om at trykket bliver lagt på hendes ben hvis hun trækker, tror du at det er sundt?

Andre seler lægger jo trykket på brystet, og fordeler dermed trykket over et større område.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at gøre noget helt andet? Den der med at stoppe op hver gang hun trækker, den havde været nemmere at gennemføre dengang hun var 8-10 uger.....

 

I den alder, hun har nu, er det enten en fysisk magtkamp eller en psykisk.

 

Du kan enten vælge at binde hende med snoren til dig, eller at binde hende med masser af spændende kontakt.

 

Ideen med at vende rundt når hun trækker er fin nok, men det skal ikke gøres så pludseligt, så hun bruger det til at bakke ud af sele eller snor. Du skal i stedet fange hendes opmærksomhed (godter, legetøj, stemme, sjove lyde og bevægelser) --og samtidig begynder du at vende jer væk fra det, der gør at hun trækker, så det er nemmere for hende at fokusere på dig. Lige så snart I går pænt VÆK fra det, hun vil hen til, så laver du en stille og rolig vending igen så I får retning hen imod det spændende. Men du bliver ved med at fastholde hendes opmærksomhed.

 

På den måde er det ret ligegyldigt, om du bruger sele eller halsbånd, -med eller uden kvæl, for hun skal slet ikke trække. Faktisk behøver hun slet ikke snoren, når du har lært at binde hende med kontakt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan genkende problemet fra Mio! :roll:

Den første sele vi havde var nr 1. Da han først havde lært, at sno sig rigtigt, var det slut med den og vi købte nr 3, som fungerede fint, men som ikke gav så meget støtte.

Herefter købte vi nr 2, men den kunne han også slippe ud af!

 

Efterfølgende haft vi så haft selerne 4 og 5, som han ikke kan sno sig ud af.

Sele nr. 5 er helt klart den bedste vi har haft, og den er så flot med grønt på! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men her ser det ud som om at trykket bliver lagt på hendes ben hvis hun trækker, tror du at det er sundt?

Andre seler lægger jo trykket på brystet, og fordeler dermed trykket over et større område.

 

Det er selvfølgelig rigtigt... Men det med benene minder mig om gå-pænt seler, de skulle gøre sådan så det trykker mod benene når hunden trækker.

Kender dem ikke selv og det er selvfølgelig ikke en man skal bruge hele livet.. Jeg ved ikke hvor sno-ud sikre de er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine hunde KAN trække sig ud af deres halsbånd - det er ikke lykkedes for Vilya, Splint har lært at lade være og Kimmi gør det kun, når jeg er urimelig :mrgreen: Dvs. hvis jeg f.eks. i menneskemængder holder hende i helt kort line - så minder hun mig lige om, at det ikke er nødvendigt, ved at tage halsbåndet af og sætte sig pænt ved siden af mig uden.... Hun løber ikke væk, men bryder sig bare ikke om at blive holdt fast. Hun får lov, fordi man som gammelhund har nogle privilegier, man har gjort sig fortjent til :oops:

 

Jeg vil bare ikke have det... så er den ikke længere. Så kan man kalde mig hård, ond og alt muligt andet... men hvis de prøver udløser det en byge af eder og forbandelser fra mig - og ros, når de så stopper. Det har virket her, men kræver jo også, at hunden ikke løber væk, hvis det skulle lykkedes for den....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at gøre noget helt andet? Den der med at stoppe op hver gang hun trækker, den havde været nemmere at gennemføre dengang hun var 8-10 uger.....

 

I den alder, hun har nu, er det enten en fysisk magtkamp eller en psykisk.

 

Du kan enten vælge at binde hende med snoren til dig, eller at binde hende med masser af spændende kontakt.

 

Ideen med at vende rundt når hun trækker er fin nok, men det skal ikke gøres så pludseligt, så hun bruger det til at bakke ud af sele eller snor. Du skal i stedet fange hendes opmærksomhed (godter, legetøj, stemme, sjove lyde og bevægelser) --og samtidig begynder du at vende jer væk fra det, der gør at hun trækker, så det er nemmere for hende at fokusere på dig. Lige så snart I går pænt VÆK fra det, hun vil hen til, så laver du en stille og rolig vending igen så I får retning hen imod det spændende. Men du bliver ved med at fastholde hendes opmærksomhed.

 

På den måde er det ret ligegyldigt, om du bruger sele eller halsbånd, -med eller uden kvæl, for hun skal slet ikke trække. Faktisk behøver hun slet ikke snoren, når du har lært at binde hende med kontakt..

 

 

Super god forklaring på vende-rundt-tingen faktisk !

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at gøre noget helt andet? Den der med at stoppe op hver gang hun trækker, den havde været nemmere at gennemføre dengang hun var 8-10 uger.....

 

I den alder, hun har nu, er det enten en fysisk magtkamp eller en psykisk.

 

Du kan enten vælge at binde hende med snoren til dig, eller at binde hende med masser af spændende kontakt.

 

Ideen med at vende rundt når hun trækker er fin nok, men det skal ikke gøres så pludseligt, så hun bruger det til at bakke ud af sele eller snor. Du skal i stedet fange hendes opmærksomhed (godter, legetøj, stemme, sjove lyde og bevægelser) --og samtidig begynder du at vende jer væk fra det, der gør at hun trækker, så det er nemmere for hende at fokusere på dig. Lige så snart I går pænt VÆK fra det, hun vil hen til, så laver du en stille og rolig vending igen så I får retning hen imod det spændende. Men du bliver ved med at fastholde hendes opmærksomhed.

 

På den måde er det ret ligegyldigt, om du bruger sele eller halsbånd, -med eller uden kvæl, for hun skal slet ikke trække. Faktisk behøver hun slet ikke snoren, når du har lært at binde hende med kontakt..

 

Jeg vender ikke lige pludselig, jeg stopper op og så begynder jeg stille og roligt at trække i hende, men så er det hun bliver fuldstændig hys over at blive stoppet, og så begynder hun at sno sig.

 

Det jeg nok har glemt at skrive er, at vi træner gå pænt hende og jeg, og at det går fint. Men problemerne opstår når jeg skal gå med både hende og Baldur, så bliver hun så ivrig at hun glemmer alt og overhovedet ikke er til at få kontakt til.

 

Jeg afprøvede min opfindelse i dag, og det gik rent faktisk rigtig godt. Så snart hun fandt ud af at det ikke var muligt at sno sig ud af selen, så kom hun pludselig i tanke om de ting hun plejer at gøre (når vi går alene) for at få lov til at gå videre :5up:

 

Når vi går alene så bruge vi ikke nær så meget det at vende om, som at belønne hende for at gå der hvor jeg gerne vil have hende til at gå. Dette virker rigtig godt, men hun mister som sagt kontrollen lidt når Baldur er med (Baldur går fint, så det er ikke hans skyld) :blink:

 

Men jeg forventer at det begynder at gå fremad nu når hun har fundet ud af at hun ikke længere kan stikke af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...