Hop til indhold

dyp snuden i lort


Gæst Sammar
 Share

Recommended Posts

Har en ven som egentlig er rigtig glad for sin hund og tager sig godt af den. Men han har en ret så gammeldags opfattelse af opdragelse, bl.a. går han ind for at putte hundens snude i lorten, hvis den har et uheld..

Er der ikke lige nogen som kan henvise til noget fakta som kan ændre hans mening?

Når jeg siger, jeg VED det er forkert, siger han, Jamen jeg VED det er rigtigt, det er den ENESTE måde de kan lære det.

Når jeg siger, ville du gøre sådan ved et barn?!, siger han, det er jo IKKE et barn men en hund.

Og han har haft flere hunde, jeg har aldrig haft hund, så det er lidt svært at overbevise ham om at jeg har ret.. Hvilket jeg jo har:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige komme med en videnskabelig undersøgelse der siger det er forkert, men DET ER DET!

 

Nemo har været hos os i 11 dage og han ved hvor han skal gøre det. Det er gjort ved at sørge for at være ude med ham på det tidspunkt han forventes at besørge. Der har været to uheld indenfor hvor det var fordi vi var uopmærksomme, der var ingen straf eller skælden ud.

 

Nu efter 11 dage piber han ved døren når han skal

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja nu er jeg jo langt fra ekspert, men i en af de mange artikler, jeg har gennemlæst nu her på det sidste, mens vi forbereder os på at blive hundeejere, læste jeg noget der fangede. (puha det blev da en lang sætning ;)

 

Det var noget i stil med at når hunden får dårlige/ubehagelige oplevelser, vil den associere oplevelsen med det der sker, eller det hunden ser/hører, i det samme øjeblik, som den får den ubehagelige oplevelse.

 

F.eks. hvis man træner at gå med rem, og man gør et kraftigt ryk idet man går forbi en gammel dame - så kan hunden i teorien associere smerten og ubehaget fra rykket, med det at møde gamle damer. Og bliver dermed mistænksom og usikker, næste gang man møder en gammel dame...

 

Når man skælder hunden ud, eller presser snuden ned i "uheldet", kan det ske, at hunden ræsonnerer sådan: "Jeg skal passe på med at "lave noget", når min ejer er i nærheden". Og det bliver så ligemeget om man er indendøre eller udenfor. Opnår man at gøre hunden bange for at gå på toilet, mens man selv er i nærheden, så har man i hvertfald et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bellapigen

Ja undskyld men det er simpelthen dyreplageri i mine øjne.

Man kan da ikke bare trykke snuden ned i dens egne efterladenskaber.

Det er simpelthen syndt, og jeg håber du kan tale ham til fornuft.

Hvordan aner jeg ikke, for har dog aldrig mødt et menneske der kunne finde på noget så forfærdeligt.

:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en ven som egentlig er rigtig glad for sin hund og tager sig godt af den. Men han har en ret så gammeldags opfattelse af opdragelse, bl.a. går han ind for at putte hundens snude i lorten, hvis den har et uheld..

Er der ikke lige nogen som kan henvise til noget fakta som kan ændre hans mening?

Når jeg siger, jeg VED det er forkert, siger han, Jamen jeg VED det er rigtigt, det er den ENESTE måde de kan lære det.

Når jeg siger, ville du gøre sådan ved et barn?!, siger han, det er jo IKKE et barn men en hund.

Og han har haft flere hunde, jeg har aldrig haft hund, så det er lidt svært at overbevise ham om at jeg har ret.. Hvilket jeg jo har:engel:

 

Altså det lyder og er ulækkert.

Men jeg ved ikke om det hjælper hvis alt andet er afprøvet.

Man kan godt blive ret desperat til sidst hvis man prøver alt.

Men det bedste ved uheld er nu at bare tørre op og lade som igen ting og så huske at rose meget og give godbider når den gør det udenfor......det plejer at hjælpe.

Den anden måde ved jeg mange brugte for feks 20 år siden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørg din ven om du må dyppe hans snude i hans egen lort :mrgreen:

 

 

Hvis man gjorde det ved et menneske, ville denne da får men for livet!

 

 

 

Det vi gjorde med aslan var at vi lavede høje lyde og løøøøøøøøb uden for, og efter kom hunden, aslan havde ca 1 uhed om ugen da han var 3 mdr :blink: Det er fakts, og nu har du det også på skrift :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lugtesansen

Hunden har 220 millioner lugtceller. Hundens lugtesans er afhængig af hundens mæthedstilstand. I mæt tilstand er hundens lugtesans ca. 800.000 gange bedre end menneskets. I sulten tilstand forbedres det med en faktor 3 altså 2.400.000 gange bedre end menneskets. En hund som er sulten har derfor en større motivation for at arbejde end den har når den er mæt. Fordi så har den ikke ligeså stor behov for føde. Det skal ikke forstås på den måde at hunden lugter noget 2.400.000 kraftigere, men at den kan lugte et stof i en 2.400.000 gange mindre koncentration end mennesket. Det svarer til en hundrededel teskefuld duftstof i en svømmehal. Derudover er hunden i stand til at skelne mere end 2000 dufte på en gang. Grunden til at hunden er bedre end os til at lugte er at hundens lugteepitel (hundens slimhinde i næsen, hvor den lugter) er større end mennesket. Der er også afsat mere af hjernekapaciteten til behandling af lugteindtrykkene. Hunden bruger ca. 30 % af hjernens kapacitet på at lugte. Lugtesansen er meget afhængig af luftfugtigheden. Det skyldes at duftmolekylerne skal opløses før hunden kan lugte dem. Når luftfugtigheden bliver højere åbnes slimhinderne mere. Sammenhængen er således: 0 - 45 % mest lukkede slimhinder. 45 - 65 % mest åben = bedst lugtesans. 65 - 99 % Det samme. 100 % = Vand - hunde kan sagtens spore igennem vand.

 

Spørg ham og han kunne tænke sig at have den lugtesans og så få sin næse dybbet i lort ???

 

DET ER FORKERT !! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bellapigen

Da Bella var hvalp og hun lavede uheld indenfor sagde vi intet til hende.

Vi gik bare over og tørrede det op uden en lyd.

Når hun så lavede noget når vi var ude, fik hun så meget ros så man skulle tro hun havde reddet planeten.

På 9 dage var hun renlig og havde kun tisset indenfor få gange og lavet stort en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg læste om undersøgelsen, men et gæt er en Anders Hallgreen bog... Her blev påvist via forsøg med rotter/mus at straf i bedste fald er nyttesløs. I værste fald kan det selvfølgelig betyde, at man får en hund der er angst og et ødelagt forhold hund/fører i mellem - hvilket nok ikke har gode kår i det hele taget, for hvis man er villig til at gøre sådan her, tør jeg ikke tænke på hvordan der trænes...

 

Tilbage til undersøgelsen, der blev udført ved at man først lærte forsøgsdyrene at aktivering af en pind i buret udløste belønning. Herefter delte man dem i to grupper; den ene gruppe fortsatte med samme vilkår (aktivering af pind = godbid/belønning), mens den anden gruppe nu blev straffet når de aktiverede pinden (aktivering af pind = positiv straf/slag over de små musepoter). Efter et stykke tid gik man tilbage til udgangspunktet for begge grupper, sådan at aktivering af pind igen gav belønning. Efter en ganske kort periode var dyrene tilbage til den samme adfærd: i gang med at aktivere pinden for at få belønning.

 

Hermed påvistes at straffen i bedste fald er ligegyldig. Man kunne også have risikeret at have en gruppe af dyr, der var initiativløse og passive. Og eftersom din ven syntes en hund "bare" er en hund, kan han vel godt sidestille de to dyrs tankevirksomhed. Den sort/hvide opfattelse af de påvirkninger vi udsætter dem for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja undskyld men det er simpelthen dyreplageri i mine øjne.

Man kan da ikke bare trykke snuden ned i dens egne efterladenskaber.

Det er simpelthen syndt, og jeg håber du kan tale ham til fornuft.

Hvordan aner jeg ikke, for har dog aldrig mødt et menneske der kunne finde på noget så forfærdeligt.

:oops:

 

Dyreplageri? Tjoo... da jeg selv var yngre, og vi havde hund derhjemme, har jeg da selv været med til at gøre det samme. Dengang var det jo det man gjorde for at lære hunden det. Først et dyp med snuden og så ud med hunden. Det var ikke spor sjovt, men det var det man fik besked på at gøre.

 

Generelt det med at give hunden negative og ubehagelige oplevelser, skal man være forsigtig med, fordi du kan jo ikki styre hundens associationer - som den hurtigt kan knytte til noget helt andet, end lige det der udløste din vrede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hans håb er, at hans hund aldrig vil skide udenfor mens den er i snor, men kun i hans seng / et hjørne af soveværelset / under sofaen - eller hvor den nu kan være i fred, så skal han da endelig blive ved med det han har gang i...

 

Han er ved at lære den - stille og roligt - at når man skider i nærheden af mennesker bliver man straffet ergo må jeg KUN skide når de ikke er i min umiddelbare nærhed...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu er det jo ikke mig som ikke ved det er forkert;-)

Alle de agumenter i er kommet med har jeg jo fyret af til ham. Det jeg søgte var mere en henvisning til en bog eller officielt-udseene hjemmeside..

 

Kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg læste om undersøgelsen, men et gæt er en Anders Hallgreen bog... Her blev påvist via forsøg med rotter/mus at straf i bedste fald er nyttesløs. I værste fald kan det selvfølgelig betyde, at man får en hund der er angst og et ødelagt forhold hund/fører i mellem - hvilket nok ikke har gode kår i det hele taget, for hvis man er villig til at gøre sådan her, tør jeg ikke tænke på hvordan der trænes...

 

Tilbage til undersøgelsen, der blev udført ved at man først lærte forsøgsdyrene at aktivering af en pind i buret udløste belønning. Herefter delte man dem i to grupper; den ene gruppe fortsatte med samme vilkår (aktivering af pind = godbid/belønning), mens den anden gruppe nu blev straffet når de aktiverede pinden (aktivering af pind = positiv straf/slag over de små musepoter). Efter et stykke tid gik man tilbage til udgangspunktet for begge grupper, sådan at aktivering af pind igen gav belønning. Efter en ganske kort periode var dyrene tilbage til den samme adfærd: i gang med at aktivere pinden for at få belønning.

 

Hermed påvistes at straffen i bedste fald er ligegyldig. Man kunne også have risikeret at have en gruppe af dyr, der var initiativløse og passive. Og eftersom din ven syntes en hund "bare" er en hund, kan han vel godt sidestille de to dyrs tankevirksomhed. Den sort/hvide opfattelse af de påvirkninger vi udsætter dem for.

 

Tusind tak, det projekt har jeg faktisk også læst om engang.. Kan naturligvis heller ikke huske hvor, måske bare i et blad.. Du må meget gerne skrive hvis du kommer i tanke om hvilken bog, så køber jeg den sgu til ham:mrgreen:

 

Og tak for alle de andre svar også!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu er det jo ikke mig som ikke ved det er forkert;-)

Alle de agumenter i er kommet med har jeg jo fyret af til ham. Det jeg søgte var mere en henvisning til en bog eller officielt-udseene hjemmeside..

 

 

 

Tusind tak, det projekt har jeg faktisk også læst om engang.. Kan naturligvis heller ikke huske hvor, måske bare i et blad.. Du må meget gerne skrive hvis du kommer i tanke om hvilken bog, så køber jeg den sgu til ham:mrgreen:

 

Og tak for alle de andre svar også!

 

Kunne forestille mig, at det var "Problemhund og hundeproblemer" (eller også var det omvendt), for det siger også mig noget i retning af Anders Hallgren. Men garanterer intet, og lige netop den bog, er temlig tung læsning - synes jeg i hvert fald. Den er go', ja, men tung.. Og så har jeg allerede lykkelig glemt 90% af, hvad der stod i den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne forestille mig, at det var "Problemhund og hundeproblemer" (eller også var det omvendt), for det siger også mig noget i retning af Anders Hallgren. Men garanterer intet, og lige netop den bog, er temlig tung læsning - synes jeg i hvert fald. Den er go', ja, men tung.. Og så har jeg allerede lykkelig glemt 90% af, hvad der stod i den :mrgreen:

 

Hæhæ, kan være jeg skal nøjes med at tage på biblioteket og kopiere de relevante sider, så budskabet ikke drukner i information:-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæhæ, kan være jeg skal nøjes med at tage på biblioteket og kopiere de relevante sider, så budskabet ikke drukner i information:-P

 

Hehe, lyder som en god idé :mrgreen:

 

Tror der er lidt over 200 tætskrevne sider, dog med billeder på en del af dem også. Men tæt-skrevet. Mange af de sidste sider er dog forslag til løsning af forskellige slags problemer, så hut jeg visker

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne forestille mig, at det var "Problemhund og hundeproblemer" (eller også var det omvendt), for det siger også mig noget i retning af Anders Hallgren. Men garanterer intet, og lige netop den bog, er temlig tung læsning - synes jeg i hvert fald. Den er go', ja, men tung.. Og så har jeg allerede lykkelig glemt 90% af, hvad der stod i den :mrgreen:

 

Det mener jeg også det er :blink:

 

 

 

 

 

 

 

Så det er det, og er det der ikke, må vi sagsøge anders for ikke at gøre sit job ordentligt :blink::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en ven som egentlig er rigtig glad for sin hund og tager sig godt af den. Men han har en ret så gammeldags opfattelse af opdragelse, bl.a. går han ind for at putte hundens snude i lorten, hvis den har et uheld..

Er der ikke lige nogen som kan henvise til noget fakta som kan ændre hans mening?

Når jeg siger, jeg VED det er forkert, siger han, Jamen jeg VED det er rigtigt, det er den ENESTE måde de kan lære det.

Når jeg siger, ville du gøre sådan ved et barn?!, siger han, det er jo IKKE et barn men en hund.

Og han har haft flere hunde, jeg har aldrig haft hund, så det er lidt svært at overbevise ham om at jeg har ret.. Hvilket jeg jo har:engel:

Det er forkert, for hvis hunden får skæld ud når den har skidt, så skider den bare i skjul indenfor hvis man ikke når at få den ud i tide...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er forkert, for hvis hunden får skæld ud når den har skidt, så skider den bare i skjul indenfor hvis man ikke når at få den ud i tide...

 

Ja det er en rigtig dum situation at sætte sig selv i!

Utroligt så sejlivede de "myter" fra gamle dages hundeopdragelse er.. Altså det er da ikke i min leve tid det er blevet anbefalet, dvs dem som stadig mener det er måden at gøre det på, må havde fået det af vide for over 20 år siden??

Link til indlæg
Del på andre sites

Min træner fortalte en historie, om en mand, hvis hund havde problemer med at holde sig.

 

Når manden så kom hjem fra arbejde og hunden havde skidt, så skældte og smældte han. En dag han så kom hjem og ind af døren, kunne han igen lugte lort, og hunden var krøbet sammen ovre i hjørnet, så han skældte ud igen.

 

Da han så var færdig med at skælde ud, skulle han så igang med at gøre rent. Men han kunne ikke finde lorten. Indtil han opdagede, at det var ham selv, der havde trådt i en, og slæbt med hjem under skoen.

 

Hunden forbandt lugten af lort med skæld ud

 

Det er nok en vandrehistorie, men pointen er god nok..

Link til indlæg
Del på andre sites

Min træner fortalte en historie, om en mand, hvis hund havde problemer med at holde sig.

 

Når manden så kom hjem fra arbejde og hunden havde skidt, så skældte og smældte han. En dag han så kom hjem og ind af døren, kunne han igen lugte lort, og hunden var krøbet sammen ovre i hjørnet, så han skældte ud igen.

 

Da han så var færdig med at skælde ud, skulle han så igang med at gøre rent. Men han kunne ikke finde lorten. Indtil han opdagede, at det var ham selv, der havde trådt i en, og slæbt med hjem under skoen.

 

Hunden forbandt lugten af lort med skæld ud

 

Det er nok en vandrehistorie, men pointen er god nok..

 

Jeg har så hørt en variant af denne historie (og jeg hørte det direkte fra hundeejeren selv, så det var ikke en vandrehistorie):

 

Hundeejeren havde fået at vide, at hun skulle skælde hunden ud hvis den havde tisset indendørs. En dag hun kom hjem, var der en plet på gulvet og vovse fik derfor skældud. Lidt efter gik det op for hundeejeren, at det slet ikke var tis, men blot vand som var dryppet ned fra tørrestativet - UPS! Hun var heldigvis så kvik, at hun lærte andre og bedre måder at træne/opdrage på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...