Hop til indhold

Appetit efter kastration


Amanda1996
 Share

Recommended Posts

Så sort/hvid kan man ikke svare Wiechert :blink: Det er muligt at nogle hanhunde ikke gør, men andre gør altså. Min Futte f.eks. havde indtil han blev kastreret selv styret sin mad og kunne godt lade være med at spise ind imellem. Efter han blev kastreret var han væsentlig mere madglad end tidligere (han præsterede endda at lette ben op af en krukke med blomster hos en af mine naboer, fordi han ikke havde tid til at gå tur, nu da der lå sådan et lækkert kødben og ventede på ham hjemme på køkkenbordet, noget han aldrig havde gidet at interessere sig for før... :oops:) så helt så kategorisk som du har svaret der, kan man vist ikke tillade sig at være :blink: Og jeg kender også til andre hanhunde som er blevet mere madglade, så.... :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sort/hvid kan man ikke svare Wiechert :blink: Det er muligt at nogle hanhunde ikke gør, men andre gør altså. Min Futte f.eks. havde indtil han blev kastreret selv styret sin mad og kunne godt lade være med at spise ind imellem. Efter han blev kastreret var han væsentlig mere madglad end tidligere (han præsterede endda at lette ben op af en krukke med blomster hos en af mine naboer, fordi han ikke havde tid til at gå tur, nu da der lå sådan et lækkert kødben og ventede på ham hjemme på køkkenbordet, noget han aldrig havde gidet at interessere sig for før... :oops:) så helt så kategorisk som du har svaret der, kan man vist ikke tillade sig at være :blink: Og jeg kender også til andre hanhunde som er blevet mere madglade, så.... :engel:

 

Dét kan man.

 

 

Fordi stofskiftet ændres, vil mange være nødt til at justere mængden af mad kræet får.

Mindre mad = hund der tror den ikke får nok = "åh... den har mere appetit..."

 

De får ikke mere appetit. De tror bare de har behov for det samme som før, uden at få det.

 

Sådan er min udlægning ihvertfald af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi stofskiftet ændres, vil mange være nødt til at justere mængden af mad kræet får.

Mindre mad = hund der tror den ikke får nok = "åh... den har mere appetit..."

 

De får ikke mere appetit. De tror bare de har behov for det samme som før, uden at få det.

 

Sådan er min udlægning ihvertfald af det.

 

Måske ser det sådan ud hvis ens hund altid har spist op og ikke har lært at den kan gøre opmærksom på at den er sulten.

 

Har man ikke sådan en hund, så kan jeg love dig for at man kan mærke en forskel på før og efter en kastration.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Dét kan man.

 

 

Fordi stofskiftet ændres, vil mange være nødt til at justere mængden af mad kræet får.

Mindre mad = hund der tror den ikke får nok = "åh... den har mere appetit..."

 

De får ikke mere appetit. De tror bare de har behov for det samme som før, uden at få det.

 

Sådan er min udlægning ihvertfald af det.

 

Helt sikkert at stofskiftet er den største faktor!

 

Men vi lavede hjemme eksperiment med vores hund efter han blev kemisk kastreret, fordi dyrlægen sagde at han nok ville blive mere madglad. Og den udlægning troede vi heller ikke helt på...

 

Vi vejede foderet han spiste før, sprøjten, og foderet efter han fik den.

Og ganske rigtigt, han spiste noget mere (omkring 100gr.) dagligt, hvis han selv fik lov at dosere, i forhold til før.

 

Så lidt hurtig hovedregning vil jo hurtigt vise at han ville blive en prop på nul tid, hvis han selv fik lov at dosere.

 

Herudover skulle han jo også sættes NED i foder, og ikke op, pga. stofskiftet, og hans aktivitets niveau blev lavere ;-)

 

Men det er jo et helt enkeltstående tilfælde, og et hjemmebrygget eksperiment, så hvor pålideligt og generelt det er, kan man jo så stille spørgsmålstegn ved :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herudover skulle han jo også sættes NED i foder, og ikke op, pga. stofskiftet, og hans aktivitets niveau blev lavere ;-)

 

hvad var det nu jeg skrev...

 

At man nok ville blive nødt til at sætte rationen ned, eller slå over på diætfoder (for at hunden stadig kan føle sig "fuld") eller at sætte den fysiske træning i vejret.

 

 

Et lavere stofskifte vil/kan medføre vægtøgning og nedsat appetit.

 

Ifølge dyrlæger. Kan bla. læses på netdyredoktor.

Symptomer er iøvrigt de samme som for mennesker.

 

Givetvis er der individforskelle, ligesom jeg ikke på nogen måde kan nikke genkendende til at en kastrat skulle miste drive. Blive sløv så at sige.

Men det skal da ikke forhindre mig i at generalisere.

 

Og sarkastiske bemærkninger om hjemmestrikkede undersøgelser osv ser jeg nu ikek rigtig nogen grund til.

Ikraft af indtil videre 4 kastrater og 5 steriliserede tæver, kan jeg også diske op med hjemmestrikekde undersøgelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
hvad var det nu jeg skrev...

 

At man nok ville blive nødt til at sætte rationen ned, eller slå over på diætfoder (for at hunden stadig kan føle sig "fuld") eller at sætte den fysiske træning i vejret.

 

Et lavere stofskifte vil/kan medføre vægtøgning og nedsat appetit.

Ifølge dyrlæger. Kan bla. læses på netdyredoktor.

Symptomer er iøvrigt de samme som for mennesker.

 

Ro på - Jeg giver dig jo ret, hvis du gider læse hvad jeg skriver :mrgreen:

 

 

Givetvis er der individforskelle, ligesom jeg ikke på nogen måde kan nikke genkendende til at en kastrat skulle miste drive. Blive sløv så at sige.

Men det skal da ikke forhindre mig i at generalisere.

 

Jamen så er vi jo enige - Jeg er bare ikke så god til at generalisere, når der kan være individ forskelle.

 

 

Og sarkastiske bemærkninger om hjemmestrikkede undersøgelser osv ser jeg nu ikek rigtig nogen grund til.

Ikraft af indtil videre 4 kastrater og 5 steriliserede tæver, kan jeg også diske op med hjemmestrikekde undersøgelser.

 

Den "sarkastiske" bemærkning var skam ikke møntet på dig, eller dit indlæg, såvel som den ikke var ment sarkastisk, eller som andet end en illustation af, at der KAN være forskelle!!

Og som jeg pointerede var det også kun i vore hunds tilfælde, da jeg jo ikke kan tale for andre!

 

Høre gerne om dine erfaringer, og jeg er sikker på at andre også kan få glæde af det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ro på - Jeg giver dig jo ret, hvis du gider læse hvad jeg skriver :mrgreen:

Jeg er skam rolig.... Men ok. Der mangler nok en smiley :blink:

 

 

Den "sarkastiske" bemærkning var skam ikke møntet på dig, eller dit indlæg, såvel som den ikke var ment sarkastisk, eller som andet end en illustation af, at der KAN være forskelle!!

Nåh.... jamen jeg læser åbenbart bare forkert for tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...