Hop til indhold

Alene-hjemme problemer!


Gæst Joey
 Share

Recommended Posts

Jeg har simpelt hen fået nok. Vores dejlige Golden Retriever på 1 år og 9 mdr. bliver ved med at ødelægge ting, når han er alene.. Han virker ikke nervøs eller bange, når han skal være alene, så jeg tror ganske enkelt han keder sig.. Han er normalt alene omkring 7 timer, men i dag havde han kun været alene i 4 timer og væggen i stuen bliver aldrig den samme igen.. Han får en kort tur om morgenen (har læst at de ikke skal aktiveres for meget, inden de skal være alene) Og en gåtur om eftermiddagen på omkring en time.. Derudover løber vi og tager i hundeskoven engang imellem.. Er der nogen som har en god ide? Synes vi har prøvet alt efterhånden.. Overvejer at købe et bur, men synes det er lidt drastisk:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaa...

 

 

Umiddelbart skriver du ikke noget om, hvorvidt du rent faktisk lader hunden bruge sit hovede til noget fornuftigt.

Derimod skriver du at hunden får alt rigeligt af fysisk motion.

 

Om hunden keder sig elelr ej, når den er alene hjemme, er i reglen underordnet. Den burde sove. For at få en hund der "bare" kobler af når den har ro til det, kræver det at den bruger sin hjerne i dagligdagen til noget fornuftigt.

 

Inden dét er på plads, så vil al den fysiske træning blot give hunden enorme mængder af fysisk energi, der nødvendigvis skal ud på én elelr anden måde. Her: at splitte ting ad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er SIKKER på, at din hund bare keder sig og ikke er nervøs eller angst, når den er alene, så vil jeg også mene, at den mangler mental stimulering (jeg ville dog også gå en længere tur med hunden om morgenen, men med god tid til at falde ned bagefter). :-)

 

Lader du hunden arbejde for sin mad? F.eks. et ved at sprede dens foder ud i haven (eller på et stykke græs, når I går tur, hvis du ikke har have), så den kan søge efter det? Eller ved at servere det i aktiveringslegetøj eller en tom plastikflaske? Træner du med hunden, og i så fald hvad og hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok ingen tvivl om, at han ikke bruger sit hovede nok.. Han er ikke særligt madglad, så det med at søge efter foder gider han ikke rigtigt.. Han får sit morgenfoder i en plastflaske, men ofte har han ikke rørt det når vi kommer hjem.. Vi har desværre ingen have. Vi har gået til hvalpetræning, men det er jo noget tid siden efterhånden.. Har lige set at "dogwise" har unghunde træning med klikkerteknik.. Måske det var værd at overveje..

Er det synd med buret? Har altid været meget imod det, men har nu læst at flere hunde trives med det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er nok ingen tvivl om, at han ikke bruger sit hovede nok.. Han er ikke særligt madglad, så det med at søge efter foder gider han ikke rigtigt.. Han får sit morgenfoder i en plastflaske, men ofte har han ikke rørt det når vi kommer hjem.. Vi har desværre ingen have. Vi har gået til hvalpetræning, men det er jo noget tid siden efterhånden.. Har lige set at "dogwise" har unghunde træning med klikkerteknik.. Måske det var værd at overveje..

Er det synd med buret? Har altid været meget imod det, men har nu læst at flere hunde trives med det..

de trives med det fordi man lærer dem det, ligesom man lærer dem at være alene hjemme.

Men det vil jo ikke løse at din hund, måske, mangler mental aktivering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal melde ham til træning. Det er jo bare at lette bagen fra sofaen og komme afsted. Det bliver hurtigt noget, man bliver afhængig af. Både fordi man møder en masse hyggelige mennesker og deres hunde og fordi det garanteret vil hjælpe på jeres alene-hjemme-problem, hvis vaps får noget fornuftigt at bruge hovedet til i løbet af ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores Samson har det samme problem. Dyrlægen siger det sker de første 20 min efter man er gået hjemmefra. Det er simpel hen fordi de stredser op siger han. Det er vigtigt at man kun lige lufter en kort tur før man tager hjemmefra. Vores Samson er kommet meget mere med på jagt og så cykler vi en del med ham om aftenen. Når vi skal afsted om morgenen giver vi os god tid. Lige før vi går får han en grisseøre eller et kødben og det hjælper faktisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det synd med buret? Har altid været meget imod det, men har nu læst at flere hunde trives med det..

 

Hvis han har alene-hjemme problemer, hvilket det tyder på at han har, er det synd. Du symptombehandler ved at fjerne muligheden for at gnave / bide / rasere, men løser ikke det endelige problem :-)

 

Du er nødt til at kigge på at få løst hans problem, så du kan beholde dine vægge :-)

 

Hvordan har du lært ham at være alene?

 

Hvordan ved du at han ikke er bange?

Har du overvejet at sætte webcam eller lign. op så du kan videofilme ham imens han er alene?

Det vil måske hjælpe dig til at komme videre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har simpelt hen fået nok. Vores dejlige Golden Retriever på 1 år og 9 mdr. bliver ved med at ødelægge ting, når han er alene.. Han virker ikke nervøs eller bange, når han skal være alene, så jeg tror ganske enkelt han keder sig.. Han er normalt alene omkring 7 timer, men i dag havde han kun været alene i 4 timer og væggen i stuen bliver aldrig den samme igen.. Han får en kort tur om morgenen (har læst at de ikke skal aktiveres for meget, inden de skal være alene) Og en gåtur om eftermiddagen på omkring en time.. Derudover løber vi og tager i hundeskoven engang imellem.. Er der nogen som har en god ide? Synes vi har prøvet alt efterhånden.. Overvejer at købe et bur, men synes det er lidt drastisk:cry:

 

 

Din hund har åbenbart også fået nok...

 

At sætte ham i bur er kun en løsning på symptomet, det reelle problem vil stadig være der.

 

Som de andre siger: Aktiver noget mere, han skal bruge sin hjerne og sin næse for at få lagt en bund.

Hvis han ikke gider søge sit foder så bland noget lækkert i, så han får brugt næsen minimum ½ time uden pause. Så vil han være rimeligt tilfreds og helt anderledes træt end efter en løbetur.

 

Hvis han altid før har kunnet være alene uden problemer, kan uroen nu muligvis skyldes en løbsk tæve i nabolaget?

 

Sådanne pludseligt opståede problemer kommer som regel, når der er sket ændringer i hundens liv

 

Hvis du er til klikkertræning kan jeg kun anbefale Bettina (dogwize)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo faktisk meget interessant hvis det primært er de første 20 minutter de ødelægger ting.. For så kan ben eller lign. måske få ham gennem de første 20 minutter.. (selvom vi har prøvet med marvben med leverpoststej osv.)

Han har desværre altid ødelagt ting.. I større eller mindre grad.. Alenehjemme træning gik fint.. Vi havde fri i 3 uger og forsøgte gradvist at vænne ham til at være alene..

Jeg tror altså ikke han er bange for at være alene.. Har læst om hunde som ryster osv. når man går.. Han virker næsten ligeglad:-)

God ide med web-cam.. !

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...