Hop til indhold

Hund eller race ?


Gæst mulline
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt med på at der er forskellige raceklubber og racespecifik træning:-D

 

Men i vores daglige omgang med hundene, almen opdragelse, gå pænt træning osv. hvor stor betydning har det så, hvilken race hundene er ?

 

Jeg oplever at vi er begyndt at bruge udtryk som : Nu er din hund jo også jagthund, eller Nu er mine hunde en anden slags end dine.... osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det har en pæn stor betydning, da vi havde en adf.bh. hjemme sagde hun f.eks. at cujo var den type/race man ikke kunne "kæmpe" med, altså at der bare var nogle ting man ikke kunne gøre i en indlæring fordi han ville "tænke" "no way du"

Svært at forklare de 2 situationer hvor hun viste, men havde nu intet med straf at gøre :-)

 

Jeg tror indgangs vinklen kan/skal være anderledes mellem bestemte racer/typer, men ikke at der skulle være så mange forskellige vinkler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft gravhunde, cavalierer før de blev sådan moderne, cockerspaniels , vizhla/pointermix og bordermix.

Bare mht linieføring vil en ikke særlig trænet cocker næsten pr atomatik gå med snuden i jorden. Gravhunde til dels da også.Bordermixen er nemmere mht kontakt og at bibeholde at kigge op på en.

Jeg tror da, at flere jagthundetyper er så selvstændige at almindelig lydighed uden f.eks søg og apport ikke trikker dem til gode øvelser.

Men min bordermix kan så blive meget opmærksom på alt, der i yderområderne af træningbanen bevæger sig hurtigt.

Deres medfødte brugsevner viser sig da ved træning. Også mht til selvstændighed i deres arbejde.Så jeg tror deres interesser er medfødt forskellige. Selvom der ofte indenfor samme race er stor forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bestemt at der er forskel på hvordan de forskellige racer skal trænes og hvilke ting der skal en større indsats til.

 

Hvad der motivere hunden til at arbejde er en af de første ting jeg tænker på der er forskellige. Det næste er, at instinkterne for at udføre forskellige ting er forskellig hos racerne. F.eks. er indkald nok sværere at træne hos en selvstændig jagende race, end hos en slet ikke jagende race.

Apport er også lettere at træne hos de hunde hvor det er en naturlig del af deres instinkter, end hos dem hvor det slet ikke er en del af det de er avlet til.

 

Så jeg tror helt klart at man skal tænke over hvilken type hund man har, og hvordan man bedst arbejder på netop denne hunds premisser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg respekterer helt og holdent, raceforskellene, det startede jeg også med at skrive:-)

 

Men hvis hunden er mere en race, end en hund, så bliver mange af vores råd til hinanden, svære, hvis vi først skal vide alt om en race, for at kunne give et råd....... det var mere det min tanke gik på:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg respekterer helt og holdent, raceforskellene, det startede jeg også med at skrive:-)

 

Men hvis hunden er mere en race, end en hund, så bliver mange af vores råd til hinanden, svære, hvis vi først skal vide alt om en race, for at kunne give et råd....... det var mere det min tanke gik på:-)

 

Indlæringsteori er jo det samme for alle racer (eller dyr for den sags skyld), Så rådene vil jo være de samme, ejeren skal så bare tænke på, at i nogen situationer skal vedkommende bruge længere tid på at træne en bestemt øvelser end andre med en anden type hund skal. Og så skal man som ejer sætte sig ind hvordan man bedste motivere den hund man har.

 

Men de fleste råd vi giver herinde er jo træningspecifikke og ikke om hvor længe man skal træne en bestemt øvelse (eller hvor svær den vil være for netop denne type hund), og vi plejer jo heller ikke at fortælle hvordan folk skal motivere deres hund til at træne, i og med vi går ud fra at folk ved det bedst selv.

 

Så de fleste råd vil jo være de samme ligegyldig hvilken race du har, belønningen og sværhedsgraden kan så være forskellige fra race til race

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har f.eks. en selvstændig jagende race, og dette gør at en del ting som I andre måske har rimeligt let ved at træne, det er noget sværere for mig. Jeg skal dog stadig træne det på præcist samme måde som jer andre, men jeg skal nok bruge mere energi end andre (med mindre selvstændige racer) på at motivere min hund til at gøre hvad jeg gerne vil have den til.

 

Og indkald er f.eks. en af de ting jeg helt har opgivet, da de jo netop er selvstændigt jagende, og derfor har en stor tildens til at sætte efter den hare de lige fik øje på. De kan helt sikkert (lige som alle andre hunde) trænes til at blive sikre i deres indkald, det kræver bare en større indsats.

 

Til gengæld er de rigtig gode til at løse selvstændige opgaver, og vil måske have lettere ved dette end andre racer. Her tænker jeg f.eks. på fremadsendelse, eller eftersøgningsopgaver hvor der ikke er en fører der skal guide dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indlæringsteori er jo det samme for alle racer (eller dyr for den sags skyld), Så rådene vil jo være de samme, ejeren skal så bare tænke på, at i nogen situationer skal vedkommende bruge længere tid på at træne en bestemt øvelser end andre med en anden type hund skal. Og så skal man som ejer sætte sig ind hvordan man bedste motivere den hund man har.

 

Men de fleste råd vi giver herinde er jo træningspecifikke og ikke om hvor længe man skal træne en bestemt øvelse (eller hvor svær den vil være for netop denne type hund), og vi plejer jo heller ikke at fortælle hvordan folk skal motivere deres hund til at træne, i og med vi går ud fra at folk ved det bedst selv.

 

Så de fleste råd vil jo være de samme ligegyldig hvilken race du har, belønningen og sværhedsgraden kan så være forskellige fra race til race

 

Tillad mig at bruge en sætning du har skrevet i tråden, Den første morgentur med dem begge:

Nu har jeg jo så en anden type hund end dine (selvom du har en lille terrier), og mine er jo rigtig dygtige til at slås, så jeg tør ikke lade dem køre en konflikt så langt at jeg risikerer at de bliver rigtig uvenner, da de jo så kan nå at gøre rigtig meget skade på hinanden inden jeg får det stoppet.

 

Der lægger du vægt på at du har en anden type/race hund, end jeg har, og så er det bare jeg tænker, er vi blevet så racespecifikke, at en hund ikke er en hund mere, men en race ?

 

Lonny det er ikke specielt dig, jeg brugte blot eksemplet jeg havde bidt mærke i:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillad mig at bruge en sætning du har skrevet i tråden, Den første morgentur med dem begge:

 

 

Der lægger du vægt på at du har en anden type/race hund, end jeg har, og så er det bare jeg tænker, er vi blevet så racespecifikke, at en hund ikke er en hund mere, men en race ?

 

Lonny det er ikke specielt dig, jeg brugte blot eksemplet jeg havde bidt mærke i:oops:

 

I netop en konfliktsituation hvor det kan risikerer at udvikle sig til et slagsmål, der mener jeg at det er yderst relevant hvilken race du har, idet at der er stor forskel på hvor villige de forskellige racer er til at indgå i og optrappe en evt. konflikt. Så man skal være noget mere obs på disse racer og være hurtige til at afbryde konflikten i før den optrappes (da dette kan ske meget hurtigt). Men hvis jeg nu skulle træne dem til ikke at optrappe en evt. konflikt, så skulle jeg træne dem på præcis samme måde som du ville skulle træne dine.

 

Så det er (som tidligere nævnt) ikke træningen der er forskellig, men mere hvor hårdt og hvor længe du skal arbejde med en given øvelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men er det ikke sådan, at alle slags vovser kan lære det samme f.eks. at gå pænt i snor, der er bare forskel på, hvor trænbar de forskellige racer er og hvordan man bedst motivere dem til at lære et eller andet.

 

Når vi så spørger herinde får vi en stabel gode råd, vi så kan afprøve på vores egen vaps og en af de nævnte råd vil sandsynligvis give...pote....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men er det ikke sådan, at alle slags vovser kan lære det samme f.eks. at gå pænt i snor, der er bare forskel på, hvor trænbar de forskellige racer er og hvordan man bedst motivere dem til at lære et eller andet.

 

Når vi så spørger herinde får vi en stabel gode råd, vi så kan afprøve på vores egen vaps og en af de nævnte råd vil sandsynligvis give...pote....

 

Jo, det er også det jeg forsøger at sige :-D

 

Og så er der også den forskel at med nogen øvelser, så skal du måske til at arbejde imod netop din races natur, og det gør selvsagt øvelsen 100 gange sværere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er også det jeg forsøger at sige :-D

 

Og så er der også den forskel at med nogen øvelser, så skal du måske til at arbejde imod netop din races natur, og det gør selvsagt øvelsen 100 gange sværere.

 

Lige præcis. Enhver hund kan jo f.eks. lærer at apportere, men der er ved den søde forskel på om det er en Golden eller en Berner, man aser og maser med :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillad mig at bruge en sætning du har skrevet i tråden, Den første morgentur med dem begge:

 

 

Der lægger du vægt på at du har en anden type/race hund, end jeg har, og så er det bare jeg tænker, er vi blevet så racespecifikke, at en hund ikke er en hund mere, men en race ?

 

Lonny det er ikke specielt dig, jeg brugte blot eksemplet jeg havde bidt mærke i:oops:

Det er vi måske, men jeg ser det bare som en naturlig konsekvens af at der er kommet mere fokus på hundes velfærd og på hundevenlige træningsmetoder. Når der kommer mere fokus på at man skal tænke sig om, inden man køber hund, så den rent faktisk passer til ens hverdag, ser jeg det som ganske naturligt at der kommer nogle racespecifikke retningslinjer indover.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt jeg er rådden til at formulere mig, men det jeg oplever er at "folk" ( ikke nødvendigvis her inde) bruger racen som undskyldning for deres hunds adfærd.

 

Har hørt beagle ejere sige at en beagle er så meget jagthund at man ikke kan få dem til at komme når man kalder, og så accepterer folk at beagler ikke er indkaldssikre.

 

 

I min verden er en hund en hund, og kan lære hvad man ønsker den skal lære, så er det blot et spørgsmål om metode, ikke om race..... hvilket også gør sig gældende når vi taler hundesprog, der betragter vi sproget som værende ens uanset hvilken race det er:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er muligt jeg er rådden til at formulere mig, men det jeg oplever er at "folk" ( ikke nødvendigvis her inde) bruger racen som undskyldning for deres hunds adfærd.

 

Har hørt beagle ejere sige at en beagle er så meget jagthund at man ikke kan få dem til at komme når man kalder, og så accepterer folk at beagler ikke er indkaldssikre.

 

 

I min verden er en hund en hund, og kan lære hvad man ønsker den skal lære, så er det blot et spørgsmål om metode, ikke om race..... hvilket også gør sig gældende når vi taler hundesprog, der betragter vi sproget som værende ens uanset hvilken race det er:-)

 

Selvfølgelig kan alle hunde lærer det samme, men med nogen er det måske hårdere arbejde end med andre. Så umiddelbart er den dårlige undskyldning jo bare fordi at man ikke orker at arbejde så hårdt for resultatet som man skal med netop sin race. Som jeg f.eks. ikke har orket eller formået med indkald, og derfor har måtte tage konsekvensen og altid have mine hunde i snor. Men selvfølgelig kan de lære at blive sikre i indkald, der skal bare arbejdes for sagen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vi måske, men jeg ser det bare som en naturlig konsekvens af at der er kommet mere fokus på hundes velfærd og på hundevenlige træningsmetoder. Når der kommer mere fokus på at man skal tænke sig om, inden man køber hund, så den rent faktisk passer til ens hverdag, ser jeg det som ganske naturligt at der kommer nogle racespecifikke retningslinjer indover.

 

Jeg synes skam det er fint, at vi kigger på racerne, og deres kvaliteter, selvfølgelig fordi vi bliver mere bevidste om det, måske skal man bare passe på det ikke bliver en slags sovepude.

 

Selv går jeg endda skridtet videre og tager hensyn til individets forskellighed, indenfor samme race, men i bund og grund er det også en hund:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillad mig at bruge en sætning du har skrevet i tråden, Den første morgentur med dem begge:

 

 

Der lægger du vægt på at du har en anden type/race hund, end jeg har, og så er det bare jeg tænker, er vi blevet så racespecifikke, at en hund ikke er en hund mere, men en race ?

 

Lonny det er ikke specielt dig, jeg brugte blot eksemplet jeg havde bidt mærke i:oops:

 

Det er da noget jeg ofte har savnet ved rådene herinde, netop at folk tog racen i betragtning. Jeg hader når der kommer råd fra nogen der har f.eks. en af de meget nemt trænbare racer (og aldrig har haft andre typer hunde end den) og de giver råd ala: "Du skal bare gøre sådan og sådan, det virker, og hvis det ikke virker så er det fordi du gør det forkert. En hund SKAL kunne lære det, det har jeg lært min(e) på den måde."

 

Jeg synes netop at jo mere man beskæftiger sig med hunde, jo mere opmærksom bliver man på (race)forskellighederne. Derfor spørger jeg ikke selv efter træningsråd sådan et sted som her, og giver sjældent selv råd. Jeg mener, at med mindre det drejer sig de mest enkle simple ting, så SKAL man faktisk se hunden i praksis (og have en bred erfaring med mange forskellige racer), for at rådgive ordentlig.

 

Dengang jeg var på min hund nr. 2 troede jeg osse jeg var verdensmester, for den hund kunne jeg lære hvad som helst ! Og jeg troede, naiv som jeg var, at hvis bare jeg gjorde ligesådan ved en hvilken som helst hund, så kunne den osse lære det. Jeg blev klogere, meget klogere, netop fordi min hund nr. 3 var en meget vanskelig trænbar race.

Jeg ser det også dagligt fordi jeg træner i en klub hvor der kommer alle mulige forskellige racer og blandinger, og deres trænbarhed og tærskelværdier for forskellige ting er altså bare vidt forskellig. Du kan bare tage en simpel øvelse som halsgivning, nogen racer har enormt svært ved denne øvelse fordi de ikke er gøende af natur, og nogen lærer det på een træningsgang fordi de er meget gøende af natur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes skam det er fint, at vi kigger på racerne, og deres kvaliteter, selvfælgelig fordi vi bliver mere bevidste om det, måske skal man bare passe på det ikke bliver en slags sovepude.

 

Selv går jeg endda skridtet videre og tager hensyn til individets forskellighed, indenfor samme race, men i bund og grund er det også en hund:-)

 

Selvfølgelig er en hund en hund og hvert individ forskelligt, men hvorvidt det bliver en sovepude og en dårlig undskyldning er jo op til ejeren, men du har ret; man hører tit den der med at jamen min hund er en Berner, så den kan ikke lære at apportere osv i den dur...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da noget jeg ofte har savnet ved rådene herinde, netop at folk tog racen i betragtning. Jeg hader når der kommer råd fra nogen der har f.eks. en af de meget nemt trænbare racer (og aldrig har haft andre typer hunde end den) og de giver råd ala: "Du skal bare gøre sådan og sådan, det virker, og hvis det ikke virker så er det fordi du gør det forkert. En hund SKAL kunne lære det, det har jeg lært min(e) på den måde."

 

Jeg synes netop at jo mere man beskæftiger sig med hunde, jo mere opmærksom bliver man på (race)forskellighederne. Derfor spørger jeg ikke selv efter træningsråd sådan et sted som her, og giver sjældent selv råd. Jeg mener, at med mindre det drejer sig de mest enkle simple ting, så SKAL man faktisk se hunden i praksis (og have en bred erfaring med mange forskellige racer), for at rådgive ordentlig.

 

Dengang jeg var på min hund nr. 2 troede jeg osse jeg var verdensmester, for den hund kunne jeg lære hvad som helst ! Og jeg troede, naiv som jeg var, at hvis bare jeg gjorde ligesådan ved en hvilken som helst hund, så kunne den osse lære det. Jeg blev klogere, meget klogere, netop fordi min hund nr. 3 var en meget vanskelig trænbar race.

Jeg ser det også dagligt fordi jeg træner i en klub hvor der kommer alle mulige forskellige racer og blandinger, og deres trænbarhed og tærskelværdier for forskellige ting er altså bare vidt forskellig. Du kan bare tage en simpel øvelse som halsgivning, nogen racer har enormt svært ved denne øvelse fordi de ikke er gøende af natur, og nogen lærer det på een træningsgang fordi de er meget gøende af natur.

 

Netop det her eksempel kan jeg nikke genkendene til, Baldur gør meget sjældent og ligegyldig hvilke råd jeg har fulgt, så er det endnu ikke lykkedes mig at få ham til at gø på kommando. Nu er det heller ikke så vigtigt for mig at jeg er gået ud i ekstremerne for at få ham til at gø.

 

Jeg er rent faktisk enig i det meste af det du skriver :5up:

 

Dog beder jeg gerne om råd herinde, man skal bare huske at hvis de ikke virker, så behøves det altså ikke være fordi at man selv er en dårlig træner...

F.eks. bad jeg om råd til at lære Luna at dække, men ingen af de råd jeg fik virkede, og her kunne jeg da mærke en skeptis over mine evner til at træne det korrekt. Men "heldigvis" kunne min meget dygtige træner heller ikke få hende til det, og det endte med at vi måtte shape det ind, og i dag kan hun dække :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes skam det er fint, at vi kigger på racerne, og deres kvaliteter, selvfølgelig fordi vi bliver mere bevidste om det, måske skal man bare passe på det ikke bliver en slags sovepude.

 

Selv går jeg endda skridtet videre og tager hensyn til individets forskellighed, indenfor samme race, men i bund og grund er det også en hund:-)

Det er jo en rigtig god forudsætning for at lykkedes med sin hund, at man både tager hensyn til hunden som race og som individ :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Netop det her eksempel kan jeg nikke genkendene til, Baldur gør meget sjældent og ligegyldig hvilke råd jeg har fulgt, så er det endnu ikke lykkedes mig at få ham til at gø på kommando. Nu er det heller ikke så vigtigt for mig at jeg er gået ud i ekstremerne for at få ham til at gø.

 

Til gengæld er jeg så måske en af dem der ikke kan forstå hvorfor folk kan syntes det er svært at få deres hunde til at holde op med at gø :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til gengæld er jeg så måske en af dem der ikke kan forstå hvorfor folk kan syntes det er svært at få deres hunde til at holde op med at gø :blink:

 

Enig:mrgreen:

 

Og jeg har endda en terrier, men derfor accepterer jeg ikke at han gøer, som man så ofte høre folk gør:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...