Hop til indhold

Den er gal igen med Emil!


Gæst jeanett25
 Share

Recommended Posts

Gæst jeanett25

Åh, jeg ville ønske jeg ikke behøvede at oprette denne tråd, men nu er den gal med Emil igen.

 

Dog ikke med mavsen - den har det fint! Heldigvis for det da, for ellers går jeg snart ud af mit gode skind :shock:

 

Allerede et par dage efter mavsen var iorden, får Emil en skade på den ene ydertå. :(

 

Det var Esben der havde været ude med ham i skoven - og tåen blødte og han virkede lidt øm.

 

Dagen efter haltede han en smule. Vi talte om at tage ham til dyrlægen, men valgte at vi ville se tiden an. Vi troede det var en rift i trædepoten.

 

Nu kan vi så se at det er et sår der går op i neglen. Neglen virker til at være længere end de andre - altså som om noget af neglen er blottet.

 

3 dage er der nu gået. Igår haltede han næsten ikke mere. Kun når han lige vågende. Jeg var SÅ dum at slippe ham løs et sted med en blød sand sti og han fræsede jo rundt. Det resulterede i at det sprang op!

 

(Det skal siges at han har været fri alle dage men har bare gået stille rundt. Der er det simpelthen gjort ondt.)

 

Men nøøøj hvor var jeg træt at mig selv igår! :cry:

 

Han halter lidt igen nu. Såret sprang op igen idag, da vi var på en meget stille tur. Men nok fordi en lab rendte hen til ham og "overfaldt" ham i leg/dominans.

 

Spørgsmålet er nu:

 

Skal jeg binde det ind eller ej? Jeg har gage, bind, rensemiddel og hele molevitten.

 

Har i erfaring med de her sår på poterne, for det er noget værre noget.

 

I princippet kan jeg godt holde ham hjemme indtil det er helet - men sprøgsmålet er nærmere i hvor lang tid!? :shock:

 

Jeg må godt kigge på det - men spørgsmålet er om jeg er fingernem nok til at få det bundet ordentligt ind - og kan det så lufte ordentligt :confused::confused: Dyrlægen ville sikkert binde det ind...Har også frygtet neglen skal fjernes! - Nogle der har oplevet det?

 

Altså normalt ville jeg lade det være....vil helst ikke pille i sårene osv. Men det sidder åbentbart et rigtig møgsted.

 

Hjælp mig inden jeg begraver mig ned.....:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly

Tessa rev på et tidspunkt et meget stort stykke trædepude af og det blødte voldsomt.. Jeg talte med dyrlægen og han sagde at jeg skulle binde det ind.. Så det vil være mit råd til dig..

 

Tessa vlle dog ikke ret gerne have forbindingen på, så det var noget der skulle på et par gange.. Men efter et par dage var såret så helet at hun kunne undvære den..

 

God bedring med ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Tessa rev på et tidspunkt et meget stort stykke trædepude af og det blødte voldsomt.. Jeg talte med dyrlægen og han sagde at jeg skulle binde det ind.. Så det vil være mit råd til dig..

 

Tessa vlle dog ikke ret gerne have forbindingen på, så det var noget der skulle på et par gange.. Men efter et par dage var såret så helet at hun kunne undvære den..

 

God bedring med ham..

 

 

TUSIND tak for dine erfaringer! :kys:

 

Lige hvad jeg havde brug for :5up:

 

Jeg ved jo som sagt ikke om den negl evt skal amputeres - men tror jeg vil prøve og binde det ind og se ad om en uge hvordan det ser ud.

 

Du bandt vel hele poten ind går jeg ud fra. Jeg er så lidt i tvivl om jeg bare skal binde tåen ind eller hele poten....:confused::confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels lille Emil, da :ae: :ae:

 

Jeg har ikke oplevet et problem helt ligesom, det du beskriver, men Lucki havde jævnligt noget med poterne.

 

Jeg sørgede for at holde det rent og tørt, rensede det mindst 2-3 gange dagligt - efter gåturerne og til sengetid - når vi var ude blev han videst muligt holdt i snor, ligesom han havde en sok (og plastpose) om poten for at holde det værste skidt og snavs væk. Inde havde han ikke noget eller en sok på, da det er vigtigt at der kommer luft til. Hans stod som regel ikke på mere end 3-5 dage, så var han fit for fight igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Amanda hev sin ene klo helt af da hun rendte ned af nogle trapper lavet af metal og med huller i. Det blødte en del, men holdt op igen af sig selv, neglen groede senere ud igen og var fin som ny.

Det lyder dog til det er værre hvis kloen er beskadiget men stadig sidder fast, det har nok lettere ved at sprænge op som du skriver.

Jeg ville nok ringe til min dyrlæge og spørge hvad hun synes jeg skulle gøre, og hvis ikke ja så se om du kan få det bundet ind i et par dage og så se hvordan det går.

Stakkels uheldige Emil. :ae:

Redigeret af Belzique
staveplade
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med lige at lægge et nærbillede ind af Emils tå?

Hvis kloen hænger og dingler, så er det nok det bedste at gøre kort proces og få den af.

Så kan dyrlægen også indbinde poten rigtigt, og måske kan du få noget forbinding med hjem til at skifte med.

 

Men nogle gange ER det bare ikke så slemt med de negle. Silke har knækket og flækket negle utallige gange. Og jeg har flere gange været på vej til dyrlæge.

Hvis nerven har været blottet, så har jeg holdt poten ren med sæbevand og skylning efter hver gåtur, og evt. klorhexidin.

Hun har såmænd ikke engang haft forbinding på... Højst snor et par dage..

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv, jeg har ingen personlige erfaringer, MEN Bassens kuldbror slog også sin ene tå. Dr. Dyr mente bare den var forstuet. Det var den ikke. Den var brækket, kunne en anden dr. Dyr meddele og enden var at der gik kludder i skidtet, så i dag har han en tå mindre, da den måtte amputeres.

 

Hvorfor i alverden jeg disker op med sådan en skrækhistorie, når nu stakkels Emil nok bare har slået sig, aner jeg ikke. Måske fordi jeg ikke tænker mig om og måske fordi jeg selv var stormet ud af døren med dyret og ilet op til dr. Dyr :roll:. Måske jeg har hunde-tå-allergi :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tessa&Molly
TUSIND tak for dine erfaringer! :kys:

 

Lige hvad jeg havde brug for :5up:

 

Jeg ved jo som sagt ikke om den negl evt skal amputeres - men tror jeg vil prøve og binde det ind og se ad om en uge hvordan det ser ud.

 

Du bandt vel hele poten ind går jeg ud fra. Jeg er så lidt i tvivl om jeg bare skal binde tåen ind eller hele poten....:confused::confused:

 

Så lidt :vinken:

 

Jeg bandt hele poten til og med albuen ind, det sagde dyrlægen at jeg skulle.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Tusind tusind tak for alle jeres erfaringer :5up::5up::5up:

 

Lyder ret vildt med nogle af jeres historier.

 

Jeg prøver og binde ind. Har talt med dyrlægen. Han sagde jeg kunne komme men det var ikke nødvendigt.

 

Såfremt poten stadig ikke var iorden efter en til to uger - kunne jeg kigge forbi med ham. Og selvfølgelig skal jeg holde øje med betændelse når jeg skifter forbinding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Hvad med lige at lægge et nærbillede ind af Emils tå?

Hvis kloen hænger og dingler, så er det nok det bedste at gøre kort proces og få den af.

Så kan dyrlægen også indbinde poten rigtigt, og måske kan du få noget forbinding med hjem til at skifte med.

 

Men nogle gange ER det bare ikke så slemt med de negle. Silke har knækket og flækket negle utallige gange. Og jeg har flere gange været på vej til dyrlæge.

Hvis nerven har været blottet, så har jeg holdt poten ren med sæbevand og skylning efter hver gåtur, og evt. klorhexidin.

Hun har såmænd ikke engang haft forbinding på... Højst snor et par dage..

 

Jeg kan godt prøve og tage et foto når jeg skifter forbinding igen.

 

Kloen sidder fint. Men det er som om den er blottet oppe ved hårgrænsen. :confused::confused: Det ligner altså derfor at neglen er meget længere end de andre.

 

 

Vi har også prøvet flækket negle og en negl hvor jeg kom til ved et uheld at klippe for langt ned - og det blødte. Men det holdt jo hurtigt op.

 

Det her er som om det er skåret op bag neglen. Og han må have rimelig ondt når han træder igennem, eftersom han halter.

 

Måsker er tåen forstuvet som Zaz zaz skriver :confused: - Men igen, når han har gået lidt så halter han næsten ikke. Så er det som om han kan snuble lidt og så halter han meget igen.

 

:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt prøve og tage et foto når jeg skifter forbinding igen.

 

Kloen sidder fint. Men det er som om den er blottet oppe ved hårgrænsen. :confused::confused: Det ligner altså derfor at neglen er meget længere end de andre.

 

 

Vi har også prøvet flækket negle og en negl hvor jeg kom til ved et uheld at klippe for langt ned - og det blødte. Men det holdt jo hurtigt op.

 

Det her er som om det er skåret op bag neglen. Og han må have rimelig ondt når han træder igennem, eftersom han halter.

 

Måsker er tåen forstuvet som Zaz zaz skriver :confused: - Men igen, når han har gået lidt så halter han næsten ikke. Så er det som om han kan snuble lidt og så halter han meget igen.

 

:hmm:

 

Den er brækket og skal amuteres om 14 dage :shock: ! ARGHS, hvorfor skriver jeg sådan noget hejs ? Nej, sandheden er, at Emil har stødt sin pote og skal holde den i ro et stykke tid. Så er drengen fit for fight. Og god bedring med kræet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Stakkels Emil (og dig) da :ae:

 

Men det er vel sådan det er, når man har en stor ung gut, der bare gerne vil have alt i livet med! :blink:

 

Mio har haft nogle rimelig klamme ting med snittet trædepude og flænset klo = rene blodbad og panisk mor :skraek:

 

Jeg har efterhånden lært, at dyrlægen ikke gør så meget andet, end at vurdere om det kan sys (kan det i langt de fleste tilfælde ikke pga et eller andet med vævet) og så give vejledning i rens og pleje.

En vagtdyrlæge gav dog engang antibiotika (ret dyb rift), men det er jeg slet ikke sikker på var nødvendig. Nogle læger er jo hurtigere med recept-blokken end andre! :roll:

 

Jeg har altid en potesko liggende, fordi jeg ikke selv kan finde ud af at ligge en forbinding rigtigt.

Så får han vasket poten i mild sæbevand (en flad skål på gulvet er ofte lettere at bade poten i), skyllet den med bruseren, tørret den godt med en ren klud, lidt klorhexidin, noget Helosan/Pili-creme og evt. en omgang tape-plaster, hvis det er noget der er fare for kan hænge fast el lign.

Pote-skoen får han på hvis vi skal udenfor, så der ikke kommer grus i, men generelt har jeg indtryk af, at det faktisk heler ret hurtigt, hvis det bare bliver renset 2 gange om dagen. Selvom Mio havde en dyb rift i trædepuden, der lignede åbent sår, så helede det faktisk nedefra uden problemer selvom han gik på det.

Hvis det er en klo der er beskadiget, så skal man nok fjerne den del der er "løs" også hvis det fx er en lille flig på langs, for den gror vist ikke fast igen.

 

Håber du er blevet beroliget lidt, er sikker på Emil nok skal komme sig over en skadet pote også! :5up:

 

Hephep herfra og så sig lige til Emil, at han ikke må tosse sådan rundt, når han er "skadet", for så bliver hans mor nervøs (det gør jeg i hvert fald, for Mio han skal bare ud, skadet pote eller ej)! :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Den er brækket og skal amuteres om 14 dage :shock: ! ARGHS, hvorfor skriver jeg sådan noget hejs ? Nej, sandheden er, at Emil har stødt sin pote og skal holde den i ro et stykke tid. Så er drengen fit for fight. Og god bedring med kræet :-D

 

Som du driller :mrgreen:.....

 

Du har sikkert ret.- håber jeg i hvert fald :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25
Stakkels Emil (og dig) da :ae:

 

Men det er vel sådan det er, når man har en stor ung gut, der bare gerne vil have alt i livet med! :blink:

 

Mio har haft nogle rimelig klamme ting med snittet trædepude og flænset klo = rene blodbad og panisk mor :skraek:

 

Jeg har efterhånden lært, at dyrlægen ikke gør så meget andet, end at vurdere om det kan sys (kan det i langt de fleste tilfælde ikke pga et eller andet med vævet) og så give vejledning i rens og pleje.

En vagtdyrlæge gav dog engang antibiotika (ret dyb rift), men det er jeg slet ikke sikker på var nødvendig. Nogle læger er jo hurtigere med recept-blokken end andre! :roll:

 

Jeg har altid en potesko liggende, fordi jeg ikke selv kan finde ud af at ligge en forbinding rigtigt.

Så får han vasket poten i mild sæbevand (en flad skål på gulvet er ofte lettere at bade poten i), skyllet den med bruseren, tørret den godt med en ren klud, lidt klorhexidin, noget Helosan/Pili-creme og evt. en omgang tape-plaster, hvis det er noget der er fare for kan hænge fast el lign.

Pote-skoen får han på hvis vi skal udenfor, så der ikke kommer grus i, men generelt har jeg indtryk af, at det faktisk heler ret hurtigt, hvis det bare bliver renset 2 gange om dagen. Selvom Mio havde en dyb rift i trædepuden, der lignede åbent sår, så helede det faktisk nedefra uden problemer selvom han gik på det.

Hvis det er en klo der er beskadiget, så skal man nok fjerne den del der er "løs" også hvis det fx er en lille flig på langs, for den gror vist ikke fast igen.

 

Håber du er blevet beroliget lidt, er sikker på Emil nok skal komme sig over en skadet pote også! :5up:

 

Hephep herfra og så sig lige til Emil, at han ikke må tosse sådan rundt, når han er "skadet", for så bliver hans mor nervøs (det gør jeg i hvert fald, for Mio han skal bare ud, skadet pote eller ej)! :mrgreen:

 

Det er nemlig også min erfaring at dyrlægen ofte ikke kan gøre så meget jeg ikke selv kan, når det kommer til sår...

 

Jeg ved at dette her hverken skal eller kan syes.

 

Har fortalt ham mange gange at han skal passe på sig selv.:lol: Jeg bliver rigtig påvirket når mine dyr er syge, men det gør vi vidst alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jeanett25

Lige en update på tåen!

 

Emil har tabt hele neglen nu. Så den sad altså ikke så godt fast som vi troede.

 

Har forhørt mig med dyrlægen.

 

Vi skal rense en gang dagligt, så vi undgår neglerodsbetændelse og deraf følgende ambutering af tåknoglen :???:.....Så skal have have sok/sko på ud.

 

Men forbindingen behøver vi ikke.

 

Han stoppede med at halte fuldstændig i det sekund neglen røg af, så det er simpelthen den negl der har voldt ham smerte. Så det er jo egentligt godt nok.

 

Nu skal vi bare undgå betændelse. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah, det anede mig, at neglen sad løst, efter din beskrivelse af at nerven var blottet oppe ved hårgrænsen, og at kloen var længere end på de andre tæer. Hvis du havde turdet, så kunne du sikkert have hevet den af uden særlige problemer:skraek:... Eller dyrlægen kunne have gjort det med et snuptag.. Fik du taget billeder af den? :mrgreen:

 

Nu skal der nok vokse en ny fin negl ud. ---Det varer vist lidt tid før der bliver brug for at få DEN klippet:lol:.

 

Sålænge neglen har siddet på har Emil da godtnok haft ondt når den har vippet, men smerten har jo nok fået ham til at være lidt forsigtig. Og det har nok været ok.

Nu er det jer, der skal dæmpe ham, til tåen kan klare det hele igen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes, at du skal fortælle Emil, at hans kvote af uheld og sygdom ér brugt for de næste par år. :blink:

 

Det var godt han tabte neglen. Fortsat god bedring.......

 

 

Forbinding?

 

Bruger I det hersens "selvklæbende" forbinding, når I forbinder Jeres hunde? Jeg ved ikke hvad det hedder, men har det i førstehjælpskassen til hest og hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...