Hop til indhold

Border collie blanding motionsniveau


Gæst IreneSH
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er ny herinde og vil lige se om der er nogen erfarne hunde ejere der kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

 

Min kæreste og jeg har lige fået en ni uger gammel border collie, kleiner münsterländer og labrador blanding.

Umiddelbart ser man mest border collien i ham (udseende mæssigt) og en smule kleiner münsterländer.

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget motion han skal have, af sind virker han som en border collie (er meget nem at opdrage og en smule reserveret i forhold til børn), han er meget aktiv når han er vågen og vi har derfor løbet en smule med ham. Ikke lange ture, men løbet lidt på gåturene. Nu har jeg så læst at løb, så længe de er hvalpe, øger border colliens (og vel også alle andre hundes) sandsynelighed for at udvikle HD.

-Men skal der med løb her forstås længere løbeture eller også bare løb i forbindelse med gåture?

-Vi er også lidt i tvivl om hvor meget mad han skal have, da han er en blanding. Er der nogen der har nogle gode råd på det punkt?

-Og så er der trapperne: vi bor på 4. sal og har selvfølgelig båret ham op og ned af trapperne. Han har et par gange taget den første afsats selv, hvis han lige er smuttet op før vi har fået fat i ham. Skal vi blive ved at bære ham til han er et år gammel? Og skal vi passe meget på at han ikke snupper et par trin selv i ny og næ?

 

Håber I kan hjælpe :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej jeg er ny herinde og vil lige se om der er nogen erfarne hunde ejere der kan hjælpe mig med et par spørgsmål.

 

Min kæreste og jeg har lige fået en ni uger gammel border collie, kleiner münsterländer og labrador blanding.

Umiddelbart ser man mest border collien i ham (udseende mæssigt) og en smule kleiner münsterländer.

Jeg er lidt i tvivl om hvor meget motion han skal have, af sind virker han som en border collie (er meget nem at opdrage og en smule reserveret i forhold til børn), han er meget aktiv når han er vågen og vi har derfor løbet en smule med ham. Ikke lange ture, men løbet lidt på gåturene. Nu har jeg så læst at løb, så længe de er hvalpe, øger border colliens (og vel også alle andre hundes) sandsynelighed for at udvikle HD.

-Men skal der med løb her forstås længere løbeture eller også bare løb i forbindelse med gåture?

-Vi er også lidt i tvivl om hvor meget mad han skal have, da han er en blanding. Er der nogen der har nogle gode råd på det punkt?

-Og så er der trapperne: vi bor på 4. sal og har selvfølgelig båret ham op og ned af trapperne. Han har et par gange taget den første afsats selv, hvis han lige er smuttet op før vi har fået fat i ham. Skal vi blive ved at bære ham til han er et år gammel? Og skal vi passe meget på at han ikke snupper et par trin selv i ny og næ?

 

Håber I kan hjælpe :blink:

Alle tre er aktive racer, så du skal nok regne med en del motion og aktivering.

 

Løb vil jeg ikke anbefale, det anbefales også at man ikke går for lange ture med hunden, mens den vokser. Man behøver heller ikke lave en masse fysisk motion med hunden for at gøre den træt og mættet af oplevelser.

Sæt jer f.eks. på en bænk nede i byen og kig på busser, biler, cykler og andre mennesker. Lad dem klappe ham, hvis han har lyst, men vær forberedt på at sige nej, hvis han er lidt reserveret og du kan se at han ikke har lyst. Stik evt. forbipasserende interesserede en godbid som de kan give ham og se om han ikke tør op.

Jeg tror det er værd at være opmærksom på, at han lærer at omgås andre mennesker, så hans reservation ikke tager overhånd. Samtidig skal hans grænser ikke overskrides, så han lærer at mennesker = ubehag. Det kan være en svær balancegang :-)

 

Men som sagt behøver man ikke gå lange ture for at give hvalpen motion - han skal nok blive træt i hovedet af at kigge på alle de forskellige ting :5up:

 

Ift. mad mener jeg at står der en angivelse bagpå posen på hvad hunden skal have ift. dens vægt. Det er dog kun generelt, så kig på hvalpen og se om det er for meget eller for lidt.

 

Mht. trapper tror jeg ikke der sker noget ved at han tager et par trin af sig selv engang imellem - det er vist mest den daglige belastning ved at gå på trapper, der advares imod.

Og ja, han skal helst bæres til de er omkring et år :-)

 

Håber du kunne bruge det til noget og velkommen til forresten :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal slet ikke løbe med en hvalp.For det 1ste kunne han få den ide, at du gør det ,fordi der er farer på feltet, og bliver bange.Hans krop kan kun tåle almindelig løb/leg med jævnaldrende hundehvalpe i samme vægtklasse eller mindre. Alle hunde kan være disponeret med HD, måske undtaget mynder, og labrador er da også ramt , så ingen trapper, efter min mening.

Lad ham spise hvad han vil, og hold øje med, at hen ikke bliver for fed.

Jeg har selv en bordermix og ja , når kræfterne er der, skal de nok selv få løbet , det de har behov for senere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil bare sige hej og velkommen

 

Jeg har en borderblanding: Samojede, border og golden

 

Jodie er en meget aktiv hund. Hun er nu 1½ år.

Hendes voksenvægt ligger nu på 23 kg (måske du kan bruge det til noget i forhold til foderopmåling)

 

Jodie har selv ofte taget vores trapper siden hun var helt lille. Der er 10 trin. Det var ikke meningen, men hun løb selv hen og tog dem inden man kunne nå at fange hende.

 

Jeg løb ikke med hende da hun var lille, men tog hende med på ture hvor hun kunne gå frit eller i lang snor, så hun selv kunne løbe. Jeg lavede en masse med at gemme godbidder under kopper og senere flade tallerkener. Jeg fik hende til at hjælpe med at bære vaksetøj hen til tørretumbleren etc.

 

Det overraskede mig hvor meget arbejde der lå i aktiveringen af en borderblanding...Hun lærte alt på kort tid og ville bare have mere og mere. I dag er hun en dejlig rolig hund, selvom hun stadig skal have sine lange gåture og masser af oplevelser. Det forvirrede opkørte hvalpesind er bare gået væk og det er fantastisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...