Hop til indhold

Sporhunde.


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Jeg undrer mig igen og igen over at der kan forsvinde mennesker i dette lille land.

Politiet sender folk ud med hunde for at eftersøge personen men finder, i de tilfælde vi hører om på Tv og Radio, ikke personen.

 

På tv viste de en overgang en serie om politihunden Kato. Og der var det da tydeligt at politiets hunde skal kunne finde "en nål i en høstak".

 

Hvor er det, det går galt ?

Hvorfor finder politiets hunde ikke dem de skal lede efter?

Stoler politiet ikke på deres hundes evner eller hvad er det der er galt?

 

Er det mig der tror hundene kan mere end de rent faktisk kan?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Kan det være fordi eftersøgningerne gradvist fader ud efter de første intensive dages eftersøgning?

Politiets manglende ressourcer og alt det der...

 

Dertil kommer at hundene kun kan arbejde intensivt kort tid af gangen og sættes der ikke nye hunde ind bliver sporet vel hurtigt for koldt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være fordi eftersøgningerne gradvist fader ud efter de første intensive dages eftersøgning?

Politiets manglende ressourcer og alt det der...

 

Dertil kommer at hundene kun kan arbejde intensivt kort tid af gangen og sættes der ikke nye hunde ind bliver sporet vel hurtigt for koldt.

 

Ja og så det faktum at øvelses/prøveområder gerne er begrænset til få km2..... Det område de i øjeblikket eftersøger den unge mand er jo gigantisk.......... set i forhold til. Og for få hunde............

Link til indlæg
Del på andre sites

Under optimale forhold, kan en hund "sagtens" gå et spor der er flere dage gammelt.

 

Men det er sjældent optimale forhold. Og tager man dét forhold, at der ofte er mange mange mennesker der af ren og skær hjælpsomhed OGSÅ vader rundt i de spor der er, ja så finder jeg det temmeligt indlysende at det umuliggøres at eftersøge med hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det være fordi eftersøgningerne gradvist fader ud efter de første intensive dages eftersøgning?

Politiets manglende ressourcer og alt det der...

 

Dertil kommer at hundene kun kan arbejde intensivt kort tid af gangen og sættes der ikke nye hunde ind bliver sporet vel hurtigt for koldt.

 

 

"koldt spor" ??

Vi har da haft er lab der gik 14 dg gamle spor.

 

Der er så mange der bruger deres hunde til spor på et meget højt plan. Så hvorfor kalder politiet ikke dem til hjælp?

Link til indlæg
Del på andre sites

"koldt spor" ??

Vi har da haft er lab der gik 14 dg gamle spor.

 

Der er så mange der bruger deres hunde til spor på et meget højt plan. Så hvorfor kalder politiet ikke dem til hjælp?

 

Eller benytter sig af de sweiss hunde vi har, eller redningshundene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og så det faktum at øvelses/prøveområder gerne er begrænset til få km2..... Det område de i øjeblikket eftersøger den unge mand er jo gigantisk.......... set i forhold til. Og for få hunde............

 

 

Politiet kunne faktisk få hjælp fra runderings/sporhunde fra klubberne, men det tør de vel ikke selvom der findes mange hunde som garanteret er dygtigere end mange af politiets hunde i klubberne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Under optimale forhold, kan en hund "sagtens" gå et spor der er flere dage gammelt.

 

Men det er sjældent optimale forhold. Og tager man dét forhold, at der ofte er mange mange mennesker der af ren og skær hjælpsomhed OGSÅ vader rundt i de spor der er, ja så finder jeg det temmeligt indlysende at det umuliggøres at eftersøge med hund.

 

Hvis en hund får en fært at gå efter så kan den da til enhver tid ignorere andre dufte og gå på den den skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

"koldt spor" ??

Vi har da haft er lab der gik 14 dg gamle spor.

 

Der er så mange der bruger deres hunde til spor på et meget højt plan. Så hvorfor kalder politiet ikke dem til hjælp?

 

Måske er de bange for at "for mange kokke fordærver maden".

 

Jeg tror at det kræver en stor indsats at koordinere mange nye "kolleger" i en sporsøgning............

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller benytter sig af de sweiss hunde vi har, eller redningshundene?

 

arh.... Nu er der temmelig stor forskel på hvad en schweiss-hund "kender" som spor, og så en eftersøgning af et menneske.

 

 

Uanset så finder jeg det stadig indlysende at det spor der evt måtte være, ganske enkelt er "forurenet" efetr ganske kort tid, når det drejer sig om dén slags eftersøgninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

"koldt spor" ??

Vi har da haft er lab der gik 14 dg gamle spor.

 

Der er så mange der bruger deres hunde til spor på et meget højt plan. Så hvorfor kalder politiet ikke dem til hjælp?

 

Det var ikke selve færtsporet jeg mente med "koldt spor". Men at "sporet" efter den eftersøgte går koldt, dødt eller hvad du vil kalde det.

 

Sådan at policen ikke ved at her har personen været eller her er der en rimelig mulighed for at personen har været.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er de bange for at "for mange kokke fordærver maden".

 

Jeg tror at det kræver en stor indsats at koordinere mange nye "kolleger" i en sporsøgning............

 

Ja og det endelige ansvar er politiets derfor må/tør de nok ikke anvende civile hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Politiet kunne faktisk få hjælp fra runderings/sporhunde fra klubberne, men det tør de vel ikke selvom der findes mange hunde som garanteret er dygtigere end mange af politiets hunde i klubberne.

 

 

Det er altså politiet sårede forfænglighed vi har med at gøre. ??

 

Jeg tænkte det nok.

Vi havde snakket herhjemme om at det kunne være noget i den stil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund får en fært at gå efter så kan den da til enhver tid ignorere andre dufte og gå på den den skal.

 

Nope.

 

Enhver jæger ved at man bare har at holde sig fra at eftersøge anskudt vildt på egen hånd, medmindre man har en hund der "kan".

Årsagen er simpel: Man risikerer at forurene sporet for meget. Hvis ikek helt at destruere det.

 

Når vi så snakekr menenske-eftersøgninger, uden andet at gå på end de duftstoffer et menneske nu engang efterlader sig, så må det da være indlysende at der næppe skal ret mange "hjælpsomme sjæle" til der vader frem og tilbage og på kryds og tværs, førend et brugbart spor er forurenet i en grad der besværliggør, hvis ikke helt umuliggør en eftersøgning.

Link til indlæg
Del på andre sites

arh.... Nu er der temmelig stor forskel på hvad en schweiss-hund "kender" som spor, og så en eftersøgning af et menneske.

 

 

Uanset så finder jeg det stadig indlysende at det spor der evt måtte være, ganske enkelt er "forurenet" efetr ganske kort tid, når det drejer sig om dén slags eftersøgninger.

 

Men så tag redningshundene, dem har jeg selv arbejdet med, og ved at de ville kunne løse opgaven, også selvom der er gået flere personer rundt på sporet, det betyder mindre, hvis hunden først har fært af det den skal finde, så skal der ikke ret meget duft til:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er de bange for at "for mange kokke fordærver maden".

 

Jeg tror at det kræver en stor indsats at koordinere mange nye "kolleger" i en sporsøgning............

 

Men det kan lade sig gøre.

Svenskerne har ingen problemer med at hidkalde hjælp for at finde forsvundne personer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så tag redningshundene, dem har jeg selv arbejdet med, og ved at de ville kunne løse opgaven, også selvom der er gået flere personer rundt på sporet, det betyder mindre, hvis hunden først har fært af det den skal finde, så skal der ikke ret meget duft til:-D

 

Men sådanne eftersøgninger, og småske skulle vi lige adskille det i sporsøg og rundering, vil jo ofte starte med rundering hvor der intet andet er at gå efter end luftbåret fært - altså høj næse - og ingen fært før hunden kommer meget tæt på personen.

 

Sådanne runderinger vil for de flestes vedkommende ikke give resultat i at personen findes.

 

Med sporet har man jo et helt andet billede idet hunden faktisk har noget at gå efter og holde fast i

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så tag redningshundene, dem har jeg selv arbejdet med, og ved at de ville kunne løse opgaven, også selvom der er gået flere personer rundt på sporet, det betyder mindre, hvis hunden først har fært af det den skal finde, så skal der ikke ret meget duft til:-D

 

Det ved jeg de kan. Men der er altså forskel på "flere personer" og halvdelen af lokalbefolkningen, skulle jeg mene. Ligesom der er forskel på at finde et spor, og rent faktisk at gå det.

 

Ligesom der er forskel på hvor sporet er. Hvad tid af dagen man eftersøger på, såvel som hvad tid af dagen sporet er afsat.

 

Vi ved vel alle at en hund, under optimale forhold kan finde snart sagt alt, selv flere dage efter, og på selv meget "slidte" spor.

 

Vi ved også, nogen af erfaring, at forholdene kun sjældent er optimale.

 

Vi ved også, at et meget langt spor, og spor med mange knæk, mange krydsninger, og mange forureninger og dén slags, meget hurtigt kan få selv den bedste hund til at give op.

 

Læg hertil ønsket om civil hjælp, med deraf følgende halve og hele lokalbefolkninger der vader og tramper rundt i et spor der i sig selv kan være meget tyndt....

...såvel som dén del af befolkningen der egentlig bare er ude at gå tur.

 

jeg finder det indlysende at det ikke "bare lige" kan ordnes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan det sikkert............ Men jeg tror så ikke de pt har ressourcerne til at indlemme civile hunde.

 

Jeg tror det handler om politik......... tidligere uro på Nørrebro og nu et Klimatopmøde lige om lidt.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Nope.

 

Enhver jæger ved at man bare har at holde sig fra at eftersøge anskudt vildt på egen hånd, medmindre man har en hund der "kan".

Årsagen er simpel: Man risikerer at forurene sporet for meget. Hvis ikek helt at destruere det.

 

Når vi så snakekr menenske-eftersøgninger, uden andet at gå på end de duftstoffer et menneske nu engang efterlader sig, så må det da være indlysende at der næppe skal ret mange "hjælpsomme sjæle" til der vader frem og tilbage og på kryds og tværs, førend et brugbart spor er forurenet i en grad der besværliggør, hvis ikke helt umuliggør en eftersøgning.

 

 

Er politiet s hunde så for generelle i deres kunnen. For lidt spor og for meget af det andet.

Bruger de det for lidt til at være holdt ved lige.?

 

Hunde rundt om i landet finder ting spor der er både 1 og 2 uger gamle og i offentlige skove hvor der har været masser af mennesker.

 

Eller er det de "forkerte" racer der bruges.

Skal vi have Blodhunde ind i sagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er politiet s hunde så for generelle i deres kunnen. For lidt spor og for meget af det andet.

Bruger de det for lidt til at være holdt ved lige.?

 

Hunde rundt om i landet finder ting spor der er både 1 og 2 uger gamle og i offentlige skove hvor der har været masser af mennesker.

 

Eller er det de "forkerte" racer der bruges.

Skal vi have Blodhunde ind i sagen.

 

Hvor meget af det har været ren held?

 

Jeg tror fortsat på at det gør en forskel at arealet for eftersøgninger efter mennesker ofte er gigantisk. Ikke bare begrænset til en enkelt skov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde rundt om i landet finder ting spor der er både 1 og 2 uger gamle og i offentlige skove hvor der har været masser af mennesker.

 

Jeg vil nu ikke kalde en offentlig skov for et trafikeret område i dén forbindelse.

Og ved man sådan nogenlunde hvor der skal eftersøges, gør man det ulig meget nemmere.

 

Hvis vi skal være realistiske, så lad os antage at du skal finde et helt specifikt stykke dødskudt råvildt. DU ved ikek hvor det blev skudt, og du ved ikke hvor det har gået. Du ved bare at der er et stykke dødt råvildt et sted...........på fyn.

Og bukkesæsonen er iøvrigt lige gået ind, så du kan roligt antage at der har lagt døde stykker råvildt i hver eneste lille remise, skov og mark.

(Ok. Buk på fyn er ikke realistisk lige for tiden, men så alligevel)

 

Good luck :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil nu ikke kalde en offentlig skov for et trafikeret område i dén forbindelse.

Og ved man sådan nogenlunde hvor der skal eftersøges, gør man det ulig meget nemmere.

 

Hvis vi skal være realistiske, så lad os antage at du skal finde et helt specifikt stykke dødskudt råvildt. DU ved ikek hvor det blev skudt, og du ved ikke hvor det har gået. Du ved bare at der er et stykke dødt råvildt et sted...........på fyn.

Og bukkesæsonen er iøvrigt lige gået ind, så du kan roligt antage at der har lagt døde stykker råvildt i hver eneste lille remise, skov og mark.

(Ok. Buk på fyn er ikke realistisk lige for tiden, men så alligevel)

 

Good luck :blink:

 

Fundet.:5up:

Den lå ved den lille å ved mejeriet i Ørbæk.

 

Aj pjat.

 

Da der for tid siden forsvandt en knægt fra en udflugt på nordfyn var området meget begrænset til en odde.

Politiets hunde kunne ikke finde ham og søgte faktisk i den stik modsatte ende af hvor han var gået hen.

Han blev senere fundet død, druknet på den anden side af odden.

Politiet havde altså ikke, i mine øjne, ladet hundene gøre det de kunne. For udgangspunktet var fra det samme sted hvor drengen forsvandt.

 

Jeg tror at politiet måske stoler for lidt på deres hunde. For så vidt eftersøgning angår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fundet.:5up:

Den lå ved den lille å ved mejeriet i Ørbæk.

 

Aj pjat.

 

Da der for tid siden forsvandt en knægt fra en udflugt på nordfyn var området meget begrænset til en odde.

Politiets hunde kunne ikke finde ham og søgte faktisk i den stik modsatte ende af hvor han var gået hen.

Han blev senere fundet død, druknet på den anden side af odden.

Politiet havde altså ikke, i mine øjne, ladet hundene gøre det de kunne. For udgangspunktet var fra det samme sted hvor drengen forsvandt.

 

Jeg tror at politiet måske stoler for lidt på deres hunde. For så vidt eftersøgning angår.

Dels dét, og så har odden (formoder det er enebærodde der er tale om) jo den egenskab, at havstrømmene faktisk VIL føre ting (og mennesker) rundt om odden, og enten ind i odense fjord, eller ud til havsiden, afhængig af tidevandet.

Så at hundene søger på den ene side, og drengen faktisk findes på den anden side, vil i såfald slet ikke være underligt.

Tager man i betragtning at druknede mennesker, først begynder at flyde igen efter et stykke tid i vandet, forklarer også hvorfor det tager så lang tid at finde drengen på den anden side af den noget smalle odde.

 

Og nu skriver du selv at drengen var druknet... Du har da vel ikke regnet med at hunde kan følge et spor, i havet, af en druknet?

 

Bare et lille tankespind fra min side. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...