Hop til indhold

Første løbetid - graviditet


Gæst kærlighedtilhundende
 Share

Recommended Posts

Gæst kærlighedtilhundende

Min smukke lille tæve har lige været i sin første løbetid, der var kun meget lidt blod og det var hurtigt overstået.. Vi har en hanhund, som vi selvfølgelig fik passet ud under løbetiden. Efter en uge uden blod og hævning, tænkte vi at de kunne være alene sammen igen (han var helt rolig, forsøgte ikke at parre hende, og virkede ligeglad med hende) så da jeg havde været sammen med dem et par timer vurderede jeg at de sagtens kunne være alene nu. så jeg gik på arbejde, og kom hjem ca. 6 timer efter, men da jeg kom hjem synes jeg hun var en del mere hævet bagi end da jeg gik, og han virkede mere opstemt (hans ´penis´ var også en del større, med en kugle på)

 

Jeg ringede selvfølgelig til poppelstykket, fik fat i en jeg ikke rigtig føler jeg stoler på, hun virkede ikke somom hun virkelig vidste hvad hun talte om, men hun sagde så at så længe hun ikke blødte var risikoen for graviditet meget lille og at jeg skulle holde øje med hendes brystvorter.

 

Hvad har i af erfaring? Jeg dør simpelthen hvis jeg er skyld i min lille prinsesse bliver gravid i sin FØRSTE LØBETID!!! Vil føle jeg er jordens dårligste hundeejer... Hun vil garanteret heller ikke overleve...

 

Hjælp hundemennesker, and, please -dont judge. Jeg har bestemt ikke gjort det med vilje hvis det er sket, kunne aldrig drømme om at lade hende få hvalpe så tidligt. Hvis i har relevante råd eller erfaringer ville jeg være super taknemmelig.

 

:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget skidt :ae:

 

Husker du antallet af dage fra din tæve begyndte at bløde og til du lod dem være alene sammen?

 

En tæve er i løbetid cirka 21 dage, typisk bliver hun højløbsk mellem dag 8 og 14 - det varrierer dog fra tæve til tæve. Når tæven er højløbsk bløder hun ikke og det er her du skal passe ekstra godt på hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Kunne ikke have sagt det bedre end Ekaterina.

 

Jeg vil også spørge om hvor lang tid siden det er at hun begyndte at bløde??... for hun er højløbsk når hun ikke bløder mere, og det er netop der hvor du skal passe på...

 

Hvor længe siden er det at "parringen" måske kunne have fundet sted???... Min dyrelæge siger at hvis det er under en uge siden, så kan din tæve få en sprøjte mod livmoderbetændelse som skal gentages efter et døgn... Den udrenser livmoderen og fordi det evt. foster stadig er lille bitte og ikke vil have nået at sætte sig fast endnu så vil disse to sprøjter fjerne det... det giver IKKE livmoderbetændelse eller kræft som en P-sprøjte gør.... men det er lidt dyrt... 1300kr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne ikke have sagt det bedre end Ekaterina.

 

Jeg vil også spørge om hvor lang tid siden det er at hun begyndte at bløde??... for hun er højløbsk når hun ikke bløder mere, og det er netop der hvor du skal passe på...

 

Hvor længe siden er det at "parringen" måske kunne have fundet sted???... Min dyrelæge siger at hvis det er under en uge siden, så kan din tæve få en sprøjte mod livmoderbetændelse som skal gentages efter et døgn... Den udrenser livmoderen og fordi det evt. foster stadig er lille bitte og ikke vil have nået at sætte sig fast endnu så vil disse to sprøjter fjerne det... det giver IKKE livmoderbetændelse eller kræft som en P-sprøjte gør.... men det er lidt dyrt... 1300kr.

 

Personligt ville jeg ofre de kr. 1.300,-, bare for at være på den sikre side :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Yvonne Frederiksen

Hej

 

Først og fremmest skal du ikke være nervøs. Hvis hun er gravid kan det klares uden problemer og uden bivirkninger.

Helt frem til dag 40 kan du få stoppet graviditeten. Det betyder at du endda kan vente til du kan være sikker på om hun er gravid.

Hvis graviditeten skal standses, bruges insprøjtning med stoffet Alisin. Dette foretages 2 gange med 24 timer imellem. Herefter vil evt. fostre blive optaget i organismen, og der vil ikke engang være en abort.

Der er ikke konstateret bivirkninger.

Med hensyn til løbetiden kan der være tæver, der kan parres og blive drægtige helt op til 21 dagen. Det betyder ikke noget om tæven bløder - det er ikke et tegn i sig selv. Nogle tæver bløder også på parringstidspunktet.

Held og lykke

Peter

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du stadig kan nå det, så få givet en hormonspøjte som andre anbefaler.Mener det skal foretages rimelig hurtigt efter parring.

Min ælste tæve ville normalt parre på 12-14 dagene,men een gang tog jeg hanhunden for tidligt hjem. 1ste parring på 18 dagen,så passede jeg ikke på og der kom et godt kuld.

Men din er ikke udviklet ordenlig endnu, så få en konsultation i en fart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Hvis du stadig kan nå det, så få givet en hormonspøjte som andre anbefaler.Mener det skal foretages rimelig hurtigt efter parring.

Min ælste tæve ville normalt parre på 12-14 dagene,men een gang tog jeg hanhunden for tidligt hjem. 1ste parring på 18 dagen,så passede jeg ikke på og der kom et godt kuld.

Men din er ikke udviklet ordenlig endnu, så få en konsultation i en fart.

 

Hormonsprøjten kan give slemme bivirkninger... Men sprøjten mod livmoderbetændelse giver ingen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kærlighedtilhundende

Lige en lille opfølgning, til jer der var så søde at hjælpe. Mig og lillepigen har været hos dyrlægen idag, og dyrlægen og jeg havde en lang og rigtig god snak, hun var så sød (og overbærende, jeg begyndte selvfølgelig at småtude) og vi fandt samtidig ud af at hun har en meget slem underlivsbetændelse + hun bor jo sammen med min anden hanhund, så hun skal stereliseres på fredag kl 8.30. Hun skal alligevel ikke have hvalpe, hun har en skæv ryg og dårlige hofter, så jeg er imod at lave hvalpe på hende.

 

er der nogle der har et par gode råd med på vejen til mig? Det er første gang jeg har en hund der skal stereliseres. Ved selvfølgelig de basale ting, hun må selvfølgelig ikke være alene, og min hanhund bliver passet ud osv men kunne jo være der sad nogle med et par gode råd til mig, vil gerne gøre alt helt rigtigt for tøsepigen.

 

Mvh Stephanie

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en lille opfølgning, til jer der var så søde at hjælpe. Mig og lillepigen har været hos dyrlægen idag, og dyrlægen og jeg havde en lang og rigtig god snak, hun var så sød (og overbærende, jeg begyndte selvfølgelig at småtude) og vi fandt samtidig ud af at hun har en meget slem underlivsbetændelse + hun bor jo sammen med min anden hanhund, så hun skal stereliseres på fredag kl 8.30. Hun skal alligevel ikke have hvalpe, hun har en skæv ryg og dårlige hofter, så jeg er imod at lave hvalpe på hende.

 

er der nogle der har et par gode råd med på vejen til mig? Det er første gang jeg har en hund der skal stereliseres. Ved selvfølgelig de basale ting, hun må selvfølgelig ikke være alene, og min hanhund bliver passet ud osv men kunne jo være der sad nogle med et par gode råd til mig, vil gerne gøre alt helt rigtigt for tøsepigen.

 

Mvh Stephanie

 

Whatcha... Er du sikker på hun er 100% ovre løbetiden til den tid?! Ellers kan du risikere, at hun bevarer cyklus! Min opdrætter har en steriliseret tæve, som blev steriliseret under løbetid grundet meget slem underlivsbetændelse - og denne tæve kommer mentalt stadig i løbetid og er endda blevet parret efter hun blev steriliseret. Nu har jeg ikke forstand på underlivsbetændelse, har dog hørt at det er ret slemt.. Men hvis det kan vente til hun er ovre løbetiden, vil det nok være bedst..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor godt du kom til DR Dyr ien fart. Altfor mange tæver mister livet fordi de kommer for sent . Din tæve er så ung, så jeg tror, hun kommer nemmere over indgrebet, især hvis ingen vitale andre ting i hende er ramt, end ældre tæver.

Jeg har haft 3 sterilisationer, , de 2 på 6 og 7 års tæver pga infektion og een på en adopteret gadehund fra Grækenland. Hun var ca 2 1/2 år og led af falsk drægtighed , der plagede hende meget.

Du skal ikke være så nervøs, men de fleste er jo meget påvirket af narcosen, når de hentes og vil nok helst bare ligge og hvile.

Men nogle unge hunde farer allerede vild rundt i leg dagen efter, men de skal altså holdes i ro og snor, så stingee ikke går op.Spørg Dr Dyr efter lidt smertestillende hvis hun får ondt.Lav evt noget maveforbinding, der kan bindes på hendes ryg, altså noget , så hun ikke kan bide i såret.

Så kan hun undgå skærmen.

Og husk - hun skal afleveres fastende, så fjern mad og vand når i går i seng aftenen før.

Håber så alt går vel. Hvis hun er med f.eks spanielpels, vil hun danne mere underuld og derfor kræve mere pelspleje senere, Tillige kan nogle få % tæver blive lidt urenlige, med manglende blærekontrol pga hormonmangler senere.Det kan som regel afhjælpes ved et medicintilskud.

Lav så også lige lidt lækkermad, evt ris og kylling til at få maven lidt igang.

Hilsen Ulla

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige lidt mere. Det er korrekt at man nu steriliserer tæver i anden halvdel af perioden mellem 2 løbetider, netop pga livmoderens størrelse og hormonproduktionen, der er mere gunstig.

Men hvis hun skulle behandles uden resultat så kan andre organer tage skade af at vente måneder og man kan miste tæven,.

Så gunstigt eller ej, det er nødvendigt med hurtigt indgreb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...