Hop til indhold

Vores hvalp hyler ad andre hunde :(


Gæst Ronaldo
 Share

Recommended Posts

Gæst Ronaldo

Hej!

 

Vi har en lille Yorkshire hvalp på 8-9 måneder. Vi synes der er et problem med hende, som vi måske kan/skal gøre noget ved. Hun begynder at hyle rigtig meget når hun møder andre hunde.

 

Først ligger hun sig på maven og venter til den anden hund kommer tæt på, derefter kan hun finde på at overgive sig og ligge sig på ryggen. Men ligeså snart den anden hund går lidt væk, eller ikke gider at lege med hende, så begynder hun at hyle (meget og højt), og hun bliver nærmest helt vild.

 

Det er rigtig mærkeligt, for hun er ellers en rigtig sød hvalp der elsker de gæster vi får på besøg. Men hvad skyldes dette? Og hvad skal vi gøre ved det?

 

På forhånd tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Velkommen :)

 

Kan du fortælle lidt om hvordan i har båret jer ad ved hendes møder med andre hunde?

 

Er det kun hunde?

 

Hvor meget har hun været sammen med andre hunde?

 

Har hun små hundevenner på egen størrelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen :)

 

Kan du fortælle lidt om hvordan i har båret jer ad ved hendes møder med andre hunde?

 

Er det kun hunde?

 

Hvor meget har hun været sammen med andre hunde?

 

Har hun små hundevenner på egen størrelse?

 

Vi ikke gjort det helt store. De fleste gange siger vi "nej", men hun virker helt ustyrlig. Og ja det er kun med hunde for det meste. Hun har ingen specielle venner, netop pga. problemet. Hundene i vores nabolag er voksne hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Velkommen :)

 

Kan du fortælle lidt om hvordan i har båret jer ad ved hendes møder med andre hunde?

 

Er det kun hunde?

 

Hvor meget har hun været sammen med andre hunde?

 

Har hun små hundevenner på egen størrelse?

 

Vi ikke gjort det helt store. De fleste gange siger vi "nej", men hun virker helt ustyrlig. Og ja det er kun med hunde for det meste. Hun har ingen specielle venner, netop pga. problemet. Hundene i vores nabolag er voksne hunde.

 

Det var ikke et ret uddybende svar?

 

Hvorfor siger i nej?

 

Ved hun hvad nej betyder, dvs har i trænet ja og nej øvelser?

 

Sådan en lille hund føler let sine grænser overskredet, hvordan er hendes møder med andre hunde forløbet da hun var lille og til nu, hvordan har i opført jer og hvordan har hun opørt sig?

 

Det er ret vigtigt at i uddyber hvis i skal have nogle gode råd :)

 

Bor i i østjylland?

 

Dette spørgsmål fordi der er en dygtig hundetræner der måske ville kunne hjælpe jer på et hold for små hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej!

 

Vi har en lille Yorkshire hvalp på 8-9 måneder. Vi synes der er et problem med hende, som vi måske kan/skal gøre noget ved. Hun begynder at hyle rigtig meget når hun møder andre hunde.

 

Først ligger hun sig på maven og venter til den anden hund kommer tæt på, derefter kan hun finde på at overgive sig og ligge sig på ryggen. Men ligeså snart den anden hund går lidt væk, eller ikke gider at lege med hende, så begynder hun at hyle (meget og højt), og hun bliver nærmest helt vild.

 

Det er rigtig mærkeligt, for hun er ellers en rigtig sød hvalp der elsker de gæster vi får på besøg. Men hvad skyldes dette? Og hvad skal vi gøre ved det?

 

På forhånd tak!

 

Jeg har set / hørt om mange små hundes reaktioner på andre hunde. Men lige det du beskriver kan jeg ikke helt greje.

 

Ofte ser man at de små er usikre på / bange for de store. Og det kan de vise ved at trække sig tilbage, knurre, gø, snappe, krybe.

Men jeg har ikke set hunde reagere som du beskriver med hylen og blive "vild". Men det første hun gør tyder på usikkerhed (hun dæmper og overgiver sig). Og hendes alder taget i betragtning, vil jeg også tro at det næste hun gør er usikkerhed. Hvor hun dog bliver lidt mere sikker på sig selv, fordi den anden hund går væk eller dæmper sig.

 

Der er et helt sprogregister, som hunde kan tage i brug, og hvis man ser hvilke kropsudtryk hun ellers har tager i brug samtidig med hylen, vil det være nemmere at regne ud hvad hun prøver at fortælle. Der står om hundesprog i flere af de forfatteres bøger, som er nævnt i Anne-Marie´s signatur.

Samt i Turid Rugaas bog "På talefod med hunden".

 

Det kunne være rigtigt godt om du kunne prøve at mødes med en anden lige så lille hund, og se om hun gør det samme.

 

Det er helt normalt at de små racer er skeptiske -på hver deres måde- overfor store hunde. Derfor har moderne trænere, der følger med tiden, specielle hold for små hunde, og kun få hunde på hvert hold :)

 

Hvis det handler om usikkerhed, kan I få hende til at forbinde mødesituationen med noget positivt (godbidder) i stedet for at sige "nej".

 

Men møder med ligesindede, venlige små hunde er et must:) Desværre hænger de ikke på træerne, jeg har også svært ved at finde nogen hvor jeg bor (Nordvestsjælland).

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne det bunde i frustration over den anden hund går sin vej, så hun ikke længere kan snakke med den/dem?

 

Jeg har ingen forstand på små hunde af den type, men min ene tæve bliver rigtig irreterende og hylende/klagende, når hun bliver frustreret over noget hun enten ikke må eller ikke kan nå.

Link til indlæg
Del på andre sites

@anne-marie

Vi har trænet hende med "nej", så derfor siger vi at hun skal stoppe. Men det hjælper ikke, det skal forebygges som I kommer ind på. Udover det gør vi ikke så meget, udover at trække hende væk inden hun hopper ind i den anden hund. Nogle gange sætter vi os ned til hende for at berolige hende. Sådan har vi stort set altid gjort. Hun har næsten altid været sådan, det er bare blevet lidt mere ekstremt på det sidste.

 

Det skal også siges, at det er vores første hund så vi mangler en del erfaring... :(

 

Ps. Vi bor i København.

 

@Vivi

Du har sikkert ret mht. at hun er usikker. Det har vi også tænkt på. Det med godbidderne vil vi nok prøve. Til sommer skal vi hen til noget familie, hvor der er to hunde. Dem kan hun forhåbentlig være sammen med og lære noget af :)

 

@wsg

Måske spiller det også en lille rolle, hvem ved :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har alle stået som nybegynder og gjort en masse fejl. Vi har lært af dem som havde mere erfaring og viden end vi selv havde. Tror egentlig aldrig man bliver udlært i hunde, der er altid nyt at lære.

 

Kunne det ikke være en god ide at melde hende på et træningshold med små hunde. Det må i da have i en storby.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun vil da lege!! Andet kan jeg ikke få det til at passe med. Hun bliver frustreret når den anden hund går sin vej efter kun lige at have hilst og så hyler hun efter den.

 

Hvis hun slet ikke har nogen legekamerater må hun have et enormt socialt behov der ikke bliver dækket og det er det hun giver udtryk for. Find nogle små hundevenner hun kan boltre sig med snarest. Gå tur sammen med andre hunde. DEt er ligemeget om den anden hund er voksen, derofr kan den sagtens være god at gå tur sammen med, at lave hundeting sammen med:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udfra hvad du beskriver synes jeg også det lyder som om hun vil lege og bliver frustreret når den anden hund går.

Jeg kan godt forstå i synes det er "træls" at høre på men omvendt synes jeg i skal være rigtig glad for hun så gerne vil hilse/lege med andre hunde.

Min erfaring er nemlig, at rigtig mange små hunde i den størrelse er bange for andre hunde og istedet gøer højlydt af dem.

 

Jeg har selv en Yorkshire tæve på 8 mdr. og da det har været helt umuligt for mig, at finde legekammerater der størrelsesmæssigt passer til hende er vi nu meldt til et træningshold for miniature hunde.

Det glæder jeg mig rigtig meget til! kurset inkludere også teori.

Noget tilsvarende må da helt sikker findes i København mon ikke nogle af alle de vidende folk i herinde kan komme med nogle gode foreslag til dig.

 

Held og lykke med jeres lille Yorki

 

Hilsen Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Zacho hyler og trækker også rigtig meget, samtidig med at han bliver sværere at komme i kontakt med, når vi ankommer til agilitybanen eller andre træningsbaner, hvor han kan høre andre hunde og der er 'gang i den'.

 

Han hyler udelukkende pga hans arbejdsiver og det eneste jeg kan og skal gøre er, at forsøge at opretholde kontakten til ham via stemme, øvelser, godbidder osv (bruger klikker).

 

Jeg kan forestille mig at det er lidt derhen ad i oplever - bare i en anden situation og med en anden 'tiltrækning'.

 

Et nej er nyttes og formålsløst mht Zacho - aktivering er nøglen ind til ham og han reagerer prompte og med glæde, når han bliver sat i gang med opgaver. Når vi står til agility og skal have info fra træneren, så bruger jeg meget at lave dæk, sit, stå øvelser med ham - det tager toppen af hans arbejdsiver/hylen/piben, at han får lov til at lave noget.

 

Hvordan træner I til hverdag? Laver I kontaktøvelser med hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...