Hop til indhold

Fortæl om jeres spids(er)


Gæst freya3010
 Share

Recommended Posts

Gæst freya3010

Som tråden ligger op til så synes jeg at vi her skal fortælle lidt om vores spids(er).. og gerne billeder... :-)

 

Jeg starter lige denne tråd med at fortælle lidt om min tøsepige som er en samojed på snart 2½ år. Hun hedder i daglig tale Freya, men på papiret Makesi's Acaiza Of Joey.

 

Hun er datter af tæven Metoska's Blaze'n Spicy Vanilla og MULTI.CH Disco's Prins Joey.

 

Selvom hun er kommet op i de voksnes rækker er hun stadig et stort legebarn, som eeeeeeeeelsker sine bamser.:lol:

 

Vi tager ofte på udstillinger i Danmark men også i udlandet. Det er indtil videre gået rigtig fint, og så længe at hun synes det er sjovt, så bliver vi ved..:blink:... Hun kan indtil videre tilføje DEVDHJUCH til sit navn, som er titlen: Tysk junior champion. I Danmark har hun et enkelt certifikat, og et enkelt et i Polen også..:mrgreen:

 

Freyas hjemmeside: www.freya.mono.net

 

230509125freya10_0.jpg

 

230509123freya10_0.jpg

 

Freyahoveda410.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 106
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja jeg har også en samojed, Buddha, han er 4,5 måneder.

 

Han elsker elsker elsker andre hunde, og efterhånden også godbidder. Livretter er A38, leverpostej og kattemad :mums:

Han gør fan... et øre af hehe, men er begyndt at reagere på stille, altså når det passer ham :rolleyes:

 

Der er uanede mængder af krudt i Buddha! Fuld fart på hele dagen (lige med undtagelse af middagslurene), til gengæld går han så allerede i seng omkring ved 8-tiden om aftenen.

Favorit leg på gåture er at jeg sparker til en kastanje/grankogle/et låg (hvad end vi finder), udløser store hop og glade knurre lyde - i dag kastede han et låg helt op på taget af en bil :shock::klap: (Godt at ejeren ikke lige var der :oops:)

 

Han er ikke specielt glad for at bade, men jord er til gengæld fedt! Så selv om der står at man skal børste sin samojede cirka en gang om ugen, er det efterhånden hverdags kost her :blink:

 

Han finder sig bestemt ikke i hvad som helst, og er så langt fra at være en bangebuks som man næsten kan være i den alder. Det er meget få ting han virkelig er blevet bange for, og er det endelig sket, går det hurtigt over igen.

 

Katten vil han så gerne være venner med, men han ved ikke hvordan man leger uden at bide, de er nu begyndt at skiftes lidt til at jagte hinanden. Halen kører helt i propel når Buddha endelig kommer tæt på katten :kys:

 

Lidt billeder:

 

8 uger gammel:

 

f_grpn3h9sm_4097f7a.jpg

 

f_ptjy7wm_41cd96e.jpg

 

9 eller 10 uger:

 

f_m1u3m02m_a55b741.jpg

 

14+ uger:

(dagen efter et bad faktisk :rolleyes:)

 

f_grpn3hcqm_0ab5a17.jpg

 

Og som han så ud i sidste uge, han er ved at blive stor:

 

f_m1u3sb8m_d9fc855.jpg

 

Redigeret af Buddha
min beskrivelse var vist lidt kort
Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille spidshund er Tyson, en pomeranierblanding på 2 1/2 år. Jeg ved ikke, hvad der er i ham ud over pomeranian - folk gætter typisk på islandsk fårehund, japansk spids eller mittlespitz. :-)

 

Han var 14 mdr., da jeg fik ham, og jeg var hans tredje hjem efter opdrætteren. :ae: Det gav os nogle problemer at arbejde med, bl.a. svær separationsangst og gøen af alt og alle (han har nærlæst racebeskrivelsen lidt for nøje, der hvor der står, at pomeraniere har tendens til at gø overdrevent meget :mrgreen:). Efter at have arbejdet hårdt på det, har han dog lært at være alene hjemme i de seks timer, der var mit mål, og han er blevet meget bedre til ikke at gø af fremmede mennesker og hunde. :5up: (Der sker dog kiksere ind imellem :mrgreen:).

 

Tyson er en meget kærlig hund, der elsker opmærksomhed - og jeg er slem til altid at give ham det, hver eneste gang han beder om det. :oops::engel: Han er simpelthen så sød og skæg og kær, at jeg ikke kan lade være. :-P

 

Han er meget lærenem og elsker at arbejde. Vi har tidligere gået til lydighed og spor, men nu har vi fundet "vores" sportsgrene: Agility og dogdancing. Tyson er bare så dygtig og har allerede vundet flere konkurrencer. :klap:

 

Tyson er en lidt reserveret hund over for fremmede mennesker. Ikke sky, men han gider normalt ikke snakke (og da slet ikke nusse!) med fremmede. Men når han har mødt folk nogle gange (særligt hvis det er kvinder), kaster han tit sin kærlighed på dem, og så er han helt vild med at hoppe op på skødet af dem og kysse dem. :lun:

 

Børn kan han ikke lide, de er dåååååme, synes han. :evil:

 

Tyson har flere gode hundevenner, men hans allerbedste hundeven i hele verden er Lumi - de to ELSKER bare hinanden over alt på jorden. :hjerte:

 

[ATTACH]14752[/ATTACH]

 

[ATTACH]14753[/ATTACH]

 

[ATTACH]14754[/ATTACH]

 

[ATTACH]14755[/ATTACH]

 

TL2.jpg

 

[ATTACH]14757[/ATTACH]

 

[ATTACH]14758[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

Anton er en blanding af 2 spidshunde - islandsk fårehund og japansk spids, derudover noget dansk/svensk gårdhund.

 

Han er næsten 17 måneder gammel (tiden går hurtigt :shock:) og vi fik ham da han var 10 uger.

 

Han elsker alle, både børn, voksne og andre hunde og han er en rigtig lille Romeo der elsker at kysse :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mie med Laika

Og så er der min lille spidstøs :-D

 

Laika er en samojede på 10 måneder lige om lidt.

 

Hun er spidshund med stort S, når det kommer til selvstændighed. Da vi fik hende 9 uger gammel var hun ikke den store kælepot og hun foretrak at ligge ude i haven fremfor inde ved min kæreste og mig :megaked: Idag er hun heldigvis dejlig kontaktsøgende, og hun har fundet ud af, at det er meget bedre at ligge ved sin mors fødder end ude i haven :mrgreen:

 

Da Laika var tre måneder startede vi på hvalpelydighed i politihundeforeningen. Derefter startede vi til lydighed på et unghundehold. Vi er nu rykket to hold op og skal til klasse 1 prøven i lydighed til november, hvor jeg håber vi består :x:

Laika elsker at træne, og hun kommer tit over og går på plads af sig selv, når vi går ture og giver fuld kontakt og ligner en der tænker: "Sig lige hvad jeg skal gøre mor - jeg lover jeg kan :-D!" :lun:

Til foråret har jeg planer om at begynde til agility med hende - det tror jeg hun ville elske :-P

 

Og ellers er hun jo bare min dejlige lille (g)uldklump :hjerte:

 

Mange hilsner fra Laika og mig :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Og så er der min lille spidstøs :-D

 

Laika er en samojede på 10 måneder lige om lidt.

 

Hun er spidshund med stort S, når det kommer til selvstændighed. Da vi fik hende 9 uger gammel var hun ikke den store kælepot og hun foretrak at ligge ude i haven fremfor inde ved min kæreste og mig :megaked: Idag er hun heldigvis dejlig kontaktsøgende, og hun har fundet ud af, at det er meget bedre at ligge ved sin mors fødder end ude i haven :mrgreen:

 

Da Laika var tre måneder startede vi på hvalpelydighed i politihundeforeningen. Derefter startede vi til lydighed på et unghundehold. Vi er nu rykket to hold op og skal til klasse 1 prøven i lydighed til november, hvor jeg håber vi består :x:

Laika elsker at træne, og hun kommer tit over og går på plads af sig selv, når vi går ture og giver fuld kontakt og ligner en der tænker: "Sig lige hvad jeg skal gøre mor - jeg lover jeg kan :-D!" :lun:

Til foråret har jeg planer om at begynde til agility med hende - det tror jeg hun ville elske :-P

 

Og ellers er hun jo bare min dejlige lille (g)uldklump :hjerte:

 

Mange hilsner fra Laika og mig :vinken:

 

En rigtig god idé med agilityen... :5up:... Et lille råd er at få hende HD fotograferet inden at i går igang... Så ved i nemlig hvordan og hvorledes med hendes hofter:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber sandelig du er en tålmodig person så:mrgreen:

 

Venter også på godnat læsning..

 

Hehe, har STADIG ikke fået mit kamera tilbage, men skal hilse og sige at Buddha lige fik gravet og pløjet og spist en bunke sand i dag :lol: Han gravede hele vejen rundt, han øver sig som en sindssyg til på søndag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Venter også på godnat læsning..

 

Hehe, har STADIG ikke fået mit kamera tilbage, men skal hilse og sige at Buddha lige fik gravet og pløjet og spist en bunke sand i dag :lol: Han gravede hele vejen rundt, han øver sig som en sindssyg til på søndag!

 

Hahaha, du kommer ikke i seng i mindst en uge så:mrgreen:

 

Vores kamera blev stjålet på ferie i sidste uge, så jeg kan desværre ikke være back up. Håber du får fat i det.

 

Godt at høre at den unge mand træner til mesterskabet i weekenden, der bliver kamp om førstepladsen:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gav os nogle problemer at arbejde med, bl.a. svær separationsangst og gøen af alt og alle (han har nærlæst racebeskrivelsen lidt for nøje, der hvor der står, at pomeraniere har tendens til at gø overdrevent meget :mrgreen:).

 

 

Han er rigtig fin! Er han egentlig den lille "model" eller den lidt større?

 

Min mor har også en pomeranier, og jo tak, hun kan også gø til hun bliver hæs :shock: Men de bor på landet, så min mor mener bare det er fordi hun er en dygtig vagthund :rolleyes: (Blade som falder af et træ 10 km væk er meget farlige.....!)

 

Men hun er så sød :engel: Tror hun er en 10 år nu..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha, du kommer ikke i seng i mindst en uge så:mrgreen:

 

Vores kamera blev stjålet på ferie i sidste uge, så jeg kan desværre ikke være back up. Håber du får fat i det.

 

Godt at høre at den unge mand træner til mesterskabet i weekenden, der bliver kamp om førstepladsen:blink:

 

Nejnej, vi har et spejlrefleks også, det tager vi med i weekenden, det er mit gamle halv-gode-halv-dårlige digital som kan filme jeg manglede i morges, det så simpelthen så sjovt ud med den lille hund som bare fløj rundt i en sandbunke :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nejnej, vi har et spejlrefleks også, det tager vi med i weekenden, det er mit gamle halv-gode-halv-dårlige digital som kan filme jeg manglede i morges, det så simpelthen så sjovt ud med den lille hund som bare fløj rundt i en sandbunke :engel:

 

Godt, så er weekenden jo reddet. Vi glæder os allerede til turen derud, det bliver sgu hyggeligt i ellerten/snudemobilen med så mange mennesker og to pænt aktive hunde:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Akita var trekvart spidshund. Hendes mor var akita, og faderen schæfer/samojed blanding.

Hun verdens bedste, smukkeste og klogeste hund. Folk i min familie og omgangskreds som ikke er hundemennesker sagde det samme, hun var virkelig noget særligt, har aldrig m¢dt en hund som hende, og kommer aldrig til det.

Selvstæmdig, modig, stolt, ufatteligt lærenem! Hun blev desværre kun 12 år.

july22026b-w.jpg

 

SNOWoct29th08044.jpg

 

SNOWoct29th08045.jpg

 

walkies04-02-07024.jpg

 

denmarkjune09-a256.jpg

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Akita var trekvart spidshund. Hendes mor var akita, og faderen schæfer/samojed blanding.

Hun verdens bedste, smukkeste og klogeste hund. Folk i min familie og omgangskreds som ikke er hundemennesker sagde det samme, hun var virkelig noget særligt, har aldrig m¢dt en hund som hende, og kommer aldrig til det.

Selvstæmdig, modig, stolt, ufatteligt lærenem! Hun blev desværre kun 12 år.

july22026b-w.jpg

 

SNOWoct29th08044.jpg

 

SNOWoct29th08045.jpg

 

walkies04-02-07024.jpg

 

denmarkjune09-a256.jpg

 

Hun er simpelthen også så flot.... :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Akita var trekvart spidshund. Hendes mor var akita, og faderen schæfer/samojed blanding.

Hun verdens bedste, smukkeste og klogeste hund. Folk i min familie og omgangskreds som ikke er hundemennesker sagde det samme, hun var virkelig noget særligt, har aldrig m¢dt en hund som hende, og kommer aldrig til det.

Selvstæmdig, modig, stolt, ufatteligt lærenem! Hun blev desværre kun 12 år.

 

Puuuha... ja.. det var ALT for hurtigt at i mistede hende:megaked::megaked::megaked:... Hun ser simpelthen så dejlig ud, og jeg er helt overbevist om at DET var hun!

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Silver her boede sammen med os i starten, men han flyttede ud til mine forældre sidenhen og har boet der siden marts 2009 er det vist. Han er født i juni 2008 og er den gladeste lille vovse der elsker lange gåture og bamseleg (og en masse andet). Det var min far der besluttede, at de ville have Silver da det blev for meget for os herhjemme - han kan ellers slet ikke lide hunde, men efter han har fået Silver er han helt ked af at de aldrig har haft hund før. :mrgreen:

 

Han er meget talende og så snart han vil et eller andet kommer der et meget insisterende piv (og hvis der ikke sker noget så piver han bare videre). Min mor passer så godt sammen med ham, for hun sidder ikke stille særlig meget i løbet af en dag. Silver er med i alle dagligdagens gøremål ude på gården. :-D

 

Nå ja, så er han forresten en (kastreret) tavleløs samojed, hvis nogen skulle være i tvivl. :roll:

 

vinhou-albums-silver-samojed-picture10192-hejjj.jpg

 

vinhou-albums-silver-samojed-picture10191-smukke.jpg

 

vinhou-albums-silver-samojed-picture10193-se-hvad-jeg-har-fundet.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er der da, her er en af dem... beskrivelse kommer en dag jeg er i humør til en længere roman:blink:

 

Jeg kan da godt hjælpe. :mrgreen:

 

Samsons interesser:

 

  • At gø af sine ejere for at få dem til at smide pinde
  • At bade i mudderhuller
  • At fange mus og rulle dem døde
  • At lave harehop i efeu
  • At grave huller overalt
  • At jagte plastikstrimler (lure coursing)
  • At tigge nusseture hos gæsterne på Laundromat Café
  • At lege vildt med sin bedste hundeven Ludwig
  • At forsøge at lege ligeså vildt med Tyson, så Tysons mor må kaste sig desperat imellem for at undgå at komme hjem med en fladmast hund

:blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan da godt hjælpe. :mrgreen:

 

Samsons interesser:

 

  • At gø af sine ejere for at få dem til at smide pinde
  • At bade i mudderhuller
  • At fange mus og rulle dem døde
  • At lave harehop i efeu
  • At grave huller overalt
  • At jagte plastikstrimler (lure coursing)
  • At tigge nusseture hos gæsterne på Laundromat Café
  • At lege vildt med sin bedste hundeven Ludwig
  • At forsøge at lege ligeså vildt med Tyson, så Tysons mor må kaste sig desperat imellem for at undgå at komme hjem med en fladmast hund

:blink:

 

Tak for den malende beskrivelse - jeg vil da lige tilføje et par stykker...

 

At køre i snudemobil

At hyle i kor med brandbilerne

At stjæle gæsternes sko for derefter bare at stå og vente på den opmærksomhed det giver når de gerne vil have dem tilbage:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Ja Ja Freya du har bedt os om at skrive om vores spidser, så nu har jeg endelig taget mig sammen og hov det blev vist til en hel roman.

Så er der lidt at falde i søvn på. :gab:

 

Finske lapphunde er vogtende hyrdehunde, som blev brugt af lapperne til at hjælpe til med at passe Rensdyrene, sammen med de finske hyrde hunde, men lapphundene var også inde i lejrene og sov i teltene, hvor de var vagthunde. de var li'som mellemledet.

 

Finske lapphunde fik sinførste standard midt i fyrrerne.

Her i danmark er der ca.600 lapphunde, de bliver mest brugt som hyggehunde, udstillingshunde og til agillity.

 

Vi har 2 Finske lapphunde en på 1 år og en på 2 år. De er helt utrolig søde, kærlige og rigtig dejlige. Men selv om de på mange måder er ens er de alligevel meget forskellige.

 

Zulo den ældste har altid været lidt af en bandit på den mest herlige måde, fuld af kunster og narrestreger, kanon selvsikker og fuld af gå på mod .vi har aldrig været i tvivl om at han en dag ville blive en flokfører, han har det der ro og overskud der kendetegner en leder.

Han har altid været fuld af krudt og altid klar på den værste.

Zulo er helt utrolig intilligent, og skal bare se tingene en gang så kan man det, men da han også er en lapphund gør man det da kun hvis man altså gider og synes det er sjovt, hvilket ind imellem kan være ret frustrerende :-)

Zulo er en udstillingshund og han elsker det helt vildt, han er bare så meget på når vi finder tingene frem, han kan næsten ikke styrre sig," syller " og fjumser rundt. Han kan være utrolig dygtig og gøre alting perfekt stå og se vanvittig flot ud, hvis det passer ham men han kan også finde på bare at fjomse rundt, med det vi kalder Zulo trav som hverken er pasgang ell. rigtig gang, nærmest sådan en mellem ting, (HMMM) Han er afgjort ikke perfekt i ringen bla. hilser han altid på dommeren hvad der kommer bag på nogle af dem GRINER og når de vil tjekke hans private ting ligger han sig med alle fire stænger lige i luften så kan de da bare kigge kan de , det giver altid et smil fra dommeren.:hmm:

Han er nu startet på agillity soft og det ser ud til at være noget der duer. han er rigtig dygtig til det og ligner allerede en der er vild med det, og igen hurtig til at lære det.

Zulo har som sagt ro og over skud til tingene. og han er god sammen med andre hunde, bare ikke andre han hunde der viser tænder og knuer, det vil han ikke finde sig i .

Han gåer ikke tilbage hvis der er øretæver i luften hvilket han desvære har prøvet nogle gange bla. forsvaret mor et par gange mod en slags muskelhund blanding og der har det desværre for Zulo blevet nødvendigt sidste gang at markere kraftigt men nu har den forstået at den skal blive fra os.

 

 

 

 

Enso er en helt anden type hund, han blev udvalgt i samarb. med kennelejeren, da vi skulle have en mellem hund som kunne gå sammen med Zulo, og jeg ville gerne have en rigtig nussehund.

Der var så 3 hvalpe der kunne blive tale om, men de to af dem var dem hun ville anbefale os at vælge en af, det valg klarede Enzo selv,,da jeg bøjede mig ned til hvalpene moslede han hen og møvede sig op til mig, og der trådte hjertet til, han var min.

Han er den mest nusede, kælede kærlige fyr man kan tænke sig. og han bruger stadig det med at møve sig forbi både Zulo og andre hunde så det bliver ham der bliver kælet for, vi kalder ham " lille møver " Han er altid glad, han ikke kun logrer, nej hans hale drøner rundt som en propel.Vi har aldrig oplevet så glad og kærlig en hund før, han lever virkelig op til det vi ønskede os.

Han har givet begrebet stue opdræt en hel ny betydning,:-D man går da ikke ud om morgenen, ell. i mørke, i kulde regn ell. sne. når man kan ligge inde med fusserne under tæppet ell. dynen, nej en sommer formiddag det er perfekt for Enzo.

Enzo er en lidt forsiktig fyr, og lidt usikker på om tingene kan være farlige, så han springer ikke bare ud i noget vildt, man skal lige se tingene lidt an først. Hans usikkerhed har også gjort at han, efter at han var med de par gange hvor Zulo måtte marker overfor muskelhund blandingen, er begyndt at gø voldsomt når han ser andre hunde, derfor går han ved en adfærdsbehandler, og det hjælper rigtig godt på ham, det er også der de går til soft agillity, det er noget han er vild med.

Enzo er også en udstillingshund og skægt nok elsker han det også, men han tager det mere stille og roligt og går nogenlunde i ringen. Han har ingen problemer med at være sammen med andre spidshunde, tværtimod, hi hi når han er ankommet sætter han sig på måsen og tuder som en præieulv og tænk han bliver svaret af de store malemutter og så er det iorden.

 

Det er så lidt (meget) :lol: om vores to skønne drenge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...