Hop til indhold

Om at markere og skrabe


Amocca
 Share

Recommended Posts

Gæst Ninjamor
Uha, så fatter jeg det ikke. En hund kan skrabe af usikkerhed eller selvsikkerhed ift andre hunde. Jeg har aldrig set Bassen skrabe bare det fjerneste, men han får altid ros for den selvsikkerhed han viser i sprog og omgang med andre hunde. Er det så fordi han måske nok er god til at kommunikere med andre hunde, men samtidig en blød hund...kan de to ting forenes i den samme hund ?!? Og hvis han er en blød hund, hvorfor siger han så ikke; "hjælp jeg er off, hvis en anden hanhund siger noget til ham" ? Dér er han jo straks oppe og sige fra...

 

Men måden, intensiteten, de skraber med skiller sig ud ved hhv. selvsikkerhed og det modsatte.

 

Måske blander du "blød" ift. jer med blød ift. andre hunde?

 

Hunde har jo som regel en adfærd overfor andre hunde og en overfor deres mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 56
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men måden, intensiteten, de skraber med skiller sig ud ved hhv. selvsikkerhed og det modsatte.

 

Måske blander du "blød" ift. jer med blød ift. andre hunde?

 

Hunde har jo som regel en adfærd overfor andre hunde og en overfor deres mennesker.

 

Nå for søren. Det vidste jeg faktisk ikke. Jeg troede, at hvis han var en blød hund så var det det han var ift alt og alle, men altså ej og dét forklarer jo lige som en del. Tak for svaret :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved skraben bliver der også afsat fært fra trædepoterne, men tilsyneladende vigtigst: Synlige skrabemærker efter princippet des flere og dybere skrabemærker des mere selvsikker hund.

 

Hunde uden stor selvtillid kan også bruge skraben til at puste en stemning op i sig selv og det ses at hunde, som skraber meget også på et tidspunkt begynder at brumme/knurre samtidig hermed.

Det skal man være på vagt overfor, for både skraben og brummen er jo rettet mod andre hunde og dukker der pludseligt en hund op når vores hund er i denne stemning, vil vores hund overreagere ift. hvis den havde mødt den anden hund tidligere.

Hundene kan altså gå og skrue sig op til meget negativ stemning på sådan en tur.

 

Usikre hunde vil, som med så meget andet, overdrive adfærden og det er min erfaring at man hjælper hunden bedst ved at stoppe dens skraben inden den bliver for intensiv.

 

"Kom så går vi" eller med afledning.

 

Selvsikre hunde laver som regel kun et par skrab og nogle gange endda næsten uden at berøre jorden.

 

Groa skraber aldri, betyder det så hendes selvtillid er OK?

speedy skrabede de andres væk inden hun satte sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå for søren. Det vidste jeg faktisk ikke. Jeg troede, at hvis han var en blød hund så var det det han var ift alt og alle, men altså ej og dét forklarer jo lige som en del. Tak for svaret :5up:

Nej, og det er jo derfor at mange hunde godt kan være verdens bedste hund hjemme i familien, men udenfor vil slå andre hunde ihjel. Hunde er ikke mennesker er ikke hunde! ;-) Vi er ikke det samme set fra hundens synspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, og det er jo derfor at mange hunde godt kan være verdens bedste hund hjemme i familien, men udenfor vil slå andre hunde ihjel. Hunde er ikke mennesker er ikke hunde! ;-)Vi er ikke det samme set fra hundens synspunkt.

 

Nej det kan vi jo så ikke være, hvilket da burde have stået mig klart, idet jeg f.eks. altid påstår, at vi ikke har et hieraki mellem mennesker og hunde i familien (når vi snakker om at gribe verdensmagten og alt det der), men det er åbenbart over mine evner at sammenkoble, at der ikke findes et hieraki, fordi hunden opfatter os som noget andet og af selv samme årsag kan hunden godt være på en måde blandt artsfælle og på en anden i forhold til dens mennesker. Ja-ja, logik er vist ikke min stærkeste side :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme har vi lidt af hvert, og alle 3 kan finde på at skrabe bagud :blink:

 

Flica er en temmelig selvsikker tæve, der ligger til den dominate side, hun letter konsekvant ben -også hjemme i vores egen have :roll::mrgreen: Og hun skraber også jævnligt bag ud.

 

Cody vil jeg betegne, som en forholdsvis selvsikker, men på ikke dominat hanhund, han skraber også forholdsvis jævnligt bagud.

 

Chivas har jeg egentlig lidt svære ved at greje. Han ligger ofte lidt til den dominate side, men kan dog også sagtens smide sig på ryggen hvis han kan få den anden hund til at vaske tissetrolden for sig :badr::lol: Han er meget sprogsikker og har efter min mening en ok selvtillid omkring andre hunde, uden at det er overdrevet. Han skraber også ind i mellem bagud.

 

Shelly som vi havde fornøjelsen af sidste år, er en lidt blødere tæve, meget sprogfattig, hvad angår hunde sprog og det kunne gøre hende usikker og medføre knurren når der var noget hun ikke lige forstod. Men taget i betragtning af at hun næppe er blevet socialseret ret meget med andre hunde i de første 4 år af hendes liv, syntes jeg nu at hun klare omgangen med andre hunde meget fornuftigt. Hun skrabede bagud, temmelig konsekvent.

 

Så udfra mine egen betragtninger, findes der vist ikke noget helt klart svar på det spørgsmål :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Groa skraber aldri, betyder det så hendes selvtillid er OK?

speedy skrabede de andres væk inden hun satte sig.

 

Het så enkelt er det ikke.

 

 

En selvsikker hund kan sagtens skrabe - og gør det også.

 

Det kommer an på hvad der betyder noget for hunden.

Jeg oplever ikke Groa som usikker.

 

Som nævnt skraber Pelle ikke og han er bestemt ikke en selvsikker hund ift. andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej det kan vi jo så ikke være, hvilket da burde have stået mig klart, idet jeg f.eks. altid påstår, at vi ikke har et hieraki mellem mennesker og hunde i familien (når vi snakker om at gribe verdensmagten og alt det der), men det er åbenbart over mine evner at sammenkoble, at der ikke findes et hieraki, fordi hunden opfatter os som noget andet og af selv samme årsag kan hunden godt være på en måde blandt artsfælle og på en anden i forhold til dens mennesker. Ja-ja, logik er vist ikke min stærkeste side :roll::mrgreen:

 

Vi kan ikke være stærke i alt :mrgreen::engel:

 

Sorry, den lå lige til højrefoden.

Nogle gange overser vi det åbenbare, det sker for os alle.

 

Det kunne være interessant at vide hvor mange af hver 10 hundeejere, som overhovedet har haft tanken at der er den forskel hos hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Så udfra mine egen betragtninger, findes der vist ikke noget helt klart svar på det spørgsmål :mrgreen:

 

Næh, og så skal man også tage i betragtning at den besked hunden markerer over og skraber ved i sig selv har en signalværdi, som vores hund måske/måske ikke er motiveret for at sætte sin egen underskrift med fed understregning på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella skraber også til den store guldmedalje - ofte selvom hun ikke har tisset på stedet ... når vi går tur vælger hun oftest også at tisse der, hvor Tulle har tisset - ved ikke om der er en sammenhæng der?

Og hun er absolut ingen selvsikker hund ... tvært imod må jeg nok sige.

 

Tulle skraber af og til - og kan også knurre af og til - og hende oplever jeg ikke som værende speciel usikker ... reserveret ja - men ikke usikker.

 

Tror der er en sammenhæng.

Mega var en meget usikker hund, hun ville ikke tisse fremmede steder, så når hun var med Jan holdt de altid pause på steder Mega kendte. Hvis Speedy var med var det ikke noget problem, for hun skulle altid markere 3-4 gange, og så kunne Mega tisse sammen med Speedy.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan ikke være stærke i alt :mrgreen::engel:

 

Sorry, den lå lige til højrefoden.

Nogle gange overser vi det åbenbare, det sker for os alle.

 

Det kunne være interessant at vide hvor mange af hver 10 hundeejere, som overhovedet har haft tanken at der er den forskel hos hunde.

 

No hard feelings så længe jeg bare lære nyt og det har jeg jo gjort i den her tråd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan ikke være stærke i alt :mrgreen::engel:

 

Sorry, den lå lige til højrefoden.

Nogle gange overser vi det åbenbare, det sker for os alle.

 

Det kunne være interessant at vide hvor mange af hver 10 hundeejere, som overhovedet har haft tanken at der er den forskel hos hunde.

 

Jeg havde engang en diskusion med min svoger angående rangorden eller ej mellem hunde og mennesker.. Jeg havde vist nærmest lige læst bøgerne "Dominans og Lederskab - Fakta eller overtro?" og "Alfasyndromet".

 

Og jeg luftede så muligheden for, at der rent faktisk slet ikke eksisterede rangorden mellem mennesker og hunde. Han forkastede det straks, fordi noget med, at hans mormors hund var bange for mørke, fordi mormoren var bange for mørke, men når han gik med den, skulle han bare overtale den og så var der ikke noget..

 

Jeg spurgte så, hvorfor hunde ikke hilse på samme måde overfor mennesker i forhold til hunde - for hvis vi lige så vel er en del af deres interne hieraki-system, så burde vi vel modtage samme hilsen.

 

Han foreslog at det var fordi, hundene var "bange" for mennesker/skal måske forstås som "naturligt hævede og ikke noget man krydser sværd med".

 

Jeg ved stadig ikke, om han mente det for sjov i mangel af bedre argumentation eller ej :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi vi bliver så sure når de sniffer os - bortset fra det, så er der da mange hunde der bakker hen til mig når de skal hilse ;-)

 

Petrine udtrykker klart at vi er håbløse hunde og viser pænt hensyn til os :-D

 

Hæhæ, det har jeg så aldrig prøvet :mrgreen: At de bakkede hen altså :blink: Jo, selvfølgelig sniffer de - men da absolut ikke bare NÆR så intenst, som med andre hunde! + hanhundene ikke løber hen til granvoksne mænd og spiller op med musklerne :blink: Det er bare "hej med dig og vi ses, jeg vil hellere være sammen med din hund!"

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo geåt og kigget lidt på skrabe adfærden!

 

 

Nogle gange er det lige et enkelt skrab, og andre gange er det monster meget skrab, og de sidste gange er det almindelig skrab (ville jeg definere det som).

 

Men hvorfor er der så stor foreskel?

 

Er det i forhold til om den duft der allerede er der er dominerende eller ubetydelig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nu har jeg jo geåt og kigget lidt på skrabe adfærden!

 

 

Nogle gange er det lige et enkelt skrab, og andre gange er det monster meget skrab, og de sidste gange er det almindelig skrab (ville jeg definere det som).

 

Men hvorfor er der så stor foreskel?

 

Er det i forhold til om den duft der allerede er der er dominerende eller ubetydelig?

 

Jeg går ud fra at Aslan tager stillling til den enkelte fært og forholder sig til det med hhv. mindre og større intensitivitet i sin skraben.

 

Ligesom ikke al fært bliver markeret på.

 

Giver der mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ud fra at Aslan tager stillling til den enkelte fært og forholder sig til det med hhv. mindre og større intensitivitet i sin skraben.

 

Ligesom ikke al fært bliver markeret på.

 

Giver der mening?

 

 

Ja det giver mening.

 

Men jag gad godt nok gerne at kunne fører en samtale med ham så jeg kunne hører hvorfor lige præcis den lugt gør sådan og sådan ved ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja det giver mening.

 

Men jag gad godt nok gerne at kunne fører en samtale med ham så jeg kunne hører hvorfor lige præcis den lugt gør sådan og sådan ved ham!

 

Joe. Når man sådan observerer sine hunde i hverdagen opdager man hvor meget man ikke ved og sikkert aldrig kommer til at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

I forbindelse med dette, kom jeg til at tænke på at jeg aldrig har set hunde snuse til skrabemarkeringer... Så jeg tvivler måske nu på at de skraber for at sætte fært.

 

Jeg tror måske mest det er et visuelt signal. Lidt ala en gorilla der hamre sig på brystet. "kom og se min fine markering".

Så er problemet bare at hunde skraber lige tit om der er andre eller ej, men adfærden kan jo bare følge i kølvandet på markering uden at hunden spekulere mere over hvorfor:mrgreen:

 

Sheila skraber mest når hun har lavet stort og jo længere hun sidder og trykker, jo mere spænding skal ud gennem skraben bagetfer:lol:

 

Mysla skaber vist kun efter enkelte tismarkeringer og kun meget lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
I forbindelse med dette, kom jeg til at tænke på at jeg aldrig har set hunde snuse til skrabemarkeringer... Så jeg tvivler måske nu på at de skraber for at sætte fært.

 

Jeg tror måske mest det er et visuelt signal. Lidt ala en gorilla der hamre sig på brystet. "kom og se min fine markering".

Så er problemet bare at hunde skraber lige tit om der er andre eller ej, men adfærden kan jo bare følge i kølvandet på markering uden at hunden spekulere mere over hvorfor:mrgreen:

 

Sheila skraber mest når hun har lavet stort og jo længere hun sidder og trykker, jo mere spænding skal ud gennem skraben bagetfer:lol:

 

Mysla skaber vist kun efter enkelte tismarkeringer og kun meget lidt.

 

Skrabene er som pile der peger mod efterladenskaben. Jo dybere og længere des nemmere at få øje på :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrabene er som pile der peger mod efterladenskaben. Jo dybere og længere des nemmere at få øje på :lol:

 

Jo men nu tænkte jeg på teorien om at de via svedkirtler i poterne, sætter fært der hvor de skraber.

 

Jeg synes dog heller ikke det giver mening at de skulle kigge efter skrabemærke... deres næse ville vel før alt andet afsløre at der er noget derovre.

Især taget i betragtning at skrabemærker er svære at se på det meste underlag, hundedyr naturligt ville færdes på.

 

Men som med så meget andet, så er der en del teorier, men vi ved nok ikke helt hvad der er rigtigt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt jeg lige er stødt på "problemet" her for vi er lige kommet hjem fra tur og jeg undrede mig over Kenzo kun skraber nogle gange.

 

Jeg har lagt mærke til han skraber hvis han har lugtet meget til stedet og andre gange lugter han lidt til stedet, tisser og går igen.

 

Jeg må konkludere han er meget normal :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan ikke være stærke i alt :mrgreen::engel:

 

Sorry, den lå lige til højrefoden.

Nogle gange overser vi det åbenbare, det sker for os alle.

 

Det kunne være interessant at vide hvor mange af hver 10 hundeejere, som overhovedet har haft tanken at der er den forskel hos hunde.

 

Har et par tøser som aldrig skraber og som har stor selvtillid i mødet med andre hunde, de er venlige, men selvsikre, og forskellen er tydelig for overfor mennesker er de totalt hygge nusse kæletøser:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Har et par tøser som aldrig skraber og som har stor selvtillid i mødet med andre hunde, de er venlige, men selvsikre, og forskellen er tydelig for overfor mennesker er de totalt hygge nusse kæletøser:-D

 

Jeg er da bare for amatøragtig, at jeg aldrig har bemærket den forskel på hund/hund contra hund/menneske, men nu har vi da ved den søde heller aldrig haft en som Bassen. De andre hunde, der har været hos os var dem, der altid fik bank af andre hunde. Det er så ikke lige Bassens stil...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...